سیستم کارکرد و مهم‌ترین مزایای بخاری تابشی

بخاری برقی مرغداری
رایج‌ترین انواع بخاری برقی مرغداری و کاربردهای آن‌ها
دی ۱۲, ۱۳۹۷
انواع بخاری برقی تابشی
انواع بخاری برقی تابشی
دی ۱۸, ۱۳۹۷
مزایای بخاری تابشی

مزایای بخاری تابشی امروزه آن را به یکی از وسیله‌های گرمایشی پرطرفدار تبدیل کرده است. برخلاف بخاری‌های دیگر که با گرم کردن هوای اطراف موجب گرم شدن محیط می‌شوند، بخاری‌های تابشی به صورت مستقیم اجسام را گرم می‌کنند. بارزترین مثالی که در مورد این نوع گرمایش می‌توان گفت، نحوه‌ی گرم شدن زمین توسط تابش نور خورشید است. هنگامی که در سایه هستید احساس گرما نمی‌کنید، اما همین که خود را در معرض تابش نور آفتاب قرار می‌دهید، گرمای خورشید را به خوبی می‌توانید حس بکنید. هنگامی که در سایه قرار دارید، دمای هوا خنک به نظر می‌رسد. اما به محض اینکه زیر تابش نور آفتاب قرار می‌گیرید احساس می‌کنید که هوا گرم‌تر است. همین‌طور که خورشید هنگام صبح بالا می‌آید و نور آن روی زمین و داخل ساختمان‌ها تابیده می‌شود، باعث گرم شدن آن‌ها می‌گردد. سطوحی که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، گرم‌تر به نظر می‌رسند. حتی در روزهایی که خورشید می‌تابد و باد سردی می‌وزد، آن چندان احساس سرما نمی‌کنید. چرا که تابش نور خورشید اثر گرمایشی خود را می‌گذارد. گرمایی که خورشید تولید میکند نیز از نوع گرمای تابشی است.

سیستم کارکرد و مزایای بخاری تابشی

بخاری‌های تابشی نیز درست مانند خورشید انرژی گرمایی تولید می‌کنند. خصوصیات بخاری تابشی مانند گرمایش خورشید است. هنگامی که نور خورشید به مکانی نمی‌تابد و سایه ایجاد می‌شود، آن مکان خنک‌تر به نظر می‌آید. هنگامی که برخی از اجسام توسط موانعی از اثر تابش گرمای بخاری تابشی محروم می‌شوند، گرمای بخاری را دریافت نمی‌کنند. به این معنا که تنها اجسامی که در مسیر تابش گرمای بخاری تابشی قرار می‌گیرند گرم می‌شوند. پس دقت کنید که هنگام نصب بخاری تابشی آن را در مکانی قرار دهید که مانعی بین بخاری تابشی و مکانی که باید گرم شود وجود نداشته باشد. بخاری‌های تابشی در انواع مختلف وجود دارند. هر کدام از این بخاری‌ها قدرت گرمایشی متفاوتی دارند. هر چقدر که اجسام یا افراد دورتر از بخاری قرار گرفته باشند، گرمای کمتری دریافت می‌کنند.

بخاری تابشی

 سیستم‌های گرمایشی تابشی

امروزه بخاری‌های تابشی به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که در بهترین مکان ممکن قابل نصب باشد. برای مثال نصب بخاری تابشی از سقف (درصورتی که ارتفاع سقف مناسب باشد) باعث دریافت بهتر و موثرتر گرما می‌شود. نصب بخاری تابشی در مکان مناسب باعث افزایش بهره وری گرمایشی آن می‌شود. هم‌چنین نصب بخاری تابشی در مکان مناسب باعث گرمایش یکنواخت در محیط می‌گردد. به این ترتیب نقاط گرم و نقاط سرد در محیط وجود نخواهند داشت. برخی از بخاری‌های تابشی دارای گزینه‌ی تنظیم هستند و می‌توانید فکوس تابش آن را کنترل کنید.

مزایای بخاری تابشی

همانطور که قبلا گفته شد بخاری‌های تابشی در مقایسه با بخاری‌های دیگر دارای مزایای بسیاری هستند. در ادامه‌ی مطلب شما را با مزایای بخاری‌های تابشی آشنا می‌کنیم.

تولید گرمای سریع در مدت زمان کوتاه: بخاری‌های تابشی در مدت زمان کوتاهی باعث گرم شدن اشیا و افراد قرار گرفته در مسیر تابشی خود می‌شوند. بیشتر بخاری‌های تابشی در مدت یک یا دو دقیقه باعث گرم شدن محیط مورد نظر می‌شوند. با استفاده از بخاری تابشی می‌توانید گرمایش آنی و بسیار سریع را تجربه کنید. با قرار گرفتن در امتداد تابش بخاری، گرمای مطبوعی را به صورت آنی احساس خواهید کرد.

موثر بودن بخاری تابشی در فضاهای بزرگ: در بیشتر ساختمان‌های بزرگ، تنها یک قسمت از ساختمان نیاز به گرم شدن دارد. با استفاده از بخاری تابشی می‌توانید منطقه‌ی مورد نظر را مشخص کرده، و تنها آن قسمت از ساختمان را گرم کنید. به علت گرمایش سریعی که این بخاری تولید می‌کند، می‌توانید هر زمان که احتیاج به گرما داشتید، بخاری را روشن کنید. برخلاف بخاری تابشی، بخاری‌های دیگر تمام فضای محیط را گرم می‌کنند. این امر باعث اتلاف گرما و افزایش مصرف انرژی می‌شود. افزایش مصرف انرژی نیز افزایش هزینه‌های گرمایشی را در پی خواهد داشت. به این ترتیب با استفاده از بخاری تابشی مصرف انرژی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، انرژی گرمایی تولید شده توسط بخاری تابشی، انرژی پاک و بدون آلاینده است.

تحویل گرما در مسیر مشخص: تحویل گرما در مسیر مشخص به این معنی است که با استفاده از بخاری تابشی، گرما را در مکانی که نیاز دارید تحویل خواهید گرفت. بنابراین به جای جریان پیدا کردن هوای گرم به سمت سقف ساختمان، گرما به مکان مورد نیاز انتقال پیدا می‌کند. جریان پیدا کردن هوا به سمت بالا و به سمت سقف ساختمان باعث اتلاف انرژی می‌شود. این امر در بخاری‌های تابشی اتفاق نمی‌افتد.

امکان کنترل سریع و موثر:  یکی دیگر از مزایای بخاری تابشی این است که به علت داشتن قدرت گرمایشی سریع، امکان کنترل گرما در محیط‌های مختلف مانند فضاهای باز و فضاهای بزرگ وجود دارد. کنترل ترموستاتی بخاری تابشی بسیار حساس است و خیلی سریع نسبت به تغییرات دما واکنش‌های صحیح نشان می‌دهد. حساسیت و سرعت تنظیم شدن بخاری‌های تابشی، این بخاری‌ها را به یکی از بخاری‌های پرطرفدار تبدیل کرده است. بخاری‌های تابشی نیازهای گرمایشی شما را در هر مکان و شرایطی به خوبی تامین می‌کنند.

منبع گرمایشی مناسب برای فضاهای باز: بخاری‌های دیگر باعث گرم شدن هوای محیط می‌شوند. بنابراین برای گرمایش فضاهای باز مناسب نیستند. چرا که جریان هوا و وجود باد گرمای تولید شده را از محیط دور کرده و باعث اتلاف انرژی بسیار می‌شود. از مزایای بخاری تابشی این است که با شیوه‌ی گرمایشی تابشی، به صورت مستقیم اشیا و افراد قرار گرفته در مسیر تابش خود را گرم می‌کنند. بنابراین وجود باد و جریان هوا تاثیری در گرمایش آن‌ها نخواهد داشت. با در نظر گرفتن فرآیند مورد نظر خود می‌توانید اندازه‌ی مناسب بخاری تابشی را تهیه کنید و در فضای باز از گرمای تولید شده توسط آن بهره ببرید. برای مثال می‌توان از بخاری تابشی برای گرم کردن تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی استفاده کرد. هم‌چنین از بخاری تابشی در رستوران‌های فضای باز و در تراس‌ها استفاده می‌شود.

ایمن بودن بخاری تابشی: بخاری تابشی به دلیل نداشتن شعله‌ی باز یکی از ایمن‌ترین روش‌های گرمایشی به شمار می‌آید. در بسیاری از محیط‌های صنعتی وجود مواد اشتعال زا، احتمال خطر آتش سوزی و انفجار را بیشتر می‌کند. سطح بخاری تابشی به اندازه‌ای داغ نمی‌شود که احتمال خطر آتش سوزی را به وجود بیاورد. امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، مرغداری‌ها، رستوران‌ها، انباری ها و سایر مکان‌ها از بخاری تابشی استفاده می‌شود.

لطفاً در صورتی که تجربه استفاده از بخاری تابشی را دارید، با ما در میان بگذارید.

منبع: puravent

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما