معرفی انواع رادیاتور برقی و ویژگی‌های آنها

نگهداری گرماتاب
مهم‌ترین نکاتی که درباره نگهداری گرماتاب باید بدانید.
مرداد ۲۴, ۱۳۹۹
مزیت های گرماتاب
آشنایی با مزیت‌ های گرماتاب و به کارگیری آن در محیط‌های تجاری و صنعتی
شهریور ۶, ۱۳۹۹
انواع رادیاتور برقی

انواع رادیاتور برقی

انواع رادیاتور برقی با هدف تامین گرمایش‌ در محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی، و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند.‌ امروزه انواع رادیاتور برقی‌ با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن‌ ساخته می‌شوند و به همین دلیل دارای‌ مزیت‌های بسیاری هستند.‌ رادیاتورهای برقی برای تامین گرمای مورد نیاز از انرژی برق استفاده می‌کنند.‌ با توجه به اینکه‌ گرمای تولید شده توسط رادیاتورهای برقی گرمایی پاک و بدون آلاینده است، این نوع بخاری‌ها از سیستم‌های گرمایشی سازگار با محیط زیست به شمار می‌آیند.‌ چرا که به کارگیری آنها موجب‌ تولید آلودگی و گازهای سمی ‌و انتشار گازهای گلخانه‌ای در فضا نمی‌شود. در این نوشته به معرفی انواع رادیاتور برقی و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.‌ همچنین شما را با نحوه‌ی کار رادیاتورهای برقی آشنا خواهیم کرد.

 

انواع رادیاتور برقی

شیوه کار انواع رادیاتور برقی

به طور کلی می‌توان گفت که رادیاتورهای برقی سیستم‌های گرمایشی جمع و جوری هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را جا به جا کرد. همچنین اندازه‌ی کوچک و جمع و جور انواع رادیاتور برقی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند از آنها در اتاق‌های کوچک یا سالن‌های باریک استفاده نمایند. در برخی از رادیوتارهای برقی برای تامین گرمایش از مایعاتی مانند روغن‌های معدنی استفاده می‌کنند. جریان برق موجب گرم شدن قطعه‌ی گرمایشی شده و سپس از طریق جریان پیدا کردن روغن در بخاری، گرما به رادیاتور منتقل می‌شود. در این نوع از رادیاتور‌های برقی قطعات بخاری به صورت بسیار محکم و ایمن به یکدیگر متصل می‌شوند تا روغن از بخاری نشت نکند. بخاری‌های برقی گرما را به روش انتقال حرارت و روش تابشی تولید می‌کنند. امروزه انواع رادیاتور برقی مجهز به سیستم‌های ایمنی هستند که به صورت اتوماتیک از داغ شدن بیش از اندازه‌ی هیتر جلوگیری به عمل می‌آورند. میزان گرمای تولید شده توسط رادیاتور برقی به وسیله‌ی ترموستاتی که به بخاری متصل است، کنترل می‌شود. ترموستات علاوه بر کنترل دمای هیتر، موجب افزایش ایمنی آن می‌شود. در ادامه‌ی مطلب به معرفی انواع رادیاتور برقی خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع رادیاتور برقی

انواع رادیاتور برقی با توجه به ویژگی‌های فنی که دارند و همچنین نحوه‌ی تولید و توزیع گرما به ۴ دسته‌ی اصلی تقسیم بندی می‌شوند. انواع رادیاتور برقی عبارت هستند از : فن رادیاتور برقی، رادیاتورهای انتقال حرارت، هیتر مادون قرمز برقی و رادیاتورهای برقی روغنی.

 فن رادیاتور برقی

 

 

فن رادیاتور برقی

 

فن رادیاتور برقی یکی از انواع رادیاتور برقی است که دو قطعه‌ی اصلی در ساخت آن به کار برده می‌شود. این نوع سیستم گرمایشی شامل یک فن و یک قطعه‌ی گرمایشی است. قطعه‌ی گرمایشی انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و سپس فن به کار رفته در این بخاری موجب ایجاد جریان هوای گرم در محیط مورد نظر می‌شود و به این ترتیب گرمای تولید شده توسط بخاری به صورت یکنواخت در محیط اطراف بخاری توزیع پیدا می‌کند. در آن دسته از هیتر‌هایی که مجهز به ترموستات هستند، کاربران می‌توانند درجه‌ی هیتر را روی دمای مورد نظر خود تنظیم کنند. در این صورت بخاری دمای هوای محیط مورد نظر را به صورت یکنواخت و ثابت روی درجه‌ی مطلوب تعیین شده نگه خواهد داشت. همچنین برخی از این هیترها دارای این ویژگی هستند که بتوان سرعت چرخش فن آن را تنظیم کرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت فن ‌رادیاتور برقی این است که سرعت گرمایشی بالایی دارد و کاربران می‌توانند در مدت زمان کوتاهی با استفاده از فن هیتر محیط مورد نظر خود را گرم کنند. همچنین به‌ کارگیری فن رادیاتور به دلیل ایجاد جریان هوای گرم در آن دسته از ساختمان‌هایی که دارای مساحت بزرگی هستند موجب می‌شود که دمای هوا به صورت یکنواخت در قسمت‌های مختلف اتاق افزایش پیدا کند. با این حال باید گفت که فن رادیاتورها دارای معایبی نیز هستند. برای مثال به دلیل گران بودن قیمت انرژی برق، به کارگیری طولانی مدت فن رادیاتور می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی برق شود. علاوه بر این، استفاده از فن رادیاتورهای برقی در اتاق‌هایی که دارای میزان رطوبت بالایی هستند پیشنهاد نمی‌شود.

رادیاتور برقی انتقال حرارت

همانطور که می‌دانید گرما به صورت طبیعی از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. رادیاتور برقی انتقال حرارت نیز از این ویژگی برای توزیع گرما استفاده می‌کند. هنگامی‌ که هوا از قطعه‌ی گرمایشی عبور می‌کند، گرم می‌شود. پس از گرم شدن، وزن هوا کمتر شده و به سمت بالا حرکت می‌کند. با توجه به اینکه رادیاتور انتقال حرارت معمولاً در نزدیکی کف اتاق نصب می‌شود، هوای نزدیک به کف ساختمان گرم شده و این روند ادامه پیدا می‌کند. به این ترتیب به صورت مداوم گرما از سمت پایین به سمت بالا حرکت کرده و به این ترتیب هوای اتاق به مرور گرم می‌شود. حرکت و جریان مداوم هوای گرم باعث ایجاد محیطی گرم و مناسب می‌گردد.

رادیاتور مادون قرمز

رادیاتور مادون قرمز یکی از انواع رادیاتور برقی است که شیوه‌ی جدیدی از گرمایش را ارائه می‌دهد. شیوه‌ی کار رادیاتور مادون قرمز به این شکل است که این نوع بخاری به صورت مستقیم و بدون گرم کردن هوا باعث گرم شدن سطحی می‌شود که در مسیر تابشی آن قرار گرفته باشد. فرایند گرمایش توسط امواج الکترومغناطیسی انجام می‌پذیرد. رادیاتورهای مادون قرمز مجهز به سنسورهای ایمنی هستند. این بخاری‌ها برخلاف بخاری‌های انتقال حرارت هوا را گرم نمی‌کنند و وجود جریان هوا تاثیری در اثر گرمایشی آنها ندارد. بنابراین میزان اتلاف گرما در این نوع بخاری‌ها به کمترین مقدار می‌رسد و همچنین می‌توان از اثر گرمایشی آنها در فضای باز و در شرایط جوی مختلف بهره‌مند شد.

رادیاتور برقی روغنی

 

رادیاتور برقی روغنی

 

رادیاتور برقی دارای نوعی روغن معدنی است که داخل بخاری جریان دارد. قطعه‌ی گرمایشی باعث گرم شدن روغن شده و جریان پیدا کردن روغن داغ در بخاری موجب گرم شدن آن می‌گردد. گرمای تولید شده توسط هیتر به شیوه‌ی انتقال حرارت به محیط اطراف بخاری انتقال داده می‌شود.

مزیت‌های رادیاتور برقی

از مزیت‌های رادیاتور برقی روغنی می‌توان به عدم سوزاندن اکسیژن و عدم ایجاد آلودگی، بی صدا بودن، ایمن بودن در مقابل آتش سوزی، و امکان جابه‌جایی آسان آن اشاره کرد.

معایب رادیاتور برقی

با این حال این نوع بخاری معایبی نیز دارد. برای مثال سطح خارجی بخاری ممکن است بسیار داغ شود. همچنین با استفاده از رادیاتور برقی روغنی توزیع هوای گرم به صورت یکنواخت در اتاق به سختی انجام می‌پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید. همکاران ما آماده هستند تا شما را در زمینه خرید هر نوع هیتر و بخاری صنعتی راهنمایی کنند.

منبع: greenmatch

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما