راهنمای انتخاب و خرید بهترین‌ بخاری‌ گلخانه

بخاری گرمایش از کف تابشی
مزایا و معایب بخاری‌ گرمایش از کف تابشی
دی ۶, ۱۳۹۷
بخاری برقی مرغداری
رایج‌ترین انواع بخاری برقی مرغداری و کاربردهای آن‌ها
دی ۱۲, ۱۳۹۷
بهترین‌ بخاری‌های گلخانه

اگر صاحب یک گلخانه هستید، فرقی نمی‌کند که مساحت گلخانه‌ی شما بزرگ باشد یا کوچک. در واقع، گلخانه‌ی شما در هر اندازه‌ای که باشد، برای گرم نگه داشتن آن و حفاظت از گیاهان، به یک بخاری نیاز پیدا خواهد کرد. بخاری‌های مورد استفاده در گلخانه‌ها دارای تنوع بسیاری هستند. هر کدام از این بخاری‌ها دارای ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصر به فرد خود هستند. در این متن نگاهی به ویژگی‌های بهترین‌ بخاری‌ گلخانه خواهیم انداخت. هم‌چنین شما را با چند دستگاه گرمایشی که به عنوان بهترین‌ بخاری‌ گلخانه شناخته شده‌اند آشنا خواهیم کرد.

بخاری‌های گلخانه با انرژی برق یا سوخت گاز کار می‌کنند. این بخاری‌ها برای بالا بردن درجه حرارت در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخاری گلخانه در دو نوع وجود دارند. نوع اول بخاری‌های گلخانه، دستگاه گرمایشی اصلی و مرکزی به شمار می‌آیند و به منظور گرم کردن کل محیط گلخانه طراحی و ساخته شده‌اند. نوع دوم این بخاری‌ها اثر گرمایشی نقطه‌ای دارند. این نوع از بخاری‌های گلخانه اغلب به شکل تیوبی هستند و برای گرم کردن مستقیم  برخی از گیاهان که به گرمای بیشتری نیاز دارند، ساخته شده است. بخاری‌های تیوبی توانایی گرمایش فضاهای کوچک را دارند. این بخاری‌ها برای گرم کردن گلخانه‌های کوچک بسیار مفید و مناسب هستند. اما به تنهایی قابلیت گرمایش گلخانه‌ی بزرگ را ندارند.

در چه مواقعی استفاده از بخاری گلخانه لازم است؟

بخاری‌های گلخانه بیشتر به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد از بخاری‌های گلخانه در اوایل فصل بهار استفاده می‌کنند. در اوایل فصل بهار تابش آفتاب بیشتر می‌شود، اما دمای هوا نسبتاً سرد باقی می‌ماند. بنابراین برای محافظت از گیاهان از سرمازدگی می‌بایست از یک سیستم گرمایشی استفاده کرد. علاوه براین، بخاری‌های گلخانه در طول روزها و شب‌های سرد زمستان، محیط گلخانه را گرم نگه می‌دارند. اگر شما گیاهانی مانند کاهو یا سبزیجات و برگ‌های مخصوص سالاد  را در گلخانه‌ی خود پرورش می‌دهید، استفاده از بخاری گلخانه می‌تواند فصل رشد این نوع گیاهان را افزایش دهد. هم‌چنین در طول زمستان برای رشد و نگهداری گیاهانی مانند رزماری که به هوای گرم احتیاج دارند، می‌توان از بخاری گلخانه بهره برد.

نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید این است که، بخاری گلخانه چند درجه دمای هوا را گرم خواهد کرد. بنابراین هزینه‌ی که برای روشن نگه داشتن بخاری در تمام طول شب متحمل خواهید شد، مقرون به صرفه نخواهد بود. هم‌چنین دقت کنید که اندازه‌ی هیتری که خریداری می‌کنید مناسب مساحت گلخانه‌ی شما و  شرایط نگهداری گیاهان موجود در گلخانه باشد. برخی از گیاهان برای رشد و نمو به حرارت بیشتر و برخی دیگر به حرارت کمتری نیاز دارند. انتخاب یک بخاری بزرگ‌تر از اندازه باعث تولید گرمای بیش از اندازه و در نتیجه اتلاف انرژی می‌شود. اتلاف انرژی نیز علاوه بر صدمه رساندن به محیط زیست، افزایش هزینه‌های گرمایشی را در پی خواهد داشت. هم‌چنین انتخاب بخاری که کوچکتر از نیازمندی شما باشد، باعث سرمازدگی گیاهان موجود در گلخانه خواهد شد.

بخاری‌های برقی، گازی و پارافینی گلخانه

بعد از اینکه تصمیم به خرید بخاری گلخانه گرفتید، باید بین بخاری‌های برقی و بخاری‌های پارافینی یکی را انتخاب کنید. اگر به محیط زیست علاقه‌مند هستید و به حفاظت از آن احترام می‌گذارید، باید بدانید که بخاری‌های برقی مقدار کربن بسیار اندکی وارد محیط زیست می‌کنند. هزینه‌ی به‌ کارگیری بخاری برقی گلخانه، همواره ثابت نیست. این هزینه به قدرت گرمایشی و اندازه‌ی مصرف انرژی بخاری و هم‌چنین مساحت گلخانه بستگی دارد. بخاری‌های پارافینی یا بخاری‌های گازی را هر موقع که احساس سرما کردید می‌توانید به کار ببرید. این بخاری‌ها توانایی کار به مدت طولانی( گاهی بیشتر از صد ساعت) را دارند. هم‌چنین نصب و به کارگیری این نوع بخاری‌های گلخانه آسان است.

ویژگی‌های بهترین‌ بخاری‌ گلخانه

یکی از ویژگی‌های بهترین بخاری‌ گلخانه، داشتن ترموستات است. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که بخاری‌ شما در صورت داغ شدن بیش از اندازه به صورت خودکار خاموش می‌شود، به یک ترموستات نیاز پیدا خواهید کرد. بیشتر بخاری‌های پارافینی دارای این مزیت هستند. اما اگر قصد خرید بخاری برقی باید گلخانه را دارید، دقت کنید که بخاری مورد نظر دارای ترموستات باشد. وجود ترموستات در بخاری گلخانه، علاوه بر ثابت نگه داشتن محیط در دمای پیش فرض دلخواه، مانع اتلاف انرژی می‌شود. با مصرف بهینه‌ی انرژی، هزینه‌های گرمایشی نیز کاهش می‌یابند. علاوه براین، کنترل دمای بخاری و محیط توسط ترموستات به صورت خودکار، امنیت محیط را تضمین کرده و از بروز خطرات احتمالی مانند آتش سوزی، جلوگیری می‌کند.

داشتن فن نیز یکی از ویژگی‌های بهترین‌ بخاری‌ گلخانه است. فن دار بودن بخاری یک امر ضروری نیست. اما وجود فن در بخاری به توزیع هوای گرم شده در سراسر محیط کمک بسیاری می‌کند. هم‌چنین وجود جریان هوا در محیط، باعث کاهش بیماری و آفت در گیاهان می‌شود. تهویه هوای گلخانه در فصل زمستان بسیار سخت است. به خاطر اینکه فرآیند تهویه‌ی هوا باعث خنک‌تر شدن محیط می‌شود. اما با وجود فن، تهویه هوای گلخانه بدون کاهش دما امکان پذیر می‌شود.

قبل از خرید بخاری گلخانه، بودجه‌ی خود را برای تهیه‌ی دستگاه گرمایشی در نظر بگیرید. هم‌چنین، منبع انرژی مورد استفاده‌ی بخاری را تعیین کنید. برآوردی از هزینه‌ی مصرف انرژی گاز و برق دستگاه را در محل زندگی خود محاسبه کنید. سپس اقدام به خرید هیتر مناسب نمایید.

بخاری پارافینی

بخاری‌های پارافینی بسیار مقرون به صرفه هستند. یکی از مزیت‌های این بخاری‌ها امکان استفاده از آن‌ها به صورت طولانی مدت است. برخی از این بخاری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت نصب به صورت آویزان شدن را دارند. می‌توانید به راحتی این بخاری‌ها را با سوخت مورد نظر خود پر کنید وبدون نیاز به سیم و پریز، از گرمای آن بهره ببرید.

بخاری پارافین

بخاری تیوبی

بخاری‌های تیوبی اندازه‌ی بسیار کوچکی دارند. این بخاری‌ها به تنهایی توانایی گرمایش گلخانه‌های بزرگ را ندارند. اما برای گرم کردن گلخانه‌های کوچک می‌توانید به صورت مستقیم آن را بالای گیاهان نصب کنید. به این صورت می‌توانید گیاهان خود را از یخ زدگی در فصل‌های سرد محافظت نمایید.

بخاری تیوبی

هنگام خرید بخاری گلخانه دقت کنید که بخاری مورد نظر دارای ترموستات باشد. این ویژگی باعث می‌شود که هوای گلخانه همواره در حرارت مطلوب باقی بماند. می‌توانید این بخاری را از سقف نیز آویزان کنید. در گلخانه‌های بزرگ نیز می‌توانید از بخاری تیوبی، به عنوان سیستم گرمایشی مکمل، برای گرم کردن آن دسته از گیاهانی که به گرمای بیشتری نیاز دارند بهره ببرید. با اطلاع پیدا کردن از ویژگی‌های بهترین‌ بخاری‌ گلخانه و انواع بخاری‌ها می‌توانید مناسب‌ترین بخاری را برای گلخانه‌ی خود تهیه نمایید.

منبع: urbanturnip

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما