مهم‌ترین نکات ایمنی درباره بخاری فضای ایمن

گرمایش انباری بزرگ
رایج‌ترین روش‌های گرمایش انباری بزرگ تجاری و صنعتی
بهمن ۶, ۱۳۹۹
انواع بخاری فضا
آشنایی با رایج‌ترین انواع بخاری فضا موجود در بازار
بهمن ۱۸, ۱۳۹۹
بخاری فضای ایمن

بخاری فضای ایمن

 باید بدانید که خرید بخاری فضای ایمن باعث می‌شود که از‌ بروز خطراتی مانند آتش سوزی جلوگیری به عمل بیاید.‌ هنگام خرید بخاری فضا باید به نکات ایمنی آن‌ دقت کنید و هیتری را انتخاب نمایید که‌ در طراحی و ساخت آن نکات ایمنی رعایت شده باشند و بخاری دارای استانداردهای ایمنی باشد.‌ سالیانه گزارش‌های بسیاری مبنی بر بروز آتش سوزی و حریق در ساختمان‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به دلیل به کارگیری بخاری‌هایی که دارای ایمنی کافی نیستند‌ به گوش می‌رسد.‌ بسیاری از حوادث مربوط به آتش سوزی هنگام به کارگیری بخاری‌های فضا، به دلیل نزدیکی بیش از اندازه آنها به‌  مواد اشتعال زا و اشیاء قابل احتراق اتفاق می‌افتد.‌ همچنین‌ ممکن است سوختگی بر اثر‌ تماس با سطح داغ بخاری رخ دهد.‌ با توجه به اینکه در ساختمان‌های تجاری و صنعتی آتش سوزی می‌تواند موجب‌ خسارت‌های مالی و جانی فراوانی شود،‌ به کارگیری بخاری فضای ایمن و به صورت کلی‌ سیستم‌های گرمایشی دارای ایمنی‌ استاندارد، اهمیت بسیاری دارد.‌ از آنجایی که بخاری‌های فضا کاربردهای بسیاری در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارند، در این نوشته به بررسی ویژگی‌های بخاری فضای ایمن و نکات مهم در مورد ایمنی به کارگیری آنها خواهیم پرداخت.‌ درصورتی که برای تامین گرمایش خانه یا ساختمان تجاری و صنعتی خود از بخاری‌های فضا استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

بخاری فضای ایمن

بخاری فضای ایمن

ویژگی‌های بخاری فضای ایمن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید سیستم گرمایشی برای ساختمان تجاری و صنعتی خود باید به آن توجه بسیاری داشته باشید، ایمنی آن است. ایمنی بخاری به خصوص در آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی که مواد اشتعال زا در آنها نگهداری یا به کار برده می‌شوند، دارای اهمیت بسیاری است. همچنین در مکان‌هایی مانند مدارس و موسسات آموزشی که کودکان در آنها رفت و آمد زیادی دارند، به کارگیری بخاری‌های ایمن یکی از ضرورت‌ها به شمار می‌آید. در این قسمت به بررسی نکاتی که مربوط به ایمنی بخاری‌های فضای ایمن است خواهیم پرداخت.

 

ایمنی بخاری فضا

ایمنی بخاری فضا

داشتن نشان استاندارد

یکی از ویژگی‌های بخاری فضای ایمن داشتن نشان استاندارد ایمنی است. هنگام انتخاب بخاری باید دقت کنید که برچسب گواهی ایمنی از طرف یک سازمان کنترل و بررسی مستقل و معتبر روی دستگاه وجود داشته باشد. نشانه استاندارد یا برچسب‌هایی مانند  UL، ETL Intertek، یا CSA از جمله گواهینامه‌های ایمنی بین‌المللی به شمار می‌آیند.

مجهز بودن به سنسور

سنسور شعله

سنسور شعله

 

یکی از دیگر ویژگی‌های بخاری فضای ایمن مجهز بودن به سنسور است. امروزه بسیاری از سیستم‌های گرمایشی تجاری و صنعتی مجهز به سنسور‌هایی هستند که در صورت داغ شدن بیش از اندازه بخاری، به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن آن می‌شوند. همچنین در بخاری‌های گازی در صورت از کار افتادن شعله، سنسور به صورت خودکار موجب خاموش شدن بخاری می‌گردد و در نتیجه از انتشار گاز در فضا جلوگیری به عمل می‌آید. مجهز بودن بخاری فضا به سنسور نقش بسیار مهمی ‌در افزایش ایمنی آن دارد. ترموستات نیز قطعه‌ای است که‌ روی سیستم‌های گرمایشی نصب می‌شود و کنترل دمای بخاری را به صورت اتوماتیک امکان‌پذیر می‌کند. وظیفه‌ی اصلی ترموستات کنترل دمای هیتر به صورت اتوماتیک است. به این ترتیب که کاربران ترموستات را روی درجه مورد نظر تنظیم می‌کنند و به این ترتیب ترموستات باعث می‌شود که سیستم گرمایشی دمای محیط مورد نظر را به صورت ثابت و یکنواخت گرم نگه دارد. با استفاده از ترموستات کاربران می‌توانند زمان روشن و خاموش شدن سیستم گرمایشی را نیز تنظیم نمایند. همچنین امکان نصب برنامه‌ها و نرم افزارهای کنترل ترموستات روی موبایل وجود دارد و کاربران می‌توانند حتی در صورت عدم حضور در ساختمان، کنترل دمای محیط مورد نظر خود را به دست بگیرند. در صورت داغ شدن بیش از اندازه دستگاه هیتر نیز به صورت خودکار باعث خاموش شدن آن شده و از بروز خطراتی مانند آتش سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب بخاری فضای ایمن نسبت به مجهز بودن آن به سنسور و ترموستات توجه داشته باشید. ممکن است برای خرید یک بخاری ایمن هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما باید به خاطر داشته باشید که با این کار از بروز حوادث و خسارت‌های بیشتر و احتمالا جبران ‌ناپذیر در آینده جلوگیری به عمل می‌آورید.

عدم استفاده از بخاری‌های برقی فضا در محیط‌هایی با رطوبت بالا

با این که بخاری‌های برقی فضا از انواع سیستم‌های گرمایشی ایمن به شمار می‌آیند، باید موارد احتیاط و ایمنی را در هنگام به کارگیری آنها به جا آورد. هر چقدر هم که یک سیستم گرمایشی دارای ایمنی بالایی باشد، عدم استفاده صحیح از آن ممکن است موجب بروز خطر گردد. باید بدانید که بیشتر بخاری‌های برقی مجهز به پلاگ GFCI نیستند. پلاگ GFCI از بروز شوک الکتریکی در بخاری‌های برقی جلوگیری به عمل می‌آورد. از به کارگیری بخاری‌هایی که مجهز به پلاگ GFCI نیستند، در فضاهای مرطوب باید جلوگیری به عمل آورد. همچنین باید دقت کنید که این نوع بخاری‌ها را در مکانی که آب در اطراف آنها وجود داشته باشد و امکان برخورد آب با آنها بالا باشد نباید استفاده کرد. در صورتی که می‌خواهید از بخاری برقی فضا در محیط‌هایی با رطوبت بالا استفاده کنید، حتماً باید سیستم‌هایی را انتخاب کنید که خاصیت ضد رطوبت داشته باشند. باید اضافه کرد که برخی از بخاری‌های برقی تجاری و صنعتی دارای ویژگی ضد رطوبت بودن هستند و می‌توان از آنها در محیط‌های که امکان برخورد آب و رطوبت با آنها وجود دارد نیز استفاده کرد. با همه اینها توصیه می‌شود که از بخاری‌های برقی فضا در این گونه محیط‌ها تا حد امکان استفاده نشود. چرا که آب رسانای جریان الکتریسیته است و برخورد بخاری با رطوبت و آب می‌تواند خطر آفرین باشد. به عنوان مثال به کارگیری بخاری‌های برقی فضا درمکان‌های مانند استخرها می‌تواند موجب شوک الکتریکی و سوختگی بر اثر تماس با آب درجه جریان الکتریسیته شود.

عدم استفاده از اتصالات جانبی در بخاری‌های فضای برقی صنعتی و تجاری

 

ایمنی بخاری

ایمنی بخاری

 

باید به این نکته اشاره کرد که سیم‌ها و اتصالات هر نوع بخاری برقی با توجه به توان حرارتی و ویژگی‌های آن طراحی و ساخته می‌شوند. در صورت استفاده از بخاری فضای برقی تجاری و صنعتی پیشنهاد می‌شود که شاخه آن را به صورت مستقیم به پریز برق متصل کنید و از اتصالات جانبی استفاده ننمایید. توصیه می‌شود هرگز از سیم و اتصالات جانبی اضافه در هنگام به کارگیری بخاری فضای برقی صنعتی و تجاری استفاده نکنید. چرا که استفاده از سیم اضافه می‌تواند موجب گرم شدن بیش از اندازه سیم و ایجاد جرقه یا ذوب شدن و در نتیجه بروز حوادثی مانند آتش سوزی و حریق گردد. هنگام خرید بخاری فضای ایمن باید مطمئن باشید که قطعات به کار رفته در ساخت اتصالات آن دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت هستند و ایمنی کافی را دارند.

توجه به نکات ایمنی بخاری فضا

 

نکات ایمنی بخاری فضا

نکات ایمنی بخاری فضا

 

باید به این نکته مهم توجه کنید که هر نوع بخاری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است و با توجه به ویژگی‌های خود نکات ایمنی متفاوتی دارد. در این قسمت به معرفی چند نکته مهم در مورد تامین ایمنی بخاری فضا خواهیم پرداخت.

رعایت فاصله مناسب بخاری فضا و نصب صحیح آن

همانطور که می‌دانید‌های بخاری‌های فضایی که در ساختمان‌های تجاری و صنعتی به کار برده می‌شوند در اندازه‌ها و توان حرارتی مختلف ساخته می‌شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای گرمایشی در ساختمان‌هایی با شرایط مختلف باشند. به همین دلیل نکات ایمنی در مورد انواع بخاری‌های فضا ممکن است کمی ‌متفاوت از یکدیگر باشد. به عنوان مثال فاصله نصب بخاری با توجه به توان حرارتی آن متفاوت خواهد بود. کاربران باید دقت کنند که بخاری را در فاصله‌ مناسب و استاندارد از مواد اشتعال زا و دیگر اشیاء موجود در محیط اطراف بخاری قرار دهند. کم بودن فاصله بخاری از مواد اشتعال زا ممکن است به راحتی باعث ایجاد آتش سوزی شود و خسارت‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

باید عنوان کرد که بخاری‌های فضا در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. بخاری‌های فضا را می‌توان در مدل‌های بخاری‌های ایستاده، بخاری‌های سقفی‌ و بخاری‌های دیواری تهیه کرد. باید گفت که بخاری‌های سقفی و دیواری در صورت نصب مناسب در مقایسه با بخاری‌های ایستاده ایمنی نسبتاً بیشتری خواهند داشت. چرا که به دلیل نصب آنها در ارتفاع بالا، امکان برخورد با آنها در مقایسه با بخاری‌های ایستاده کمتر است. با این حال در صورت به کارگیری بخاری‌های فضای سقفی یا بخاری‌های فضای دیواری باید دقت کنید که بخاری را در محل مناسبی نصب کرده و از محکم بودن آن اطمینان حاصل پیدا کنید. عدم نصب صحیح بخاری‌های دیواری و سقفی ممکن است موجب سقوط بخاری شده و خسارت‌های بسیاری را به وجود بیاورد.

استفاده از حفاظ در مواقع لازم

در صورتی که در مکان‌های پر رفت و آمد مانند مدرسه‌ها، موسسات آموزشی، مساجد‌، مراکز خرید‌، سالن‌های برگزاری مراسم‌، سالن‌های ورزشی و غیره بخاری‌های فضای ایستاده را به کار می‌برید، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از تماس افراد با بدنه داغ بخاری از محافظ استفاده کنید. باید به این نکته اشاره کرد که بخاری‌های ایمن خود دارای محافظ هستند. اما ممکن است این محافظ برای جلوگیری از بروز خطرات، به خصوص در مکان‌هایی که تجمع زیاد است، کافی نباشد. همچنین در دامداری‌ها و مرغداری‌ها که امکان برخورد حیوانات و پرندگان با بخاری وجود دارد، استفاده از بخاری‌های محافظ دار ضروری است.

ایمنی بخاری فضای گازی و بخاری فضای برقی

 

عدم رعایت نکات ایمنی بخاری

عدم رعایت نکات ایمنی بخاری

بخاری‌های فضا را می‌توان در انواع بخاری‌های فضای گازی و بخاری‌های فضای برقی تهیه کرد. به طور کلی می‌توان گفت که بخاری‌های فضای برقی در مقایسه با بخاری‌های فضای گازی دارای ایمنی بیشتری هستند. بخاری‌های فضای برقی دارای شعله باز نیستند و این ویژگی باعث می‌شود که ایمنی به کارگیری آنها در مقایسه با بخاری‌های گازی بیشتر باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بخاری‌های فضای گازی به دلیل ارزان‌تر بودن سوخت گاز، کاربرد بیشتری در ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارند و اغلب بخاری‌های برقی به عنوان سیستم‌های گرمایشی جانبی در این محیط‌ها به کار برده می‌شوند. از طرف دیگر بخاری برقی باعث سوختن اکسیژن موجود در هوا نمی‌شود و به همین دلیل دارای ایمنی بیشتری است. به دلیل ایمن بودن، به کارگیری بخاری ‌برقی فضا در محیط‌هایی که سالم بودن هوا دارای اهمیت است کاربرد بیشتری دارد. به عنوان مثال در مکان‌هایی مانند آسایشگاه‌ها‌، بیمارستان‌ها‌، گلخانه‌های صنعتی و … به کارگیری بخاری فضای برقی به دلیل ایمنی بالاتر وعدم تولید گازهای سمی، ‌مانند گاز دی اکسید کربن، توصیه می‌شود.

بررسی و کنترل منظم صحت عملکرد بخاری فضا

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد ایمنی بخاری فضا این است که به صورت مرتب و منظم صحت عملکرد و سلامت قطعات مختلف بخاری را مورد کنترل و بررسی قرار دهید. در صورت استفاده از بخاری فضای گازی مطمئن شوید که شعله و سنسور آن به خوبی کار می‌کنند. همچنین مطمئن شوید که دودکش بخاری به صورت صحیح نصب شده است و امکان نشت گازهای سمی‌ از آن وجود ندارد. اگر برای تامین گرمایش محیط مورد نظر خود از بخاری برقی فضا استفاده می‌کنید، اتصالات و سیم‌های بخاری‌های برقی فضا را هر از چند گاهی مورد کنترل و بررسی قرار دهید. سیم‌های بخاری برقی فضا باید سالم و بدون ساییدگی باشند. در صورتی که بخاری فضای شما مجهز به ترموستات است، از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید. بخاری‌های فضا مانند تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی نیازمند سرویس‌دهی و کنترل هستند. مواردی مانند کنترل و نظافت صحیح بخاری فضا موجب افزایش ایمنی آن می‌شود. جمع شدن گرد و غبار زیاد روی بخاری و کثیف بودن آن ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. لازم است که کاربران برخی از مراقبت‌ها و کنترل‌ها را در فواصل زمانی منظم انجام دهند. برخی از سرویس دهی‌ها و کنترل‌ها نیز باید از طرف افراد متخصص و تکنسین‌های با تجربه انجام شود. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکل کوچک می‌توان به راحتی و به سرعت آن را رفع کرد و از بروزمشکلات و خطرات بیشتر در آینده جلوگیری به عمل آورد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: consumerreports

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما