رایج‌تری روش‌های گرمایش ارزان کارخانه

تفاوت بخاری گازی و پمپ حرارتی
تفاوت‌های بخاری گازی و پمپ حرارتی در چیست؟
فروردین ۳۰, ۱۳۹۸
مزایای بخاری تابشی گلخانه
مهم‌ترین مزایای بخاری تابشی گلخانه
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸
گرمایش ارزان کارخانه

گرمایش موثر و مقرون به صرفه در کارخانه‌های بزرگ و آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که مساحت زیادی دارند، یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسان و مالکان کارخانه‌ها است. هنگام انتخاب نوع سیستم گرمایشی کارخانه، باید نهایت دقت را انجام داد تا روش گرمایشی انتخاب شده، بیشترین اثر گرمایشی را داشته باشد. طراحی و انتخاب تجهیزات گرمایشی مناسب تاثیر فراوانی در گرمایش ارزان کارخانه و کاهش میزان مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی دارد.

در آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که مساحت بزرگی دارند، تامین رفاه و آسایش برای افراد حاضر در ساختمان یکی از عوامل مهم به شمار می‌آید. چرا که ایجاد محیط مناسب برای نیروی انسانی راندمان کار را بهبود بخشیده و باعث پیشرفت صنعتی تولید می‌شود. دست یابی به گرمایش ارزان کارخانه و مصرف انرژی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال ارتفاع و مساحت ساختمان صنعتی، کیفیت عایق بندی ساختمان، و  کنترل گرمای به دست آمده، نقش مهمی در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب به منظور تامین گرمایش ارزان کارخانه دارند.

انتخاب سیستم گرمایشی نامناسب در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها که دارای ساختمان‌هایی با مساحت بزرگ هستند، می‌تواند منجر به متحمل شدن هزینه‌های بسیار سنگینی شود. یک اشتباه کوچک و ناچیز می‌تواند باعث شود که سیستم گرمایشی کارایی لازم برای گرم کردن کارخانه را نداشته باشد. دو روش اصلی برای گرمایش کارخانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی وجود دارد. این دو روش عبارت هستند از گرمایش به وسیلهِ‌ی انتقال هوای گرم و سیستم گرمایش تابشی.

رایج‌تری روش‌های گرمایش ارزان کارخانه

 گرمایش به وسیله‌ی انتقال هوای گرم

یونیت هیتر صنعتی

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، این سیستم گرمایشی هوای گرم را به صورت مستقیم در داخل ساختمان توزیع کرده و باعث گرم شدن محیط کارخانه می‌شود. سیستم های گرمایشی و بخاری‌های بسیاری وجود دارند که گرما را به وسیله‌ی انتقال حرارت به محیط انتقال می‌دهند. انواع بخاری‌های انتقال هوای گرم را می‌توان به صورت بخاری‌های سقفی، بخاری‌های زمینی، بخاری‌های قابل حمل و … تهیه کرد. برخی از این بخاری‌ها دارای سیستم‌های هیبرید و دوگانه سوز هستند. سیستم‌های گرمایشی دوگانه سوز نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی و گرمایش ارزان کارخانه دارند.

هوای گرم تولید شده توسط سیستم‌های گرمایشی انتقال هوای گرم، باید در محیط ساختمان توزیع پیدا کند. برای توزیع هوای گرم تولید شده در قسمت‌های مختلف ساختمان می‌توان از سیستم کانال کشی بهره برد. برخی از بخاری‌ها نیز دارای فن‌های دمنده هستند که به توزیع مناسب هوای گرم در سراسر اتاق کمک بسیاری می‌کنند. هوای گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند. به همین علت یکی از خصوصیاتی که بخاری‌های انتقال حرارت گازی باید داشته باشند، این است که  کارایی لازم و حداکثر را برای تضمین توزیع مناسب گرمای تولید شده در سراسر ساختمان داشته باشد. بیشتر بخاری‌های صنعتی دارای فن‌های پر سرعت و پرقدرتی هستند تا بتوانند گرمای تولید شده را با نهایت قدرت و سرعت به نقاط مختلف ساختمان انتقال دهند.

اگر هوای گرم تولید شده توسط بخاری به خوبی کنترل شده و در قسمت‌های مناسب ساختمان که به گرما نیاز دارند استفاده شود، می‌توان گرمایش ارزان کارخانه را تضمین کرد. به همین علت باید دقت کنید که سیستم‌های گرمایشی را در مکان و موقعیت مناسب نصب کنید. هم‌چنین جهت و زاویه‌ی وزش باد گرم  تولید شده توسط بخاری نیز باید به گونه ای باشد که گرما به قسمت مورد نیاز انتقال داده شود.

استفاده از سیستم کانال کشی  نیز یکی از راه‌های توزیع مناسب گرما و تامین گرمایش ارزان کارخانه به شمار می‌آید. برای مثال، به منظور تولید گرمای موثر در گرم کردن انباری‌های بزرگ از سیستم کانال کشی استفاده می‌شود. مزیتی که سیستم کانال کشی دارد این است که حجم زیاد هوای گرم تولید شده از طریق کانال‌های متعدد به نقاط مختلف ساختمان انتقال داده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از توزیع کننده‌های نازل استفاده کرد که هوای گرم را با سرعت زیادی به محیط انتقال می‌دهند. این امر باعث توزیع سریع و یکنواخت هوای گرم در سرتاسر ساختمان می‌شود.

هدف اصلی سیستم‌های گرمایشی صنعتی، انتقال حجم زیادی از گرما به داخل ساختمان‌هایی با مساحت بزرگ است. مزیت استفاده از بخاری‌هایی که دارای فن‌آوری ایجاد جریان هوای گرم هستند، این است که این نوع سیستم‌های گرمایشی توانایی بیشتری در گرم کردن و توزیع هوای گرم تولید شده در قسمت‌های مختلف ساختمان‌های صنعتی بزرگ دارند. با استفاده از این بخاری‌ها می‌توانید هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش داده و ساختمان صنعتی خود را با هزینه‌ی کمتری گرم کنید.

گرمایش تابشی

بخاری تابشی صنعتی

روش دیگر گرمایش، گرمایش تابشی است که نقش به‌ سزایی در گرمایش ارزان کارخانه و محیط‌های صنعتی بزرگ دارد. سیستم‌های گرمایش تابشی هوای محیط را گرم نمی کنند. بلکه به صورت مستقیم حرارت را به اشیا و افراد قرار گرفته در مسیر تابشی خود انتقال داده، و باعث گرم شدن آن‌ها می‌شوند. روش گرمایشی بخاری‌های تابشی مانند روش گرمایشی خورشید است. بخاری‌های تابشی  گرمای مادون قرمز تولید کرده و بدون گرم کردن هوا، باعث گرم شدن سطوح، افراد و اشیا می‌شوند.

بخاری‌های تابشی را می‌توان در فضای باز نیز مورد استفاده قرار داد. چرا که وجود جریان هوا و باد اثر گرمایشی بخاری‌های تابشی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. استفاده از بخاری‌های تابشی برای گرمایش نقطه‌ای نیز بسیار مناسب است. بخاری‌های تابشی گرمایی آنی و سریع تولید می‌کنند. به همین دلیل برای مورد استفاده قرار گرفتن در  کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی وسیله‌های گرمایشی ایده آلی به شمار می‌آیند. یکی دیگر از مزایای بخاری‌های تابشی این است که به علت نداشتن شعله‌ی باز، دارای ایمنی بیشتری هستند. تامین ایمنی در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها یکی از عوامل بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود.

شما از هرگونه سیستم گرمایشی که برای گرم کردن کارخانه استفاده کنید، باید سیستم گرمایشی را کنترل نمایید. بدون کنترل سیستم‌های گرمایشی و نحوه و میزان تولید گرما نمی‌توان به هدف گرمایش ارزان کارخانه و تولید گرمای موثر دست پیدا کرد. حتی اگر موفق شوید که سیستم گرمایشی مناسب را برای گرم کردن کارخانه انتخاب نمایید، بدون کنترل مناسب گرما، باعث اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های گرمایشی خواهید شد. هر مکان صنعتی دارای ساختمانی با ویژگی‌های منحصر به فرد و نیازهای گرمایشی متفاوت است. با انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با کارخانه و کنترل آن، می‌توان به بالاترین بازده گرمایشی دست یافت.

منبع: cosaf

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما