معرفی انواع بخاری تابشی و راهنمای انتخاب صحیح بخاری تابشی

گرمایش ارزان استخر
گرمایش ارزان استخر با استفاده از کاور خورشیدی و بخاری پمپ استخر
بهمن ۲۴, ۱۳۹۷
بخاری سوله
بخاری سوله و روش‌های گرم کردن سوله‌ها
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷
انواع بخاری تابشی

بخاری تابشی و انواع مختلف آن

بخاری‌های تابشی برخلاف بخاری‌های دیگر که با روش انتقال حرارت باعث گرمایش محیط می‌شوند، به صورت مستقیم دمای محیط مورد نظر را بالا می‌برند. بخاری‌های تابشی نوعی از سیستم‌های گرمایشی هستند که به صورت مستقیم در راستای اشیا و افراد قرار گرفته و امتداد مسیر تابشی خود را گرم می‌کنند. در واقع روش گرمایشی بخاری‌های تابشی مانند شیوه‌ی گرم شدن زمین توسط تابش نور خورشید است. همان‌طور که نور خورشید به زمین می‌تابد و اشیاء و افراد قرار گرفته در مسیر تابش خود را گرم می‌کند، بخاری‌های تابشی نیز باعث گرم شدن هر آنچه که در مسیر تابش آن‌ها باشد، می‌شوند. انواع بخاری تابشی با توجه به نوع سوخت آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند.

انواع بخاری تابشی

انواع بخاری تابشی علاوه بر نوع سوخت، در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارد. انواع بخاری تابشی دارای کاربردهای منحصر به فرد و متفاوتی هستند. شما باید با توجه به شرایط و نیازهای گرمایشی محیط مورد نظر خود، بخاری مناسب را انتخاب نمایید. بخاری‌های تابشی در اندازه‌های مختلف وجود دارند. این بخاری‌ها برای گرمایش نقطه‌ای یکی از بهترین انواع سیستم‌های گرمایشی به شمار می‌آیند. هم‌چنین، به علت نحوه‌ی گرم کردن مستقیم، به کارگیری بخاری‌های تابشی در فضای باز یکی از بهترین و موثرترین روش‌های گرمایشی است. یکی از مزایای بخاری‌های تابشی این است که هنگام استفاده از آن‌ها، وجود جریان هوا و باد باعث از دست رفتن انرژی گرمایی نمی‌شود. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع بخاری تابشی آشنا می‌کنیم. انواع بخاری تابشی با توجه به نوع سوخت آن‌ها به بخاری تابشی برقی، بخاری تابشی گازی، بخاری تابشی آبی، و بخاری تابشی نفتی یا سوخت دیزلی تقسیم بندی می‌شوند.

بخاری تابشی برقی

بخاری تابشی برقی

بخاری‌های تابشی برقی در انواع و طرح‌های مختلف و متنوعی وجود دارند. نحوه‌ی نصب و استفاده از بخاری‌های تابشی برقی بسیار آسان است. در واقع، تنها کافی است که بخاری تابشی برقی را به منبع برق متصل کرده، و از آن استفاده نمایید. برخی از بخاری‌های تابشی برقی دارای قدرت سه فازه هستند. این بخاری‌های پرقدرت برای تامین گرمای مورد نیاز در مکان‌های صنعتی و فضاهای بزرگ مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، بخاری‌های تابشی برقی ۲۳۰ ولتی نیز وجود دارند که در سایزهای کوچک‌تری طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با توجه به کاربرد مورد نیاز خود و بررسی شرایط محیط مورد نظرتان، بخاری تابشی برقی مناسب را انتخاب نمایید. برخی از بخاری‌های تابشی برقی قابل حمل نیز هستند. بنابراین می‌توانید در مواقع مورد نیاز، یا به صورت موقت در مکان‌های به خصوص از آن‌ها استفاده کنید.

بخاری تابشی برقی یکی از ایمن‌ترین انواع بخاری تابشی به شمار می‌آید. یکی از مزایای این نوع بخاری سوخت پاک آن، یعنی انرژی برق است. بخاری تابشی برقی برای بکارگیری در آن دسته از محیط‌های صنعتی که دارای مواد شیمیایی و قابل احتراق هستند و خطر آتش‌سوزی در آنها زیاد است، بسیار ایمن و مناسب هستند. هم‌چنین این نوع از بخاری در مرغداری‌ها ، انباری‌ها، و گلخانه‌ها کاربرد فراوانی دارد.

بخاری تابشی گازی

بخاری تابشی گازی

یکی دیگر از انواع بخاری تابشی، بخاری تابشی گازی است. سیستم کار و نحوه‌ی گرمایش این بخاری نیز مانند بخاری تابشی برقی است؛ با این تفاوت که منبع سوخت این بخاری انرژی گاز است. بخاری تابشی گازی نیز در انواع و طرح‌های مختلف در دسترس هستند. کوچک‌ترین نوع بخاری‌های تابشی گازی یک هیتر کوچک متصل به یک بطری گاز به عنوان منبع سوخت است. این بخاری تابشی گازی کوچک و قابل حمل را می‌توان به سادگی جابه‌جا کرد. اما بخاری‌های تابشی گازی ثابتی وجود دارند که دارای قدرت گرمایشی بسیار زیادی هستند. نحوه‌ی کار و گرمایش بخاری‌های تابشی گازی قابل حمل و بخاری‌های تابشی گازی ثابت مشابه یکدیگر است اما قدرت گرمایشی متفاوتی دارند. بخاری‌های تابشی گازی ثابت اغلب به شکل مستطیل یا مخروطی هستند. بخاری های تابشی گازی تیوبی نیز وجود دارند که از یک شعله‌ی گازی برای تولید گرمای تابشی استفاده می‌کنند.

بخاری‌های تابشی گازی در آن دسته از مناطق جغرافیایی که قیمت انرژی گاز کمتر از انرژی برق است، طرفداران بیشتری دارند. بخاری‌های تابشی گازی علی‌رغم استفاده از انرژی گاز برای تولید گرما، نسبت به بخاری‌های انتقال حرارت ایمنی بیشتری دارند. چرا که سطح بخاری، انرژی گرمایی را به صورت تابشی انتقال می‌دهدو شعله‌ی باز با اشیاء در تماس نیست.

 بخاری تابشی آبی

بخاری تابشی آبی

 

در  این نوع از بخاری‌های تابشی، آب گرم از لوله عبور کرده و توسط پنل‌های تابشی به انرژی گرمایی تابشی تبدیل می‌شود. ممکن است به نظر برسد که بخاری تابشی آبی به روش انتقال حرارت باعث گرم کردن محیط می‌شود. اما در واقع شیوه‌ی گرمایشی این نوع بخاری نیز به صورت تابشی است. رادیاتورهای انتقال حرارت به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که آب داغ داخل آن‌ها باعث گرم شدن محیط می‌شود. اما در بخاری تابشی آبی، پنل تابشی گرما را از لوله‌های آب گرم گرفته و به انرژی تابشی تبدیل می‌کند. بخاری‌های تابشی آبی بسیار سبک‌تر و کم وزن‌تر از رادیاتورهای انتقال حرارت هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های بخاری تابشی آبی با رادیاتورهای انتقال حرارت این است که بخاری‌های تابشی گرمای تابشی را تنها توسط یک سطح به اشیاء انتقال می‌دهند.

 بخاری تابشی نفتی

بخاری تابشی نفتی

یکی دیگر از انواع بخاری تابشی که از محصولات محدود تابشی به شمار می‌آید، بخاری تابشی نفتی است. بخاری تابشی نفتی از نوع بخاری‌های تابشی قابل حمل است. منبع انرژی این نوع از بخاری‌ها نفت یا سوخت دیزلی است. اندازه‌ی کوچک و جمع و جور این نوع از بخاری‌های تابشی امکان جابه جایی و حمل و نقل آن‌ها را به راحتی فراهم می‌کند. یکی دیگر از مزایای این بخاری‌ها این است که فضای بسیار اندکی را اشغال می‌کنند.

انواع بخاری تابشی مختلفی وجود دارد و این شما هستید که با توجه به نیازهای گرمایشی منحصر به فرد خود و محیط مورد نظرتان باید بخاری مناسب را تهیه نمایید. بعد از خرید بخاری تابشی مناسب دقت کنید که دستگاه گرمایشی را در مکان مناسب نصب نمایید. فاصله‌ی استاندارد بخاری با اشیا و محیط مورد نظر را در نظر بگیرید. چرا که در فاصله‌‌ی دور، بخاری تابشی اثر گرمایشی کمتری خواهد داشت. نزدیک بودن بیش از اندازه‌ی بخاری به محیط مورد نظر نیز می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از اندازه‌ی دمای محیط شود.

منبع: puravent

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما