بخاری فن دار چیست و برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

انواع بخاری برقی استخر و مزایا و معایب استفاده از آن
دی ۲۱, ۱۳۹۷
بخاری سقفی مغازه
معرفی انواع بخاری سقفی مغازه
دی ۲۷, ۱۳۹۷
بخاری فن دار

بخاری فن دار چیست؟

همان‌طور طور که از اسم آن پیداست، بخاری فن دار یک دستگاه گرمایشی است که به وسیله‌ی یک فن، هوای گرم شده توسط قطعه‌ی گرمایشی را در سرتاسر محیط ساختمان توزیع می‌کند. هوای سرد و خنک از قطعه‌ی گرمایشی عبور می‌کند. این هوا بعد از گرم شدن به وسیله‌ی قطعه‌ی گرمایشی، توسط فن به محیط انتقال می‌یابد. به این روش هوای محیط با استفاده از بخاری فن دار گرم می‌شود. بخاری‌های فن دار در دو نوع موجود هستند. بخاری‌های فن دار برقی و بخاری‌های فن دار با منبع تغذیه خارجی( سوخت گاز، نفت و غیره). بخاری‌های فن دار برقی برای  کار و تولید گرما از انرژی برق استفاده می‌کنند. در بخاری‌های فن دار برقی، جریان برق از قطعه‌ی گرمایشی عبور کرده و انرژی برق را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. فن موجود در بخاری، هوای خنک را به سمت خود کشیده و آن را به سمت قطعه‌ی گرمایش هدایت می‌کند. سپس دمای هوا توسط قطعه‌ی گرمایشی افزایش می‌یابد. به این طریق هوا به سرعت گرم می شود. هوای گرم شده به محیط دمیده شده و باعث افزایش دمای اتاق می‌شود.

بخاری فن دار برقی

بخاری‌های فن دار غیر برقی از سوخت گاز، نفت، یا دیگر سوخت‌ها برای کار کردن  استفاده می‌کنند. به غیر از نوع منبع انرژی، نحوه‌ی کار این دو نوع بخاری بسیار شبیه یکدیگر است. بخاری‌های فن دار برقی د‌ر مقایسه با بخاری‌های فن دار سوختی دارای یک مزیت هستند. بخاری‌های فن دار برقی تقریباً تمامی انرژی دریافتی خود را به گرما تبدیل کرده و آن را به محیط انتقال می‌دهند. اما در بخاری‌های فن دار سوختی، همیشه مقداری از گرما و انرژی اتلاف می‌شود. با این حال هزینه‌ی به‌ کارگیری بخاری فن دار برقی از بخاری‌های فن دار سوختی بیشتر است.

بخاری فن دار گازی

ویژگی‌های بخاری‌های‌ فن دار

بخاری‌ها فن دار دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. در ادامه‌ی مطلب شما را با برخی از ویژگی‌های اساسی و اصلی بخاری‌های فن دار آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخاری‌های فن دار مدرن و پیشرفته دارای امکان تنظیم هستند. قابل تنظیم بودن بخاری فن دار این امکان را به شما می‌دهد که میزان بازده و قدرت گرمایشی بخاری را در حد نیاز و به دلخواه خود تنظیم کنید.

برخی از بخاری‌های فن دار دارای ترموستات هستند. وجود ترموستات در دستگاه باعث می‌شود هنگامی که دمای هوا به دمای پیش‌فرض مطلوب رسید، بخاری به صورت اتوماتیک خاموش شود. با این حال ترموستات‌ها همیشه نمی‌توانند به درستی دمای هوای محیط را کنترل کنند. به این دلیل که اغلب ترموستات‌ها به بدنه‌ی بخاری متصل هستند. به همین دلیل درجه دمای تشخیص داده شده توسط ترموستات، به دلیل همجوار بودن با بخاری بیشتر از میزان دمای واقعی محیط خواهد بود.

بیشتر بخاری‌های فن دار سوختی از قطعات گرمایشی معمولی و رایج استفاده می‌کنند.  این بخاری‌ها قابلیت تامین مقدار گرمای زیادی را دارند.

برخی از بخاری‌های فن دار دارای سیستم گرمایشی هیدرونیک هستند. در این نوع از بخاری‌های فن دار از لوله کشی آب گرم استفاده می‌شود.

اندازه‌ی مصرف انرژی و قدرت بخاری فن دار

به طور میانگین مصرف انرژی بخاری فن دار از   w ۱۰۰۰  تا  ۳۰۰۰ w  متغیر است. مدل‌های جدید و پیشرفته در مقایسه با مدل‌های قدیمی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. باید گفت که بخاری‌های فن دار خیلی کم مصرف نیستند.  بخاری‌های فن دار برقی در مقایسه با دیگر بخاری‌ها انرژی برق بیشتری مصرف می‌کنند.

کاربرد بخاری فن دار

بخاری‌های فن دار خانگی برای گرمایش خانه‌ها، دفاتر، اداره‌ها و ساختمان‌های کوچک به کار برده می‌شوند. بخاری‌های فن دار صنعتی برای مکان‌های صنعتی و بزرگ‌تری مانند کارخانه‌ها، انباری‌ها، کانتینرهای های حمل و نقل، و دیگر محیط‌های صنعتی و تجاری بزرگ، مورد بهره برداری قرار گرفته می‌شوند.

استفاده از بخاری فن دار یک روش موثر برای گرمایش ساختمان در طول روزهای سرد زمستان است. برای گرم کردن مناسب اتاق و ذخیره‌ی انرژی به صورت هم‌زمان می‌توانید درجه دمای بخاری فن دار را در درجه‌ی پایین تنظیم کنید، و در عوض ساختمان خود را به خوبی عایق بندی نمایید. با این روش هوای گرم به خارج از ساختمان راه پیدا نمی‌کند و از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری به عمل می‌آید.

گرمایش و تهویه‌ی هوا توسط بخاری فن دار

تمامی ساختمان‌های واقع در مناطق سرد مجهز به سیستم‌های گرمایشی و تهویه‌ی هوا هستند. گرمایش عبارت است از افزایش درجه‌ی دمای محیط ساختمان، توسط یک دستگاه گرمایشی مانند انواع بخاری‌ها، یا توسط سیستم گرمایش مرکزی. اجزای تشکیل دهنده‌ی سیستم گرمایش مرکزی عبارت هستند از یک دیگ بخار، کوره، یا پمپ حرارتی، برای گرم کردن آب. سیستم گرمایش مرکزی اغلب در مرکز ساختمان قرار می‌گیرد و سپس به وسیله‌‌ی کانال کشی، گرما به نقاط مختلف ساختمان انتقال داده می‌شود. توزیع گرما به صورت روش‌های انتقال گرما، جریان همرفتی، یا تابشی انجام می‌یابد.

تهویه‌ی هوا به این معنا است که هوای تازه و پاک بیرون با هوای مانده‌ی داخل ساختمان جایگزین می‌شود. جابجایی هوای بیرون با هوای داخلی ساختمان و جریان پیدا کردن آن در داخل ساختمان باعث تهویه هوای محیط می‌شود. در طی انجام این فرآیند بوهای بد، دود، آلودگی، گرمای اضافه، گرد و غبار و دی اکسید کربن از داخل ساختمان خارج شده و به جای آن اکسیژن وارد ساختمان می‌شود. برای تامین هوایی با کیفیت و خوب در داخل ساختمان، تهویه‌ی یک امر ضروری است. تهویه‌ی هوا به دلیل تامین محیط پاک و مناسب برای سلامتی انسان بسیار مفید است. تهویه‌ی هوا با وارد کردن اکسیژن به داخل ساختمان متابولیسم بدن شما را تنظیم کرده و آلودگی‌های مضر مانند دی اکسید کربن، دود، و بوی بد را از محیط خارج می‌کند. تهویه‌ی هوا روشی عالی برای مطبوع کردن هوای ساختمان به صورت طبیعی است. یکی از مزایای بخاری‌های فن دار این است که علاوه بر گرم کردن هوای ساختمان، عمل تهویه‌ی هوا را نیز انجام می‌دهند.

منبع: atomberg

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما