مزایای بخاری تابشی
سیستم کارکرد و مهم‌ترین مزایای بخاری تابشی
دی ۱۵, ۱۳۹۷
انواع بخاری برقی استخر و مزایا و معایب استفاده از آن
دی ۲۱, ۱۳۹۷

بخاری‌های تابشی با روش گرم کردن مستقیم اجسام از طریق انرژی تابشی، باعث گرمایش محیط مورد نظرمی شوند. اشیایی که در مسیر تابش بخاری تابشی قرار بگیرند می‌توانند گرمای آن را به صورت مستقیم احساس کنند. بخاری‌های دیگر با گرم کردن هوا و انتقال انرژی گرمایی باعث گرم شدن محیط می‌شوند. اما همان‌گونه که تابش نور خورشید باعث گرم شدن زمین می‌شود، روش گرمایش بخاری تابشی نیز اجسام و افراد را مستقیماً گرم می‌کند. منبع انرژی بخاری‌های تابشی می‌تواند متفاوت باشد. یکی از انواع بخاری‌های تابشی، بخاری تابشی برقی است. هم‌چنین انواع بخاری برقی تابشی نیز در طرح‌ها و مدل‌های مختلف وارد بازار شده است.‌ هر کدام از این طرح‌ها کارآیی منحصر به فرد خود را دارند. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که کدام نوع و کاربرد بخاری تابشی برقی برای گرمایش محیط و فرایند مورد نظر شما مناسب است. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع بخاری تابشی برقی آشنا می‌کنیم.

انواع بخاری برقی تابشی

بخاری قابل حمل و بخاری ثابت

بخاری‌های برقی تابشی در دو نوع قابل حمل و ثابت وجود دارند. انواع بخاری‌ برقی تابشی ثابت اغلب برای گرم کردن مغازه‌ها، دفاتر،کارگاه‌ها ، اداره‌ها و ساختمان‌های مسکونی در سردترین روزهای سال به کار برده می‌شوند. بخاری‌های برقی تابشی ثابت نیز دارای مدل‌های مختلف هستند. بیشتر بخاری‌های برقی تابشی ثابت با قدرت ۲۲۰ وات و ۱۱۰ وات موجود هستند. این نوع از بخاری‌های تابشی بیشتر برای گرم کردن سایت‌های صنعتی مناسب هستند.

برخی از بخاری‌های برقی تابشی دارای نور نارنجی و قرمز قابل مشاهده هستند. ممکن است گرمای تابشی برخی از این بخاری‌ها موجب گرم شدن بیش از اندازه‌ی قطعات شده و باعث سوختن آن‌ها شود. گاهی اوقات جایگزینی و تعمیر قطعات بخاری برقی تابشی هزینه‌ی بالایی دارد. برخی از بخاری‌ها دارای ترموستات هستند. در مواقعی که بخاری بیش از اندازه داغ شود یا دمای محیط به دمای پیش فرض مطلوب برسد، ترموستات به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن بخاری می‌شود. هنگام خرید دقت کنید اگر بخاری شما دارای ترموستات نیست، دارای گزینه‌های ایمنی مانند خاموش شدن اتوماتیک در صورت گرم شدن بیش از اندازه باشد. وجود ترموستات در بخاری باعث جلوگیری از تولید گرمای اضافه و اتلاف آن می‌شود. صرفه جویی در مصرف انرژی علاوه بر حفظ محیط زیست، باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی می‌شود.

بخاری برقی تابشی قابل حمل

 

بخاری‌های برقی تابشی قابل حمل بیشتر برای گرم کردن مکان‌های کوچک به کار می‌روند. این نوع از بخاری‌های تابشی را می‌توان به عنوان وسیله‌ی گرمایشی جانبی، در کنار سیستم گرمایشی مرکزی، مورد استفاده قرار داد. هم‌چنین برای گرمایش نقطه‌ای و جلوگیری ازاتلاف انرژی، از بخاری‌های برقی تابشی قابل حمل بهره برده می‌شود. در فرآیندهایی مانند خشک کردن رنگ و چسب در کارهای صنعتی نیز می‌توان از انواع بخاری برقی تابشی قابل حمل استفاده کرد.

بخاری برقی تابشی دیواری

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، ساختار بخاری برقی تابشی دیواری به گونه‌ای است که می‌توان آن را به صورت دیواری نصب کرد. این نوع بخاری‌ها در کارگاه‌ها، انباری‌ها ومراکز بسته بندی کارآیی فراوان دارند. بخاری‌های برقی تابشی گرمای مورد نیاز برای نگهداری مواد و پیشبرد فرآیندهای صنعتی و تولیدی مختلف را در ساختمان‌های صنعتی بزرگ فراهم می‌کنند. بخاری‌های برقی تابشی لزوماً روی دیوار نصب نمی‌شوند. در ساختمان‌هایی که‌ منطقه‌ی مورد نظر دور از دیوارها است، یا دیوارهای ساختمان مکان مناسبی برای نصب بخاری نیستند، می‌توان آن‌ها را از سقف آویزان کرد. اگر قصد نصب بخاری را از سقف ساختمان دارید هنگام خرید دقت کنید که مدلی که انتخاب می‌کنید این قابلیت را داشته باشد.

بخاری برقی تابشی دیواری

بخاری برقی تابشی سقفی

در برخی از مواقع تنها لازم است که یک قسمت از ساختمان را به مدت کوتاهی گرم کنیم. در این مواقع که نیازی به گرم کردن مداوم کل ساختمان نیست، استفاده از انواع بخاری برقی تابشی سقفی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. استفاده از بخاری‌های برقی تابشی سقفی درمساجد، سالن‌های ورزشی و سالن‌های تجمع عمومی بسیار مناسب است. این بخاری‌ها گرمای سریع و آنی تولید می‌کنند و نصب آن‌ها بسیار آسان است. علاوه بر توانایی گرمایش سریع، کنترل و تنظیم بخاری‌های برقی تابشی سقفی به راحتی انجام می‌پذیرد. اگر در سالن‌های ورزشی از بخاری برقی تابشی سقفی استفاده می‌کنید، قبل از نصب بخاری اطمینان حاصل کنید پیدا کنید که توپ‌های هلیومی با بخاری برخورد نکرده و تماس نداشته باشند. برخی از انواع بخاری برقی تابشی دارای محافظ بوده و برای این گونه فعالیت‌ها از ایمنی لازم برخوردارهستند. هم‌چنین برخی از بخاری‌های برقی تابشی سقفی را می‌توان از ارتفاع ۱۰ متری نصب کرد. این بخاری‌ها به علت نداشتن شعله‌ی باز از لحاظ ایمنی بسیار مطمئن هستند. در بسیاری از مکان‌های صنعتی که وجود مواد قابل اشتعال خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، استفاده از بخاری‌های برقی تابشی روش گرمایش بسیار ایمنی است.

بخاری برقی تابشی سقفی

بخاری‌های برقی تابشی سقفی دارای مدل‌ها، اندازه‌ها و قدرت گرمایشی متفاوت هستند. به منظور بهره‌وری بهتر از بخاری برقی تابشی سقفی باید شرایط ساختمان خود و فرآیند مورد نظر را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از اتلاف گرما باید نوعی از بخاری را انتخاب کنید که اندازه‌ی مناسبی برای گرم کردن محیط مورد نظر شما داشته باشد. برخی از بخاری‌های پرقدرت تابشی حتی در ارتفاع ۲۰ متری نیز دارای قدرت گرمایشی موثر هستند. این بخاری‌ها برای گرمایش سالن‌های ورزشی عظیم و انباری‌های بزرگ بسیار مناسب و کارآمد هستند. می‌توان برای دریافت گرمای مناسب ارتفاع نصب بخاری تابشی سقفی را به صورت دلخواه تنظیم کرد.

بخاری برقی تابشی مناسب برای فضاهای باز بیرونی

بخاری‌های دیگر قدرت گرمایشی فضاهای باز را ندارند. چرا که گرمای تولید شده، به علت عدم وجود دیوار و سقف، از طریق جریان هوا و باد حرکت کرده و اتلاف می‌شود. روش گرمایش تابشی مانند تابش نور خورشید، برای گرمایش فضاهای باز بسیار مناسب است. امروزه علاوه بر کاربردهای صنعتی مانند نگهداری ماشین آلات در فضاهای باز و یخ زدایی سالن‌های ورزشی، فناوری گرمایش تابشی در فضاهای کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال استفاده از بخاری تابشی در رستوران‌ها و کافه‌های باز تراس‌های خانگی بسیار رایج است. امروزه بخاری‌های برقی تابشی متنوعی برای مصارف صنعتی و تجاری موجود هستند.

بخاری برقی تابشی فضای باز

منبع: puravent

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما