انواع هیترهای تابشی: معرفی سه نوع هیتر تابشی رایج

کوره ی هوای گرم
هر چیزی که باید در مورد کوره ی هوای گرم بدانید.
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸
انواع بخاری با گاز مایع
انواع بخاری با گاز مایع : آشنایی با هیترهای بوتان و پروپان
اسفند ۳, ۱۳۹۸
انواع هیترهای تابشی

انواع هیترهای تابشی

امروزه انواع هیترهای تابشی به منظور تامین گرمایش مناسب در ساختمان‌های تجاری و صنعتی گوناگون به کار برده می‌شوند. با اینکه هیترهای تابشی از انواع  سیستم‌های گرمایشی جدید به شمار می‌آیند، باید گفت که روش گرمایش تابشی از دیر باز مورد استفاده قرار می‌گرفت. روش گرمایش تابشی کاملاً با گرمایش به شیوه‌ی انتقال حرارت متفاوت است. مثال بارزی که می‌توان در مورد شیوه‌ی گرمایشی تابشی زد، گرم شدن زمین به واسطه‌ی تابش امواج نور خورشید است. هیترهای تابشی برخلاف هیترهای انتقال حرارت، گرما را به صورت مستقیم و بدون گرم کردن هوای اطراف خود، به سطح مورد نظر انتقال می‌‌دهند.

مزایای هیتر تابشی و نحوه کارکرد آنها

هیترهای تابشی دارای مزیت‌های بسیاری هستند که امروزه آنها را به یکی از سیستم‌های پر طرفدار و پر کاربرد در انواع ساختمان‌های صنعتی و تجاری تبدیل کرده است. هیترهای تابشی روش گرمایشی آنی و بسیار سریعی دارند. بنابراین شما می‌توانید با به کارگیری هیتر تابشی، سطح مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرم کنید. در واقع اگر در امتداد مسیر تابشی این سیستم‌ها قرار داشته باشید، به محض روشن شدن هیتر تابشی می‌توانید گرمای ساطع شده از آن را دریافت کنید. در حالی که سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت برای گرم کردن محیط اطراف خود به زمان نیاز دارند. بنابراین، برخلاف بخاری‌های فن دار، هیترهای تابشی دارای روش گرمایشی بسیار بی سر و صدایی هستند و باعث ایجاد آلودگی صوتی در فضا نمی‌شوند. به کارگیری آسان، کم مصرف بودن، ایمنی بالا، و امکان به کارگیری آنها در فضای باز از دیگر مزیت‌های هیترهای تابشی است.

انواع هیترهای تابشی

انواع هیترهای تابشی

 

هیترهای تابشی دارای تنوع زیادی هستند و شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های گرمایشی اقدام به طراحی و عرضه‌ی انواع هیترهای تابشی صنعتی می‌کنند. هیترهای تابشی با توجه به نوع سوخت آنها، نحوه‌ی تولید انرژی گرمایی، جنس قطعاتی که در ساخت آنها استفاده شده، توان حرارتی، اندازه، مدل و … با یکدیگر متفاوت هستند. تنوع هیترهای تابشی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند هیتری را انتخاب کنند که برای تامین نیازهای گرمایشی مد نظر آنها بهترین باشد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید هیتر آشنایی کافی با انواع هیترهای تابشی را داشته باشید تا بتوانید موقع خرید هیتری را انتخاب نمایید که مناسب با شرایط و نیازهای گرمایشی شما باشد. در این مطلب به معرفی سه نوع اصلی هیترهای تابشی خواهیم پرداخت.

 آشنایی با انواع هیترهای تابشی

انواع هیترهای تابشی را می‌توان به سه نوع اصلی تقسیم بندی کرد.

– سیستم‌های تابشی برقی

– سیستم‌های تابشی هیدرولیک یا آبی

– سیستم‌های تابشی هوا

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا سیستم‌ها و ویژگی‌های منحصربه فرد هر یک از انواع هیترهای تابشی را برای شما معرفی کنیم.

 سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی

هیتر تابشی برقی

هیتر تابشی برقی

همانطور که از اسم آن پیدا است، سیستم گرمایشی تابشی برقی از یک کویل برقی برای تولید انرژی گرمایی استفاده می‌کند. هنگامی که جریان برق از کویل عبور می‌کند، باعث تولید انرژی گرمایی می‌شود. کویل فلزی در مقابل جریان الکتریسیته مقاومت می‌کند. مقاومت کویل در حین عبور جریان الکتریسیته باعث جاری شدن انرژی گرمایی می‌شود. در برخی از هیترهای تابشی برای عایق بندی کویل‌ها از ورقه‌های پلیمری استفاده می‌شود. این نوع سیستم‌های گرمایشی تابشی را می‌توان روی سقف یا کف ساختمان نصب کرد. باید گفت که برای گرمایش از کف و گرمایش سقف ساختمان بیشتر از این نوع هیتر تابشی استفاده می‌شود.

مزایای سیستم گرمایشی تابشی برقی

یکی از مزیت‌های سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی این است که در مقایسه با انواع هیترهای دیگر به مراقبت کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، دوام و طول عمر آنها نیز بیشتر است. همچنین ایمنی سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی بسیار بالا است. سیستم‌های برقی به دلیل نداشتن شعله‌ی باز در مقایسه با سیستم‌های گازی ایمنی بیشتری دارند. باید اضافه کرد که بر خلاف آن دسته از سیستم‌های گرمایشی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی اکسیژن هوا را نمی‌سوزانند و موجب انتشار گازهای سمی مانند گاز دی اکسید کربن در فضا نمی‌شوند. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که به کارگیری هیترهای تابشی برقی به دلیل گران بودن قیمت انرژی برق می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی و در نتیجه افزایش هزینه‌های گرمایشی شود. بیشتر کاربران برای تامین گرمایش فضاهای کوچک از این نوع سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند.

 سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک یا سیستم‌های گرمایشی تابشی آبی

 

سیستم گرمایشی تابشی هیدرولیک

سیستم گرمایشی تابشی هیدرولیک

 

سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک یا سیستم‌های آبی از یک دیگ بخار برای پمپاژ کمک کردن آب گرم شده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها دارای کانال کشی لوله‌های آب گرم در قسمت‌های مختلف ساختمان یا کف آن هستند. در این نوع سیستم گرمایشی، آب گرم شده در امتداد کانال لوله‌ها حرکت کرده و جریان پیدا کردن آب گرم موجب گرم شدن ساختمان می‌شود. این نوع سیستم‌های گرمایشی را نیز می‌توان علاوه بر کف ساختمان در سقف یا دیوارها نصب کرد. یکی از مزیت‌های سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر بودن به کارگیری آنها در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی است. با این حال باید گفت که احتمال ترکیدگی و چکه کردن آب از لوله‌ها وجود دارد. با وجود این، سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک مقرون به صرفه‌ترین نوع سیستم‌های گرمایشی تابشی به شمار می‌آید.

 سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا

سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا برای انتقال انرژی گرمایی از روش گرم کردن هوا استفاده می‌کنند. باید به این نکته اشاره کرد که اثر گرمایشی سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا کمتر از انواع دیگر سیستم‌های گرمایشی تابشی است. دلیل عملکرد ضعیف گرمایشی این نوع هیترها این است که هوا کمترین قابلیت را برای حفظ و نگهداری گرما دارد. به عنوان مثال باید گفت که در آن دسته از ساختمان‌هایی که دارای فضای باز هستند، به کارگیری سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا کارایی کافی نخواهد داشت. چرا که وجود جریان هوا باعث اتلاف انرژی گرمایی تولید شده خواهد شد. در صورتی که سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی برای به‌ کارگیری در فضای باز بسیار مناسب هستند. چرا که وجود باد و جریان هوا در اثر گرمایشی هیترهای برقی تابشی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت، و کاربردهای هر کدام از آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

به نظر بهترین نوع هیتر تابشی برای موارد صنعتی کدام است؟ آیا تجربه استفاده از هر یک از انوع هیترهای تابشی معرفی شده در نوشته را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: localunitedservices

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما