ایمنی بخاری سوله
راه‌کارهای عملی جهت ایمنی بخاری سوله
اسفند ۱۸, ۱۳۹۷
بخاری دوگانه سوز
سیستم بخاری دوگانه سوز یا هیبریدی چیست و برای چه مکان‌هایی مناسب است؟
اسفند ۲۴, ۱۳۹۷
کوره هوای گرم انرژی

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی کوره هوای گرم انرژی

در بیشتر ساختمان‌های صنعتی از کوره هوای گرم بهره برده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است سیستم حرارت مرکزی ساختمان قادر به تولید گرمای لازم و مناسب نباشد. برای مثال در سالن‌های بزرگ، مرغداری‌ها، سوله‌ها، کارگاه‌های صنعتی، نمایشگاه‌ها، بانک‌ها، مساجد، کارخانه‌ها و دیگر ساختمان‌های صنعتی بزرگ، علاوه بر سیستم حرارت مرکزی ساختمان از کوره هوای گرم برای تامین گرمای مناسب استفاده می‌شود. کوره هوای گرم انرژی یکی از بهترین و پرطرفدارترین وسیله‌های گرمایشی برای ساختمان‌های صنعتی به شمار می‌آید.

کوره هوای گرم انرژی در انواع و اندازه‌های مختلف وجود دارد. ظرفیت گرمایشی هر مدل از کوره‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای تهیه کوره هوای گرم با ظرفیت گرمایشی مناسب، باید مساحت و شرایط ساختمان مورد نظر خود را در نظر بگیرید. در شرایط آب و هوایی شهرهایی مانند تهران، معمولاً برای گرم کردن هر متر مکعب از فضای ساختمان حدود ۴۰ کیلوکالری در ساعت، به انرژی گرمایی نیاز است. برای تعیین اندازه و ظرفیت گرمایشی کوره هوای گرم انرژی، می‌توانید از راهنمایی کارشناسان متخصص ما کمک بگیرید.

کوره هوای گرم انرژی به انواع کوره فن دار، بدون فن ، و هیتر تابشی  تقسیم بندی می‌شوند. نحوه‌ی نصب انواع مخنلف کوره هوای گرم انرژی نیز به دو صورت ایستاده یا کابینتی است. کوره‌ هوای گرم انرژی ایستاده و کوره هوای گرم کابینتی از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها، نحوه‌ی نصب آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

کوره هوای گرم کابینتی انرژی

کوره هوای گرم انرژی ایستاده

کوره هوای گرم ایستاده بیشتر در ساختمان‌هایی مانند سالن‌های صنعتی، سالن‌های ورزشی بزرگ، مدارس و موسسات آموزشی، اماکن عمومی، و آن دسته از ساختمان‌هایی که ارتفاع سقف آن‌ها زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوره هوای گرم ایستاده فضای زیادی از محیط ساختمان را اشغال می‌کند. این وسیله‌ی گرمایشی توانایی پخش و توزیع یکنواخت گرما را در سراسر ساختمان دارد. به همین دلیل وسیله‌ی گرمایشی ایده آلی برای ساختمان‌هایی با مساحت بزرگ و سقف بلند به شمار می‌آید.

مزیت‌های کوره هوای گرم انرژی ایستاده

کوره هوای گرم انرژی ایستاده

یکی از مزیت‌های کوره هوای گرم انرژی ایستاده این است که قابلیت نصب ترموستات محیطی دارند. مجهز بودن کولر به ترموستات باعث می‌شود که محیط به صورت دقیق کنترل شود. اگر می‌خواهید کوره‌ی مورد نظر شما هوای گرم تولید شده را از پایین دستگاه در فضا منتشر کند، می‌توانید سفارش این نوع کوره را به کارخانه‌ی سازنده یا شرکت فروشنده بدهید. این کوره‌ها قابلیت هوا رسانی به صورت مستقیم، دمپر و کانال کشی را دارند. گرمای تولید شده توسط کوره هوای گرم انرژی به صورت یکنواخت و مطبوع در سراسر محیط توزیع می‌شود. تابلو برق مجهز و دیگر لوازم جانبی همراه دستگاه کوره در اختیار خریدار قرار داده می‌شوند. یکی دیگر از مزایای کوره هوای گرم انرژی ایستاده، کم مصرف بودن آن است.

قطعات تشکیل دهنده‌ی کوره هوای گرم انرژی

به صورت کلی کوره هوای گرم از سه بخش اصلی مبدل حرارتی، فن دمنده و مشعل تشکیل می‌شود. مبدل‌های حرارتی معمولاً از جنس استیل یا ورق‌های فولادی هستند. ورق‌های فولادی فرم دار در مقایسه با مدل‌های قدیمی چدنی دارای کارایی بیشتر و وزن کمتری هستند. هم‌چنین وجود ترموستات از ایجاد سر و صدای اضافه جلوگیری می‌کند.

فن موجود در کوره هوای گرم، هوای اطراف دستگاه گرمایشی را از مبدل حرارتی عبور داده و به این طریق دمای هوا را از ۲۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد. سپس هوای گرم شده توسط فن به محیط انتقال داده می‌شود. بیشتر فن‌ها دو یا سه سرعته هستند و می‌توان با توجه به نیازهای گرمایشی محیط سرعت آن‌ها را کنترل کرد.

در کوره هوای گرم معمولاً از مشعل‌های گازی، گازوئیلی، و دوگانه سوز استفاده می‌شود. برخی از کوره‌های هوای گرم نیز دارای مشعل نفتی یا برقی هستند. شما می‌توانید با توجه به نیازهای گرمایشی محیط و فرآیند صنعتی مورد نظر خود کوره‌ای را انتخاب نمایید که دارای مشعلی با سوخت مناسب باشد. مشعل‌های گازسوز در دو نوع مشعل دمنده دار و مشعل اتمسفریک موجود هستند.

کوره هوای گرم، بخشی از هیتر یا بخاری است که تولید هوای گرم را بر عهده دارد. کوره هوای گرم، هوای سرد ورودی را از لایه‌های مبدل حرارتی عبور داده و باعث گرم شدن هوا می‌شود. امروزه سیستم‌های گرمایشی پیشرفته آلودگی زیادی وارد محیط زیست نمی‌کنند. به همین دلیل وسیله‌های گرمایشی ایمن و سازگاری با محیط زیست و سلامت انسان به شمار می‌آیند.

کوره هوای گرم مونوکسید کربن بسیار کمی تولید می‌کند. مبدل حرارتی کوره هوای گرم از آلیاژ با کیفیت و مخصوصی ساخته شده است تا از تولید اکسید فلز معلق در فضا جلوگیری کند. احتراق در کوره هوای گرم توسط سیستم خودکار و بدون شمعک انجام می‌پذیرد. هم‌چنین مبدل‌های حرارتی کوره هوای گرم دوده تولید نمی‌کنند. کوره هوای گرم انرژی، گاز حاصل از احتراق را از طریق دودکش از محیط ساختمان خارج می‌کند.

دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ایمنی هنگام استفاده ازکوره هوای گرم انرژی

کوره هوای گرم را نباید در امتداد راهروهای دسترسی، راه‌های خروج اضطراری، سالن‌های اجتماعات مانند سالن‌های تئاتر و سینما نصب کرد. هنگام نصب کوره هوای گرم دقت کنید که دستگاه گرمایشی فاصله‌ای حداقل به طول ۱۵ سانتی متر با دیوار ساختمان داشته باشد. هم‌چنین اطراف کوره هوای گرم باید ۳۰ سانتیمتر از مواد قابل اشتعال خالی باشد. فاصله‌ی استاندارد دسترسی در مقابل کوره هوای گرم و محل نصب مشعل حداقل ۴۵ سانتیمتر است. سطح مقطع آزاد و بدون مانع کانال‌های هوا نباید کمتر از ۴.۴ میلی متر مربع برای هر وات ظرفیت گرمایشی کوره باشد. هوای تازه‌ی مورد استفاده‌ی کولر نباید از هوای محیط‌های بسته مانند حمام، دستشویی، آشپزخانه، پارکینگ، و فضاهای بسته و پر خطر تامین شود. برگشت هوای گرم یک ساختمان نباید توسط دستگاه گرمایشی به ساختمان دیگری فرستاده شود. رعایت نکردن اصول ایمنی و پیروی نکردن از دستورالعمل‌ها ممکن است موجب خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری شود.

نکات مهم در مورد انتخاب و خرید کوره هوای گرم

قبل از اقدام به خرید کوره هوای گرم برآوردی از حجم اتلاف انرژی حرارتی در محل ساختمان مورد نظر را محاسبه کنید. عایق بندی نامناسب و وجود شکاف و درز در دیوار، سقف، کف، و پنجره‌های ساختمان می‌تواند باعث اتلاف انرژی گرمایی شود. قبل از انتخاب کوره، ظرفیت هوای ورودی و خروجی کوره، میزان و نوع سوخت آن را تعیین نمایید.

منبع: damatajhiz

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما