معرفی انواع بخاری مرغداری، ویژگی‌ها و کاربرد هر یک از آنها

بهبود اثر گرمایشی هیتر تجاری
نکاتی در مورد روش‌های بهبود اثر گرمایشی هیتر تجاری
خرداد ۲۴, ۱۳۹۸
مزایای هیتر پروپان استخر
آشنایی با مزایای هیتر پروپان استخر
تیر ۶, ۱۳۹۸
انواع بخاری مرغداری

هدف اصلی گرمایش بخاری‌های مرغداری تامین محیطی مناسب و سالم برای پرورش مرغ‌ها است. استفاده از انواع بخاری مرغداری به‌ منظور تامین گرمایش موثر و مقرون‌ به ‌صرفه انجام می‌گیرد. عوامل بسیاری مانند دمای هوا( به خصوص دمای نزدیک به کف مرغداری)، تهویه‌ی مناسب، میزان رطوبت هوا، گرد و غبار موجود در هوا، و میزان دی اکسید کربن محیط نقش بسزایی در پرورش مناسب مرغ‌ها دارند. عدم تامین مناسب هر کدام از این عوامل باعث ایجاد اخلال در پرورش مرغ‌ها و در نتیجه کاهش بازده کاری مرغداری می‌شود. جوجه‌های تازه به دنیا آمده توانایی کافی در ایجاد تعادل دمای بدن خود با دمای محیط را ندارند. به همین علت باید دمای مناسب را برای جوجه‌ها در مرغداری تامین کرد. قرار گرفتن جوجه‌ها در دمای بالاتر یا پایین‌تر از حد مناسب باعث ایجاد اختلال در نحوه‌ی تغذیه و رشد آن‌ها می‌شود. دمای نامناسب محیط مرغداری باعث می‌شود که انرژی و هزینه‌ای که جهت پرورش مرغ‌ها صرف می‌کنید هدر برود.

در طول سالیان دراز روش‌های گرمایشی گوناگون و انواع بخاری مرغداری به منظور گرم کردن محیط مرغداری‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. انواع بخاری مرغداری مانند برودرهای مرغداری، بخاری انتقال هوای گرم، بخاری‌های تابشی، بخاری‌های گازی و … برای رساندن دمای محیط مرغداری به درجه‌ی مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند نمونه از انواع بخاری مرغداری آشنا خواهیم کرد.

انواع بخاری مرغداری

بخاری انتقال هوای گرم

پرورش دهنده‌گان مرغ، بخاری نفت سوز یا بخاری گازی انتقال هوای گرم مرغداری را یک سیستم گرمایشی مستقل، جمع و جور و مقرون به صرفه می‌دانند. این نوع بخاری مورد قبول بیشتر پرورش دهنده‌گان مرغ است. بخاری انتقال هوای گرم مرغداری در مقایسه با روش‌های گرمایشی دیگر گرما را به صورت کاملاً یکنواخت توزیع نمی‌کند. بخاری‌های انتقال هوای گرم اغلب در انتهای مرغداری نصب می‌شوند و هوای گرم تولید شده توسط بخاری به سمت مرکز مرغداری دمیده می‌شود. به همین علت استفاده از بخاری گازی انتقال هوای گرم مرغداری باعث می‌شود که همواره هوای مرکز مرغداری گرم‌تر از قسمت‌های دیگر باشد. بخاری انتقال هوای گرم مرغداری برای توزیع گرمای تولید شده از فن استفاده می‌کند. گرما به صورت طبیعی از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. بنابراین هنگام نصب بخاری باید دقت کنیم که زاویه‌ی دمیدن هوای گرم به سمت کف مرغداری باشد تا آشیانه‌ی مرغ‌ها گرم باقی بماند.

بخاری تابشی مادون قرمز با قدرت بالا

بخاری تابشی مادون قرمز با قدرت بالا، سوخت گاز و اکسیژن هوا در شبکه فلزی یا سرامیکی سوزانده و نور نارنجی رنگی از خود تولید می‌کند. گازهای حاصل از احتراق وارد محیط مرغداری می‌شوند. این بخاری‌ها اغلب اندازه‌ی کوچکی دارند. بخاری‌های تابشی اشیا و افراد قرار گرفته شده در مسیر تابشی خود را به صورت مستقیم گرم می‌کنند. به همین دلیل حیطه‌ی گرمایشی بخاری‌های مادون قرمزبستگی به اندازه‌ی آن‌ها دارد. شما می‌توانید برای گرم کردن قسمت‌های مختلف مرغداری از چند دستگاه بخاری تابشی مادون قرمز استفاده کنید. بخاری‌های تابشی برای گرم کردن نقطه‌ای بسیار مناسب هستند. با این حال در صورت استفاده از بخاری تابشی با شعله‌ی باز، به دلیل انتشار گازهای حاصل از احتراق و مصرف زیاد اکسیژن هوا، مرغداری باید مجهز به سیستم تهویه هوا باشد.

برودرهای گرمایشی مرغداری

برودر

برودرهای گرمایشی که از آن‌ها با عنوان‌های جت برودر و رادیاتورهای گازی نیز یاد می‌شود، در سراسر دنیا کاربرد گرمایشی فراوانی در مرغداری‌ها دارند. این بخاری‌ها دارای سقف چتر مانندی هستند. اندازه‌‌ی برودرهای مرغداری کوچک است. به همین دلیل قدرت گرمایشی برودرها نسبت به سیستم‌های گرمایشی دیگر کمتر است. برای گرم کردن مرغداری‌های بزرگ می‌توانید از چندین دستگاه برودر استفاده کنید. برودرهای گرمایشی اغلب با فاصله‌ی یک متر از سطح مرغداری نصب می‌شوند و هوای محدوده‌ی پایین خود را به صورت یکنواخت گرم نگه می‌دارند. برودرهای مرغداری چهل درصد از انرژی گرمایشی خود را به صورت تابشی و شصت درصد آن را با روش انتقال گرما به هوا تولید می‌کنند. در روش گرمایش انتقال گرما به هوا همواره مقداری از انرژی گرمایی هدر می‌شود. یکی از معایب برودرها این است که به علت داشتن شعله‌ی باز و نصب شدن در ارتفاع پایین ایمنی کمتری نسبت به انواع سیستم‌های گرمایشی مرغداری دیگر دارند. در صورت به کارگیری برودرهای گرمایشی نیز مرغداری باید مجهز به سیستم تهویه هوا باشد.

سیستم‌های گرمایشی مرکزی مرغداری

سیستم‌های گرمایشی مرکزی مرغداری (دیگ‌های جوشان) یکی از گران‌ترین انواع بخاری مرغداری به شمار می‌آیند. با وجود قیمت بالا، این نوع سیستم‌های گرمایشی، کاربران بسیاری به دلیل چند منظوره بودن و توزیع مناسب گرما از این بخاری‌ها برای گرم کردن مرغداری خود استفاده می‌کنند. سیستم لوله کشی گرما را در تمامی قسمت‌های مرغداری به صورت یکنواخت توزیع می‌کند. به منظور گرم کردن محیط مرغداری با استفاده ازاین نوع سیستم‌های گرمایشی به زمان نیاز خواهید داشت. این سیستم‌ها در مقایسه با بخاری‌های دیگرنیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند.

بخاری کابینتی مرغداری

بخاری کابینتی مرغداری یکی ازسیستم‌های گرمایشی مستقل و مورد اطمینان صاحبان مرغداری و پرورش دهنده‌گان مرغ به شمار می‌آید. بخاری کابینتی مرغداری در مقایسه با بخاری گازی مرغداری و بخاری‌های تابشی، گرما را با یکنواختی کم‌تری توزیع میکنند. بخاری کابینتی مرغداری اغلب در یک اتاق جداگانه از ساختمان اصلی مرغداری نصب می‌شود. این کار امکان بررسی و تمیز کردن بخاری را به صورت آسان‌تر فراهم می‌کند. گرمای تولید شده توسط بخاری کابینتی از طریق سیستم کانال کشی به سالن اصلی مرغداری انتقال داده می‌شود. به همین دلیل در مرغداری‌هایی که از بخاری کابینتی استفاده می‌کنند، همواره هوای نزدیک به کانال گرم‌تر از قسمت‌های دیگر مرغداری است. به منظور توزیع یکنواخت گرمای تولید شده‌ توسط بخاری می‌توان از فن استفاده کرد. فن، گرمای تولید شده توسط بخاری را در تمامی جهت‌ها و تمامی قسمت‌های مرغداری به صورت یکنواخت توزیع می‌کند.

هیتر تابشی مرغداری

هیتر تابشی

امروزه یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی مورد استفاده در مرغداری‌ها هیتر تابشی مرغداری است. هیتر تابشی دارای مزایای بسیاری است که آن را به یکی از بهترین انواع بخاری مرغداری تبدیل می‌کند. هیتر تابشی هوای اطراف خود را گرم نمی‌کند، بلکه با تابش انرژی گرمایی به صورت مستقیم باعث گرم شدن اشیا می‌شود. انتقال مستقیم گرما باعث می‌شود که مرغ‌ها در معرض وزش باد گرم قرار نگیرند. یکی دیگر ازمزیت‌های هیتر تابشی مرغداری ایمن بودن آن است. به علت حرکت و  پرش مرغ‌ها احتمال برخورد آن‌ها با بخاری‌های دارای شعله‌ی باز زیاد است. به همین دلیل استفاده از بخاری‌های دارای شعله باز در مرغداری‌ها باعث افزایش احتمال آتش سوزی می‌شود.

منبع: rg-cloud

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما