مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا

نظافت هیتر
اهمیت نگهداری مناسب و نظافت هیتر
بهمن ۳۰, ۱۳۹۹
ایمنی بخاری گازی
بررسی مهم‌ترین نکات ایمنی بخاری گازی که باید رعایت کنید.
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹
نکات به کارگیری بخاری فضا

نکات به کارگیری بخاری فضا

 آشنایی با نکات به کارگیری بخاری فضا موجب ‌می‌شود که کاربران بتوانند با حفظ ایمنی بیشتر گرمای مورد نیاز خود را‌ تامین کرده و‌ بازده گرمایشی هیتر خود را افزایش دهند.‌ هر نوع سیستم گرمایشی دارای نکات به کارگیری و ایمنی‌ مخصوص به خود است که لازم است توسط کاربران رعایت شوند.‌ بخاری‌های فضا دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به کاربرد‌ها و کاربری‌هایشان در اندازه‌ها و‌ مدل‌های گوناگون طراحی و ساخته ‌می‌شوند.‌ با توجه به متنوع بودن انواع‌ هیتر، نکات به کارگیری بخاری فضا‌ نیز با توجه به نوع آن ممکن است منحصر به فرد و متفاوت از‌ هیتر‌های دیگر باشد.‌ با این حال برخی از نکات به کارگیری بخاری فضا‌ در مورد انواع مختلف آنها‌ مشترک هستند و‌ لازم است که کاربران از دستورالعمل‌های ایمنی و نگهداری مناسب آنها پیروی کنند. بخاری‌های فضا در انواع‌ محیط‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی دارای کاربردهای فراوانی هستند.‌ با توجه به پرکاربرد بودن بخاری‌های فضا در این نوشته به بررسی مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا خواهیم پرداخت.‌ در صورتی که شما نیز از انواع بخاری فضا برای تامین گرمایش محیط مورد نظر خود استفاده می‌کنید، این مطلب را با دقت‌ دنبال نمایید.

 

نکات به کارگیری بخاری فضا

نکات به کارگیری بخاری فضا

مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا

امکان بروز خطرات جدی

از جمله مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا می‌توان به دستورالعمل‌های ایمنی آن اشاره کرد.‌ باید به این نکته توجه کرد که علیرغم این که بخاری‌های فضا با‌ تولید گرمای مورد نیاز محیط مناسبی‌ برای کار و زندگی فراهم کرده و‌ آسایش و رفاه افراد حاضر در ساختمان را تامین ‌می‌کنند‌،‌ عدم به کارگیری صحیح آنها می‌تواند موجب‌ بروز خطرات جدی شود. آمار و گزارشات آتش سوزی و حریق‌ به واسطه استفاده از تجهیزات گرمایشی، دومین عامل اصلی آتش سوزی به شمار می‌آید.‌ عدم رعایت‌ دستورالعمل‌ها و‌ نکات به کارگیری بخاری فضا موجب ‌می‌شود که‌ احتمال خطر آتش سوزی افزایش پیدا کند. باید به این نکته توجه کرد که بروز آتش سوزی می‌تواند منجر به خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیری ‌می‌شود.‌ در این قسمت شما را با مهم‌ترین نکات ایمنی به کارگیری بخاری و فضا آشنا می‌کنیم.

انواع بخاری فضا

انواع بخاری فضا

اتصال مستقیم بخاری فضا به برق

در صورتی که از بخاری برقی فضا استفاده می‌کنید، باید به این نکته توجه نمایید که بخاری را مستقیماً به پریز برق متصل کنید. بخاری‌های فضای برقی برای تولید گرما به انرژی زیادی احتیاج دارند.‌ به همین دلیل استفاده از جعبه تقسیم یا‌ دیگر اتصالات‌ انشعاب برق‌ می‌تواند خطرناک باشد.‌ اتصالات جانبی ممکن است‌ باعث ایجاد جرقه شوند و کوچک‌ترین جرقه در عرض چند دقیقه تبدیل به یک آتش سوزی در ساختمان گردد.‌ کاربران باید از اتصال محکم و‌ سالم بودن سیم‌های‌ بخاری فضا اطمینان کامل داشته باشند.‌ اتصال شل و‌ وجود هرگونه ایراد در سیم‌ها می‌تواند به سرعت‌ باعث ایجاد آتش سوزی در محیط گردد.

در صورت استفاده از بخاری گازی فضا نیز از سالم بودن قطعات مختلف آن و عملکرد صحیح آنها، مانند سنسور شعله، اطمینان حاصل نمایید. مطمئن شوید که شلنگ‌ها و انشعابات سالم هستند و امکان نشت گاز از آنها وجود ندارد.‌

رعایت فاصله ایمن از بخاری

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا رعایت فاصله استاندارد و ایمنی اشیاء از آن است.‌ هر نوع بخاری فضا با توجه به اندازه و قدرت گرمایشی، دارای فاصله استانداردی است که اشیاء باید دور از آن قرار بگیرند.‌ لازم است که حداقل به فاصله ۱ متر‌ بخاری را دور از اشیاء و لوازم قرار دهید.‌ به ویژه اینکه مواد و اشیاء قابل احتراق باید در فاصله دورتری از بخاری فضا قرار بگیرند. از قرار دادن‌ اجسام قابل احتراق مانند پارچه، مواد شیمیایی‌، کاغذ، و غیره در نزدیکی بخاری فضا جدا جلوگیری به عمل بیاورید.‌ در صورت عدم رعایت فاصله استاندارد تنها چند دقیقه طول می‌کشد که‌ اشیاء موجود در اطراف بخاری بیش از حد داغ شده و آتش بگیرند و‌ در مدت زمان کوتاهی آتش‌ سوزی به تمامی قسمت‌های ‌ساختمان انتقال پیدا کند.

همچنین لازم است که بخاری را دور از دسترس نصب کنید. به ویژه در آن دسته از ساختمان‌هایی که کودکان یا حیوانات در آنها رفت و آمد دارند، احتمال برخورد آنها با سطح داغ بخاری بیشتر است. بنابراین بخاری فضا را درقسمت ایمنی از ساختمان نصب کرده و در صورت لزوم قطعه گرمایشی آن را با استفاده از حفاظ بپوشانید.

قرار دادن بخاری روی زمین صاف

ممکن است برخی از کاربران بخاری را روی صندلی، میز یا قفسه قرار دهند. باید بگوییم که این یک کار کاملاً اشتباه و خطرناک است. هنگام نصب بخاری باید به این نکته توجه کرد که دستگاه هیتر را روی سطح صاف بر روی زمین قرار دهید و تا حد امکان از جابجایی و زیر و رو کردن آن جلوگیری به عمل بیاورید. بسیاری از بخاری‌های فضا دارای این ویژگی هستند که در صورت واژگون شدن به صورت اتوماتیک خاموش ‌می‌شوند. با این حال حتی با وجود استفاده از این نوع بخاری‌ها، قرار دادن آنها روی میز یا قفسه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهتر است بخاری فضا را روی سطح صاف زمین قرار دهید تا احتمال واژگونی و افتادن آن پایین باشد. چرا که حتی در صورت خاموش شدن اتوماتیک بخاری، برخورد آن با اجسام یا کف زمین در هنگام افتادن می‌تواند باعث ایجاد خطر آتش سوزی گردد و علاوه بر این دستگاه بخاری نیز آسیب ببیند.

خرید بخاری ایمن

 

هیتر ایمن

هیتر ایمن

 

امروزه ایمنی دستگاه‌های گرمایشی دارای اهمیت بسیاری است و طراحان و سازندگان سیستم‌های گرمایشی و همچنین کاربران دقت زیادی در انتخاب بخاری‌هایی ‌می‌کنند که ایمنی بالایی داشته باشند. خوشبختانه بخاری‌های فضا نیز امروزه با توجه به استانداردهای ایمنی طراحی و ساخته ‌می‌شوند و این امر خطر آتش ‌سوزی را به حداقل می‌رساند. در صورتی که قصد خرید بخاری فضا را دارید، باید حتماً به ویژگی‌های ایمنی آن توجه کنید. هنگام خرید بخاری فضا اطمینان حاصل کنید که هیتر مورد نظر شما دارای استاندارد‌ها و تجهیزات ایمنی کافی باشد. خرید یک بخاری فضای ایمن می‌تواند در آینده از بروز خطرات بسیاری جلوگیری به عمل بیاورد و باعث شود که با اطمینان خاطر و بدون نگرانی گرمای مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنید.

مجهز بودن بخاری فضا به ترموستات

یکی از نکات ایمنی بخاری‌های فضا مجهز بودن آنها به ترموستات است. ترموستات قطعه‌ای است که روی سیستم گرمایشی نصب می‌گردد و امکان کنترل و تنظیم دمای بخاری را برای کاربران به صورت اتوماتیک فراهم ‌می‌کند. در صورتی که بخاری فضای شما مجهز به ترموستات باشد می‌توانید آن را روی درجه مطلوب مورد نظر خود تنظیم کنید و به این ترتیب دمای محیط مورد نظر خود را به صورت یکنواخت و ثابت روی درجه دلخواه نگه دارید. همچنین ترموستات این امکان را برای کاربران فراهم ‌می‌کند که بتوانند زمان روشن و خاموش شدن اتوماتیک بخاری را تنظیم کنند. امروزه ترموستات‌های هوشمند این قابلیت را دارند که نرم افزار آنها را بتوان روی کامپیوتر یا موبایل نصب کرد. به این ترتیب امکان کنترل سیستم گرمایشی برای کاربران در هر زمانی فراهم ‌می‌شود و کاربران می‌توانند حتی در زمانی که در ساختمان حضور ندارند به راحتی دمای ساختمان را تحت کنترل خود داشته باشند. از طرفی دیگر ترموستات به دلیل ثابت نگه داشتن ثابت دما، از تولید گرمای اضافه و در نتیجه اتلاف انرژی جلوگیری به عمل می‌آورد و باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان ‌می‌شود. در صورتی که سیستم گرمایشی بیش از اندازه داغ شود ترموستات به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن آن شده و از ایجاد آتش سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً سیستم گرمایشی را از نوعی انتخاب کنید که مجهز به ترموستات باشد. به ویژه در ساختمان‌های تجاری و صنعتی، مجهز بودن سیستم‌های گرمایشی به ترموستات دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مجهز بودن بخاری فضا به تایمر

اگر بخاری فضای مورد استفاده شما مجهز به تایمر باشد، می‌توانید زمان روشن و خاموش شدن بخاری و درجه بندی آن را تنظیم کنید. به این ترتیب خواهید توانست کنترل بیشتری روی تنظیم دمای سیستم گرمایشی خود در زمان مورد نیاز داشته باشید. شما می‌توانید در صورت مجهز بودن بخاری فضا به تایمر آن را تا ۱۲ ساعت تنظیم کنید. اما پیشنهاد ‌می‌شود که بخاری را روی مدت زمان کمتری تنظیم کنید تا کنترل بیشتری در فواصل زمانی کوتاه روی هیتر خود داشته باشید.

توجه به میزان مصرف انرژی بخاری فضا

 

هیتر فضا

هیتر فضا

 

یکی از مهم‌ترین نکات به کارگیری بخاری فضا توجه به میزان مصرف انرژی آن است. باید به این نکته توجه کرد که عمده‌ترین میزان مصرف انرژی در روزهای سرد سال مربوط به سیستم‌های گرمایشی است. بنابراین هنگام خرید بخاری لازم است سیستمی ‌را انتخاب کنید که کم مصرف باشد. بخاری‌های گازی فضا در مقایسه با بخاری‌های برقی فضا مقرون به صرفه‌تر هستند. چرا که قیمت انرژی گاز ارزان‌تر از قیمت انرژی برق است. قبلاً گفته شد که مجهز بودن سیستم گرمایشی به ترموستات می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی آن شود. همچنین موارد دیگری مانند عایق بندی مناسب ساختمان‌، نصب صحیح بخاری‌، نظافت به موقع، و سرویس دهی منظم از عواملی هستند که می‌توانند موجب کاهش میزان مصرف انرژی در بخاری‌های فضا گردند.

انتخاب بخاری فضا با اندازه مناسب

هنگام انتخاب سیستم گرمایشی باید به این نکته توجه کنید که بخاری شما دارای اندازه و توان حرارتی مناسب در مقایسه با مساحت و شرایط ساختمان مورد نظر شما باشد. در صورتی که بخاری فضا را برای تامین گرمایش یک اتاق کوچک یا متوسط به کار خواهید برد، باید هیتری را انتخاب ‌کنید که دارای اندازه کوچک و متوسطی ‌باشد. انتخاب یک بخاری بزرگ برای یک اتاق کوچک موجب از دست رفتن گرما و اتلاف انرژی خواهد شد. از طرف دیگر انتخاب یک بخاری کوچک برای سالن یا اتاقی بزرگ موجب خواهد شد که گرمای مورد نیاز محیط خود را نتوانید تامین کنید. در این صورت به بخاری نیز فشار زیادی وارد خواهد آمد. بنابراین قبل از انتخاب و تهیه بخاری فضا ویژگی‌هایی مانند مساحت ساختمان، میزان گرمای مورد نیاز و نحوه‌ی عایق بندی ساختمان برای محاسبه میزان گرمای تلف شده را مورد بررسی قرار داده و به صورت دقیق آنها را محاسبه کنید. سپس می‌توانید اقدام به خرید و به کارگیری هیتری با اندازه و توان حرارتی مناسب کنید.

استفاده از بخاری فضای دارای فن

 

بخاری فضای فن دار

بخاری فضای فن دار

 

برخی از بخاری‌های فضا مجهز به فن دمنده هستند. به کارگیری فن در ساخت بخاری فضا باعث ‌می‌شود که بازده آن افزایش پیدا کند. چرا که فن موجب ‌می‌شود که گرمای تولید شده توسط بخاری با سرعت و قدرت بیشتری در محیط اطراف هیتر توزیع پیدا کند. در واقع فن با ایجاد جریان هوای گرم باعث ‌می‌شود که گرما به تمام قسمت‌های ساختمان رسید وهیچ نقطه‌ی سردی در ساختمان باقی نماند. فن بدون استفاده از عناصر گرمایشی می‌تواند گرما را به خوبی به محیط اطراف انتقال دهد و به همین دلیل انرژی کمتری نیز مصرف ‌می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که به کارگیری بخاری‌های فضای فن دار در ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارای کاربرد بسیار فراوانی است. بخاری‌های فضای فن دار از کم مصرف‌ترین سیستم‌های گرمایشی تجاری و صنعتی به شمار می‌آیند و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

محدود کردن زمان استفاده از بخاری فضا

 

تنظیم هیتر فضا

تنظیم هیتر فضا

 

باید بدانید که هر چه مدت زمان به کارگیری بخاری فضا افزایش یابد، میزان مصرف انرژی نیز بالا می‌رود. روشن نگه داشتن بخاری فضا به صورت طولانی مدت می‌تواند کار بیهوده و درعین‌ حال خطرناکی باشد. بنابراین توصیه ‌می‌شود زمانی که به گرمای بیشتری نیاز ندارید، بخاری را خاموش کنید. به این منظور می‌توانید از بخاری‌های دارای تایمر استفاده کنید و با تنظیم دقیق، زمان روشن و خاموش شدن هیتر را کنترل نمایید. این کار علاوه بر کاهش میزان مصرف انرژی، باعث ایمنی بیشتر به کارگیری بخاری فضا نیز ‌می‌شود. همچنین با این کار طول عمر مفید سیستم گرمایشی خود را افزایش خواهد داد.

رعایت کردن نکات به کارگیری بخاری فضا باعث ‌می‌شود که شما بتوانید با اطمینان خاطر و بدون نگرانی گرمای مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنید. علاوه بر این آشنایی با نکات به کارگیری بخاری فضا و دنبال کردن آنها موجب خواهد شد تا مدت زمان بیشتری از عملکرد سیستم گرمایشی خود بهره ببرید. آشنایی با کاربرد‌ها و نحوه به کارگیری انواع بخاری یکی از نکات مهمی ‌است که قبل از خرید بخاری و هنگام استفاده از آن، کاربران باید به آنها توجه کافی داشته باشند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های گرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: safewise

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما