تفاوت‌های بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر

بخاری دوگانه سوز
سیستم بخاری دوگانه سوز یا هیبریدی چیست و برای چه مکان‌هایی مناسب است؟
اسفند ۲۴, ۱۳۹۷
انواع بخاری گلخانه
روش‌های گرمایش گلخانه و انواع بخاری گلخانه
اسفند ۲۸, ۱۳۹۷

مقایسه‌ی تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر

استفاده از بخاری و هیتر قابل اطمینان با اثر گرمایشی موثر، می‌تواند مدت زمان استفاده از استخر را در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان افزایش دهد. برای لذت بردن از شنا در استخر به سیستم گرمایشی استخر نیاز پیدا خواهید کرد. بخاری استخر در انواع و مدل‌های مختلف وجود دارد. اما هر بخاری یا هیتری قابلیت گرمایش مناسب هر استخری را ندارد. بخاری‌های گازی استخر و بخاری‌های برقی استخر دو نوع  از هیترهای استخر هستند. هر دو نوع این بخاری‌ها برای گرم کردن استخرها به کار برده می‌شوند. اما تفاوت‌هایی باهم دارند. اولین تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر هزینه‌های به کارگیری آن‌ها است. قیمت خرید اولیه‌ی دستگاه‌های بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر و هم‌چنین هزینه‌های ماهیانه‌ی مصرف انرژی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از عوامل مهم برای خریداران بخاری استخر، میزان هزینه‌های گرمایشی است. آگاهی از انواع تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر و هزینه‌های گرمایشی هر کدام از آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بخاری مناسب استخر خود را انتخاب و تهیه نمایید.

انواع بخاری استخر

همان‌طور که قبلاً ذکر شد بخاری‌های استخر در انواع مختلف در بازار وجود دارند. هر کدام از انواع بخاری استخر نیز در طرح‌ها و مدل‌های مختلف ساخته شده‌اند. بخاری‌های برقی استخر نیز در دو نوع هیتر رزیستانس برقی و هیتر پمپ حرارتی برقی وجود دارند. هیتر رزیستانس برقی انرژی گرمایی را با استفاده از جریان الکتریکی تولید می‌کند. هیتر پمپ حرارتی برقی گرما را از حرارت هوا یا آب به دست می‌آورد. با اینکه منبع انرژی این دو نوع از بخاری انرژی برق است، هزینه‌های دستگاه‌های بخاری و هزینه‌های ماهیانه‌ی مصرف انرژی و به کار گیری آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. هم‌چنین هر دو نوع این بخاری‌ها، با بخاری‌های گازی استخر متفاوت هستند. یکی از بارزترین و مهم‌ترین تفاوت‌ بخاری‌ برقی استخر و بخاری‌ گازی استخر منبع تامین انرژی آن‌ها است. همان‌طور که از اسم‌شان پیدا است بخاری برقی استخر با انرژی الکتریکی و بخاری گازی استخر با انرژی حاصل از سوخت گاز کار می‌کند.

پمپ حرارتی استخر

تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر از لحاظ هزینه‌های ماهیانه

به این دلیل که هیتر پمپ حرارتی برقی به جای تولید گرما، آن را از هوا و آب اطراف خود می‌گیرد، هزینه‌های گرمایشی ماهانه‌ی این نوع بخاری استخر بسیار کمتر از هزینه‌های ماهیانه‌ی هیتر رزیستانس برقی و بخاری‌های گازی استخر است. بر اساس تحقیق و تجربه، هزینه‌ی گرمایش یک استخر با مساحت یکسان، با استفاده از هیتر رزیستانس برقی یا بخاری گازی استخر، در مقایسه با هیتر پمپ حرارتی استخر، تقریباً پنج برابر بیشتر است. البته باید گفت که این مقدار هزینه، برآوردی تخمینی و تقریبی است. چرا که محیط‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف آب و هوای متفاوتی با یکدیگر دارند. برای مثال در فصل تابستان و در روزهای گرم، هزینه‌ی گرمایش توسط هیتر پمپ حرارتی استخر کمتر خواهد بود. هیتر پمپ حرارتی، گرمای لازم برای بالا بردن درجه دمای آب استخر را از گرمای هوا یا آب اطراف خود می‌گیرد. به همین دلیل در روزهای گرم، تامین گرما توسط پمپ حرارتی استخر موثرتر و ارزان‌تر خواهد بود.

بخاری گازی استخر

 تفاوت‌ بخاری برقی استخر و بخاری گازی استخر از لحاظ هزینه‌ی خرید و هزینه‌ی نصب دستگاه بخاری

با این که هزینه‌ی بکارگیری هیتر پمپ حرارتی برقی استخر پایین‌تر از انواع دیگر بخاری استخر است، هزینه‌ی اولیه‌ای که برای خرید هیتر پمپ حرارتی برقی استخر پرداخت می‌کنید، بیشتر خواهد بود. البته با توجه به انواع و مدل‌های مختلف بخاری‌های استخر، با قیمت‌های متفاوتی روبرو خواهید شد. ولی به صورت کلی هیتر پمپ حرارتی برقی استخر، گران‌تر از بخاری گازی و هیتر رزیستانس برقی است. هزیه‌‌ی نصب هیتر پمپ حرارتی و بخاری گازی با احتساب هزینه‌های جانبی دو یا سه برابر کمتر از هزینه‌ی نصب هیتر رزیستانس برقی است. برای نصب هیتر رزیستانس برقی و تامین جریان برق، به سیم کشی نیاز پیدا خواهید کرد.

بهره گیری از کاور و پنل خورشیدی برای گرمایش استخر

استفاده از کاور به عنوان پوشش استخر می‌تواند به اندازه‌ی چشم‌گیری هزینه‌های گرمایش استخر را کاهش دهد. از کاور استخر می‌توانید در کنار هر نوع بخاری استخر استفاده کنید. با استفاده از کاور می‌توانید تقریباً بیش از ۹۰ درصد، از هزینه‌های گرمایشی را کاهش دهید. استفاده از کاور باعث می‌شود که  گرمای تولید شده توسط بخاری استخر تلف نشود. به خصوص در استخرهای روباز که وجود جریان هوا باعث هدر رفتن انرژی گرمایی بسیاری می‌شود، بهره گیری از پاور استخر تاثیر بسیاری در جلوگیری از اتلاف گرمای تولید شده خواهد داشت. کاهش مصرف انرژی علاوه بر کاهش هزینه‌های گرمایشی استخر، به حفظ منابع محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد. امروزه کاورهای استخر در انواع مختلف وجود دارند. استفاده از این کاورها بسیار ساده است. نوعی از این کاورها به صورت یک لایه‌ی مایع روی سطح آب استخر باقی مانده و مانع از تبادل گرما بین هوای محیط و آب استخر می‌شود.

یک روش دیگر که برای گرمایش استخر مناسب است، استفاده از پنل‌های گرمایشی خورشیدی است. پنل‌های خورشیدی برای جذب گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در صورت استفاده از پنل‌های گرمایشی خورشیدی هیچ هزینه‌ای بابت مصرف انرژی پرداخت نخواهید کرد. اما هزینه‌ی خرید پنل‌های خورشیدی بالا است. یکی دیگر از معایب استفاده از پنل خورشیدی این است که در هوای ابری و بارانی که نور خورشید به زمین نمی‌تابد، پنل‌ها منبع تامین انرژی را از دست داده و کارآیی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مقاومت و طول عمر بخاری استخر

اگر به صورت مناسب از هیتر پمپ حرارتی استخر مراقبت و استفاده شود، بیشتر این هیترها طول عمری به مدت ۱۰ الی ۲۰ سال خواهند داشت. بیشتر بخاری‌های گازی و بخاری‌های برقی استخر طول عمر تقریبی ده ساله دارند. مدت زمان استفاده از بخاری استخر نیز بر طول عمر آن تاثیر زیادی دارد. بنابراین هنگامی که آب استخر نیازی به گرم شدن ندارد، بهتر است بخاری استخر را خاموش کنید تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی و اتلاف گرما، طول عمر استفاده از بخاری را بالا ببرید. هنگام خرید و نصب بخاری استخری دقت کنید تا دستورالعمل‌های ذکر شده توسط کارخانه‌ی سازنده یا شرکت فروشنده را رعایت کنید. هر از چند گاهی صحت عملکرد بخاری استخر و قطعات آن را کنترل و بررسی نمایید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، با تعمیر و اقدام سریع مانع از صدمه دیدن بخاری شوید.

منبع: homeguides

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما