تعمیر بخاری برقی :‌ آشنایی با روش کار بخاری برقی و‌ شیوه‌ی برطرف کردن مشکلات معمول آن

مشکلات رایج هیتر
معرفی مشکلات رایج هیتر، دلایل بروز و راه‌حل‌های آنها
تیر ۳۰, ۱۳۹۹
نگهداری گرماتاب
مهم‌ترین نکاتی که درباره نگهداری گرماتاب باید بدانید.
مرداد ۲۴, ۱۳۹۹
تعمیر بخاری برقی

تعمیر بخاری برقی

باید بگوییم که تعمیر بخاری برقی کار چندان سختی نیست.‌ در صورتی که از بخاری برقی استفاده ‌می‌کنید ممکن است گاهی مشکلاتی برای بخاری شما به وجود بیاید.‌ آشنایی با‌ شیوه‌ی کار بخاری برقی و قطعات‌ اصلی آن به شما کمک ‌می‌کند تا در صورت بروز مشکل بتوانید دلیل خرابی بخاری خود را تشخیص داده و اقدامات لازم برای تعمیر بخاری برقی خود را به درستی انجام دهید.‌ تعمیر به موقع و صحیح بخاری برقی از بروز خسارت‌ها و‌ آسیب‌های بیشتر‌ جلوگیری به عمل ‌می‌آورد.‌ در این نوشته به بررسی شیوه‌ی کار بخاری برقی و‌ روش‌های شناسایی دلایل خرابی و بروز مشکلات این بخاری خواهیم پرداخت. همچنین شما را با قطعات و‌ لواز‌می‌ که برای تعمیر بخاری برقی‌ به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، آشنا ‌می‌کنیم.‌ سپس به صورت مرحله به مرحله به ارائه‌ی راهکارهایی برای حل مشکلات‌ به وجود آمده برای بخاری برقی‌ خواهیم پرداخت.

 

تعمیر بخاری برقید

آشنایی با انواع بخاری برقی و شیوه‌ی کار آنها

برای این که بتوانید به منظور تعمیر بخاری برقی‌ برای رفع مشکلات آن بپردازید، لازم است که آشنایی کافی با شیوه‌ی کار این نوع بخاری را داشته باشید.‌ بخاری‌های برقی‌ نوعی از سیستم‌های گرمایشی هستند که برای گرم کردن هوا‌ در محیط‌ها و ساختمان‌های به کار برده ‌می‌شوند.‌ این بخاری‌ها در‌ انواع و اندازه‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.‌

انواع بخاری بخاری برقی

برای مثال بخاری‌های برقی در انواع بخاری برقی ایستاده و بخاری برقی دیواری موجود هستند.‌

بخاری برقی ایستاده

بخاری برقی ایستاده دارای چند قطعه‌ی گرمایشی است که به صورت افقی‌ قرار ‌می‌گیرند.‌ این بخاری‌ها‌ مجهز به ترموستات هستند که‌ دمای بخاری را تنظیم کرده و ایمنی آن را تضمین می‌کند.‌ بخاری برقی ایستاده را‌ می‌توان روی‌ کف مسطح ساختمان قرارداد.‌ با استفاده از بخاری برقی ایستاده هوای اطراف بخاری از طریق قطعات گرمایشی بخاری گرم شده و سپس هوای گرم به سمت بالا حرکت در ‌می‌آید.‌ همانطور که ‌می‌دانید‌ هوای گرم وزن کمتری دارد و به همین دلیل به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند.‌ برخی از قطعات گرمایشی بخاری برقی به شکل فلز‌های باله دار طراحی ‌می‌شوند.‌ در‌ ساخت قطعه‌ی گرمایشی برخی از بخاری‌های برقی برای بالا بردن‌ قدرت حفظ گرما‌ از مایعی استفاده می‌شود که‌ گرما را به خود جذب کرده و باعث بهبود عملکرد گرمایشی هیتر ‌می‌شود.‌ همانطور که گفته شد بخاری‌های برقی دارای اندازه‌ها و قدرت گرمایشی متفاوتی هستند.‌ معمولاً برای گرم کردن یک اتاق کوچک‌ می‌توان از یک‌ دستگاه بخاری برقی استفاده کرد.‌ برای گرم کردن هوای اتاق‌های با مساحت بزرگ باید‌ از بخاری‌های بزرگ‌تر با توان گرمایشی بالاتر یا چندین‌ دستگاه بخاری‌ برقی استفاده کرد.

بخاری برقی دیواری

 

بخاری برقی دیواری‌ روی دیوار ساختمان نصب ‌می‌شود. این نوع بخاری‌ها مجهز به یک فن دمنده هستند که‌ توسط قطعه‌ی گرمایشی هیتر‌ گرم می‌شوند.‌ فن دمنده و قطعه گرمایشی داخل بخاری با استفاده از ترموستات کنترل می‌شوند.‌ معمولاً از بخاری‌های برقی دیواری به عنوان سیستم گرمایشی جانبی استفاده ‌می‌شود.

بیشتر بخوانید: فن هیتر برقی صنعتی و تجاری

بخاری برقی قابل حمل

 

بخاری برقی قابل حمل

بخاری برقی قابل حمل یکی دیگر از انواع هیتر‌های برقی است. این نوع بخاری معمولاً برای گرم کردن اتاق‌هایی با مساحت متوسط یا کوچک به کار گرفته ‌می‌شود. بخاری‌های برقی قابل حمل در ۲ نوع اصلی ساخته ‌می‌شوند. در بخاری‌های برقی انتقال حرارت هوای اطراف بخاری از طریق قطعه گرمایشی گرم شده و سپس هوای گرم توسط فن در محیط مورد نظر توزیع ‌می‌گردد. نوع دیگر بخاری‌های برقی قابل حمل بخاری‌های رادیانت است.‌ در این نوع بخاری‌ها قطعه‌ی گرمایشی مایع جاری‌ در بخاری را گرم می‌کند و‌ به این طریق گرما به محیط‌ مورد نظر انتقال داده می‌شود.

هیتر سرامیکی

هیتر سرامیکی نوع دیگری از انواع هیترهای برقی است که‌ گرما را به شیوه‌ی انتقال حرارت تولید ‌می‌کند. ‌قطعه‌ی گرمایشی این بخاری‌ها از جنس سرامیک است.‌ سرامیک ماده‌ای است که در مقابل‌ حرارت مقاومت بالایی دارد و مدت طولانی‌تری ‌می‌تواند گرما را‌ حفظ کند.‌ از طرف دیگر به دلیل پایین بودن درجه‌ی حرارت سرامیک، بخاری‌های برقی سرامیکی از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

قطعات اصلی به کار رفته در ساخت بخاری‌های برقی عبارت هستند از کلید‌های کنترل، قطعات گرمایشی و فن.‌ همچنین بیشتر‌ هیترهای برقی مجهز به ترموستات هستند.‌ به منظور ایمنی بیشتر‌ معمولاً بخاری‌های‌ برقی قابل حمل‌ دارای سیستمی هستند که در صورت‌ جابجایی و ضربه خوردن و همچنین داغ شدن بیش از اندازه به صورت خودکار خاموش ‌می‌شوند. معمولاً بخاری‌های برقی قابل حمل اندازه‌ی کوچک‌تر و وزن سبک‌تری دارند. به کارگیری چرخ و دسته در طراحی و ساخت بخاری برقی قابل حمل، امکان جابه‌جایی هرچه راحت‌تر آن را برای کاربران فراهم می‌کند.

مشکلات رایج‌ پیش آمده برای بخاری برقی

بخاری‌های برقی دارای قطعات مختلفی هستند و مشکل به وجود آمده در هر بخاری ‌می‌تواند مربوط به قطعات مختلف آن باشد.‌ با توجه به اینکه بخاری‌های برقی دارای چند قطعه‌ی اصلی هستند، مشکلات مشابهی ‌می‌تواند برای آنها به وجود بیاید.‌ برای اینکه بتوانید به خوبی از عهده‌ی تعمیر بخاری برقی بربیاید لازم است که با مشکلات رایج آن‌ آشنایی کافی داشته باشید.‌ با اینکه بیشتر بخاری‌های برقی دارای ساختار نسبتاً ساده‌ای هستند و قطعات مشخصی دارند، به وجود آمدن مشکل در هر قطعه ‌می‌تواند باعث خرابی و از کار افتادن هیتر شود.‌ برای مثال ممکن است قطعات گرمایشی بخاری برقی بسوزند،‌ ترموستات از کار بیفتد،‌ کلید‌های کنترل بخاری خراب شوند،‌ یا فن بخاری به درستی کار نکند.‌ رایج‌ترین مشکلات پیش آمده برای بخاری برقی مربوط به کلید‌های کنترل، ترموستات، و قطعات گرمایشی آن هستند.‌ همچنین در آن دسته از بخاری‌های برقی که با وات بالایی کار می‌کنند، ممکن است مدار آسیب ببیند یا فیوز بسوزد و این امر موجب قطع شدن جریان برق در مدار شود.

نحوه‌ی تشخیص‌ دلیل خرابی برای تعمیر بخاری برقی

با وجود طراحی و ساختار ساده بخاری برقی‌ دلایل زیادی می‌تواند برای خرابی و از کار افتادن بخاری و‌ قطعات مختلف آن وجود داشته باشد.‌ در این قسمت به بررسی دلایل مشکل به وجود آمده برای هیتر، به منظور تعمیر بخاری برقی خواهیم پرداخت .

– اگر بخاری برقی روشن نمی‌شود، ابتدا باید‌ جریان برق آن را بررسی کرد.‌ قطعات مختلف هیتر مانند‌ سیم برق، ترموستات و قطعه گرمایشی را کنترل کنید و مطمئن شوید که‌ به منبع انرژی برق متصل هستند.

– در صورتی که بخاری روشن ‌می‌شود اما قادر به تولید گرمای کافی نیست،‌ باید قطعه‌ی گرمایشی آن را کنترل کنید.‌ در بیشتر بخاری‌های برقی، قطعه‌ی گرمایشی هنگام تولید انرژی گرمایی‌ نور قرمز رنگی از خود ساطع می‌کند.‌ مطمئن شوید که قطعه گرمایشی‌ قرمز شده است و به درستی کار ‌می‌کند.

– در برخی از بخاری‌های برقی که مجهز به فن هستند ممکن است این مشکل پیش بیاید که قطعه‌ی گرمایشی بخاری کار ‌کند، اما فن عملکرد صحیحی نداشته باشد.‌ در این مواقع باید فن و موتور آن را مورد بررسی قرار دهید.‌ همچنین ممکن است وجود‌ گرد و غبار و آلودگی و شیء خارجی‌ باعث از کار افتادن فن یا عملکرد ناصحیح آن شده باشد.‌ در این صورت باید با استفاده از دستگاه وکیوم‌ فن را تمیز کرده و‌ آلودگی‌ها را از آن جدا کنید.

– مطمئن شوید که بخاری برقی خود را در سطح صاف و ایمنی قرار داده‌اید. در غیر اینصورت‌ در آن دسته از بخاری‌های برقی که مجهز به سیستم ایمنی خودکار هستند، در صورت تکان خوردن، بخاری‌ به صورت خودکار خاموش ‌می‌شود.

– همچنین لازم است که سیم‌ها و اتصالات بخاری را مورد کنترل و بررسی قرار دهید.‌ در صورتی که متوجه شدید سیم‌ها آسیب دیده‌اند، باید آنها را با سیم‌های جدید و سالم جایگزین کنید.

– ترموستات یکی از قطعات مهم به کار رفته در ساخت بخاری‌های برقی است و عدم عملکرد صحیح آن باعث ایجاد اختلال در‌ عملکرد گرمایشی هیتر می‌شود.‌ بنابراین مطمئن شوید که ترموستات به خوبی کار ‌می‌کند. با توجه به اینکه ترموستات کنترل دمای محیط را به عهده دارد، خراب بودن آن باعث ‌می‌شود که هیتر نتواند انرژی گرمایی را به صورت مناسب تولید کند. از طرف دیگر ترموستات باعث تضمین ایمنی بخاری می‌شود. در صورت داغ شدن بیش از اندازه‌ی بخاری، ترموستات به صورت خودکار موجب خاموش شدن آن و جلوگیری از بروز خطراتی مانند سوختن بخاری یا اشیاء اطراف آن و آتش سوزی می‌شود. به همین دلیل ترموستات نقش مهمی ‌در تامین ایمنی و عملکرد صحیح بخاری برقی دارد. گاهی اوقات ممکن است باطری ترموستات خالی شده باشد. بنابراین در مرحله‌ی اول باتری‌های ترموستات را کنترل کنید و در صورت مشاهده‌ی خالی بودن باتری‌ها، آنها را شارژ کرده یا با باتری‌های جدید جایگزین نمایید. همچنین ممکن است‌ تنظیمات ترموستات به هم خورده باشد. در این مواقع می‌توانید با تنظیم دوباره‌ی ترموستات‌ مشکل را رفع کنید. در صورتی که اقدامات بالا را برای تعمیر بخاری برقی و ترموستات آن انجام دادید و نتیجه‌ای حاصل نشد، باید از یک فرد متخصص برای تعمیر ترموستات کمک بگیرید.

ابزار و لوازم لازم برای تعمیر بخاری برقی

در بیشتر اوقات به منظور تهیه‌ی‌ قطعات یدکی‌ برای تعمیر بخاری برقی باید به کارخانه‌ی سازنده یا نمایندگی آن مراجعه کنید.‌ به دلیل اینکه بخاری‌های برقی توسط کارخانه‌های‌ زیادی ساخته ‌می‌شوند و تنوع بالایی دارند،‌ ممکن است نتوانید در مغازه‌ها قطعات سخت افزاری مورد نظر خود را پیدا کنید.‌ با این حال در برخی مواقع می‌توانید قطعه‌ی مشابهی را پیدا کرده و نسبت به تعمیر بخاری برقی خود اقدام کنید.‌ یکی از نکات مهم‌ در مورد تعمیر بخاری برقی این است که هنگام خرید بخاری به شرایط ضمانت آن توجه کنید.‌ به عنوان مثال به شرایط تعویض قطعات، کمک هزینه‌ی تعمیر بخاری، بازه‌ی زمانی‌ ضمانت و دیگر خدمات پس از فروش بخاری توجه نمایید. برای تعویض و‌ جایگزینی قطعات معیوب بخاری ‌برقی به ابزار‌هایی مانند پیچ گوشتی، انبر دست قابل تنظیم ، انبردست معمولی و مولتی متر‌ نیاز خواهید داشت.‌

مراحل تعمیر بخاری برقی

در این قسمت به‌ بررسی مراحل تعمیر بخاری برقی در‌ انواع هیترهای برقی خواهیم پرداخت.

تعمیر بخاری برقی رادیانت

 

تعمیر بخاری برقی رادیانت

تعمیر بخاری برقی رادیانت

 – ابتدا بخاری را از اتصال برق جدا کرده و‌ صبر کنید تا بخاری به صورت کامل خنک شود.

– برای دسترسی به سیستم سیم کشی‌ بخاری،‌ پیچ‌های نگهدارنده‌ی قفسه کنترل را که‌ معمولاً در لبه‌های آن قرار دارند باز کرده و‌ آن را بردارید.

– برای جدا کردن ترموستات‌، دستگیره و سیم‌های برقی را برداشته و جای آن را با نوار مشخص کنید.‌ ممکن است برای جدا کردن ترموستات مجبور باشید مهره‌های نگهدارنده‌ی آن را باز کنید.‌ هنگام جدا کردن قطعات به‌ ترتیب و محل قرار گرفتن پیچ و مهره‌ها‌ دقت کنید تا هنگام‌ جایگزین کردن قطعات با مشکل مواجه نشوید.

– برای جدا کردن سوئیچ برق برچسب‌ها را جدا کرده و‌ آنها را از اتصال جدا کنید.‌ برخی از سوئیچ‌ها توسط گیره‌هایی‌ محکم ‌می‌شوند.‌ برخی از سوئیچ‌های دیگر ممکن است توسط پیچ‌ نصب‌ شده باشند.

تعمیر بخاری برقی انتقال حرارت

 

تعمیر بخاری برقی انتقال حرارت

 

به منظور تعمیر و جایگزینی قطعات بخاری برقی انتقال حرارت باید مراحل زیر را‌ انجام کنید.

– ابتدا بخاری را از اتصال برق جدا کرده و صبر کنید تا بخاری به صورت کامل خنک شود.

– مشبک عقب و دستگیره‌های کنترل را بردارید.‌ با باز کردن بست‌های پشتی در قسمت محفظه می‌توانید مشبک را جدا نمایید.

– با بلند کردن قفسه‌ی کنترل و کشیدن‌ مشبک به سمت جلو،‌ آن را جدا کنید.‌ در این مرحله موتور، فن و قطعه‌ی گرمایشی هیتر قابل دسترسی خواهند بود و ‌می‌توانید آنها را مورد کنترل و بررسی قرار دهید.

– ترموستات بخاری را از قفسه‌ی کنترل خارج کرده و سیم‌ها را‌ جدا کنید.‌ پیچ‌ها و گیره‌های نصب کنترل حرارت را به منظور دسترسی و قطع سیم‌ها بردارید.

تعمیر بخاری برقی سرامیکی

تعمیر بخاری برقی سرامیکی

 

برای تعمیر بخاری برقی سرامیکی و جایگزینی قطعات آن باید مراحل زیر را‌ انجام دهید.

– یونیت پیچ‌ها و اتصالات مخفی را بررسی کنید و در صورت مشاهده‌ی هرگونه مشکل نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

‌- گیره‌ها، بست‌ها و دیگر پیچ‌های آن را جدا کنید تا قطعه‌ی گرمایشی و هیتر را مشاهده نمایید.

– با استفاده از از یک مولتی متر‌ هر یک از قطعات گرمایشی هیتر را کنترل کرده و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل نمایید.

– به منظور تعویض و جایگزینی قطعه‌ی گرمایشی سرامیکی آسیب دیده یا معیوب،‌ سیم پایانه را از هر طرف جدا کرده و قطعه‌ی گرمایشی را از جای خود بلند کنید.‌ موقع جدا کردن قطعات گرمایشی‌ به ترتیب و نحوه‌ی قرار گرفتن آنها‌ در محل خود دقت کنید‌ تا هنگام جایگزین کردن آنها با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید به درستی قطعه‌ی گرمایشی‌ جدید را جایگزین نمایید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت، و کاربردهای هر کدام از آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: fixitclub

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما