سیستم بخاری دوگانه سوز یا هیبریدی چیست و برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

کوره هوای گرم انرژی
کوره هوای گرم انرژی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۷
تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر
تفاوت‌های بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر
اسفند ۲۷, ۱۳۹۷
بخاری دوگانه سوز

مزیت‌های بخاری دوگانه سوز

بخاری دوگانه سوز یا بخاری‌ هیبریدی نوعی از سیستم گرمایشی است. این نوع سیستم گرمایشی دارای مزیت‌های زیادی است و توانایی گرمایش ساختمان را در شرایط مختلف دارد. یکی از مزیت‌های بخاری دوگانه سوز این است که با استفاده از آن، هزینه‌های گرمایشی در طول زمان کاهش می‌یابد. این متن شما را با نحوه‌ی کار بخاری دوگانه سوز و دلیل کم مصرف بودن آن آشنا می‌کند. اگر در حال ساخت ساختمان جدیدی هستید یا اینکه قصد دارید سیستم گرمایشی ساختمان خود را عوض کنید، احتمالاً به انتخاب دو نوع سیستم گرمایشی فکر خواهید کرد. یکی از این دو نوع سیستم‌های گرمایشی، کوره‌ی احتراق است که با گاز طبیعی، گاز پروپان یا نفت کار می‌کند. انتخاب دوم سیستم گرمایشی پمپ حرارتی است. اما باید بگوییم که انتخاب سومی نیز پیش رو دارید: سیستم گرمایش هیبریدی یا بخاری دوگانه سوز. در ادامه‌ی مطلب شما را شیوه‌ی کار کوره‌ی احتراق و پمپ حرارتی، و مزایا و معایب بخاری‌های دوگانه سوز آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با اطمینان بیشتر در مورد انتخاب این نوع از بخاری برای گرمایش ساختمان مورد نظر خود اقدام نمایید.

بخاری دوگانه سوز

کوره‌ی احتراق

به مدت سالیان طولانی استفاده از فناوری گرمایشی کوره‌ی احتراق روشی پرطرفدار و پرکاربرد برای گرم کردن ساختمان‌های مختلف بود. امروزه نیز این سیستم گرمایشی محبوبیت خود را حفظ کرده است. کوره‌های احتراق در ساختمان‌های صنعتی کاربردهای فراوانی دارند. کوره‌های احتراق به وسیله‌ی سوخت گاز طبیعی یا نفت کار می‌کنند.

در کوره‌های احتراق، سوخت گاز یا نفت به وسیله‌ی یک پیلوت شعله‌ور شده و سوخت تبدیل به انرژی گرمایی می‌شود. فرایند احتراق سوخت در آتش‌دان ادامه پیدا کرده و گرمای تولید شده از طریق کانال‌هایی وارد فضای ساختمان می‌شود. گازهای سمی حاصل از احتراق، مانند گاز مونوکسید کربن، از طریق لوله و دودکش بخاری به خارج از ساختمان هدایت می‌شوند.

کوره‌های احتراق در انواع و اقسام مختلف وجود دارند. هر چقدر که قدرت گرمایشی کوره بیشتر بوده و اثر گرمایشی آن قوی‌تر باشد، کوره‌ی بهتری شناخته می‌شود. کوره‌های کم مصرف بیشترین مقدار انرژی دریافتی حاصل از سوخت را تبدیل به انرژی گرمایی می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی میزان اتلاف انرژی در کوره‌های احتراق به حداقل رسیده است. کوره‌هایی که کمترین اثر گرمایشی را دارند حداقل ۷۸  درصد از سوخت دریافتی را تبدیل به انرژی گرمایی می‌کنند. کوره‌های پیشرفته‌تری نیز ساخته شده‌اند که ۹۷ درصد از سوخت دریافتی را تبدیل به انرژی گرمایی می‌کنند. اگر نوع سوخت به کار رفته در کوره‌ی احتراق گاز پروپان باشد، هزینه‌های گرمایشی افزایش پیدا خواهند. چرا که قیمت گاز پروپان تقریباً سه برابر قیمت گاز طبیعی است.

پمپ حرارتی

سیستم گرمایشی پمپ حرارتی، از یک مبدل حرارتی برای انتقال گرما از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌کند. این سیستم گرمایشی قابلیت تامین هوای گرم مطبوعی را در شرایط جوی تقریبا سرد دارد. مبدل حرارتی داخل پمپ حرارتی، هوای خنک محیط را از کویل حرارتی داخل کوره عبور داده و باعث گرم شدن آن می‌شود. سپس، هوای گرم شده به محیط ساختمان انتقال داده می‌شود.

یکی از برترین مزیت‌های پمپ حرارتی این است که انرژی بسیار کمی مصرف کرده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. انتقال گرما روش گرمایشی بسیار کم مصرف‌تری از روش احتراق سوخت برای تامین گرما است. پمپ‌های حرارتی در مقایسه با میزان دریافت انرژی، گرمای بسیار بیشتری تولید می‌کنند.

یکی از معایب پمپ گرمایشی این است که با وجود کم مصرف بودن از لحاظ انرژی، در هوای بسیار سرد و یخبندان قابلیت گرمایشی خود را از دست می‌دهد. این نوع سیستم‌های گرمایشی گرمای مورد نیاز خود را از هوای محیط می‌گیرند. هنگامی که دمای هوا بسیار پایین باشد، سیستم گرمایشی منبع تامین گرمای خود را از دست داده و کارایی آن کاهش می‌یابد. بنابراین در روزهای بسیار سرد نمی‌توانید ساختمان مورد نظر خود را با استفاده از پمپ حرارتی، به خوبی گرم نگه دارید.

سیستم گرمایشی هیبرید یا بخاری دوگانه سوز

انتخاب سوم شما به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان موردنظرتان، استفاده از سیستم گرمایشی هیبرید یا بخاری دوگانه سوز است. در بخاری دوگانه سوز، پمپ حرارتی و کوره‌ی احتراق با یکدیگر ادغام شده‌اند. هنگامی که هوای محیط به اندازه‌ای باشد که پمپ حرارتی قادر به تامین گرمای کافی باشد، هیتر از پمپ حرارتی برای گرم کردن هوای ساختمان استفاده خواهد کرد. اما در روزهای بسیار سرد که دمای هوا بسیار کاهش پیدا می‌کند، کوره‌ی احتراق شروع به کار کرده و گرمای مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کند.

شما می‌توانید بخاری دوگانه سوز خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در دماهای معین به صورت خودکار با استفاده از پمپ حرارتی یا کوره احتراق، گرمای مورد نیاز ساختمان شما را فراهم کنند. علاوه بر این می‌توانید به صورت دستی و غیر اتوماتیک نیز در مواقع لزوم نحوه‌ی کاربخاری دوگانه سوز راتغییر دهید.

یکی از معایب بخاری دوگانه سوز، قیمت بالای آن است. هزینه‌ی اولیه‌ی خرید دستگاه بخاری دوگانه سوز در مقایسه با بخاری‌های انواع دیگر بیشتر است. اما با خرید بخاری دوگانه سوز، در طول زمان مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و منجر به کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان می‌شود. تجربه نشان داده است که بخاری دوگانه سوز تقریباً ۳۰ الی ۵۰ درصد از هزینه‌های گرمایشی را کاهش می‌دهد. کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، بالا بودن قیمت خرید دستگاه بخاری دوگانه سوز را جبران می‌کند.

علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، استفاده از بخاری دوگانه سوز کمک شایانی به حفظ منابع طبیعی کره زمین و محیط زیست می‌کند. چرا که با کمتر مصرف کردن انرژی، آسیب کمتری به ذخایر زمین خواهد رسید. به همین دلیل بخاری دوگانه سوز یکی از وسیله‌های گرمایشی سازگار با محیط زیست به شمار می آید. اگر شما فردی هستید که برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنید، بخاری دوگانه سوز انتخاب ایده آلی برای شما خواهد بود.

مراقبت و نگهداری از بخاری دوگانه سوز

برای افزایش طول عمر بخاری و اطمینان از صحت عملکرد آن، باید نکات و دستورالعمل‌های مراقبت و نگهداری از سیستم گرمایشی دوگانه سوز را رعایت کنید. بهتر است هر از چندگاهی فیلترهای بخاری دوگانه سوز را تعویض کرده و عملکرد قطعات مختلف آن را بررسی و کنترل کنید. تعمیر و تعویض به موقع قطعات ناسالم بخاری، باعث می‌شود که بخاری با قدرت و اثر گرمایشی بهینه‌ای کار کند. هنگام خرید بخاری دوگانه سوز دقت کنید دستگاهی که تهیه می‌کنید از جنس مرغوب بوده و دارای استانداردهای ایمنی باشد.

منبع: ahs

 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما