بررسی مهم‌ترین نکات ایمنی بخاری گازی که باید رعایت کنید.

نکات به کارگیری بخاری فضا
مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا
اسفند ۶, ۱۳۹۹
روش های گرمایش ارزان استخر
آشنایی با رایج‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش های گرمایش ارزان استخر
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹
ایمنی بخاری گازی

ایمنی بخاری گازی

در صورتی که ‌از هیتر‌های گازسوز برای گرم کردن محیط مورد نظر خود استفاده ‌می‌کنید، باید به نکات ایمنی بخاری گازی نیز توجه داشته باشید.‌ عدم رعایت نکات ایمنی بخاری گازی ممکن است موجب بروز خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری شود.‌ در حالی که اگر دستورالعمل‌های ایمنی هیتر‌های گازی را رعایت کنید، خواهید توانست با اطمینان خاطر گرمایش مورد نیاز خود را‌ به راحتی تامین کرده و محیط مناسبی را برای انجام‌ فعالیت‌های کاری یا زندگی فراهم نمایید.‌ بسیاری از حوادث گزارش شده بر اثر‌ رعایت نکردن دستورالعمل‌های بخاری‌های گازی‌ اتفاق می‌افتند. اما با رعایت نکات ایمنی بخاری گازی به راحتی می‌توان از این خاطرات جلوگیری به عمل آورد.‌ با توجه به اهمیت این موضوع‌، در این نوشته به معرفی‌ ‌مهم‌ترین نکات‌ مربوط به ایمنی بخاری گازی خواهیم پرداخت.‌ در صورتی که شما نیز از انواع بخاری‌های گازسوز برای تامین گرمایش استفاده ‌می‌کنید، این متن را با دقت دنبال نمایید.

ایمنی بخاری گازی

ایمنی بخاری گازی

آشنایی با نکات ایمنی بخاری گازی

باید به این نکته اشاره کرد که تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی دارای نحوه به کارگیری و نکات ایمنی منحصر به فرد خود هستند.‌ با توجه به متنوع بودن انواع بخاری‌های گازی، شرایط نگهداری و نکات ایمنی مربوط به هر کدام از آنها ممکن است کمی‌ متفاوت از یکدیگر باشد.‌ به همین دلیل کاربران همیشه باید دستورالعمل‌های قید شده در دفترچه راهنما را که‌ توسط شرکت سازنده سیستم گرمایشی تهیه تنظیم شده‌اند، به دقت مطالعه کرده و آنها را اجرا کنند تا از بروز خطراتی مانند انتشار گازهای سمی ‌مانند مناسب کربن و‌ آتش سوزی ممانعت به عمل ‌آید.‌ لازم است که هر از چند گاهی صحت عملکرد سیستم گرمایشی گازی و قطعات مختلف آن توسط یک فرد‌ متخصص که آشنایی کافی با‌ بخاری گازی دارد انجام پذیرد‌ تا در صورت وجود هر گونه نقص،‌ مشکل به وجود آمده به سرعت برطرف شود و از بروز خسارت‌های بیشتر و وارد شدن صدمه به قطعات دیگر بخاری جلوگیری به عمل بیاید.‌ با اینکه بخاری‌های گازی در انواع و مدل‌های مختلف طراحی و ساخته ‌می‌شوند، برخی از نکات ایمنی شامل همه آنها ‌می‌شود.‌ در این قسمت شما را با ‌مهم‌ترین نکات ایمنی بخاری گازی آشنا می‌کنیم‌ که در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی گازسوز‌ کاربرد دارند.

 

ایمنی بخاری گازی

ایمنی بخاری گازی

 

استفاده از سیستم‌های گرمایشی ترموستات‌ دار

اگر ساختمانی را که بخاری گازی را در آن مورد استفاده قرار می‌دهید ترک ‌می‌کنید، در صورت عدم نیاز حتماً بخاری را خاموش کنید. این کار علاوه بر حفظ بیشتر ایمنی بخاری گازی باعث کاهش میزان مصرف انرژی توسط بخاری و در نتیجه کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان نیز ‌می‌شود. برای‌ داشتن کنترل هر چه بیشتر روی بخاری گازی می‌توانید از سیستم‌هایی استفاده کنید که مجهز به ترموستات هستند و امکان تنظیم و روشن و خاموش کردن آنها از راه دور نیز وجود دارد.‌ در این صورت می‌توانید بخاری را مدتی قبل از ورود به ساختمان مورد نظر روشن کنید تا در هنگام‌ ورود شما‌ ساختمان به خوبی گرم شود و احساس سرما نکنید. همچنین با استفاده از ترموستات می‌توانید بخاری را روی درجه مطلوب مورد نیاز تنظیم کنید و دمای ساختمان را به صورت ثابت نگه دارید. امروزه مجهز بودن سیستم‌های گرمایشی به ترموستات، به ویژه بخاری‌های گازی تجاری و صنعتی،  از نظر سازندگان و تولیدکنندگان سیستم‌های گرمایشی و همچنین کاربران دارای اهمیت زیادی است. بنابراین هنگام خرید بخاری گازی بهتر است هیتری را تهیه کنید که مجهز به ترموستات باشد.

بازرسی اجزا و قطعات به صورت دوره‌ای و منظم

اطمینان حاصل کنید که تمامی ‌اجزاء و قطعات بخاری مانند اتصالات شیلنگ گاز، رگیولاتور و ‌‌…‌ به خوبی کار ‌می‌کنند و‌ مشکلی در عملکرد آنها وجود ندارد.‌ یکی از ‌مهم‌ترین نکات ایمنی بخاری گازی بررسی عدم نشتی گاز از‌ شلنگ است.‌ هر از چند گاهی سالم بودن شلنگ گاز را‌ مورد کنترل و بررسی قرار دهید تا از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل نمایید.

عدم استفاده از مایعات قابل اشتعال یا اسپری

از به کارگیری مایعات تمیز کننده قابل اشتعال یا اسپری در مجاورت بخاری گازی‌ ممانعت به عمل بیاورید.‌ انتشار گازهای اشتعال پذیر در نزدیکی بخاری گازی می‌تواند منجر به ایجاد آتش ‌سوزی شود.

عدم نشستن یا قرار گرفتن در فاصله نزدیک بخاری

از نشستن یا قرار گرفتن در‌ فاصله بسیار نزدیک از بخاری خودداری کنید.‌ اگر از بخاری گازی در ساختمان مسکونی استفاده ‌می‌کنید، نشستن یا ایستادن بیش از حد در نزدیکی بخاری ممکن است احساس خوشایندی‌ به شما دست دهد.‌ اما باید توجه کنید که این کار خطرناک است و‌ سوختگی‌ به واسطه بخاری‌های گازی‌ شوخی بردار نیست.

لزوم داشتن تهویه مناسب اتاق

در صورت استفاده از بخاری گازی همواره باید به فکر تامین تهویه مناسب‌ اتاق نیز باشید.‌ در صورت گرفتگی هوا‌ و انتشار گاز مونوکسید کربن در اتاق، سریع پنجره‌ها را باز کنید تا بلافاصله هوای تازه وارد اتاق شود.‌ باید به این نکته توجه کرد که مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بدون بو است و ‌اغلب اوقات کاربران متوجه انتشار این گاز در فضای اتاق نمی‌شوند. اما تنفس این گاز سمی ‌می‌تواند باعث بیماری جدی و در موارد شدید باعث مرگ ناشی از مسمومیت شود.

لزوم توجه به نصب بخاری گاری در محل‌های رفت‌وآمد کودکان یا حیوانات

همیشه دستورالعمل‌های مخصوص بخاری‌ گازی به کار گرفته شده را‌ با دقت دنبال کنید.‌ اگر از بخاری گازی در مکان‌هایی استفاده ‌می‌کنید که کودکان و حیوانات در آنها رفت و آمد دارند و امکان برخورد آنها با بخاری وجود دارد‌، توجه بیشتری به نسبت‌ نصب صحیح بخاری‌ در مکان مناسب و ایمنی آن نمایید.‌ برای مثال اگر‌ از بخاری گازی برای گرم کردن اتاق‌های مهدکودک استفاده ‌می‌کنید، از حفاظ استفاده نمایید تا از برخورد کودکان با سطح داغ بخاری جلوگیری به عمل بیاید. همچنین به کارگیری حفاظ برای ایمنی بخاری گازی در این مکان‌ها باعث جلوگیری از وارد شدن اشیاء به قسمت داخلی بخاری گازی ‌می‌شود. برای مثال ممکن است کودکان بدون توجه به نکات ایمنی بخاری گازی اشیایی مانند مداد را روی بخاری گذاشته یا آن را به داخل بخاری بیاندازند که کار بسیار خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی شود.

عدم استفاده از بخاری گازی برای خشک کردن اشیاء

هرگز از بخاری گازی برای خشک کردن اشیاء مانند حوله و پارچه استفاده نکنید و از قرار دادن اشیاء روی بخاری‌ خودداری کنید.‌ شاید پیش خودتان فکر کنید که‌ انداختن‌ البسه‌ روی بخاری گازی به مدت چند دقیقه اشکالی نداشته باشد.‌ اما باید به این نکته توجه کرد که این کار ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی شده و‌ خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. حتی اگر بخاری خاموش است، اشیاء را روی آن قرار ندهید. چرا که ممکن است در صورت عدم توجه اشیاء کوچک به داخل بخاری بیفتند و هنگام روشن کردن بخاری باعث ایجاد مشکل یا بروز خطر آتش سوزی شوند.

خاموش کردن کامل بخاری حین جابجایی

در صورتی که می‌خواهید بخاری گازی را جابه‌جا کنید، حتماً قبل از این کار بخاری را به صورت کامل خاموش کنید.‌ جابه‌جایی و حمل بخاری در حین روشن بودن یک کار بسیار خطرناک است.‌ بنابراین ابتدا بخاری خود را خاموش کرده و منتظر بمانید تا بخاری خنک شود. سپس می‌توانید آن را به محل مورد نظر انتقال دهید.

رعایت فاصله حداقل ۱ متری اشیا از بخاری

بخاری‌های گازسوز را حداقل ۱ متر از‌ اشیاء قابل احتراق دور نگه دارید.‌ البته باید به این نکته توجه کرد که بخاری‌های گازسوز در اندازه‌ها و توان حرارتی مختلف ساخته ‌می‌شوند و‌ هر کدام از آنها دارای فاصله‌ی استانداردی هستند که حتماً باید رعایت گردد.‌ با این حال حداقل فاصله برای قرار گرفتن اشیاء‌ در نزدیکی بخاری ۱ متر است.‌ از قرار دادن اشیایی مانند کتاب و جعبه در نزدیکی بخاری یا مواد شیمیایی‌ خودداری کنید.‌ ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، این اشیاء در نزدیکی بخاری بیش از اندازه گرم شوند و باعث آتش‌سوزی گردند.

لزوم خرید سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن

یکی از نکاتی که در مورد ایمنی بخاری گازی باید به آن توجه داشته باشید، خرید یک سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن است. بنابراین هنگام خرید بخاری گازی به استانداردهای ایمنی آن توجه نمایید.‌ امروزه بسیاری از سیستم‌های گرمایشی دارای‌ سنسورهای‌ ایمنی هستند.‌ به عنوان مثال برخی از بخاری‌های گازی دارای این ویژگی هستند که در صورت انتشار گاز‌ تولید بو ‌می‌کنند تا‌ افراد حاضر‌ در اتاق متوجه انتشار گاز مونوکسید کربن شوند.‌ با توجه به اینکه گاز طبیعی بی بو است و‌ انتشار آن به سختی قابل تشخیص است،‌ شرکت‌های سازنده بخاری‌های گازی برای افزایش ایمنی آنها از‌ ماده‌ای به نام مرکاپتان که‌ بوی تخم مرغ پوسیده می‌دهد‌ استفاده ‌می‌کنند تا‌ به این ترتیب کاربران به سرعت متوجه انتشار گاز سمی ‌در فضا شوند. برخی از بخاری‌ها نیز دارای سنسور‌هایی هستند که در صورت افتادن یا جابه‌جایی بخاری، به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن آن ‌می‌شوند.‌ مجهز بودن بخاری به ترموستات نیز‌ باعث افزایش ایمنی آن ‌می‌شود. چرا که ترموستات به صورت اتوماتیک دمای هیتر‌ را کنترل کرده و در صورت‌ گرم شدن بیش از اندازه، به صورت خودکار باعث خاموش شدن بخاری ‌می‌شود‌ و به این ترتیب از بروز آتش سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد. هنگام خرید برچسب ایمنی بخاری گازی و‌ تجهیزات ایمنی به کار رفته در ساخت آن را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که سیستم گرمایشی شما یک وسیله ایمن برای تامین گرمایش است.

انتخاب صحیح بخاری گازی برای فضای باز یا بسته

هنگام خرید بخاری گازی به‌ کاربری و کاربردهای مخصوص آن توجه کنید.‌ برخی از بخاری‌های گازی برای استفاده در فضای باز طراحی و ساخته شده‌اند.‌ هرگز بخاری‌های گازی مخصوص فضای باز برای گرم کردن فضاهای بسته استفاده نکنید. بخاری‌های گازی فضای باز ممکن است باعث انتشار گاز مونوکسید کربن شده و موجب مسمومیت گردند.‌ مسمومیت گازی می‌تواند‌ علائمی ‌مانند سرگیجه، سردرد، یا علائمی شبیه علاءم آنفولانزا را ایجاد کند.‌ قرار گرفتن در معرض طولانی مدت استشمام گاز مونوکسید کربن می‌تواند کشنده باشد.

 

کنترل بخاری

کنترل بخاری

 

بازدید و سرویس دوره‌ای حداقل ۲ بار در سال

بیشتر تولید کنندگان سیستم‌های گرمایشی گازی‌ برنامه‌ای تنظیم ‌می‌کنند که بر طبق آن سرویس دوره‌ای یا بازرسی دستگاه بخاری پیشنهاد ‌می‌شود.‌ برای بیشتر بخاری‌ها حداقل ۲ بار در سال‌ سرویس دهی و کنترل توسط یک فرد متخصص توصیه ‌می‌شود.‌ در این مورد نیز باید به توصیه‌های قید شده در دفترچه راهنمای بخاری گازی توجه کنید.

لزوم نصب دودکش برای بخاری گازی فضای داخلی

بیشتر بخاری‌های گازی به کار رفته‌ برای فضای داخلی و بسته، بخاری‌های گازی دارای دودکش هستند.‌ لازم است که کاربران‌ از سالم بودن‌ کانال دودکش‌ نیز اطمینان حاصل نمایند و مطمئن شوند که گرفتگی یا نشتی در آن وجود ندارد.‌ هرگز از اجاق گاز برای گرم کردن‌ اتاق استفاده نکنید.‌ به دلیل عدم وجود دودکش، این کار باعث انتشار گازهای سمی ‌حاصل است احتراق گاز‌ در فضای داخلی اتاق ‌می‌شود.

 

بخاری گازی فضای باز

بخاری گازی فضای باز

 

لزوم توجه به نظافت و تمیز بودن سیستم گرمایشی بخاری گازی

به نظافت و تمیز بودن سیستم گرمایشی بخاری گازی خود توجه کنید. یکی از نکات مهم ایمنی بخاری گازی تمیز بودن و عاری بودن آن از آلودگی است. نشستن گرد و غبار بیش از اندازه روی بخاری می‌تواند موجب نفوذ آلودگی و گرد و غبار به قطعات داخلی آن شده و باعث عدم عملکرد صحیح آن گردد و مشکلاتی به وجود بیاورد.

نکات ایمنی‌ بخاری گازی در صورت انتشار گاز

 

نشت گاز

نشت گاز

عدم زدن کلید روشنایی یا روشن کردن لوازم برقی در صورت احساس بوی گاز

اگر بوی گاز را احساس ‌می‌کنید از روشن کردن شعله آتش یا ایجاد جرقه‌ جداً خودداری کنید.‌ برای مثال از‌ زدن کلید‌های روشنایی، روشن کردن و استفاده از‌ لوازم برقی،‌ روشن کردن سیگار خودداری کنید یا حتی از تلفن استفاده نکنید.

به سرعت درها و پنجره‌ها را کاملاً باز کنید تا هوای سالم و پاک بیرون جایگزین‌ هوای مسموم و آلوده شود.

برای امتحان از بین بردن هرگونه نشتی گاز، از وسایل برقی یا فندک استفاده نکنید.‌ ایجاد کوچکترین جرقه ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی شود.

 

بستن فلکه شیر گاز

بستن فلکه شیر گاز

 

با چرخاندن‌ فلکه‌ی گاز در جهت عقربه‌های ساعت‌ آن را ببندید تا از‌ ادامه انتشار گاز جلوگیری به عمل بیاید.

تا زمانی که بخاری توسط یک فرد متخصص و تکنسین خبره بررسی نشده و از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا نکرده‌اید، از به ‌کارگیری و روشن کردن دوباره آن‌ خودداری کنید.

پس از بستن دریچه‌های انتشار گاز و باز کردن در و پنجره‌ها از ساختمان خارج شوید و تا زمانی که‌ گاز به صورت کامل از اتاق خارج نشده است،‌ به داخل ساختمان برنگردید.

به یاد داشته باشید که گاز  LPG ‌از هوا سنگین‌تر است و‌ ممکن است‌ در فضا جمع شده باشد.

آشنایی با نکات ایمنی بخاری گازی و رعایت کردن آنها موجب خواهد شد تا گرمای مورد نیاز ساختمان خود را با اطمینان خاطر و بدون هیچ دردسری تامین کنید و علاوه بر تامین رفاه و آسایش، محیط ایمن و مناسبی را فراهم نمایید.

آیا شما تجربه رخداد اتفا

آیا شما تا کنون تجربه‌ای مبنی بر یک اتفاق در مورد بخاری گازی داشته‌اید که منجر به خسارت مالی یا جانی باشد؟ در صورت داشتن تجربه‌ ناگوار آن را با ما به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما بهره‌مند شویم.

منبع: property24

 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما