رایج‌ترین انواع بخاری برقی مرغداری و کاربردهای آن‌ها

بهترین‌ بخاری‌های گلخانه
راهنمای انتخاب و خرید بهترین‌ بخاری‌ گلخانه
دی ۹, ۱۳۹۷
مزایای بخاری تابشی
سیستم کارکرد و مهم‌ترین مزایای بخاری تابشی
دی ۱۵, ۱۳۹۷

گرمایش لانه‌های مرغ‌ها یکی از مسائل مورد بحث در مورد مرغداری‌ها است. مرغ‌ها به دلیل سیستم فیزیکی بدن خاص خود، در هوای سرد نیز می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه ‌دهند. سیستم فیزیولوژیک بدن مرغ‌ها به گونه‌ای است که با تغییر دما، خود را با دمای هوا هماهنگ می‌کند. به همین علت بسیاری اعتقاد دارند که وجود بخاری در مرغداری‌ها یک امر غیر ضروری است. اما تجربه نشان داده است که دمای مناسب بر میزان فعالیت و تخم گذاری مرغ‌ها و هم‌چنین سلامت پرندگان تاثیر مثبت می‌گذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مرغ‌ها در صورت زندگی در دمای مناسب رشد بیشتری دارند و تخم گذاری بیشتری انجام می‌دهند. استفاده از بخاری برقی مرغداری یک روش موثر برای متعادل نگه داشتن دمای لانه‌های مخصوص نگهداری مرغ است.

بخاری‌های مختلفی برای گرمایش مرغداری طراحی و ساخته شده‌اند. به دلیل شرایط خاص محیط مرغداری و حساس بودن مرغ‌ها، انتخاب بخاری مناسب دقت و وسواس خاصی را می‌طلبد. بخاری‌های گازی توانایی بالایی درگرمایش محیط دارند. اما برای مورد استفاده گرفتن در محیط مرغداری ریسک بزرگی به شمار می‌آیند. چرا که به علت حرکت و پرش مرغ‌ها، احتمال برخورد مرغ‌ها با بخاری وجود دارد. برخورد پرندگان با دستگاه‌های گرمایشی گازی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی، هلاک شدن مرغ‌ها و خسارات جبران ناپذیر فراوان شود. اما با استفاده از بخاری برقی مرغداری این خطر تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. هم‌چنین بخاری برقی مرغداری ایمنی محیط را تا اندازه‌ی بالایی تامین می‌کند.

انواع بخاری برقی مرغداری

بخاری پنلی تخت: بخاری‌های پنلی تخت، یکی از پرطرفدارترین بخاری‌های مرغداری به شمار می‌آیند. ایمنی بخاری‌های پنلی تخت بسیار بالا است. یکی دیگر از مزایای بخاری پنلی تخت این است که هزینه‌ی استفاده از آن‌ها پایین است. علاوه‌  بر این، نحوه‌ی نصب و به کارگیری این نوع بخاری‌ها بسیار ساده و آسان است. شکل ظاهری این نوع بخاری‌ بیشتر شبیه صفحه‌ی تلویزیون است. می‌توانید بخاری پنلی تخت را روی دیوار نصب کنید. هم‌چنین می‌توان این بخاری را به صورت ایستاده به کار برد.

بخاری پنلی تخت به تنهایی توانایی گرمایش یک مرغداری بزرگ را ندارد. این بخاری قسمت کوچکی از محیط اطراف خود را گرم می‌کند. بنابراین اگر صاحب یک مرغداری بزرگ هستید، به نسبت مساحت مرغداری خود، باید تعداد دستگاه بخاری پنلی بیشتری خریداری کنید. با قرار دادن چندین دستگاه در فاصله‌های مناسب از هم، می‌توان گرمای متعادلی را در محیط ایجاد کرد. با نصب کردن بخاری پنلی تخت در نزدیکی نشیمن‌گاه پرندگان، می‌توان به صورت بهینه از گرمای آن استفاده کرد.

با استفاده از بخاری پنلی تخت دیگر دردسر تعویض لامپ‌های حرارتی را نخواهید داشت. با نصب بخاری پنلی تخت محیط مورد نظر خود را گرم نگه خواهید داشت. به این ترتیب از اتلاف انرژی گرمایی جلوگیری به عمل می‌آید و در نتیجه هزینه‌های گرمایشی کاهش پیدا می‌کنند. هر بخاری تقریباً توانایی گرم‌ کردن شش مرغ را دارد.

بخاری پنلی تخت

 

بخاری مادون قرمز مرغداری: این بخاری را می توان به صورت آویزان نصب کرد یا آن را روی پایه قرار داد. این بخاری نیز مانند بخاری پنلی تخت توانایی گرمایش محیط کوچکی را دارد. طراحی جالب این بخاری‌ها به گونه‌ای است تا ایمنی محیط مرغداری را تامین کنند.

نصب بخاری مادون قرمز در بالای لانه‌ها و نشیمن‌گاه مرغ‌ها باعث استفاده‌ی بهینه از گرمای تولید شده توسط بخاری می‌شود. نگهداری و تمیز کردن بخاری مادون قرمز بسیار آسان است. قیمت بخاری مادون قرمز کمی بیشتر از بخاری‌های مرغداری معرفی شده‌ی دیگر است. اما هزینه‌ کردن برای خرید و به کارگیری بخاری مادون قرمز، ارزشمند است. اگر به صورت منظم و مداوم از بخاری استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود بخاری مادون قرمز را امتحان کنید.

بسیاری از مدلهای‌ بخاری‌های مادون قرمز دارای ترموستات هستند. هنگامی که درجه حرارت محیط به دمای پیش فرض مطلوب برسد، این بخاری‌ها به صورت خودکار خاموش می‌شوند. به این صورت از تولید گرمای اضافه جلوگیری به عمل خواهد آمد. این امر باعث جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایشی می‌شود. کم‌ مصرف بودن و ایمن بودن بخاری مادون قرمزاز مزایای اصلی آن است.

بخاری مادون قرمز مرغداری

بخاری روغنی مرغداری: این بخاری نیز یک دستگاه گرمایشی ایمن و مناسب برای به کارگیری در مرغداری است. به کارگیری این بخاری‌ها نسبت به بخاری‌های دیگر مقرون به صرفه نیست. با این حال قیمت اولیه‌ی خرید بخاری روغنی پایین‌تر از بخاری‌های دیگر است. این بخاری‌ها برای گرم کردن یک ناحیه‌ی کوچک بسیار مناسب هستند. اما استفاده از آن در مرغداری‌های بزرگ مقرون به صرفه نیست. یکی از نقاط ضعف بخاری‌های روغن این است که بعد از استفاده باید آن‌ها را تمیز کنید.

بیشتر بخاری‌های روغنی دارای ترموستات دیجیتالی هستند. شما می‌توانید دمای مورد نظر خود را تنظیم کنید. یکی از مزایای بخاری روغنی این است که بسیار بی سر و صدا به گرم کردن محیط می‌پردازد. بنابراین استراحت و خواب مرغ‌ها را بر هم نمی‌زند.

بخاری روغن مرغداری

بخاری مسطح مرغداری: در روزهای بسیار سرد سال، برای نگهداشتن محیط مرغداری خود به یک بخاری برقی مرغداری خوب، مانند بخاری مسطح، نیاز پیدا خواهید کرد. این بخاری‌ها در طرح‌ها، اندازه‌ها و قیمت‌های متفاوت موجود هستند. استفاده از این نوع بخاری به خاطرکم مصرف بودن آن بسیار مقرون به صرفه است. ایمنی مرغداری با استفاده از بخاری مسطح تامین می‌شود. می‌توانید با گذشت زمان و رشد جوجه‌ها، ارتفاع این بخاری را تنظیم کنید.

بخاری مسطح مرغداری

با گذشت زمان هنوز هم برخی‌ها از لامپ‌های برودری برای گرم کردن لانه‌ی مرغ‌های خود در زمستان استفاده می‌کنند. استفاده از لامپ‌های برودری در مرغداری‌ها روش بسیار خطرناکی است. استفاده از این روش می‌تواند به بهای مرگ جوجه‌ها، و از بین رفتن مرغداری بیانجامد. هنگامی که حباب لامپ داغ را در اتاقی که پر از کاه و پر مرغ است قرار می‌دهید، باید نگران تبعات جبران ناپذیر آن باشید. علاوه بر این، گرمای تولید شده توسط لامپ‌های برودری، برای لانه مرغ زیاد است. گرمای بیش از اندازه برای مرغ‌ها مناسب نیست.

اما اگر چاره‌ی دیگری ندارید، می‌توانید از لامپ‌های روشنایی برای گرم کردن لانه‌ی مرغ‌ها استفاده کنید. یک لامپ چهل واتی می‌تواند دمای لانه را تا چند درجه بالا ببرد. در این‌صورت باید اطمینان حاصل کنید که لامپ‌ها دارای محافظ باشند. لامپ‌ها باید به صورت صحیح نصب شوند تا خطر سقوط آن‌ها وجود نداشته باشد. هم‌چنین باید لامپ‌ها را دور از مواد اشتعال‌زا نصب کرد. نباید لامپ‌ها را در مسیر حرکت و پرش مرغ‌ها قرار داد.

لطفاً در صورتی که شما تجربه استفاده از هر یک از انواع بخاری برقی مرغداری را دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: thehappychickencoop

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما