راهنمای انتخاب هیتر کارخانه
راهنمای انتخاب هیتر کارخانه
آبان ۲۰, ۱۳۹۷
مبدل حرارتی هیتر صنعتی
انواع مبدل‌های حرارتی هیتر صنعتی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷
افزایش راندمان هیتر مدرسه

در طول روزهای سرد سال، تحمل یک کلاس درس سرد حتی برای با انگیزه‌ترین دانش آموزان نیز سخت است. با این حال مسئله‌ی گرمایش یکی از پرهزینه‌ترین عوامل مصرف انرژی در مدرسه‌ها و موسسه‌های آموزشی است. گرم نگه داشتن ساختمان‌های مدرسه‌ها و آموزشگاه‌ها در زمستان می‌تواند برای مالکان و مسئولین گران تمام شود. بنابراین افزایش راندمان هیتر مدرسه می‌تواند راه حلی عالی برای مقابله با این مشکل باشد.

راه‌های بسیاری برای کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان هیتر مدرسه وجود دارد. کاهش مصرف انرژی به این معنا نیست که آسایش و راحتی دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس را از بین ببریم. نمی‌توان به بهانه‌ی کاهش مصرف انرژی، داخل کلاس درس دانش آموزان را مجبور به پوشیدن لباس های گرم بسیارکرد. بلکه باید با استفاده از روش‌های مختلف راندمان گرمایشی را افزایش داد.

روش‌های افزایش راندمان هیتر مدرسه

در ادامه‌ی مطلب فهرستی از روش‌های افزایش راندمان هیتر مدرسه و بهره‌وری گرمایشی آماده شده است. با دنبال کردن این توصیه‌ها می‌توان آسایش و رفاه دانش‌آموزان را فراهم کرد و در عین حال مصرف سوخت را کاهش داد. به کارگیری این نکات به خصوص در مدارسی که از هیترهای نفتی برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند، می‌تواند مفید واقع شود.

نگه داشتن ثابت دمای محیط

نگه داشتن درجه حرارت دما به صورت ثابت آسایش محیط را بهبود می‌بخشد و روحیه و توجه دانش آموزان را در جهت مثبت سوق می‌دهد. هم‌چنین وجود دمای مطبوع و رفاه در کلاس درس باعث ایجاد یک محیط یادگیری سازنده، خلاق و پرانرژی می‌شود.

درجه حرارت مناسب و استاندارد توصیه شده در مدارس برای انجام فعالیت‌های مختلف محیط‌های آموزشی در داخل کلاس‌ها منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد و در راهروها و سالن‌ها منفی ۱۵ درجه سانتیگراد است. در قسمت‌هایی از مدارس که کودکان فعالیت بدنی بیشتری دارند (مانند سالن های ورزشی) درجه دمای توصیه شده منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

ممکن است درجه دمای توصیه شده در مدارس به نظر کمی پایین برسد. اما دلایلی وجود دارد که استاندارد دمای مدارس کمی پایین‌تر از حد معمول است. کودکان در مقایسه با بزرگسالان دارای میزان متابولیسم بالاتری هستند. بنابراین دانش آموزان خردسال در دمای پایین‌تر احساس راحت‌تری دارند.

گرمایش به موقع

برای تامین گرمایش مناسب در مدارس باید تایمر هیترها را طوری تنظیم کرد که تا زمان رسیدن دانش آموزان به مدرسه، کلاس‌های درس به خوبی گرم شوند. هم‌چنین مدت کوتاهی قبل از خارج شدن دانش آموزان از مدرسه، باید هیترها را خاموش کرد. البته در موقعیت‌ها و شرایط جغرافیایی مختلف ساعت‌های کار هیتر متفاوت است. بنابراین لازم است که با توجه به شرایط جوی و محیطی ساعت‌های کار هیتر را تنظیم کنید.

نگهداری از مخزن سوخت

به منظور جلوگیری از خرابی و تضمین ایمنی باید به صورت مداوم مخزن سوخت هیتر خود را بررسی و کنترل کنید. دقت و ملاحظه در نگهداری هیتر کارآیی و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. باید اطمینان حاصل کنید که مخزن سوخت شما زنگ نزده باشد. هم‌چنین باید کنترل کنید که لوله‌ها و اتصالات در شرایط خوب و بدون هیچ‌ گونه آسیب دیدگی باشند.

جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی

هر چه ساختمان مدرسه‌ها بزرگ‌تر باشد، میزان اتلاف انرژی گرمایی نیز بیشتر خواهد بود. با نصب و راه‌اندازی دریچه‌های رادیاتور ترموستاتیک و پنجره‌های قابل قفل می‌توانید تا اندازه‌ی زیادی از اتلاف گرما جلوگیری کنید. با کاهش اتلاف گرما، شاهد افزایش راندمان هیتر مدرسه و تاثیر گرمایشی آن خواهید شد.

باید به کارکنان سفارش کرد که از ترموستات به عنوان کلید روشن و خاموش سیستم گرمایشی استفاده نکنند. افزایش درجه‌ی ترموستات منجر به گرمایش سریع محیط نمی‌شود. بلکه این کار اغلب باعث گرم شدن بیش از اندازه‌ی کلاس‌های درس می‌شود.

محل نصب و قرارگیری ترموستات‌ها، تاثیر به‌سزایی در نحوه‌ی عملکرد آن‌ها و راندمان گرمایشی دارد. مکان‌های سرد و خنک یا مکان‌هایی که در معرض تابش نور خورشید هستند، یا قسمت‌هایی از ساختمان که منابع گرمایش درونی مانند رادیاتورها در آنجا قرار دارند، محل مناسبی برای نصب و نگهداری ترموستات نیستند.

علاوه بر ارتقاء بهره‌وری سیستم‌های گرمایشی، باید با عایق کاری مناسب ساختمان مدارس از اتلاف گرما جلوگیری به عمل آورد. پوشاندن درز پنجره‌ها و دیوارها و عایق کاری کف و سقف ساختمان به اندازه‌ی چشم گیری از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری خواهد کرد. با کاهش اتلاف انرژی گرمایی، راندمان گرمایشی بالا رفته و هزینه‌های گرمایشی کاهش پیدا می‌کنند.

محل نصب هیتر

در بسیاری از مدرسه‌ها و فضاهای آموزشی، میز و صندلی‌ها به طوری چیده شده‌اند تا نیازهای دانش‌آموزان را برآورده سازند. باید دقت کرد که نحوه‌ی چیدمان میز و صندلی‌ها به گونه‌ای نباشد که مسیر انتقال گرما را از طریق رادیاتورها و تجهیزات گرمایشی مسدود کند. هیترها را باید در قسمتی از کلاس نصب کرد که هوای گرم تولید شده به صورت موثر در اتاق درس جریان داشته باشد.

هیتر مدرسه

کیفیت هیترهای مورد استفاده

سرمایه‌گذاری در تهیه و استفاده از هیترهایی که کارآیی گرمایشی بالایی دارند، کیفیت محیطی مدرسه را افزایش می‌دهند. علاوه براین استفاده از هیترهای با کیفیت میزان انتشار دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد. سلامتی دانش آموزان و تضمین ایمنی محیط آموزشی یکی از عوامل بسیار مهم در مدرسه‌ها است.

امروزه کوره‌های پیشرفته‌ای وجود دارد که کیفیت سوخت بالاتری دارند. عملکرد دیگ بخار این کوره‌ها بهتر است. علاوه براین کوره‌ها آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند. استفاده از هیترهای با کیفیت در درازمدت شما را از خدمات و تعمیرات گران قیمت بی نیاز می‌کند. هم‌چنین به کارگیری هیترهای کم مصرف باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود.

نگهداری دیگ‌های بخار و لوله کشی مدارس

استفاده از یک سرویس دیگ بخار معتبر و با کیفیت احتمال خرابی دیگ بخار را به حداقل می‌رساند. در حالت ایده آل، دیگ‌های بخار نفتی باید دو بار در سال کنترل و سرویس دهی شوند. با این کار از عملکرد مناسب‌ دیگ‌های بخار و عدم وجود خطر مسمومیت مونوکسید کربن اطمینان حاصل می‌شود. علاوه بر دیگ‌ بخار، مخزن آب گرم، لوله‌ها و دریچه‌ها باید به صورت منظم کنترل و عایق بندی شوند.

به کارگیری این توصیه‌ها پس از چند ماه، میزان کاهش هزینه‌های گرمایشی و مصرف سوخت را نشان خواهد داد. تامین گرمایش مطبوع برای مدرسه‌ها و موسسه‌های آموزشی، پیشبرد تحصیلی و امکان تعامل دانش آموزان، مربیان و والدین را فراهم می‌کند.

منبع: thewp-group

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما