بخاری برقی صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بخاری بزرگ مسجد
راهنمای انتخاب انواع بخاری بزرگ مسجد
اسفند ۳, ۱۳۹۷
بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش
بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش
اسفند ۹, ۱۳۹۷
بخاری برقی صنعتی

بخاری برقی صنعتی چیست؟

بخاری برقی صنعتی یک وسیله‌ی گرمایشی یا یک هیتر است که از انرژی برق برای گرم کردن مواد شیمیایی، انواع گازها یا هر نوع مایع داخل مخزن حاوی مواد شیمیایی و صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد شیمیایی مختلف مانند انواع سوخت‌هایی چون نفت، آمونیاک، مایعات پتروشیمی، نیتروژن یا حتی آب، با استفاده از این سیستم گرمایشی، یعنی بخاری برقی صنعتی گرم می‌شوند. علاوه بر این، بخاری برقی صنعتی در بسیاری از فرآیندهای مهمی مانند تولید نیرو و تصفیه‌ی گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخاری‌های برقی صنعتی، با عنوان‌های بخاری‌های امرسیون یا بخاری‌های غوطه ور نیز شناخته می‌شوند.

بخاری برقی صنعتی و کاربرد آن در صنعت

انواع بخاری برقی صنعتی وجود دارد که به عنوان بهترین بخاری‌های صنعتی، در فرآیندهای صنعتی کاربردهای گوناگونی دارند. در میان انواع مختلف بخاری‌های صنعتی، بخاری برقی صنعتی یکی از سیستم‌های گرم کننده‌ی منحصر به فرد و مهم است. این نوع بخاری کاربردهای فراوانی در کارخانه‌ها و لابراتورهای صنعتی دارد. برای مثال در صنعت آسیاب و خمیر کاغذ از بخاری‌های برقی صنعتی بهره برده می‌شود. در صنعت کاغذسازی، نوسان ولتاژ ثابت منجر به آسیب رسیدن به محصول نهایی می‌شود. استفاده از بخاری برقی صنعتی (بخاری‌های غوطه ور یا بخاری‌های امرسیون) این اطمینان را تضمین می‌کند که هر فرآیند صنعتی خاص به درستی انجام  یافته و تکمیل پیدا کند.

نامناسب بودن منبع تامین گرما، در برخی از فرآیندهای شیمیایی باعث تشکیل شدن توده‌هایی می‌شود. به وجود آمدن این توده‌ها باعث ایجاد اخلال در صنعت تولید می‌گردد. بخاری برقی صنعتی به منظور توزیع یکنواخت و یکسان گرما به تمام  قسمت‌ها و گوشه‌های تانکر حاوی مواد صنعتی استفاده می‌شود.

ساختار بخاری برقی صنعتی

بخاری برقی صنعتی یا بخاری امرسیون دارای ساختار بنیادی فلزی است، که با دقت خاصی جوشکاری و ساخته شده است. شکل ظاهری بیشتر بخاری‌های برقی صنعتی به صورت یک پنل مسطح  یا یک هیتر تیوبی شکل طویل است. بخاری‌های برقی صنعتی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف توسط کارخانه‌های سازنده‌ی این نوع بخاری ساخته می‌شوند. هر کدام از این بخاری‌ها با توجه به شکل و ساختار منحصر به فرد خودشان، در فرآیندهای صنعتی گوناگون کاربرد خاص خود را دارند. امروزه کاربرد بخاری برقی صنعتی را در فرآیندهای مختلف نمی‌توان نادیده گرفت. بخاری برقی صنعتی با سیمی از جنس نیکل کروم دارای کیفیت بالایی است و به عنوان یک پوشش با کیفیت به کار می‌رود. این پوشش دور تا دور هر یک از میله‌های بخاری برقی صنعتی کشیده می‌شود. اکسید منیزیوم  یک عایق الکتریکی است که باعث انتقال سریع تر حرارت به دستگاه بخاری اضافه می‌شود. علاوه براین، اکسید منیزیم به عنوان حفاظ مانع پوسیدگی و از بین رفتگی، در ساخت بخاری برقی صنعتی به کار رفته می‌شود.

ساختار بخاری برقی صنعتی و هر یک از قطعات آن دارای مقاومت زیادی است تا ایمنی دستگاه تضمین شود. با این حال، در هنگام استفاده از آن، باید جوانب ایمنی و دستورالعمل‌های لازم را به دقت اجرا کرد. قبل از به کارگیری بخاری برقی صنعتی اطمینان حاصل کنید تا تمام جوانب احتیاط را رعایت نمایید. بخاری‌های برقی صنعتی پیشرفته‌ی امروزی دارای جعبه‌ی کنترل هستند.جعبه‌ی کنترل این امکان را فراهم می‌کند که دمای بخاری را تنظیم کرده و فرآیند انتقال حرارت داخلی را در حین کار کنترل نمایید.

فرآیند گرمایش صنعتی با استفاده از بخاری برقی صنعتی

بخاری‌های برقی صنعتی یا همان بخاری‌های امرسیون در بالای تانکر حاوی مواد شیمیایی، نفت یا حتی آب، نصب و تنظیم می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از جعبه‌ی کنترل قرار گرفته شده در دیواره‌ی خارجی مخزن حاوی مواد صنعتی، یا مکانیزمی که در یک اتاق جداگانه به عنوان سیستم بسته وجود دارد، فرآیند انتقال حرارت را در داخل مخزن حاوی مواد شیمیایی مشاهده و بررسی کنید.

اتاق کنترل دارای پنل‌ها، کلیدها، و ابزار مشاهده و بررسی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، بدون تماس مستقیم و نزدیک، گرمایش صنعتی را کنترل نمایید. این روش، شیوه‌ی ایمن‌تری برای کنترل فرآیندهای صنعتی است. علاوه بر این، انواع مایعات و گازهای شیمیایی توسط سیستم‌های گرمایشی برقی پردازش می‌شوند. به همین علت بخاری‌های برقی صنعتی دارای کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف صنعتی هستند.

انواع بخاری برقی صنعتی

بخاری‌های برقی صنعتی به صورت عمده در سه نوع بخاری‌های برقی غوطه ور، بخاری‌های برقی چرخشی، و بخاری‌های برقی نصب در بیرون مخزن موجود هستند.

بخاری‌های برقی غوطه ور دارای قابلیت نگه داشتن قطعه‌هایی با پیچ تند هستند. این بخاری‌ها را می‌توان در شکل‌های مختلف به مخزن حاوی مواد شیمیایی نصب کرد. اغلب این بخاری‌ها قوت و توانایی تولید ۷۵۰  کیلو وات انرژی را دارند. این نوع بخاری‌ها در شرکت‌های صنعتی و کارخانه های تحقیقاتی صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخاری برقی صنعتی غوطه ور

بخاری‌های چرخشی نوعی از بخاری‌های برقی صنعتی هستند که از بخاری‌های غوطه ور فلنج برای گرم کردن مایع استفاده می‌کنند. عایق بندی مناسب دور لوله‌ها و تانکر مانع از خروج و اتلاف گرما می‌شود. هم‌چنین سنسورهای ایمنی برای جلوگیری از گرمایش بیش از اندازه، در ساخت این نوع از  بخاری‌ها به کار می‌روند. وجود سنسور باعث محافظت از مایع شیمیایی در حال گرم شدن و هم‌چنین بخاری برقی صنعتی می‌شود.

بخاری برقی صنعتی چرخشی

نوع دیگر بخاری های برقی صنعتی، بخاری‌های قابل نصب در بیرون از تانکر حاوی مواد هستند این بخاری‌ها دارای قدرت گرمایشی بسیار بالایی بوده و برای گرم کردن تانکرهای حاوی مایعاتی به کار می‌روند که دارای منفذ یا دهانه باشند. این بخاری‌ها دارای قدرت‌های گرمایشی متفاوت هستند تا بتوانند در فرآیندهای صنعتی و شیمیایی گوناگون مورد استفاده مناسب قرار بگیرند. به همین علت کنترل دقیق و مناسب تاثیر به سزایی در عملکرد این نوع بخاری و پیشبرد فرآیند صنعتی دارد. هم‌چنین این بخاری‌ها را می‌توان به صورت‌های مختلف نصب کرد تا بتوان انواع فرایندهای صنعتی را به سادگی پیش برد.

بخاری برقی صنعتی قابل نصب در بیرون مخزن

با توجه به تنوع بخاری‌های برقی صنعتی در مدل، وضعیت گرمایشی و کاربرد آن‌ها، شما باید با توجه به فرآیند صنعتی خاصی که در نظر دارید بخاری مناسب فرآیند مورد نظر خود را انتخاب نمایید. یکی از عوامل مهمی که باید به آن توجه کنید، نوع ماده‌ای است که می‌خواهید آن را گرم کنید. قبل از خرید بخاری برقی صنعتی، اطمینان حاصل کنید که بخاری توانایی و ایمنی لازم را برای گرم کردن ماده‌ی مورد نظر شما داشته باشد. هم‌چنین لازم است قبل از به کار گیری بخاری برقی صنعتی دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی آن را به دقت مطالعه‌ نمایید. رعایت دستورالعمل‌ها علاوه بر حفظ ایمنی در حین کار، به عملکرد بهتر دستگاه کمک کرده و باعث پیشرفت در فرآیند تولید می‌شود.

منبع: wattco

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما