گرمایش با برق و هیترهای برقی چه مزیت‌هایی دارد؟

هیتر پنلی
هیتر پنلی چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹
هیتر مرکزی برقی
هیتر مرکزی برقی چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰
گرمایش با برق

گرمایش با برق

گرمایش با برق یکی از‌ روش‌های تامین گرمای مورد نیاز در ساختمان‌های مسکونی و محیط‌های تجاری و صنعتی است. انرژی برق یکی از انرژی‌های پاک به شمار می‌آید و هیترهای برقی باعث انتشار گازهای سمی ‌و گلخانه‌ای در فضا نمی‌شوند. از طرف دیگر در بیشتر مواقع نصب و به کارگیری سیستم‌های گرمایشی برقی در مقایسه با دیگر هیتر‌ها ساده‌تر است.‌ با توجه به پرکاربرد بودن انواع سیستم‌های گرمایشی برقی در این نوشته به بررسی روش‌های گرمایش با برق‌ و معرفی انواع هیترهای برقی‌ خواهیم پرداخت.

‌ روش‌های گرمایش با برق

 سیستم‌های گرمایشی بسیاری وجود دارند که انرژی خود را برای تولید گرما از انرژی الکتریسیته تامین می‌کنند.‌ گرمایش با برق و انواع هیتر‌های برقی دارای کاربردهای بسیاری در ساختمان‌ها و محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی هستند و به منظور پیشبرد اهداف گوناگون در شرایط مختلف به کار برده می‌شود.‌ در این قسمت‌ شما را با انواع‌ روش‌های گرمایش با برق آشنا خواهیم کرد.

 کوره برقی

گرمایش با برق با کوره برقی

گرمایش با برق با کوره برقی

 

کوره برقی یکی از سیستم‌های تامین گرمایش با برق است که به دلیل دارا بودن مزیت‌های زیاد‌ و ویژگی‌های مثبت،‌ توسط کاربران بسیاری به کار برده می‌شود. در صورتی که اقدام به تهیه یک کوره برقی کم مصرف کنید خواهید توانست‌ با مصرف انرژی کم گرمای مورد نیاز خود را به راحتی تامین نمایید. به کارگیری کوره برقی ارزان و راحت است.‌ از طرف دیگر کار با کوره برقی ایمن بوده و این سیستم گرمایشی نیاز به نگهداری و مراقبت کمی ‌دارد.‌ این یکی از ویژگی‌های است که باعث می‌شود کوره برقی‌ طول عمر مفید بالایی داشته باشد. کوره برقی یکی از روش‌های ایده‌آل گرمایش با برق برای تامین گرمای مورد نیاز در خانه‌ها، آپارتمان‌ها، خانه‌های سیار، دفاتر و دیگر ساختمان‌های تجاری است.‌ طراحی ساده و اندازه جمع و جور‌ کوره‌های برقی باعث می‌شود که نحوه نصب و نگهداری آسانی داشته باشند و بتوان از آنها در ساختمان‌هایی با طراحی و دکوراسیون متفاوت استفاده کرد.‌ این کوره‌ها در زیرزمین، زیر شیروانی، داخل کمد و …‌ قابل نصب هستند‌. از آنجایی که کوره‌های برقی نیازی به سیستم تهویه و لوله کشی ندارند، از نظر زیبایی نیز‌ خوشایند و قابل قبول هستند.

 پمپ حرارتی برقی

پمپ حرارتی برقی

پمپ حرارتی برقی

پمپ حرارتی برقی یک سیستم تهویه است که از تجهیزات برودتی برای تامین هوای گرم در زمستان و همچنین تولید هوای خنک در تابستان استفاده می‌کند.‌ پمپ حرارتی گرمای هوای محیط را گرفته و آن را به داخل ساختمان انتقال می‌دهد. می‌توان گفت که پمپ‌های حرارتی سیستم‌های گرمایشی هستند که از قدیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.‌ به دلیل کم مصرف بودن و همچنین احتمال کمبود سوخت در آینده‌، پمپ‌های حرارتی برقی سیستم گرمایشی محبوبی شمار می‌آیند. به کارگیری‌ نسل جدید پمپ‌های حرارتی برقی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.‌ یکی از مزیت‌های پمپ حرارتی این است که هم قابلیت گرمایش و هم قابلیت سرمایش را با استفاده از یک سیستم واحد فراهم می‌کند.‌ بنابراین اگرچه ممکن است هزینه خرید اولیه‌ پمپ حرارتی برقی در مقایسه با کوره برقی بیشتر باشد،‌ به یاد داشته باشید که با خرید یک پمپ حرارتی می‌توانید ساختمان مورد نظر خود را‌ در زمستان گرم کرده و در روزهای گرم آن را خنک کنید.‌ از طرف دیگر به دلیل مصرف کمتر انرژی با گذشت زمان با به کار گیری پمپ حرارتی در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل آورده و به این ترتیب باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی‌ ساختمان مورد نظر خود خواهید شد.

 پمپ حرارتی الحاقی

پمپ حرارتی الحاقی‌ یک نوع سیستم گرمایشی است که از ترکیب کوره و پمپ حرارتی تشکیل می‌شود.‌ در تابستان پمپ حرارتی مانند کولر گازی مرکزی کار می‌کند و گرما را از داخل ساختمان گرفته و به بیرون منتقل می‌کند. در زمستان نیز پمپ حرارتی گرما را از هوای بیرون به داخل ساختمان انتقال می‌دهد.‌ کوره در کنار پمپ حرارتی، در زمستان گرمای لازم را تولید می‌کند.‌ پمپ حرارتی الحاقی به طور اتوماتیک با کوره هوای گرم‌ کنترل دمای ساختمان را فراهم می‌کند.‌ سیستم پمپ حرارتی الحاقی بهترین ویژگی‌های کوره و پمپ حرارتی را با یکدیگر ترکیب می‌کند.‌ به همین دلیل‌ پمپ حرارتی الحاقی یک سیستم گرمایشی کارآمد به شمار می‌آید.‌ با استفاده از پمپ حرارتی الحاقی می‌توانید ۱۰ الی ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل بیاورید.

 پمپ حرارتی ژئوترمال (منبع زمینی)

مزیت‌های گرمایش ژئوترمال

مزیت‌های گرمایش ژئوترمال

 

سیستم گرمایشی ژئوترمال یکی از روش‌های گرمایشی‌ جدید به شمار می‌آید.‌ این نوع سیستم گرمایشی بسیار کم مصرف بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.‌ سیستم گرمایشی با منبع زمینی با عنوان پمپ حرارتی زمین گرمایی یا ژئوترمال نیز نامیده می‌شود.‌ همانطور که می‌دانید دمای نزدیک به مرکز زمین همواره ثابت است.‌ پمپ‌های حرارتی ژئوترمال از این ویژگی برای تولید هوای گرم در زمستان و تولید هوای خنک در تابستان بهره می‌برند.‌ در این روش بر خلاف پمپ‌های حرارتی معمولی‌،‌ سیستم‌ از طریق انتقال حرارت‌ به زمین گرمایش و سرمایش ساختمان شما را‌ تامین می‌کند.‌ سیستم گرمایشی ژئوترمال  دارای لوله‌هایی است که‌ در زمین قرار می‌گیرند و سیال داخل لوله‌ها با عبور کردن‌ در‌ زیرزمین‌ حرارت را به خود جذب کرده و سپس با حرکت در ساختمان آن را آزاد می‌کند و به این ترتیب باعث گرم شدن هوای داخل ساختمان می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که نصب سیستم گرمایشی ژئوترمال هزینه بر خواهد بود.‌ اما با نصب سیستم گرمایشی ژئوترمال، روی نصب‌ سیستمی گرمایشی سرمایه گذاری می‌کنید که‌ منابع طبیعی کمتری مصرف می‌کند و هوا را تمیز و تازه نگه می‌دارد.‌ در این نوع سیستم گرمایشی هیچ گونه شعله، دودکش، آلاینده و انتشار گازهای سمی‌ و آلوده وجود ندارد. این نوع سیستم‌های گرمایشی‌ ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد کارآمدتر از سیستم‌های گرمایشی دیگر خواهند بود.

بخاری تابشی برقی

بخاری تابشی برقی صنعتی

بخاری تابشی برقی صنعتی

امروزه بخاری‌های تابشی برقی به یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایش با برق در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی تبدیل شده‌اند. هیترهای تابشی برقی انرژی لازم برای تولید گرما را از انرژی الکتریسیته به دست می‌آورند.‌ هیترهای تابشی‌ گرما را توسط امواج گرمایی به سطحی که در مسیر تابشی آنها قرار گرفته باشد انتقال می‌دهند.‌ این سیستم‌های گرمایشی بدون گرم کردن هوای اطراف و به صورت مستقیم باعث گرم شدن سطوح می‌گردند.‌ روش گرمایشی هیترهای تابشی مانند گرم شدن زمین توسط امواج نور خورشید است.‌ با توجه به مزیت‌های هیترهای تابشی روز به روز بر تعداد افرادی که از آنها برای تامین گرمایش استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود.

بازدهی بالای بخاری‌های تابشی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بخاری‌های تابشی بازدهی بسیار بالای آنها است. در حال حاضر بخاری‌های تابشی برقی سیستم‌های گرمایشی بسیار کارآمدی به شمار می‌آیند.‌ در واقع می‌توان گفت که هیترهای تابشی برقی تقریباً تمام انرژی‌ برق دریافت شده را به گرما تبدیل می‌کنند.‌ از طرف دیگر به دلیل مستقیم بودن روش گرمایشی هیترهای تابشی، اتلاف گرما از طریق‌ حرکت هوا اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل میزان اتلاف‌‌ گرما با استفاده از هیترهای تابشی به کمترین میزان خود می‌رسد.‌ بخشی از گرمای تولید شده توسط بخاری تابشی نیز با گرم کردن سطوح و ساطع شدن گرما از آنها است که باعث ایجاد گرمای همرفت شده و به این ترتیب به گرم شدن بیشتر هوای اتاق کمک می‌کند.‌ با توجه به روش گرمایشی مستقیم،‌ هیترهای تابشی برای به کارگیری در آن دسته از محیط‌هایی که دارای فضای باز هستند، سیستم‌های گرمایشی ایده ‌آلی به شمار می‌آیند.‌ چرا که وجود باد و جریان هوا در فضای باز تغییری در اثر گرمایش هیترهای تابشی ایجاد نخواهد کرد.

سرعت بالای گرمایش در بخاری‌های تابشی

یکی دیگر از مزیت‌های بخاری‌های تابشی داشتن سرعت بالای گرمایشی است.‌ در واقع شما به محض روشن کردن بخاری می‌توانید امواج گرمایی ساطع شده از آن را روی پوست خود احساس کنید.‌ باید اضافه کرد که هیترهای تابشی برقی در مدل‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند تا بتوانند در شرایط گوناگون نیازهای گرمایشی کاربران را‌ فراهم کنند. امروزه بخاری‌های تابشی در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف با توان حرارتی متفاوت در دسترس هستند و کاربران می‌توانند با توجه به میزان گرمای مورد نیاز هیتری را انتخاب کند که مناسب آنها باشد.‌ انواع هیتر‌های ایستاده، هیتر‌های سقفی هیترهای دیواری و‌ هیتر‌های رومیزی در اندازه‌های کوچک تا بسیار بزرگ را می‌توان تهیه کرد.‌ از هیتر‌های تابشی برای تولید گرمای نقطه‌ای نیز‌ می‌توان استفاده کرد.‌ برای مثال در برخی از محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها یا انباری‌ها برای گرم نگه داشتن‌ اجناس و موادی که به گرمای بیشتری نیاز دارند، می‌توان از این هیترها‌ برای گرم کردن محدوده‌ی مورد نظر کمک گرفت.

تولید گرمای پاک و بدون آلاینده توسط هیترهای تابشی

مانند دیگر روش‌های گرمایش با برق‌ با استفاده از هیترهای تابشی برقی می‌توان گرمای پاک و بدون آلاینده‌ای را تولید کرد. هنگام به ‌کارگیری هیترهای تابشی برقی نیازی به سیستم تهویه و دودکش یا مجاری توزیع هوا نخواهید داشت. به همین دلیل نصب و به کارگیری هیترهای تابشی برقی بسیار آسان است.‌ از طرف دیگر بخاری‌های برقی تابشی به دلیل نداشتن شعله باز و عدم تولید گازهای سمی ‌دارای ایمنی‌ بالایی هستند و به راحتی می‌توان از آنها در محیط‌های مختلف استفاده کرد.

هیتر برقی بیسبورد

هیتر برقی بیسبورد

هیتر برقی بیسبورد

 

یکی دیگر از روش‌های گرمایش با برق استفاده از هیترهای برقی بیسبورد است. این‌ نوع هیترها دارای ساختار پنلی شکلی هستند و استفاده از آنها در هر زمان و هر مکان بسیار ساده و امکان پذیر است.‌ هیتر برقی بیسبورد یک سیستم گرمایشی عالی ‌برای گرم کردن‌ اتاق‌هایی با مساحت متوسط به شمار می‌آیند.‌ برای استفاده از هیترهای برقی بیسبورد نیازی به دودکش و دیگر لوازم جانبی نخواهید داشت. به همین دلیل نصب و به کارگیری آنها بسیار ساده است.‌ بسیاری از هیترهای برقی‌ بیسبورد دارای وزن کم و چرخ‌هایی در زیر دستگاه هستند که امکان انتقال و جابه‌جایی هر چه راحت‌تر آنها را برای کاربران فراهم می‌کند.‌ بنابراین شما می‌توانید به راحتی دستگاه هیتر را از اتاقی به اتاق دیگر جابه‌جا کرده و در مکان مورد نیاز از اثر گرمایشی آن بهره‌مند شوند. این نوع سیستم‌های گرمایشی را می‌توان در هر محیطی به راحتی نصب کرده و از اثر گرمایشی آن‌ها بهره برد. از طرف دیگر معمولاً قیمت خرید هیتر‌های برقی بیسبورد‌ در مقایسه با بیشتر سیستم‌های گرمایشی پایین‌تر است.

عدم ایجاد سر و صدا در هیترهای برقی بیسبورد

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از هیتر برقی بیسبورد این است که با استفاده از آن می‌توان بدون ایجاد سر و صدا گرمای مورد نیاز اتاق را تامین ‌کرد. از طرف دیگر امکان تنظیم و کنترل آنها با استفاده از ترموستات به راحتی برای کاربران فراهم می‌شود.‌ هیترهای برقی بیسبورد هوای خنک نزدیک زمین را گرم می‌کنند و به تدریج باعث گرم شدن محیط اتاق می‌شوند.‌ این هیترها دارای شیوه نگهداری بسیار ساده و راحتی هستند.

ایمنی بالا در هیترهای برقی بیسبورد

در مورد یکی دیگر از مزیت‌های مهم هیترهای برقی بیسبورد، می‌توان به ایمنی بالای آنها اشاره کرد.‌ به خصوص در آن دسته‌ از هیترهایی که مجهز به ترموستات هستند،‌ بخاری در صورت داغ شدن بیش از اندازه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.‌ به همین دلیل می‌توان از هیترهای برقی بیسبورد در مکان‌هایی که به ایمنی بالایی نیاز است، مانند مهد کودک‌ها که محل رفت و آمد کودکان است، استفاده کرد.

آبگرمکن برقی

آبگرمکن برقی

آبگرمکن برقی

 

آبگرمکن برقی یکی دیگر از انواع سیستم‌های گرمایش با برق به شمار می‌آید.‌ برخلاف دیگر سیستم‌های گرمایشی که معمولاً فصلی هستند، آبگرمکن در تمام طول سال کار می‌کند.‌ آبگرمکن برقی دارای یک مخزن عایق بندی شده و پر از آب است.‌ عناصر الکتریکی کنترل شده توسط ترموستات آب را گرم کرده و آن را داغ نگه می‌دارند.‌ عناصر گرمایشی در آبگرمکن‌ غوطه ور ‌می‌شوند و به همین دلیل گرما مستقیماً به آب انتقال داده می‌شود.‌ این ویژگی باعث می‌گردد که آبگرمکن‌های برقی یکی از سیستم‌های گرمایشی کارآمد برای گرم کردن آب به شمار بیایند.‌ آبگرمکن‌های برقی‌ از لحاظ ظاهر دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و می‌توان آنها را در مکان‌های مختلفی از ساختمان نصب کرد.‌ برای به کارگیری آبگرمکن برقی نیازی به‌ خط سوخت‌ دودکش یا چراغ پیلوت نخواهید داشت. به همین علت آبگرمکن‌های برقی دارای شیوه‌ی به کارگیری آسانی هستند.

مزایا و معایب استفاده از سیستم‌های گرمایش برقی

به طور کلی سیستم‌های گرمایش با برق‌ کم مصرف و مقرون به صرفه هستند. اما باید به این نکته توجه کرد که به دلیل گران بودن انرژی در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، ممکن است به کار گیری بیش از اندازه طولانی مدت سیستم‌های گرمایشی برقی باعث افزایش هزینه‌های گرمایشی ساختمان شما شود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های گرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: cornhusker-power

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما