مهم‌ترین نکات درباره ایمنی بخاری برقی و نحوه استفاده مناسب از آن

گرماتاب فضای باز
آشنایی کامل با معایب و مزایای گرماتاب فضای باز
دی ۱۸, ۱۳۹۹
سیستم گرمایشی کارخانه
برسی انواع سیستم گرمایشی کارخانه : کدام هیتر صنعتی برای شما مناسب است؟
دی ۳۰, ۱۳۹۹
ایمنی بخاری برقی

ایمنی بخاری برقی

در صورتی که از انواع هیترهای برقی استفاده می‌کنید باید بدانید که‌ رعایت نکات ایمنی بخاری برقی‌ اهمیت بسیاری دارد.‌ امروزه انواع بخاری‌های برقی کاربردهای بسیاری در‌ محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی دارند و برای تامین گرما یا‌ پیشبرد فرآیندهای تولیدی و صنعتی به کار برده می‌شوند.‌ به طور کلی می‌توان گفت که بخاری‌های برقی در مقایسه با بخاری‌های گازی یا بخاری‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، ایمنی بیشتری دارند.‌ چرا که بخاری‌های برقی دارای شعله باز نیستند و خطر بروز آتش سوزی در صورت استفاده از آنها کمتر است. اما باید دقت کرد که هنگام به کارگیری بخاری لازم است که به نکات ایمنی بخاری برقی توجه کافی داشته باشید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری به عمل بیاورید.‌ با توجه به اهمیت ایمنی سیستم‌های گرمایشی، در این نوشته به بررسی نکات مهم در مورد ایمنی بخاری برقی خواهیم پرداخت.‌ در صورتی که شما نیز برای تامین گرمای مورد نیاز خود از بخاری برقی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که نکات مهم در مورد ایمنی آن را که در این متن آن‌ها اشاره شده است به دقت مطالعه کرده و آنها را دنبال کنید.

 

ایمنی بخاری برقی

ایمنی بخاری برقی

نکات مهم در مورد ایمنی بخاری برقی

باید به این نکته توجه کرد که تمامی‌ سیستم‌های گرمایشی دارای نکات ایمنی هستند و‌ لازم است که‌ دستورالعمل‌های ایمنی قبل‌، در حین استفاده‌ و بعد از به کارگیری بخاری مورد توجه قرار بگیرند.‌ تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی با توجه به نوع، مدل و ویژگی‌های خود دارای دستورالعمل‌های ایمنی‌ منحصر به فرد هستند. بنابراین برخی از نکات و دستورالعمل‌های‌ ایمنی در مورد انواع بخاری‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. با این حال چند نکته مهم کلی و کلیدی در مورد‌ ایمنی بخاری برقی‌ وجود دارد که شامل تمامی ‌آنها می‌شود. در این قسمت‌ شما را با مهم‌ترین نکات در مورد ایمنی بخاری برقی آشنا خواهیم کرد.

نصب بخاری برقی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد ایمنی بخاری برقی باید به آن توجه کنید نصب صحیح و مناسب آن است.‌ هر کدام از بخاری‌های برقی با توجه به توان حرارتی و مدلشان‌ دارای استاندارد‌های مخصوص به خود هستند. بنابراین قبل از خرید و نصب بخاری برقی لازم است که‌ اطلاعات کافی در مورد نحوه نصب کردن و قرار گرفتن آن را داشته باشید.‌ با توجه به اینکه بیشتر بخاری‌های برقی دارای نحوه نصب آسانی هستند،‌ اغلب کاربران‌ از یک فرد متخصص برای نصب آن کمک نمی‌گیرند. در این صورت‌ لازم است که با‌ مراجعه به دفترچه راهنما یا سوال از‌ فروشنده‌ یا نمایندگی، اطلاعات لازم‌ و کافی را در مورد نحوه نصب ایمن‌ بخاری برقی خود کسب کنید.‌ به طور کلی پیشنهاد می‌شود که بخاری‌های برقی فضا را حداقل با فاصله ۱ متر از‌ مبلمان و‌ وسایل داخل ساختمان‌ نصب کنید.‌ با این حال فاصله استاندارد هر بخاری با توجه به توان حرارتی و ویژگی‌های آن متفاوت خواهد بود و لازم است که حتماً به دفترچه راهنمای‌ هر نوع بخاری و نکات استاندارد‌ ایمنی آن مراجعه کنید. همچنین باید فاصله مناسب بخاری با مواد قابل احتراق را حتماً حفظ کنید.‌ نزدیک بودن مواد به بخاری یا تماس اشیاء با قطعه گرمایشی بخاری یا سطح داغ آن‌ می‌تواند باعث بروز آتش سوزی شود.

 

ایمنی بخاری برقی

ایمنی بخاری برقی

انواع بخاری برقی

همانطور که می‌دانید بخاری‌های برقی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند.‌ برای مثال می‌توان به انواع بخاری‌های برقی دیواری، بخاری‌های سقفی،‌ بخاری برقی رومیزی و بخاری‌های ایستاده اشاره کرد.‌ در صورتی که از بخاری برقی ایستاده یا بخاری برقی رومیزی‌ استفاده می‌کنید، حتماً باید مطمئن شوید که‌ دستگاه بخاری را روی یک سطح صاف و یکنواخت قرار می‌دهید.‌ سطحی که بخاری روی آن قرار می‌گیرد نباید طوری باشد که بخاری به راحتی روی آن تکان بخورد یا لرزش داشته باشد.‌ هنگام نصب بخاری‌های سقفی و دیواری نیز باید از محکم بودن بخاری در جایگاه خود اطمینان حاصل کنید.‌ شل بودن بخاری ممکن است باعث سقوط آن و بروز خطرات جدی شود.

حفاظ بخاری

حفاظ بخاری

بخاری برقی را چه مکان‌هایی باید نصب کنیم؟

در صورتی که از بخاری برقی در مکانی استفاده می‌کنید که کودکان و حیوانات در آنها رفت و آمد دارند، باید‌ در مورد محل نصب آن دقت بیشتری به خرج دهید.‌ در این صورت باید بخاری را در مکانی قرار دهید که در دسترس‌ کودکان و حیوانات قرار نگیرد. چرا که برخورد‌ آنها با بخاری ممکن است باعث سوختگی و همچنین افتادن بخاری و آتش سوزی شود.‌ برخی از بخاری‌های برقی دارای‌ حفاظی هستند که‌ از تماس‌ افراد‌ و کودکان یا قطعه گرمایشی داغ بخاری جلوگیری به عمل می‌آورد.‌ در صورتی که می‌خواهید از بخاری برقی در مکان‌های پر رفت و آمد یا ساختمان‌هایی که کودکان در آن حضور دارند استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً هیتری را انتخاب کنید که دارای‌ حفاظ ایمنی باشد.‌ همچنین در صورت استفاده از بخاری‌های برقی در مرغداری‌ها باید از انواع حفاظ دار و ایمن آن استفاده کرد. چرا که‌ پرش و تماس مرغ‌ها و جوجه‌ها با بخاری می‌تواند منجر به‌ آتش سوزی یا صدمه دیدن آنها شود یا حتی خطر آتش سوزی را به دنبال داشته باشد.

قرار دادن اشیاء روی بخاری برقی

 

ایمنی هیتر

ایمنی هیتر

 

یکی از نکات مهم ایمنی بخاری برقی دور نگه داشتن اشیاء از تماس با آنها است. هرگز نباید اشیاء اضافه را روی سطح بخاری‌ برقی قرار دهید.‌ داغ شدن بیش از اندازه اشیاء یا‌ افتادن آنها به داخل بخاری می‌تواند باعث بروز خطرات جدی شود.‌ سطح و اطراف بخاری برقی باید تا فاصله‌ی استاندارد از اشیاء اضافه دور باشند.‌ هرگز برای بخاری از خشک کردن اشیاء به صورت مستقیم استفاده نکنید.‌ برخی از افراد برای خشک کردن لباس یا حوله آنها را روی سطح بخاری برقی قرار می‌دهند که یک کار کاملاً غلط و خطرناک است.‌ تماس پیدا کردن‌ اشیاء خیس با بخاری برقی ممکن است منجر به برق گرفتگی و سوختگی شود.

خرید بخاری ایمن

ایمنی هیتر برقی

ایمنی هیتر برقی

 

امروزه در ساخت بخاری‌های برقی جدید سعی می‌شود که بخاری‌ها مجهز به سیستم‌های‌ پیشرفته ایمنی باشند.‌ بنابراین هنگام خرید بخاری برقی باید دقت کنید که در ساخت و طراحی آن از نکات ایمنی استفاده شده باشد و بخاری مورد نظر دارای استانداردهای ایمنی باشد.‌ باید اضافه کرد که برای ساخت بیشتر بخاری‌های تجاری و صنعتی از‌ قطعه‌ای به نام ترموستات استفاده می‌شود.‌ ترموستات امکان کنترل دقیق دما و تنظیم هیتر را‌ برای کاربران فراهم می‌کند.‌ شما می‌توانید با تنظیم ترموستات روی درجه مورد نظرتان، دمای هوای اتاق را به‌ دمای مطلوب خود برسانید و‌ با مصرف کمترین میزان انرژی گرمای مورد نیاز خود را تامین کنید.‌ علاوه بر این، ترموستات نقش بسیار مهمی‌ در حفظ ایمنی بخاری دارد. چرا که در صورت داغ شدن بیش از اندازه بخاری، ترموستات به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن آن می‌شود. و به این ترتیب از‌ صدمه دیدن بخاری یا‌ بروز خطر آتش سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد.‌ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید بخاری حتماً دستگاهی را انتخاب کنید که مجهز به ترموستات باشد.‌ همچنین برخی از بخاری‌ها مجهز به سوییچ محافظتی در برابر‌ تغییر ولتاژ هستند.‌ در این بخاری‌ها در صورت تغییر ولتاژ به هر دلیل، بخاری به صورت خودکار خاموش می‌شود.

اتصال بخاری به صورت مستقیم به پریز برق

‌به عنوان یک قاعده کلی باید گفت که بخاری‌های برقی قابل حمل باید مستقیماً به یک خروجی با ظرفیت برق مناسب متصل شوند.‌ هنگام به کارگیری این بخاری‌ها نباید از سیم کشی اضافه استفاده کرد.‌ چرا که در صورت استفاده از سیم کشی احتمال گرم شدن بیش از اندازه سیم‌ها و آتش سوزی یا آسیب دیدگی در برابر شوک الکتریکی افزایش پیدا می‌کند.‌ بنابراین پیشنهاد می‌شود که‌ بخاری را بدون سیم کشی اضافه‌ به صورت مستقیم‌ به پریز برق وصل کنید.‌ همچنین باید دقت کرد که بخاری‌های برقی فضا باید‌ دارای خروجی اختصاصی باشند و با سایر وسایل برقی به برق متصل نشوند.

کنترل و بررسی منظم بخاری

تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی باید به صورت منظم و مکرر مورد کنترل و بررسی قرار بگیرند.‌ به این ترتیب در صورت بروز هر گونه ایراد یا‌ آسیب دیدگی می‌توان در زمان مناسب و قبل از صدمه دیدن جدی بخاری یا بروز‌ هرگونه خطر‌ اقدامات لازم نسبت به رفع مشکل پیش آمده را‌ انجام داد.‌ گاهی اوقات بخاری برقی خود را مورد کنترل و بررسی قرار دهید.‌ به خصوص اگر اولین بار است که از بخاری برقی استفاده می‌کنید و آن را تازه خریداری کرده‌اید،‌ هر از چند گاهی عملکرد صحیح آن را‌ بررسی کنید. در مورد بخاری‌های برقی صنعتی لازم است که در زمان مناسب از یک فرد متخصص بخواهید تا عملکرد بخاری برقی و قطعات آن بررسی و کنترل کند. بخاری برقی خود را تمیز نگهداری کنید تا‌ از ایمن بودن آن هنگام به ‌کارگیری اطمینان حاصل نمایید. کثیف بودن بخاری و نشستن گرد و غبار‌ روی سطح بخاری یا‌ قطعات داخلی آن ممکن است باعث ایجاد خرابی و‌ آسیب دیدگی‌ قطعات مختلف آن شود.‌ قسمت بیرونی بخاری برقی را می‌توانید با یک پارچه یا جاروبرقی پاک کنید تا از ورود گرد و غبار‌ به داخل آن جلوگیری به عمل بیاورید.‌ با این کار خطر ابتلا به آلرژی را نیز کاهش می‌دهید.‌ باید به این نکته مهم توجه کرد که هنگام تمیز کردن بخاری حتما آن را از پریز برق جدا کرده باشید.‌ پس از خاموش کردن و جدا کردن بخاری از اتصال به برق نیز اجازه دهید تا بخاری به صورت کامل خنک شود و سپس آن را تمیز کنید.

جدا کردن بخاری‌ از اتصال برق در صورت عدم استفاده از آن

یکی از نکات ایمنی بخاری برقی این است که در صورت عدم استفاده از آن، باید آن را از اتصال برق جدا کرد.‌ در صورتی که به مدت طولانی قرار است از بخاری برقی خود استفاده نکنید، حتما آن را از برق جدا کرده و داخل‌ پوشش‌ یا محفظه‌ای قرار دهید تا از آلودگی و گرد و غبار در امان باشد.‌ به عنوان مثال در فصل‌های گرم سال که از بخاری استفاده نمی‌کنید،‌ بخاری را در حالی که به برق متصل است رها نکنید.‌ در فصل سرما نیز بهتر است‌ در ساعت‌هایی که از بخاری استفاده نمی‌کنید آن را از برق جدا کنید.‌ برخی از بخاری‌های برقی دارای‌ تایمر‌هایی هستند که کاربران می‌توانند آنها را تنظیم و برنامه‌ریزی کند. به این ترتیب بخاری در ساعت مورد نظر تنظیم شده به صورت خودکار روشن یا خاموش می‌شود.

دور نگه داشتن بخاری برقی از آب

 

بخاری برقی ضد آب

بخاری برقی ضد آب

 

یکی از نکات ایمنی بخاری برقی دور نگه داشتن آن از رطوبت است. باید توجه کنید که بخاری برقی را همواره دور از رطوبت و آب نگهداری کنید. از به کارگیری بخاری‌ برقی در حمام یا زیر زمین مرطوب یا محیط استخر باید خودداری کرد.‌ مگر اینکه بخاری برقی‌ برای به کارگیری در مکان‌های مرطوب طراحی و ساخته شده باشد.‌ برخی از بخاری‌های برقی صنعتی و تجاری دارای این ویژگی هستند که می‌توان از آنها در فضاهایی که دارای رطوبت بالایی هستند نیز استفاده کرد.‌ این بخاری‌ها دارای فیش‌هایی هستند که باعث می‌شود در مقابله با رطوبت ایمن باشند.‌ در صورت استفاده از بخاری برقی در‌ فضاهای مرطوب مانند استخر و حمام حتما باید اطمینان حاصل کنید که بخاری‌ قابلیت به کارگیری در رطوبت بالا را دارد.‌ با این حال به صورت‌ کلی استفاده از بخاری‌های برقی در محیط‌هایی که دارای رطوبت بالایی هستند توصیه نمی‌شود.‌ هرگز هنگامی‌ که‌ دست‌تان خیس است بخاری را لمس نکنید.‌ این کار می‌تواند خطر ایجاد شوک الکتریکی را افزایش دهد.‌ در صورتی که بخاری برقی با آب تماس پیدا کرده است‌ نباید به آن نزدیک شد. چرا که‌ آب‌ رسانای جریان الکتریسیته است و‌ تماس با آبی که‌ در اطراف بخاری برقی است می‌تواند موجب خطر برق گرفتگی و سوختگی‌ با برق شود.

کسب اطلاعات لازم در مورد ایمنی بخاری برقی و یادگیری عکس العمل مناسب در مورد خطرات ایمنی ناشی از استفاده نادرست از بخاری‌های برقی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با اطمینان خاطر و‌ بدون نگرانی محیط مورد نظر خود را با استفاده از بخاری‌های برقی‌ گرم کنید.‌ بخاری‌های برقی دارای مزیت‌های زیادی هستند و به کارگیری آنها بسیار ساده و راحت است.‌ از طرف دیگر بخاری‌های برقی باعث انتشار گازهای سمی و خطرناک در محیط نمی‌شوند. به همین دلیل کاربران بسیاری به منظور تامین نیازهای گرمایشی خود به‌ به ویژه به عنوان‌ سیستم‌های گرمایشی جانبی از انواع بخاری‌های برقی استفاده می‌کنند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: sylvane

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما