ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های گرم کردن گلخانه در فصل زمستان

کاربردهای بخاری تابشی در صنعت مهمان‌پذیری
کاربردهای بخاری تابشی در صنعت مهمان‌پذیری
مرداد ۶, ۱۳۹۸
کوره هوای گرم
معرفی انواع کوره هوای گرم و شیوه‌های نگهداری از آنها
شهریور ۱۶, ۱۳۹۸
گرم کردن گلخانه

در طول فصل زمستان که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، کاشت و نگهداری انواع گیاهان و تامین محیطی با دمایی مناسب تقریباً ناممکن می‌شود. برای اینکه بتوانید در طول سال گیاهان مورد علاقه‌ی خود را بکارید و از آنها نگهداری کنید، به گلخانه‌ای با دما و محیط مناسب نیاز دارید. به خصوص در برخی از مناطق جغرافیایی که دمای هوا در فصل زمستان بسیار سرد می‌شوند، برای گرم کردن گلخانه حتماً به سیستم گرمایشی مناسب نیاز پیدا خواهید کرد. روش‌های مختلفی برای گرم کردن گلخانه وجود دارد. به عنوان نمونه شما می‌توانید برای گرم کردن گلخانه‌ی خود از بطری های آبی که توسط نور خورشید گرم شده‌اند، انرژی برق (بخاری‌های برقی)، بخاری گازی، یا بخاری پروپان استفاده کنید. هر کدام از این روش‌ها مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

بخاری گلخانه

 آشنایی با روش‌های گرم کردن گلخانه به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین روش و سیستم گرمایشی را برای گلخانه‌ی خود انتخاب و خریداری کنید. خرید بخاری مناسب گلخانه امکان نگهداری و پرورش مناسب انواع گیاهان را در روزهای سرد سال فراهم می‌کند. امروزه انواع بخاری گلخانه در اندازه و طرح‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. علاوه بر به کارگیری بخاری‌های گلخانه و سیستم‌های گرمایشی، می‌توان با دنبال کردن چند نکته‌ی ساده گلخانه را گرم نگه داشت. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند روش مقرون به صرفه‌ی گرم کردن گلخانه آشنا خواهیم کرد.

گرم کردن گلخانه با استفاده از یک روش ساده و رایگان

یکی از روش‌های ساده‌ی گرم کردن گلخانه‌های کوچک استفاده از بطری‌های پلاستیکی است. بطری‌های پلاستیکی را به رنگ تیره رنگ کرده و آن‌ها را را با آب پر کنید. بطری‌ها را در قسمتی از گلخانه که در طول روز بیشترین مقدار نور آفتاب را به خود جذب می‌کنند، بچینید. بطری‌های تیره در طول روز گرمای خورشید را جذب کرده و آن را به آب داخل خود انتقال می‌دهند. سپس در طول شب که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، انرژی گرمایی ذخیره شده در بطری‌های آب باعث گرم شدن محیط گلخانه می‌شود.

بهتر است سه چهارم بطری‌ها را از آب پر کنید. چرا که با گرم شدن آب داخل بطری امکان انبساط و افزایش فشار در داخل بطری وجود دارد. با اجرای این روش به صورت صحیح، می‌توانید دمای داخل گلخانه را بیست الی سی درجه گرم‌تر از دمای بیرون گلخانه نگه دارید. این یک روش رایگان و طبیعی برای گرم کردن گلخانه‌های کوچک است.

استفاده از ترکیب کود مناسب

استفاده از کودها در رشد و سلامت گیاهان تاثیر بسیاری دارد. انتخاب ترکیب کودی که مناسب گیاه مورد نظر شما باشد رشد و باروری گیاه را تضمین خواهد کرد. باید گفت که کودها علاوه بر تامین مواد مغذی برای گیاهان، یکی دیگر از اساسی‌ترین نیاز آن‌ها را نیز تامین می‌کنند. کودها گرمای لازم برای رشد و بقای گیاه را فراهم می‌کنند. کودها باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در گیاهان می‌شوند. این تغییرات شیمیایی به صورت انرژی گرمایی در گیاه آزاد شده و باعث افزایش دمای گیاه می‌شوند. استفاده از کود مناسب می‌تواند گیاه را از یخ زدگی در فصل‌های سرد سال محافظت کرده و رشد آن را تضمین کند.

حفظ و نگهداری گرمای داخل گلخانه

یکی از نکات بسیار مهم در مورد گرم نگه داشتن گلخانه، حفظ و نگهداری گرمای داخل گلخانه و جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی است. اگر شما گرمای لازم برای گیاهان را فراهم کنید، اما نتوانید انرژی گرمایی تولید شده را داخل محیط گلخانه نگه دارید، گلخانه‌ی شما به راحتی سرد خواهد شد. به این منظور باید گلخانه را مجهز به عایق بندی مناسب کنید. وجود درزها و شکاف‌ها در دیواره‌ها و سقف گلخانه می‌تواند موجب اتلاف انرژی گرمایی شود. به همین دلیل لازم است شکاف و درزهای گلخانه را به دقت بررسی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام نمایید. عایق بندی نامناسب گلخانه می‌تواند موجب افزایش مصرف انرژی و افزایش هزینه‌های گرمایشی گلخانه شود. به خصوص اگر گلخانه‌ی شما دارای مساحت بزرگی باشد و برای گرم کردن آن از هیترهای گلخانه استفاده کنید، میزان مصرف انرژی شما بالا خواهد رفت. چرا که با هدر رفتن گرمای تولید شده، هیتر برای گرم نگه داشتن محیط گلخانه انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.

اگر سیستم گرمایشی شما مجهز به سیستم کانال کشی است، وجود درز و شکاف در کانال می‌تواند منجر به از دست رفتن مقدار گرمای زیادی شود. به همین علت لازم است که هر از چند گاهی کانال سیستم گرمایشی را تمیز کرده و نواقص آن را بررسی و برطرف نمایید. می‌توانید برای تمیز کردن و بررسی کردن کانال سیستم گرمایشی از فردی کمک بگیرید که متخصص این کار باشد.

 استفاده از بخاری در زمان و مکان لازم

 تقسیم کردن گلخانه‌های بزرگ به قسمت‌های کوچک‌تر  باعث گرمایش بهتر و آسان‌تر گلخانه می‌شود. می‌توانید با گرم کردن قسمت‌های مختلف گلخانه با استفاده از چند بخاری اثر گرمایشی را بهبود ببخشید. به خصوص در گلخانه‌هایی که دارای مساحت بزرگ‌تر هستند گرم کردن گلخانه با استفاده از یک سیستم گرمایشی می‌تواند بسیار وقت گیر و پرهزینه باشد. شما می‌توانید گیاهانی را  که به شرایط گرمایی مختلف برای رشد و نمو و نیاز دارند مشخص کرده، در قسمت‌های مختلف خانه قرار داده، و با استفاده از پارتیشن بندی یا پوشش‌های پلاستیکی حبابی آن‌ها را از گل‌ها و گیاهانی که به گرمای کمتری نیاز دارد جدا کنید. با گرم کردن بیشتر قسمتی از گلخانه که گیاهان گرمسیری در آن قرار داده شده‌اند، می‌توانید میزان مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی گلخانه را تا حد چشمگیری کاهش دهید. این روش علاوه بر مقرون به صرفه بودن کمک می‌کند که شرایط جوی مناسب را برای گل‌ها و گیاهان متفاوت فراهم نمایید.

پوشش پلاستیکی

امروزه با استفاده از سیستم‌های گرمایشی می‌توان انواع گیاهان مختلف را در مناطق گوناگون پرورش داده و تولید کرد. تامین شرایط مناسب جوی در محیط گلخانه یکی از ضروری‌ترین عوامل در نگهداری و پرورش انواع گیاهان و گل‌ها است. به کارگیری انواع سیستم‌های گرمایشی مخصوص گلخانه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید در شرایط جوی متفاوت، محصولات مورد نظر خود را پرورش بدهید. برخی از گیاهان برای رشد و نمو به شرایط خاصی نیاز دارند. برای مثال میزان رطوبت هوا، نورگیری گلخانه، دمای محیط و میزان اکسیژن موجود در هوا  تاثیر مستقیمی روی کیفیت تولید محصولات گلخانه‌ای دارد.

منبع: rimolgreenhouses

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما