روش‌های گرمایش گلخانه و انواع بخاری گلخانه

تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر
تفاوت‌های بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر
اسفند ۲۷, ۱۳۹۷
گرمایش هیدرونیک مرغداری
سیستم گرمایش هیدرونیک مرغداری
فروردین ۳, ۱۳۹۸
انواع بخاری گلخانه

اگر در منطقه‌ای جغرافیایی زندگی می‌کنید که دارای زمستان‌های طولانی و سرد است، در روزهایی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، نیاز به سیستم گرمایشی مناسب برای گرم کردن محیط گلخانه‌ خود خواهید داشت. برای بسیاری از گلخانه‌های پرورش گل و گیاه، وجود سیستم گرمایشی یک عامل ضروری در طول روزهای سرد زمستان است. اگر به دنبال تهیه‌ی خرید سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ی خود هستید، ابتدا باید برآوردی از مقدار گرمای لازم برای تامین دمای مناسب گلخانه و هم‌چنین میزان اتلاف گرما را محاسبه نمایید. هنگامی که برای خرید بخاری گلخانه اقدام می‌کنید، با انواع بخاری گلخانه در بازار مواجه خواهید شد. به منظور انتخاب بخاری مناسب گلخانه‌تان باید با انواع بخاری گلخانه و ویژگی‌های هر کدام آشنایی کامل داشته باشید. هم‌چنین باید شرایط گیاهان موجود در گلخانه و ساختار گلخانه‌ی خود را در نظر بگیرید.

اتلاف گرما در گلخانه

گرمای تولید شده توسط انواع بخاری گلخانه می‌تواند به چند صورت اتلاف شود. انتقال گرما می‌تواند از جسمی به جسم دیگر اتفاق بیفتد. برای مثال گرما از طریق بدنه یا ساختمان گلخانه، از داخل به خارج گلخانه انتقال پیدا کند. هم‌چنین انتقال حرارت به صورت طبیعی، با جایگزینی هوای گرم و هوای سرد رخ می‌دهد. به این ترتیب که هوای گرم تولید شده‌ توسط بخاری گلخانه به سمت بالا حرکت کرده و هوای سرد به نزدیکی سطح گلخانه هدایت می‌شود. یکی از راه‌های انتقال گرما به صورت تابشی اتفاق می‌افتد. بدنه‌ و سقف گلخانه می‌توانند گرما را جذب، ذخیره، یا به صورت تابشی منعکس کنند. عایق بندی نامناسب یکی دیگر از علت‌های اتلاف گرما در گلخانه‌ها به شمار می‌آید. وجود شکاف و درز در درب، پنجره‌ها، دیوارها و سقف گلخانه می‌تواند باعث خروج و هدر رفتن گرما از داخل گلخانه شود. هوای سرد بیرون می‌تواند از طریق همین درزها به داخل گلخانه نفوذ پیدا کند.

مقدار گرمای لازم برای گرمایش مناسب گلخانه

قدم اول قبل از خرید سیستم گرمایشی برای گلخانه، محاسبه‌ی مقدار گرمایی است که برای گرمایش گلخانه نیاز دارید. ابتدا باید مقدار گرمای تولید شده و مقدار گرمای اتلافی را محاسبه کنید. بعد از به دست آوردن میزان انرژی گرمایی لازم برای گرمایش گلخانه، نوبت به تهیه سیستم گرمایشی می‌رسد. برای گرمایش گلخانه می‌توانید از روش‌های گرمایشی مختلف و انواع بخاری گلخانه استفاده کنید. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع بخاری گلخانه آشنا خواهیم کرد.

بخاری برقی گلخانه

بخاری برقی گلخانه

بخاری برقی گلخانه یکی از انواع بخاری گلخانه است که روش استفاده‌ی بسیار ساده‌ای دارد. برای بهره گیری از بخاری برقی، گلخانه‌ی شما باید مجهز به سیم کشی برق باشد تا به جریان الکتریسیته دسترسی داشته باشید. هزینه‌ی خرید دستگاه بخاری برقی گلخانه خیلی زیاد نیست. اما هزینه‌ی مصرف انرژی ماهیانه‌ی آن بالا است. به خصوص اگر گلخانه به صورت مناسب عایق بندی نشده باشد، میزان اتلاف انرژی گرمایی بالا رفته و هزینه‌های گرمایشی افزایش پیدا خواهند کرد.

بخاری هیزم سوز گلخانه

بخاری هیزم سوز گلخانه

برای گرم کردن هوای گلخانه می‌توان از بخاری هیزم سوز گلخانه نیز بهره برد. یکی از معایب بخاری هیزم سوز گلخانه این است که برای پر کردن مخزن سوخت همواره باید وارد گلخانه شوید تا مخزن را پر از چوب و هیزم کنید. این کار باعث باز و بسته شدن بیش از اندازه‌ی درب گلخانه شده و میزان اتلاف گرما را افزایش می‌دهد. هم‌چنین وجود هیزم در داخل گلخانه ممکن است باعث ورود انواع حشره و آفت به درون گلخانه شود. به منظور جلوگیری از این امر می‌توانید مخزن هیزم بخاری را خارج از گلخانه تعبیه کنید. این روش مانع اتلاف گرما و ورود حشرات شده و هم‌چنین خطر توزیع گاز مونوکسید کربن را در داخل گلخانه کاهش می‌دهد. اما این راه حل، کار پرهزینه‌ای خواهد بود.

بخاری زغال سوز گلخانه

شیوه‌ی کار بخاری زغال سوز گلخانه بسیار شبیه به بخاری هیزم سوز است. با این تفاوت که بخاری زغال سوز قدرت گرمایشی بیشتری دارد و میزان گرمای بیشتری تولید می‌کند. بخاری زغال سوز نیز به کنترل و پر کردن مداوم مخزن سوخت نیاز دارد. در نظر داشته باشید که پاک کردن منبع سوخت بخاری از خاکسترهای ذغال کار بسیار طاقت فرسایی است.

بخاری گازی گلخانهبخاری گازی گلخانه

منبع سوخت بخاری گازی گلخانه گاز پروپان یا گاز طبیعی است. به کارگیری و استفاده از بخاری گازی گلخانه بسیار آسان است. در صورت عملکرد صحیح بخاری گازی گلخانه، این نوع سیستم گرمایشی ایمنی بالایی دارد. اگر سیستم تهویه هوای مناسب در گلخانه وجود نداشته باشد، اکسیژن موجود در هوای گلخانه کاهش پیدا کرده و محیط خطرناکی را برای افراد داخل گلخانه به وجود خواهد آورد. هم‌چنین نشت پروپان می‌تواند باعث صدمه رساندن به گیاهان داخل گلخانه شود.

بخاری فن دار گلخانه

بخاری فن دار گلخانه

بخاری فن دار یکی از موثرترین انواع بخاری گلخانه شناخته می‌شود. وجود فن در بخاری باعث توزیع یکنواخت گرمای تولید شده در سراسر محیط گلخانه می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های وجود فن در بخاری گلخانه تامین تهویه‌ی مناسب هوا توسط بخاری فن دار است. فن موجود در بخاری باعث به جریان افتادن هوای داخل محیط گلخانه شده و حشرات را دور می‌کند.

بخاری تابشی گلخانه

بخاری تابشی گلخانه

یکی از ایمن‌ترین و بهترین روش‌های گرمایش گلخانه استفاده از بخاری تابشی است. امروزه بخاری‌های تابشی یکی از پرطرفدارترین انواع بخاری گلخانه به شمار می‌آیند. این بخاری‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به اندازه‌ی گلخانه و شرایط گیاهان در حال پرورش، بخاری تابشی مناسب را انتخاب نمایید. روش گرمایش بخاری تابشی مانند گرم کردن سطح زمین توسط نور خورشید است. این بخاری به صورت مستقیم و بدون گرم کردن هوا، گیاهان قرار گرفته شده در امتداد مسیر تابشی خود را گرم می‌کند. با استفاده از بخاری تابشی گلخانه میزان اتلاف گرما به حداقل می‌رسد. چرا که وجود باد و جریان هوا تاثیری در اثر گرمایشی بخاری تابشی ندارد. بخاری تابشی به علت نداشتن شعله‌ی باز یکی از ایمن‌ترین انواع بخاری گلخانه محسوب می‌شود. بخاری تابشی در حین فرآیند گرمایش اکسیژن نمی‌سوزاند. به همین علت یکی از منابع تولید گرمای پاک به شمار می‌آید.

برای تامین دمای مناسب برای گیاهان خاصی که به گرمای بیشتری برای رشد و نمو نیاز دارند، می‌توانید از بخاری تابشی کوچک استفاده کنید. این بخاری‌ها در فاصله‌ی مناسب، بالای گیاهان نصب شده و گرمای لازم برای پرورش آن‌ها را فراهم می‌کنند. بخاری تابشی را می‌توانید از سقف یا روی دیواره‌ی گلخانه نصب نمایید. هم‌چنین می‌توانید بخاری‌های پایه‌دار و ایستای تابشی را تهیه کنید. برخی از انواع بخاری‌های تابشی گلخانه نیز قابل حمل هستند و به راحتی جابه جا می‌شوند.

منبع: microfarmgardens

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما