ویژگی‌ها و کاربرد انواع هیتر تابشی

خرید هیتر استخر
راهنمای خرید هیتر استخر
مهر ۱۰, ۱۳۹۷
خرید هیتر تابشی
هنگام خرید هیتر تابشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
مهر ۱۵, ۱۳۹۷

هیترهای تابشی از طریق گرم کردن  افراد و سطوح اشیا، تولید گرمایش می‌کنند. سیستم کارکرد این هیتر بدین گونه است که اقدام به گرم کردن هوا می‌کنند که در نتیجه سبب گرم شدن اشیا نمی‌شود. هیترهای تابشی دارای تنوع مدل‌های بسیاری هستند. این هیترها در زمینه‌های صنعتی تجاری، و خانگی کاربردهای بسیاری دارند و کاربرد انواع هیتر تابشی براساس عملکرد و زمینه‌های مورد استفاده متفاوت است. اما چه نوع هیتر تابشی برای چه کاربردی مناسب است؟ و کاربرد انواع هیتر تابشی چیست؟ متن زیر اطلاعاتی در مورد انواع هیترهای تابشی و کاربردهای آن‌ها به شما ارائه می‌دهد. در ادامه‌ی مطلب با چند نوع هیتر تابشی آشنا می‌شوید:

هیترهای پنل تابشی برقی

هیترهای لامپی برقی مخصوص حمام

هیترهای گازی مادون قرمز

هیترهای گازی با شعله قابل مشاهده (برخی از هیترهای گازی گرمایش را به دو روش انتقال دما و تابشی ارائه می‌کنند)

هیترهای لوله‌ای برقی

ویژگی‌های انواع هیترهای تابشی

هیترهای تابشی به صورت آنی تولید گرما می‌کنند. اگر شخصی روبه‌روی هیتر بایستد، خیلی سریع گرمای مستقیم را احساس می‌کند. و اگر هیتر را خاموش کنیم کاهش سریع دما احساس خواهد شد. تنها سطوح و اشیایی که  در امتداد اشعه‌ی هیتر قرار دارند، گرم خواهند شد. هیترهای تابشی به صورت مستقیم هوا را گرم نمی‌کنند، بلکه با تماس با سطوح اشیا باعث گرم شدن آن‌ها می‌شوند.اجسام هرچه به هیتر نزدیک‌تر باشند، شدت گرم شدن آن‌ها بیشتر می‌شود.

کاربرد انواع هیتر تابشی

هیترهای تابشی در موقعیت‌ها و مکان‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ هیترها برای مورد استفاده قرار گرفتن در مکان‌هایی که به صورت کوتاه مدت از آن‌ها استفاده می‌شود، مناسب هستند. یا در مکان‌هایی که به تولید گرمای آنی در آن‌ها نیاز است، استفاده از هیتر تابشی می‌تواند موثر واقع شود. در ساختمان‌هایی که وسیع هستند و یا سقف بلندی دارند (مانند کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، و سوله‌ها) برای تولید گرما به صورت مستقیم می‌توان از هیترهای تابشی استفاده کرد. هم‌چنین در مکان‌هایی که باد همواره در آن‌ها جریان دارد (مانند پارکینگ‌ها، زیرزمین، و یا انباری‌ها) هیترهای تابشی موثر واقع می‌شوند. هیترهای تابشی در مکان‌هایی که گرمای زیادی از طریق دیوارها و سقف از دست می‌دهند (مانند سالن‌های نمایش و کنسرت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مکان‌هایی که دارای رطوبت زیادی هستند (مانند حمام‌ها یا سالن‌های استخر) و یا سطوحی که باید دور از رطوبت باشند (مانند آینه‌ها)، بهره وری از هیترهای تابشی موثر است. در سالن‌های ورزشی نیز که ساکنین آن فعالیت و جنب و جوش زیادی دارند، بهتر است از هیترهای تابشی استفاده کرد.

باید دقت کرد که هیتر به صورت صحیح و در مکان مناسب نصب شود مثلاً اگر هیتر را پشت مبلمان نصب کنید، جلوی گرما گرفته خواهد شد. فاصله‌ی نصب هیتر با اشیا یا محیطی که می‌خواهید گرمشان کنید، باید مناسب باشد. از یاد نبرید که رعایت اصول ایمنی از موارد مهم استفاده از هیترهای تابشی است.

هیترهای تابشی در زمینه‌های تجاری و صنعتی نقش مهمی بازی می‌کنند. هیترهای تابشی مدل‌ها و انواع گوناگونی دارند که هر کدام برای تولید حجم مخصوصی از گرما طراحی شده‌اند. این هیترها به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز ندارند. هیترهای تابشی بازده بالایی دارند، هزینه‌های گرمایشی را پایین می‌آورند و به عنوان هیترهای تجاری صنعتی، هم برای گرمایش فضای داخلی و نیز برای گرمایش فضای خارجی مناسب هستند. در ادامه‌ی مطلب با ارائه ی مثال‌هایی شما را با انواع کاربرد انواع هیتر تابشی در موقعیت ها و مکان‌های گوناگون آشنا می‌کنیم.

هیترهای کم شدت لوله‌ای

هیترهای تابش مادون قرمز شدت گرمایی پایینی دارند. این هیترها چند کاربری بوده و دارای طراحی‌های متنوع هستند. استفاده از این هیترها برای انواع کاربردهایی که نیازی به شدت گرمای بالا ندارند مناسب می‌باشند.

هیترهای کم شدت لوله‌ای

 

هیترهای پر شدت نورانی

هیترهای پرشدت تابشی که به طور انحصار برای به‌ کارگیری در مکان‌هایی با سقف‌های بلند و فضاهای باز که باد و هوای زیادی در آن‌ها جریان دارد و هم‌چنین گرمایش نقطه‌ای مناسب هستند. این هیترها برای گرم کردن سالن‌های ورزشی روباز مناسب هستند.

هیترهای پر شدت نورانی

هیتر ایوان

این هیترها برای گرمایش فضاهای خارجی طراحی شده‌اند. هیترهای مادون قرمز ایوان در بسیاری از مراکز تجاری و مسکونی برای بخشیدن گرمای مطبوع به محیط خارج از ساختمان در فصل های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در تصویر زیر رستورانی را مشاهده می‌کنید که برای گرم کردن فضای خارج ساختمان از هیتر تابشی استفاده کرده‌است.

هیتر ایوان

یونیت هیتر

در مکان‌هایی که دارای سقف بلند نیستند و طراحی ساختمان به گونه‌ای است که مناسب استفاده از هیترهای مادون قرمز نیست، می‌توان از یونیت هیترهای گازسوز استفاده کرد. همان‌طورکه در شکل زیر می‌بینید، در این تعمیرگاه سربسته‌ی کوچک که سقف بلندی ندارد، از یونیت هیتر گازسوز استفاده شده‌است.

هیتر ایوان

هیترهای تابشی قابل حمل

هیترهای تابشی قابل حمل هیترهایی با قدرت گرمایشی بالا هستند که هم برای کاربردهای داخلی و هم برای به کارگیری در فضاهای خارجی طراحی شده‌اند. این هیترها برای مکان‌هایی که نیاز به منبع انرژی دائمی دارند مناسب نیستند. هیترهای تابشی قابل حمل را می‌توان در زمان‌های مورد نیاز در مکان مورد نیاز نصب کرده و از مکانی به مکان دیگر انتقال داد. برخی از این هیترها دارای دسته‌ای می‌باشند که حمل و نقل آن‌ها را آسان‌تر می ‌کند.

هیتر تابشی قابل حمل

هیترهای برقی

هیترهای برقی مادون قرمز برای استفاده در موقعیت‌هایی که چند کاربردی هستند موثر واقع می‌شوند. مثلاً گاهی در یک مکان مشخص نیاز به گرمایش نقطه ای و در زمانی دیگر نیاز به گرمایش کل محیط احساس می‌شود. نور این هیتر قابل مشاهده است. تصویر زیر نمونه ای از کاربرد این هیتر را به شما نشان می‌دهد.

هیتر برقی

 

روشنایی LED

این نوع از هیتربرای استفاده در مکان‌هایی صنعتی طراحی شده که نیاز به روشنایی دارند. این هیترها  بسیار با دوام بوده و طول عمر زیادی دارند. علاوه براین، نگهداری و مراقبت از این هیترها بسیار ساده و آسان است. این هیترها در عین مصرف پایین انرژی، بهره‌وری بسیار بالایی نیز دارند.

روشنایی LED

همانطور که مشاهده می‌کنید، هیترهای تابشی قابلیت به‌کارگیری در مکان‌های مسکونی و هم‌چنین زمینه‌ها و مصارف صنعتی را دارند و کاربرد انواع هیتر تابشی براساس مکان به کارگیری و نوع مصرف متفاوت می‌باشد.  انواع مدل‌های هیترهای تابشی در بازار وجود دارد که شما با توجه به نوع کاربرد و نیازمندی‌های خود می‌بایست هیتر مناسب اهداف خود را انتخاب کنید. امروزه در بسیاری از اماکن صنعتی از جمله کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، از هیترهای تابشی استفاده می‌شود. هیترهای تابشی در صنعت‌های گوناگون مانند صنایع غذایی (کشت، تولید، و نگهداری مواد غذایی)، دامپروری (گاوداری‌ها، اصطبل‌ها، مرغداری‌ها)، اماکن تجاری (مراکز خرید و فروشگاه‌ها)، مراکز تفریحی و ورزشی (باشگاه‌هایو سالن‌های ورزشی، استخرها) وغیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما