کاربرد هیتر تابشی چیست و در چه مواقعی استفاده از آن مفید است؟

انواع هیترهای صنعتی
معرفی انواع هیترهای صنعتی
آبان ۱, ۱۳۹۷
هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه
هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه
آبان ۷, ۱۳۹۷
کاربرد هیتر تابشی

در صورتی که شما متخصص کار در زمینه‌ی گرمایش و تهویه‌ی هوا هستید، یا قصد خرید و استفاده از تجهیزات گرمایشی را دارید، لازم است که با انواع و کاربرد هیتر تابشی مختلف و دیگر هیترها آشنایی داشته باشید. برای مثال باید بدانید که چند نوع اصلی هیتر وجود دارد. هم‌چنین باید توجه کنید که نوع هیتر با مکانی که می‌خواهید آن را گرم کنید، هم‌خوانی داشته باشد و نیازهای گرمایشی محیط را به خوبی تامین بکند.

در این متن با نگاهی دقیق‌تر، به بررسی هیترهای تابشی و نحوه‌ی کار آن‌ها خواهیم پرداخت. هم‌چنین اطلاعاتی در مورد اینکه کاربرد هیتر تابشی چیست و برای چه مکان‌هایی مناسب هستند، در اختیار شما قرار خواهیم داد. با خواندن این مطلب می‌توانید در نهایت تصمیم بگیرید که آیا هیتر تابشی برای گرمایش مکان مورد نظرشما مناسب است، یا خیر.

تعریف گرمای تابشی

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، گرمای تابشی گرمایی است که از طریق منبع مرکزی، یعنی دستگاه هیتر تابشی، تابیده می‌شود و به صورت مستقیم اشیاء و افراد قرارگرفته شده در مسیر تابشی خود را گرم می‌کند.

تفاوت هیترهای تابشی با هیترهای انتقال گرما

برای اینکه به‌ درستی بفهمیم هیتر تابشی چگونه کار می‌کند، می‌توانیم از مقایسه‌ی آن با هیترهای انتقال گرما کمک بگیریم. هیتر تابشی گرمای محیط را از طریق تابش تامین می‌کند. اما، هیتر انتقال گرما از مکانیزم داخلی (به صورت معمول از یک فن و یا دمنده) استفاده می‌کند تا هوای گرم شده را در محیط اتاق توزیع کند و به این طریق باعث بالا رفتن درجه حرارت محیط می‌شود.

امروزه بیشتر بخاری‌های فروخته شده از نوع هیترهای انتقال گرما هستند. این هیترها شامل هیترهای کوچک‌تر هستند که در اداره‌ها و اتاق‌های نسبتا کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر این هیترهای انتقال گرما با اتصال به دستگاه اصلی مرکزی کار می‌کنند. آنها دارای کانال‌هایی هستند که هوای گرم از طریق آن‌ها می‌تواند به دوردست ترین نقاط هر اتاق انتقال داده شود.

در چه مواقعی از هیترهای تابشی و در چه مواقعی از هیترهای انتقال گرما استفاده کنیم؟

اگر از نحوه‌ی کار و راندمان هیتری که می‌خواهید انتخاب کنید، اطلاعات کافی داشته باشید، انتخاب هیتر مناسب برای شما آسان خواهد بود. مطابقت هیتر با فضا می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های گرمایشی شود. علاوه‌ براین، با انتخاب هیتر مناسب کیفیت هوای محیط بسیار بهتر خواهد بود.

در چه مکان‌هایی استفاده از هیتر انتقال گرما مناسب تر است؟

هیترهای انتقال گرما برای گرمایش مکان‌های بسته، گزینه‌ی خوبی به شمار می‌آیند. کارآیی هیترهای انتقال گرما در مکان‌های بسته به دلیل روش کار آن‌ها است. تا زمانی که دمای اتاق به درجه‌ی مطلوب برسد، هوای گرم شده توسط هیتر به محیط دمیده می‌شود. به دلیل اینکه محیط بسته است، هوای گرم به مدت بیشتری دوام خواهد آورد.

گرمایش از طریق فیلترهای انتقال گرما به این بستگی دارد که مساحت محیط مورد نظر چقدر باشد. اگر نحوه عایق‌بندی محیط به گونه‌ای باشد که گرما از درزها به محیط بیرون انتقال پیدا نکند، کارآیی و راندمان هیتر انتقال گرما افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربرد هیتر تابشی چیست و در چه مواقعی باید از هیترهای تابشی استفاده کنیم؟

از سوی دیگر، هیترهای تابشی در مکان‌هایی که در نزدیکی اشیاء یا افراد قرار بگیرند کارآیی بهتری خواهند داشت. هنگامی که از هیترهای تابشی استفاده می‌کنید افراد و اشیا به صورت مستقیم گرم می‌شوند، باز یا بسته بودن محیط تاثیری در گرمایش نخواهد داشت.

علاوه بر این، به خاطر اینکه هیترهای تابشی برای گرم کردن محیط هوا را نمی‌دمند، و دود و آلاینده تولید نمی‌کنند، برای حفظ سلامت افراد مناسب‌تر هستند و برای کسانی که از حساسیت، آسم، و سایر مشکلات تنفسی رنج می برند، مشکل ایجاد نمی‌کنند.

در نهایت می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد هیتر تابشی استفاده در مکان‌های مخصوص یا محیط‌هایی با مساحت کوچک‌تر است. در نهایت می‌توان گفت که هیترهای تابشی برای استفاده در مکان‌هایی که کاربرد خاصی دارند، یا مساحت کوچک‌تری دارند، یا مدت طولانی از روز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مناسب هستند. اتاق خواب‌ها و حمام‌ها مثال‌های خوبی از کاربرد هیتر تابشی است، یعنی نیاز نیست تا در این گونه مکان‌ها هیتر تابشی برای مدت‌ طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. انباری‌ها، پارکینگ‌ها، و مکان‌هایی که دمای محیط باید تحت کنترل باشد، پارک‌ها، و مغازه‌ها نمونه‌هایی از مکان‌هایی هستند که استفاده از هیترهای تابشی در آ‌ن‌ها توصیه می‌شود.

هیتر تابشی

رایج‌ترین مدل‌های هیتر تابشی

امروزه در بازار مدل‌ها و انواع مختلفی از هیترهای تابشی وجود دارد. در این قسمت چند نوع معمول از هیترهای تابشی را خدمت شما معرفی کرده و کاربرد انواع هیتر تابشی را معرفی می‌کنیم.

هیترهای تابشی دیواری: هیترهای تابشی دیواری در مکان‌های تجاری استفاده می‌شوند و دارای مزایای خاصی هستند. یکی از مزایای عمده‌ی آن‌ها این است که باریک هستند و فضای اتاق را اشغال نمی‌کنند. این هیترها گرمای متعادلی را توزیع می‌کنند که از سر تا نوک پا را گرم می‌کند (اگر تجربه‌ی ایستادن یا نشستن در مسیر تابش هیتر تابشی را داشته باشید این موضوع را به خوبی درک خواهید کرد). این هیترها دارای ایمنی بالایی هستند و برای مکان‌هایی که کودکان یا حیوانات را در خود جای می‌دهند، بسیار مناسب هستند.

هیتر تابشی گرمایش از کف:  در این روش، سیستم هیتر گرمایشی زیر سطح زمین نصب می‌شود. یکی از معمول‌ترین کاربرد هیتر تابشی گرمایش از کف، استفاده از آن‌ها در کف حمام و یا استخر است. با استفاده از این هیترها کاشی‌هایی که در فصل سرما بسیار سرد می‌شوند، توسط هیتر به دمای مطبوع می‌رسند.

هیترهای سقفی دائمی: در این روش پنل‌های هیتر تابشی روی سقف نصب می‌شوند و بنابراین اشعه‌های گرمایشی اشیاء و افراد قرار گرفته در معرض حرارت  تابشی را گرم می‌‌یکند.

هیترهای تابشی ایستاده‌ی مستقل: این نوع فیلترها از هیترهای دیواری کوچک‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا کرد. قابل حمل بودن این هیترها یکی از مزایای اصلی آن‌ها به شمار می‌آید. علاوه براین، این هیترها برای گرم کردن محیط‌های بسیار کوچک، مناسب هستند.

گونه‌های اصلی هیترهای تابشی

هیترهای تابشی می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را از منبع‌های گوناگون تامین کنند. امروزه هیترهای تابشی برای تامین گرمای تابشی، از انرژی‌هوا، انرژی برق، انرژی خورشیدی، یا انرژی آب (هیدروپونیک) استفاده می‌کنند.

یک نوع هیتر تابشی هیبریدی وجود دارد که دارای قطعه‌ی انتقال گرما است. با استفاده از این قطعه، گرما هم به صورت تابشی، و هم به صورت انتقال دما، توزیع می‌شود.

اگر بتوانید نوع هیتر را با مکان  مورد نظر به خوبی مطابقت دهید، از سیستم گرمایشی خود که انرژی کمی مصرف می‌کند، و در کوتاه‌ترین زمان ممکن  محیط را گرم می‌کند، و گرمایش آن تحت کنترل است، رضایت خواهید داشت.

منبع: shiptons

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما