آشنایی با رایج‌ترین انواع بخاری فضا موجود در بازار

بخاری فضای ایمن
مهم‌ترین نکات ایمنی درباره بخاری فضای ایمن
بهمن ۱۲, ۱۳۹۹
نکات گرمایش انباری
نکات گرمایش انباری : نکات مهم در مورد تامین گرمایش انباری‌های بزرگ
بهمن ۲۴, ۱۳۹۹
انواع بخاری فضا

انواع بخاری فضا

انواع بخاری فضا برای تامین گرمایش در محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار برده می‌شود. باید گفت که بخاری ‌فضا دارای کاربردهای گوناگونی است و یکی از سیستم‌های گرمایشی پرکاربرد‌ به شمار می‌آید.‌ امروز انواع بخاری فضا در‌ مدل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای سرمایشی در محیط‌هایی با شرایط متفاوت باشند.‌ بخاری‌های فضا‌ در اندازه‌های کوچک‌ برای به کارگیری در اتاق‌هایی با مساحت کوچک یا دفترهای کاری به کار برده می‌شوند و بخاری‌های فضایی که دارای اندازه بزرگ و توان حرارتی بیشتری هستند‌ برای تامین گرمایش ساختمان‌های بزرگ تجاری و صنعتی مانند گاراژها، انباری‌ها، کارگاه‌ها و غیره مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.‌ انواع بخاری فضا دارای‌ ویژگی‌ و توان حرارتی منحصر به فرد خود هستند که آنها را برای به کارگیری در شرایط مختلف مناسب می‌کنند.‌ لازم است که هنگام انتخاب بخاری فضا به‌ اندازه‌، نوع و توان حرارتی آن‌ دقت کنید و هیتری را انتخاب نمایید که مناسب با نیازهای گرمایشی شما باشد. به عنوان مثال‌ آن دسته از بخاری‌های ‌فضا که با گاز ‌پروپان و گازهای کربن سوز کار می‌کنند، بهتر است‌ برای گرمایش فضای باز به کار برده شوند. در حالی که بخاری‌های برقی و بخاری‌های روغن برای به کارگیری در فضاهای بسته مناسب هستند.‌

در این نوشته به معرفی انواع بخاری فضا و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. در صورتی که قصد خرید و استفاده از انواع بخاری فضا را دارید لازم است که با ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آنها آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید سیستم ‌گرمایشی مناسبی را انتخاب کنید. انتخاب سیستم گرمایشی مناسب باعث می‌شود که بتوانید با مصرف کمترین میزان انرژی نیاز‌های گرمایشی خود را به بهترین نحو ممکن تامین کنید.

 

انواع بخاری فضا

انواع بخاری فضا

آشنایی با انواع بخاری فضا

‌در ابتدا در مورد بخاری‌های فضا باید گفت که برخی از این بخاری‌ها گرما را به روش انتقال حرارت‌ تولید می‌کنند.‌ به این ترتیب که‌ بخاری هوا را گرم کرده و سپس آن را از طریق ایجاد جریان هوای گرم در محیط اطراف توزیع می‌کند و به این روش باعث افزایش دمای‌ محیط اطراف خود می‌شود.‌ همچنین برخی از بخاری‌های فضا گرما را به روش تابشی انتقال می‌دهند. انواع بخاری ‌فضا را می‌توان با توجه به نوع سوخت آن‌ نیز تقسیم بندی کرد.‌ بخاری‌های فضا را می‌توان در انواع بخاری‌های گازسوز‌ ( که شامل بخاری‌های گاز طبیعی و بخاری گاز پروپان و گاز کروسن می‌شوند)، بخاری‌های برقی‌ و بخاری‌های روغن‌ تهیه کرد.‌ همچنین بخاری‌های فضا‌ با توجه به نیازهای گرمایشی کاربران در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام از‌ انواع آنها دارای توان حرارتی‌ متفاوتی هستند. در این قسمت به‌ معرفی انواع بخاری فضا‌ خواهیم پرداخت و‌ شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای‌ هر کدام از آنها آشنا خواهیم کرد.

بخاری فضا برای محیط‌های بسته

هنگامی‌ که به بخاری فضا فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که بخاری‌های فضای به کار گرفته شده در محیط‌های سربسته به ذهن شما خطور کند.‌ این بخاری‌ها می‌توانند در اندازه‌های کوچک برای استفاده‌های شخصی به کار برده ‌شوند یا در شکل واحد‌های بسیار بزرگ با توان حرارتی بالا‌ ساخته شوند و در اختیار کاربران قرار گیرند.‌ در بیشتر مواقع بخاری‌های برقی فضا و بخاری‌های روغن‌ برای گرمایش محیط‌های بسته به کار برده می‌شوند.‌ در حالی که بخاری‌های فضای گازسوز بیشتر برای گرم کردن‌ ‌فضاهایی که‌ هوا در آنها جریان دارد، مانند گاراژ یا پاسیو، بهتر هستند.‌ با این حال به کارگیری بخاری‌های گازسوز فضا در‌ محیط‌های بسته نیز کاربرد دارد.‌ باید اضافه کرد که به دلیل‌ ارزان بودن قیمت سوخت گاز در مقایسه با انرژی برق، بخاری‌های گاز سوز در محیط‌های تجاری و صنعتی کاربردهای زیادی دارد.‌ لازم است به این نکته توجه کنید که هر کدام از انواع بخاری‌های فضا دارای دستورالعمل‌های ایمنی هستند‌ که باید جدی گرفته شوند. در صورت استفاده از بخاری گازسوز در فضای بسته حتماً باید‌ نکات مربوط به ایمنی آن را رعایت نمایید.‌ در صورت استفاده از بخاری فضا باید به مواردی مانند‌ گواهی استاندارد ایمنی‌، مقاومت در برابر حرارت‌، مجهز بودن به تایمر و سنسور،‌ اتصالات سالم‌ و نصب صحیح آن‌ دقت زیادی به خرج دهید.

بخاری فضای قابل حمل

 

بخاری قابل حمل

بخاری قابل حمل

 

بخاری‌های فضای قابل حمل به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که امکان جابه‌جایی و حمل‌ راحت آنها برای کاربران فراهم شده باشد.‌ کاربران می‌توانند به آسانی این بخاری‌ها را‌ جابه‌جا کرده و در مکان مورد‌ نیاز از اثر گرمایشی آن بهره‌‌مند شوند.‌ بخاری‌های قابل حمل معمولاً دارای دسته یا چرخ‌هایی هستند که امکان حمل و نقل و جابه‌جایی هر چه راحت‌تر آنها را برای کاربران فراهم می‌کنند. این بخاری‌ها در مقایسه با بخاری‌های فضای ثابت دارای اندازه کوچک‌تر و وزن سبک‌تری هستند.‌ عنصر گرمایشی به کار رفته در بیشتر بخاری‌های فضای قابل حمل‌ سرامیک یا کوارتز برقی است.‌ ‌بخاری فضای قابل حمل را می‌توان‌ در انواع بخاری‌های انتقال حرارت یا بخاری‌های تابشی مادون قرمز تهیه کرد.‌ باید به این نکته اشاره کرد که بخاری‌های فضای قابل‌ حمل معمولاً به عنوان سیستم‌های گرمایشی جانبی‌ به کار برده می‌شوند.‌ به عنوان مثال‌ در قسمتی از ساختمان که به گرمای بیشتری نیاز دارد یا به سیستم گرمایش مرکزی‌ متصل نیست، می‌توان برای‌ تامین گرمای سریع و راحت‌ از بخاری‌های فضای قابل حمل استفاده کرد.‌ این بخاری‌ها برای‌ تامین گرمایش نقطه‌ای نیز بسیار پرکاربرد هستند.

‌بخاری فضای تابشی

 

بخاری تابشی

بخاری تابشی

بخاری فضای تابشی برای تامین گرمایش مورد نیاز از امواج مادون قرمز استفاده می‌کند.‌ این بخاری با تاباندن امواج مادون قرمز باعث گرم شدن سطح و اشیایی می‌شود که در مسیر تابشی آن قرار گرفته باشند. در حالی که بخاری‌های انتقال حرارت از گرم کردن هوا و ایجاد جریان هوای گرم برای افزایش دمای محیط اطراف خود استفاده می‌کنند، بخاری‌های فضای تابشی‌ به شکل مستقیم گرما را به‌ اشیاء و سطوح منتقل می‌کنند و این کار را بدون گرم کردن هوای اطراف خود انجام می‌دهند.‌ بخاری‌های فضای تابشی را می‌توان هم در محیط‌های بسته و هم در محیط‌های روباز به کار برد.‌ این بخاری‌ها را می‌توان در انواع مختلفی مانند بخاری‌های فضای بسته، بخاری‌های فضای باز‌، بخاری‌های دیواری‌، ‌بخاری‌های چرخ‌دار‌، بخاری‌های ایستاده، بخاری‌های رومیزی‌، بخاری‌های سقفی و‌…‌ تهیه کرد. حتی شما می‌توانید بخاری فضای تابشی را به شکل شومینه‌های کوچک پیدا کنید که دارای درخشش زیبایی هستند و گرمای مطبوعی را به فضای اتاق می‌بخشند.

انواع بخاری تابشی

بخاری‌های تابشی در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند تا بتوان از آنها در شرایط متفاوت استفاده کرد.‌ بخاری‌های فضایی تابشی دارای مزیت‌های زیادی هستند که باعث شده است‌ امروزه در محیط‌های مختلفی به کار برده شوند و روز به روز برتعداد افرادی که از آنها برای تامین گرمای مورد نیاز خود در شرایط متفاوت استفاده می‌کنند، افزوده شود.‌ یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بخاری‌های فضای تابشی‌ کم مصرف بودن آنها است که باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی می‌شود.‌ با توجه به مستقیم بودن شیوه گرمایشی این بخاری‌ها‌، اتلاف گرما در این هیتر‌ها‌ به کمترین میزان خود می‌رسد.‌ همانطور که گفته شد این بخاری‌ها هوای اطراف خود را گرم می‌کنند و‌ به همین دلیل‌ وجود باد و جریان هوا باعث‌ هدر شدن هوای گرم و اتلاف آن نمی‌شود.‌ بنابراین به کارگیری آنها در فضای باز می‌تواند‌ یک روش گرمایشی بسیار ایده آل و موثر باشد.‌ امروزه بخاری‌های فضای تابشی در‌ آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی که دارای فضای باز هستند، کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال از این بخاری‌ها در فضای باز کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و انباری‌ها‌، عرشه‌های کشتی‌، اسکله‌های بارگیری، آشیانه‌های نگهداری هواپیما، فضای باز‌ هتل‌ها، رستوران‌ها و استخرهای روباز‌، سالن‌های روباز برگزاری مراسم، باشگاه‌های ورزشی، صحن مساجد و‌…‌ استفاده می‌شود.

مزایای بخاری‌های فضای تابشی

همچنین بخاری‌های فضای تابشی دارای سرعت گرمایشی بسیار بالایی هستند.‌ این بخاری‌ها به محض روشن شدن انرژی گرمایی را‌ با استفاده از امواج ساطع می‌کنند‌ و شما می‌توانید بلافاصله گرمای توزیع شده از آن را دریافت کنید.‌ همچنین بخاری‌های فضای تابشی‌ بسیار بی سر و صدا هستند و هنگام تولید گرما باعث ایجاد آلودگی صوتی نمی‌شوند.‌ به همین دلیل به کارگیری آنها‌ محیط‌هایی که به سکوت و آرامش نیاز است، می‌تواند‌ یک روش گرمایشی مناسب باشد. بخاری‌های فضای تابشی را می‌توان در انواع بخاری‌های تابشی گازی و بخاری‌های تابشی برقی تهیه کرد. باید اضافه کرد که بخاری‌های تابشی فضا در اندازه و توان حرارتی مختلف در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

بخاری فضای روغن

 

بخاری روغن

بخاری روغن

 

بخاری فضایی روغن از روش همرفت‌ حرارت و همچنین گرمای تابشی برای گرم کردن فضای مورد نظر استفاده می‌کنند.‌ این بخاری دارای سیال یا روغن مبدل حرارت است.‌ روغن یا سیال حرارتی داغ در تیوب‌های داخل دستگاه بخاری جریان پیدا کرده و گرما را به طور‌ یکنواخت به واحد سیستم گرمایشی انتقال می‌دهد و به این طریق گرما از طریق همرفت به محیط اطراف انتقال پیدا می‌کند.‌ این نوع بخاری‌ها‌ روش گرمایشی بسیار تمیزی دارند و در مقایسه با بخاری‌های ‌پروپانی یا بخاری‌های نفت سفید به کارگیری آنها بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر است.‌ کاربران نیازی به این ندارند که روغن‌ داخل بخاری را پر کنند.‌ به همین دلیل این بخاری شیوه استفاده و به کارگیری بسیار آسانی دارد.‌ به دلیل نحوه به کارگیری آسان و ایمنی بالا بخاری فضایی روغن برای به کارگیری در ساختمان‌های مسکونی یا آن دسته از محیط‌هایی که کودکان در آنها رفت و آمد‌ زیادی دارند، مانند مهد کودک‌ها و مدارس،‌ کاربرد بسیار زیادی دارند.

انواع بخاری فضا برای محیط باز

‌برخی از انواع بخاری فضا برای به کار گیری در محیط‌های روباز یا محیط‌هایی که هوا در آنها جریان دارد طراحی و ساخته شده‌اند. آن دسته از بخاری‌های ‌فضا که با استفاده از سوخت گاز پروپان یا گاز کروسن‌ می‌کنند، سیستم‌های گرمایشی مناسبی برای به کارگیری‌ در فضای باز به شمار می‌آیند.‌ باید به این نکته توجه کرد که این بخاری‌ها برای به کارگیری در فضا‌های سربسته مناسب نیستند.‌ چرا که این بخاری‌ها با سوزاندن گاز پروپان و گاز کروسن‌ باعث تولید گاز مونوکسید کربن می‌شوند که یک گاز سمی ‌و خطرناک است و می‌تواند سلامتی و جان انسان‌ها را تهدید کند.‌ بخاری‌های فضای محیط باز را‌ می‌توان به سه نوع‌ تقسیم بندی کرد:

 

بخاری فضای کروسن

این بخاری‌ها معمولاً دارای یک‌ محافظ فلزی هستند که از برخورد با سطح داغ آن جلوگیری به عمل می‌آورد.‌ به این دلیل که این نوع بخاری‌ها از‌ گاز قابل احتراق‌ استفاده می‌کنند به کارگیری آنها برای گرمایش فضای بسته مناسب نیست، در حالی که بخاری فضای باز کروسن‌ یک ایده خوب برای‌ تامین گرمایش در فضای باز به شمار می‌آید.

 

بخاری کروسن

بخاری کروسن

بخاری‌ فضای پروپان

همان طور که از اسم آن مشخص است، این نوع هیتر برای تولید گرما از گاز پروپان استفاده می‌کند.‌ این نوع بخاری‌ها دارای کپسول‌هایی هستند که حاوی گاز پروپان است.‌ کپسول‌های‌ گاز پروپان در اندازه‌های کوچک و بزرگ قابل تهیه هستند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که گاز ‌پروپان در مقایسه با گاز کروسن کمی‌ گران‌تر است.‌ بخاری‌های فضای پروپان کاربردهای بسیاری برای تامین گرمایش فضاهای باز دارند.‌ این بخاری‌ها قابل حمل هستند و به راحتی می‌توان از اثر گرمایشی آنها در فضاهای باز که‌ امکان دسترسی به انشعاب گاز طبیعی یا برق در آنها وجود ندارد، بهره مند شد.

بخاری پروپان

بخاری پروپان

 

بخاری فضای پاسیو

بخاری فضای باز پاسیو برای گرمایش ‌فضاهای باز وسیع و سطوح صاف‌ مانند سطوح آجری یا سیمانی بسیار مناسب هستند.‌ معمولاً این نوع بخاری‌ها‌ ساختار برج مانندی دارند و ایستاده هستند.‌ معمولا این نوع بخاری‌ها از گاز طبیعی یا گاز ‌پروپان برای تولید گرما استفاده می‌کنند.‌ با استفاده از بخاری‌های فضای پاسیو می‌توانید گرمای مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنید.

بخاری‌های فضای باز، وسیله‌ای پرکاربرد و متنوع که باید با آگاهی انتخاب کنید.

باید به این نکته اشاره کرد که انواع بخاری فضا بسیاری در بازار وجود دارد که برای تامین گرمایش در هنگام کمپینگ و فعالیت‌هایی‌ که در فضای باز انجام می‌پذیرند، بسیار پرکاربرد و مناسب هستند.‌ اما باید به خاطر داشته باشید که دستورالعمل‌های ایمنی آنها را حتماً رعایت کنید. برای مثال هرگز از بخاری‌های فضای باز گازی‌ در داخل چادر یا کابین‌ها استفاده نکنید.‌ هنگامی ‌که به خواب می‌روید یا فضا را ترک می‌کنید، بخاری گازی فضای باز را روشن نگذارید.‌ همچنین اشیاء قابل احتراق را در نزدیکی بخاری فضا قرار ندهید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: safewise

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما