راهنمای انتخاب انواع بخاری بزرگ مسجد

بخاری سوله
بخاری سوله و روش‌های گرم کردن سوله‌ها
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷
بخاری برقی صنعتی
بخاری برقی صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسفند ۶, ۱۳۹۷
بخاری بزرگ مسجد

گرم نگهداشتن فضای مسجدهای بزرگ در روزهای سخت زمستان یکی از عوامل ضروری است که رفاه و آسایش نمازگزاران و عبادت کنندگان را فراهم می‌آورد. به منظور بالا بردن دمای محیط مسجد می‌توان از انواع بخاری بزرگ مسجد بهره برد. اما قبل از خرید بخاری بزرگ مسجد باید به ویژگی‌ها و خصوصیات ساختمان مسجد دقت کرد. نوع عایق‌بندی ساختمان مسجد، تعداد و اندازه‌ی پنجره‌های موجود در ساختمان، در میزان اتلاف گرمای تولیدی نقش به سزایی دارد. به همین علت قبل از تهیه‌ی بخاری بزرگ مسجد، باید میزان قدرت گرمایشی بخاری مورد نیاز مسجد را محاسبه و برآورد کنید.

بیشتر مسجدهای ساخته شده در کشور ما دارای سقف بلند و سالنی بزرگ و یک سره هستند. هم‌چنین برخی از مسجدها دارای صحن باز هستند. به علت شلوغی و ازدحام مسجدها در برخی از روزهای مذهبی، علاوه بر فضای داخل ساختمان مسجد، باید چاره‌ای برای گرم کردن حیاط یا صحن مسجد نیز اندیشید. به خصوص که برخی از مراسم مذهبی در شب اجرا می‌شود، و به طور طبیعی در طول شب دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، باید برای رفاه حال عبادت کنندگان حیاط و صحن مسجد نیز، از سیستم‌های گرمایشی مناسب استفاده کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اغلب ساختمان‌های مساجد این است که که دارای سقف بلند هستند. به صورت طبیعی، هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود که هوای نزدیک به سطح زمین سردتر از هوای نزدیک به سقف باشد. پس باید بخاری‌ای را برای گرم کردن مسجد انتخاب کرد که با ایجاد جریان هوا، هوای گرم بالای ساختمان را به سمت پایین هدایت کند. محل و نحوه‌ی نصب کولر نیز در افزایش اثر گرمایشی آن نقش به سزایی دارد.

از بخاری‌های فضا به عنوان بخاری بزرگ مسجد می‌توانید استفاده کنید. این نوع از بخاری‌ها با دو روش انتقال حرارت یا گرمایش تابشی باعث گرم شدن هوای اتاق می‌شوند. بخاری‌های فضا با سوخت گاز، نفت، یا انرژی برق کار می‌کنند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن در دسترس بودن نوع سوخت و قیمت آن در منطقه‌ی خود، نوع سوخت بخاری را انتخاب و تهیه کنید. این بخاری‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند. هم‌چنین امکانات و تجهیزات بخاری‌های فضا متفاوت است. برای مثال برخی از بخاری‌ها سر و صدای زیادی تولید نمی‌کنند. برخی ازدستگاه‌های بخاری نیز دارای ترموستات قابل تنظیم و اتوماتیک هستند. ترموستات این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید بخاری را روی درجه‌ی مورد نظر خود تنظیم کنید. به این ترتیب بخاری به صورت خودکار دمای محیط را دردمای مطلوب از پیش تعریف شده نگه می‌دارد.

تنوع بخاری‌های موجود در بازار به اندازه‌ای است که گاهی خریداران در مورد انتخاب بخاری مناسب دچار تردید می‌شوند. یکی از معیارهای مهم برای اغلب خریداران، کم مصرف بودن بخاری است. چرا که کم مصرف بودن بخاری به معنی کاهش هزینه‌های گرمایشی است. هم‌چنین بخاری‌های کم مصرف با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند و صدمه‌ی زیادی به ذخایر زمین نمی‌زنند. در ادامه‌ی مطلب شما را با نکاتی در مورد نحوه‌ی انتخاب بخاری بزرگ مسجد آشنا خواهیم کرد. دانستن این مطالب به شما کمک می‌کند که بتوانید بخاری مناسبی انتخاب کرده وهزینه‌های گرمایشی را تا حد امکان کاهش دهید.

هنگام خرید بخاری، به خصوص بخاری‌های برقی، باید اندازه‌ی بخاری و مساحت محیطی که می‌خواهید آنجا را گرم کنید را، نظر بگیرید. بخاری‌هایی با اندازه‌ی کوچک برای گرم کردن مسجدهایی با سقف بلند مناسب نخواهند بود. چرا که بخاری‌های کوچک توانایی گرم کردن سالن مسجدی بزرگ با سقف بلند را ندارند. می‌توان گفت هر چقدر که اندازه‌ی بخاری بزرگ‌تر باشد اثر گرمایشی آن موثرتر خواهد بود. برای گرم کردن نقطه‌ای نیز می‌توانید از بخاری‌های قابل حمل استفاده کنید. بخاری‌های قابل حمل برقی به راحتی جابه جا می‌شوند و در زمان نیاز می‌توانید به راحتی آن‌ها را نصب واستفاده کنید.

انواع بخاری بزرگ مسجد

همان‌طور که گفته شد بخاری‌های فضا در دو نوع انتقال حرارت و گرمایش تابشی هستند. بخاری‌های انتقال حرارت با گرم کردن هوای محیط و توزیع آن، باعث گرم شدن هوا می‌شوند. وجود فن در بخاری انتقال هوا باعث می‌شود که هوای گرم شده به صورت سریع و مناسب در سراسر محیط توزیع شود. بهتر است بخاری بزرگ مسجد دارای فن باشد. وجود فن در بخاری باعث ایجاد جریان هوا شده و به عنوان راه حلی برای مشکل تفاوت دمای نزدیک سطح و سقف در مسجدهایی با سقف بلند به کار می‌رود. هم‌چنین وجود فن باعث تهویه‌ی مناسب هوای مسجد می‌شود. به علت ازدحام جمعیت در ساعت‌های عبادت، تهویه‌ی هوای مسجد یکی از عوامل مهم و ضروری به شمار می‌آید.

بخاری بزرگ مسجد

یکی از معایب بخاری‌های انتقال حرارت این است که برای گرم کردن محیط مسجد به زمان نیاز دارند. بنابراین اگر می‌خواهید هوای مسجد را گرم کنید، باید مدتی قبل بخاری‌ها را روشن نمایید. این بخاری‌ها توانایی گرمایش آنی را ندارد. بخاری‌های تابشی، برخلاف بخاری‌های انتقال حرارت، دارای توانایی گرمایش آنی هستند. به محض روشن کردن بخاری‌های تابشی می‌توانید گرمای تولید شده توسط بخاری را احساس کنید.

بخاری‌های تابشی برای گرم کردن مسجدهایی با سقف بزرگ بسیار مناسب هستند. این بخاری‌ها اشیا و افراد قرار گرفته در مسیر تابشی خود را گرم می‌کنند. بنابراین هر چقدرکه سقف مسجد بلند بوده یا مساحت آن زیاد باشد، با نصب صحیح بخاری تابشی می‌توانید به صورت مستقیم مکان یا افراد مورد نظر را گرم نگه دارید. یکی دیگر از مزایای بخاری‌های تابشی این است که وجود جریان باد در قدرت گرمایشی آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند. شیوه‌ی گرمایشی بخاری‌های تابشی، درست مانند گرم شدن زمین توسط نور خورشید است. بنابراین بخاری‌های تابشی بهترین بخاری‌های فضای باز به شمار می‌آیند. به همین علت می‌توانید از بخاری تابشی برای گرم نگه داشتن عبادت کنندگان در صحن و حیاط مسجد بهره ببرید.

بخاری تابشی مناسب صحن مسجد

نصب بخاری بزرگ مسجد

بخاری‌های برقی دارای این قابلیت هستند که آن‌ها را از سقف یا دیوار نصب کنید. در مسجدهایی که دارای سقف بلند هستند بهتر است از بخاری قابل حمل استفاده کرد. چرا که بخاری‌های سقفی و دیواری در نزدیکی سقف نصب می‌شوند و فاصله‌ی آن‌ها تا سطح زمین زیاد است. به همین علت اثر گرمایشی خود را از دست می‌دهند.

هنگام خرید و نصب بخاری بزرگ مسجد دقت کنید که نکات ایمنی و دستورالعمل‌های آن رابه دقت مطالعه و رعایت نمایید. بهتر است بخاری مسجد را از نوع دارای ترموستات انتخاب کنید. بخاری‌های ترموستات دار، دارای ایمنی بیشتری هستند. در فضاهایی مانند مساجد که جمعیت زیادی را در خود جای می‌دهند، ایمنی یکی از ضروریت‌های اولیه به شمار می‌آید.

منبع: aircetera

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما