بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش

بخاری برقی صنعتی
بخاری برقی صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسفند ۶, ۱۳۹۷
بخاری برقی فن دار
انواع بخاری برقی فن دار و کاربرد هر یک از آن‌ها
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

مقایسه‌ی بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش

بیشتر خریداران هنگامی که نسبت به خرید بخاری گازی اقدام می‌کنند، متوجه می‌شوند که این نوع بخاری در دو نوع بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش وجود دارد. اما این سوال برای اغلب خریداران پیش می‌آید که تفاوت این دو نوع از بخاری در چیست. به منظور نزدیک شدن به پاسخ این سوال، در ادامه‌ی مطلب شما را با مزایا و معایب هر یک از این دو نوع بخاری، یعنی بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش آشنا خواهیم کرد. با مطالعه‌ی این مطلب و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع بخاری، می‌توانید بخاری‌ای را که برای گرم کردن ساختمان و محیط مورد نظر شما مناسب است، انتخاب و خریداری نمایید.

ویژگی‌های بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی بدون دودکش

یکی از‌ مهم‌ترین ویژگی‌های بخاری گازی بدون دودکش این است که دود و گاز ناشی از احتراق و بخار آب را وارد محیط ساختمان می‌کنند. دلیل این امر این است که این بخاری‌ها فاقد دودکش هستند.

بخاری‌های گازی بدون دودکش و بدون نیاز به تهویه، بخاری گازی قابل حمل نیز نامیده می‌شوند. این بخاری‌ها مقداری از دود ناشی ازاحتراق گاز را وارد محیط ساختمان می‌کنند. این مقدار با توجه به معیارهای استاندارد ایمنی، توسط بازرسان ایمنی کنترل و مشخص می‌شود.

یکی از مزایای بخاری‌های گازی بدون دودکش این است که کم مصرف‌تر از نوع دیگر بخاری‌های گازی هستند. بنابراین از لحاظ مصرف انرژی آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند و هم‌چنین استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های گرمایشی کاهش پیدا کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بخاری‌های گازی بدون دودکش این است که قیمت تقریباً کمتری نسبت به نوع بخاری‌های دیگر دارند. به علت نبود دودکش، نصب این بخاری‌ها بسیار آسان و سریع انجام می‌پذیرد.

ویژگی‌های بخاری گازی دارای دودکش

بخاری گازی دارای دودکش

این نوع بخاری گازی دارای یک دودکش است که از طریق آن دود ناشی از احتراق گاز را به خارج از ساختمان هدایت می‌کند. وجود دودکش در بخاری گازی باعث می‌شود که دود ناشی از احتراق گاز و بخار آب به داخل ساختمان نشت پیدا نکند.

برخی از بخاری‌های گازی دودکش دار، دارای یک دود کش پرقدرت هستند. دودکش این بخاری‌ها مجهز به یک فن است که با قدرت و سرعت بیشتری گاز داخل دودکش را به سمت بیرون هدایت می‌کند. استفاده از بخاری گازی دارای دودکش کمی گران‌تر از نوع دیگر بخاری‌های گازی است. به این دلیل که برای بهره‌وری از این نوع بخاری گازی نیاز به نصب دودکش و وسیله‌های جانبی دارید.

انتشار دود ناشی از احتراق گاز بخاری های گازی بدون دودکش ایمن است؟

عبارت “دودکش دار” بودن بخاری اشاره به این واقعیت دارد که دود ناشی از سوخت گاز در بخاری گازی دارای دودکش وارد ساختمان نشده و ازطریق لوله‌ی دودکش نصب شده در دیوار یا سقف ساختمان، به محیط بیرون انتقال پیدا می‌کند. بنابراین هیچ‌گونه گاز خطرناک و مضری وارد محیط داخلی ساختمان نمی‌شود.

در صورت استفاده از بخاری گازی بدون دودکش حتماً باید جوانب ایمنی را رعایت کرد. به خصوص اگر محیط مورد نظر، محل زندگی یا اسکان طولانی کودکان خردسال، زنان باردار، افراد کهنسال و افرادی که مبتلا به بیماری هستند، در صورت استفاده از بخاری گازی بدون دودکش باید دقت زیادی به خرج دهید. چرا که حتی خروج مقدار کمی از گازهای سمی موجب تشدید حساسیت و تهدید سلامتی در این دسته از افراد می‌شود.

با این حال استفاده از بخاری گازی بدون دودکش برای بیشتر افراد دارای ایمنی کافی است. در صورتی که دستورالعمل‌ها و جوانب ایمنی ذکر شده توسط کارخانه‌ی سازنده را رعایت کنید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. یکی از نکاتی که در صورت استفاده از بخاری گازی بدون دودکش باید رعایت کنید، وجود تهویه‌ی مناسب و کافی در ساختمان است. بنابراین در مکان‌های کاملاً بسته و بدون هیچ‌گونه تهویه، استفاده از بخاری گازی بدون دودکش مناسب نیست.

مقدار مصرف انرژی بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بخاری‌های گازی بدون دودکش کم مصرف‌تر از بخاری‌های گازی دارای دودکش هستند. چرا که در بخاری‌های گازی دارای دودکش مقداری از گرما توسط دودکش از دست رفته و اتلاف می‌شود. می‌توان گفت که بیشتر بخاری‌های گازی بدون دودکش تقریباً ۹۰ درصد از انرژی سوخت را به گرمای مفید تبدیل می‌کنند. به همین علت با استفاده از بخاری‌های گازی بدون دودکش می‌توانید در مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی صرفه‌جویی به عمل آورید.

قابلیت حمل و جابجایی در بخاری گازی بدون دودکش

یکی از مزایای بخاری‌های گازی بدون دودکش این است که می‌توانید آن‌ها را به آسانی از اتاقی به اتاق دیگر انتقال دهید. هم‌چنین می‌توانید این بخاری را در هر زاویه از اتاق که دوست دارید، قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید قسمتی از اتاق را که دوست دارید در معرض گرمای بیشتری باشد، به آسانی گرم کنید. اما بخاری‌های گازی دارای دودکش به علت نصب دودکش و انشعاب گاز، باید ثابت بمانند.

مقایسه‌ی قیمت بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش

اغلب بخاری‌های گازی دودکش‌دار گران‌تر از بخاری‌های گازی بدون دودکش هستند. برای مثال قیمت یک بخاری گازی دودکش‌ دار در مقایسه با یک بخاری گازی بدون دودکش در همان اندازه و ساخت همان کارخانه تقریباً ۵۰ درصد گران‌تر است. با توجه به نوع بخاری گازی دارای دودکش و شرایط نصب، لازم است که وسایل جانبی و دودکش را نیز تهیه کنید.

همان‌طور که قبلاً گفته شد در صورت استفاده از بخاری گازی بدون دودکش نیازی به پرداخت هزینه‌های نصب دودکش و وسایل جانبی نخواهید داشت. هم‌چنین بخاری گازی بدون دودکش، به علت کم مصرف بودن، هزینه‌های گرمایشی ناشی از مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

همان‌طور که می‌دانید بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی دارای دودکش، هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. پس هنگام خرید بخاری گازی این شما هستید که با در نظر گرفتن شرایط ساختمان و نیازهای گرمایشی محیط مورد نظر خود باید بخاری مناسب را انتخاب و تهیه کنید. اگر به یک منبع گرمای ثابت با ایمنی بیشتر نیاز دارید و ساختمان شما مجهز به کانال دودکش باشد، بهتر است از بخاری گازی دارای دودکش استفاده کنید. اما اگر به صورت تمام مدت از بخاری استفاده نمی‌کنید و قصد دارید در اتاق‌های مختلف از یک بخاری برای گرمایش محیط بهره ببرید، توصیه می‌کنیم از بخاری گازی بدون دودکش استفاده کنید. البته به شرطی که اتاق مورد نظر دارای تهویه‌ی مناسب باشد.

منبع: elgas

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما