نکات گرمایش انباری : نکات مهم در مورد تامین گرمایش انباری‌های بزرگ

انواع بخاری فضا
آشنایی با رایج‌ترین انواع بخاری فضا موجود در بازار
بهمن ۱۸, ۱۳۹۹
نظافت هیتر
اهمیت نگهداری مناسب و نظافت هیتر
بهمن ۳۰, ۱۳۹۹
نکات گرمایش انباری

نکات گرمایش انباری

در صورتی که می‌خواهید گرمای مورد نیاز انباری خود را تامین کنید، باید با نکات گرمایش انباری آشنایی کافی داشته باشید.‌ انباری‌های تجاری و صنعتی دارای موقعیت و شرایطی هستند که با دیگر ساختمان‌ها متفاوت است. ‌به همین دلیل به منظور تامین ‌هوای گرم مورد نیاز در انباری‌ها باید اطلاعات کافی در مورد مهم‌ترین نکات گرمایشی انباری را داشته باشید. ‌باید گفت که تامین گرمایش مناسب در انباری‌ها دارای اهمیت بسیاری است. چرا که گرمایش مناسب علاوه بر حفظ سلامتی و ‌تامین رفاه و آسایش کارکنان و افراد حاضر در ساختمان انباری، شرایط مناسب برای نگهداری مواد انبار شده در انباری و تجهیزات موجود در آن را فراهم ‌می‌کند. ‌آشنایی با نکات گرمایش انباری به شما کمک خواهد کرد تا گرمای مورد نیاز انباری خود را به بهترین شکل ممکن تامین کنید. ‌با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشته به معرفی ‌مهم‌ترین نکات گرمایش انباری خواهیم پرداخت. ‌اگر شما نیز به فکر گرمایش انباری صنعتی و تجاری خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال ‌نمایید.

 

نکات گرمایش انباری

نکات گرمایش انباری

آشنایی با نکات گرمایش ‌انباری

چند نکته مهم در مورد گرمایش انباری‌های تجاری و صنعتی وجود دارد که توجه به آنها موجب ‌می‌شود که بتوانید با سهولت بیشتر و مصرف انرژی کمتر گرمای مورد نیاز انباری مورد نظر خود را تامین ‌می‌کنید. ‌در این قسمت شما را با مهم‌ترین نکات گرمایش انباری آشنا می‌کنیم.

نحوه گرمایش انباری

‌اولین سوالی که در مورد نکات گرمایش انباری مطرح ‌می‌شود، نحوه تامین گرمایش آن است. ‌گرمایش در هر انباری با  توجه به شرایط آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. چرا که شرایط هر ساختمان و نحوه قرار گرفتن تاسیسات و مواد انبار شده در آنها متفاوت است.  به کارگیری نحوه گرمایش نادرست در انباری می‌تواند منجر به توزیع ضعیف گرما در کل فضا شود و این امر می‌‌تواند به ضرر شما تمام شود. ‌به کارگیری شیوه نادرست گرمایش در انباری منجر به هدر رفتن انرژی و در نتیجه افزایش هزینه‌های گرمایشی و همچنین افزایش آلودگی بر اثر انتشار ‌میزان بالای اثر کربن است.

باید به این نکته دقت کرد که بیشتر انباری‌ها دارای قفسه بندی هستند و اجناس در طبقات و قفسه‌های مختلف قرار داده ‌می‌شوند. ‌با توجه به قرار گرفتن ‌اجناس انبار شده در قفسه‌ها، ‌شیوه گرمایشی باید به گونه‌ای انتخاب شود که گرما به ‌اند‌ازه کافی به تمام قفسه‌ها برسد. ‌برای گرم کردن انباری‌های قفسه بندی شده اساساً ۲ گزینه وجود دارد. برای گرمایش این نوع انباری‌ها از شیوه گرمایش تابشی ‌و شیوه گرمایشی انتقال هوای گرم استفاده ‌می‌شود. ‌استفاده از روش گرمایشی انتقال هوای گرم (که انواع مختلف ‌سیستم‌های گرمایشی از این روش استفاده می‌کنند) در این نوع انباری‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارد. ‌به ویژه در آن دسته از انباری‌هایی که قفسه‌ها به صورت عمودی قرار گرفته‌اند، ‌به کارگیری روش گرمایشی انتقال هوای گرم یک روش پرکاربرد و موثر خواهد بود.

روش گرمایشی انتقال هوای گرم

 

گرمایش هوای گرم انباری

گرمایش هوای گرم انباری

 

‌همانطور که از اسم آن پیدا است، در روش گرمایشی انتقال هوای گرم‌،‌ هیتر هوای اطراف خود را گرم کرده و سپس آن را در محیط اطراف ‌‌توزیع ‌می‌کند و با این کار باعث گرم شدن هوای ‌انباری ‌می‌شود. ‌به این منظور هوا از مبدل حرارتی عبور ‌می‌کند تا دمای آن افزایش پیدا کند. سپس هوای گرم شده توسط یک فن ‌با ایجاد جریان هوای گرم در محیط اطراف ‌‌توزیع پیدا ‌می‌کند. ‌در صورت استفاده از این روش باید هیتری را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد که هوای گرم تولید شده را به صورت ‌یکنواخت در ‌کل محیط انباری توزیع کنند.

 

هیتر هوای گرم

هیتر هوای گرم

 

انواع منبع انرژی برای هیترهای هوای گرم

چندین گزینه به عنوان منبع تامین انرژی برای هیترهای هوای گرم وجود دارد. ‌منبع تامین انرژی هیترهای هوای گرم ممکن است شامل مشعل گاز سوز یا نفتی که در داخل ‌بدنه  بخاری قرار می‌گیرند، باشد. ‌در این گونه ‌سیستم‌های گرمایشی هیتر با سوخت مستقیم کار ‌می‌کند. ‌برخی از بخاری‌های هوای گرم نیز با سوخت غیر مستقیم  کار می‌کنند. به این ترتیب که آب ‌از طریق دیگ بخار یا یک عنصر الکتریکی گرم شده و به سیستم لوله کشی موجود در هیتر ‌انتقال داده ‌می‌شود. با ‌جریان پیدا کردن آب گرم در سیستم لوله کشی هیتر مرکزی، ‌هوای مجاور هیتر نیز گرم ‌می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که امروزه آن دسته از محیط‌هایی که ‌با استفاده از سوخت مستقیم، مانند بخاری‌های گازی کار می‌کنند، در انواع و مدل‌های مختلف طراحی و ساخته ‌می‌شوند. ‌به کارگیری فناوری مدرن در ساخت این هیتر‌ها باعث شده است که این بخاری‌ها بازده انرژی بسیار بالایی داشته باشند و بتوانند با مصرف انرژی کمتر بیشترین میزان گرما را تولید کنند. ‌بخاری‌های هوای گرم را می‌توان در انواع بخاری‌های سقفی‌،‌ بخاری‌های دیواری‌ و بخاری‌های ایستاده تهیه کرد. ‌هر کدام از این بخاری‌ها دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد خود هستند. برای ‌برای مثال ممکن است بخاری‌های ایستاده فضای مفید ساختمان انباری را اشغال کنند. با این حال با توجه به ‌دسترسی آسان آنها ‌شیوه نگهداری و مراقبت بسیار راحت‌تری دارند. ‌یکی از انواع ‌هیتر‌های ایستاده هوای گرم، هیترهایی هستند که فن‌های محوری بزرگی دارند. ‌این هیترها قابلیت جابه‌جایی حجم ‌زیادی از جریان هوای گرم را دارند و به همین دلیل بازده آنها بسیار بالا است. همچنین این هیترها می‌توان از فناوری متراکم سازی برای بهینه سازی بازده انرژی استفاده کنند.

روش گرمایشی تابشی

 

هیتر تابشی انباری

هیتر تابشی انباری

در روش گرمایش تابشی برای انباری معمولاً از تیوب‌های تابشی معلق استفاده ‌می‌شود. در مواردی نیز برای تامین گرمایش انباری بخاری‌های پلاک تابشی به کار برده ‌می‌شوند. باید به این نکته اشاره کرد که بخاری‌های تابشی تیوبی در انباری‌ها کاربرد بیشتری دارند. بخاری‌های گرمایشی تابشی از اشعه مادون قرمز برای ساطع کردن گرما به سطحی که در محدوده گرمایشی آنها قرار داشته باشد استفاده می‌کنند و باعث گرم شدن اشیاء و افرادی ‌می‌شوند که در محدوده گرمایشی‌شان باشند. در روش گرمایشی تابشی بر خلاف روش گرمایش انتقال هوای گرم، هوا گرم نمی‌شود؛ بلکه گرما به صورت مستقیم و بدون گرم شدن هوا به سطح مورد نظر انتقال پیدا ‌می‌کند. با توجه به عدم گرم شدن هوا و شیوه گرمایشی مستقیم‌،‌ استفاده از بخاری‌های تابشی در آن دسته از انباری‌هایی که دارای فضای باز هستند یا هوا در آنها به صورت مکرر جریان دارد، یک روش گرمایشی بسیار ایده آل خواهد بود. چرا که با استفاده از این هیتر‌ها وجود باد و جریان هوا باعث اتلاف انرژی گرمایی تولید شده توسط هیتر نمی‌شود.

 

گرمایش فضای باز انباری

گرمایش فضای باز انباری

نحوه توزیع گرما در انباری

یکی از مهم‌ترین نکات گرمایش انباری توجه به نحوه توزیع گرما است. باید به این نکته دقت کرد که ممکن است هیتری که انتخاب ‌می‌کنید دارای بازده گرمایشی بالایی باشد. اما اگر نتوانید به صورت مناسب گرمای تولید شده توسط هیتر را در قسمت‌های مورد نظر ساختمان انباری ‌‌توزیع کنید، به نتیجه نخواهید رسید. در این قسمت به بررسی نحوه توزیع گرما در انباری‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه توزیع گرما در شیوه انتقال هوای گرم

اگر یک سیستم گرمایشی هوای گرم به خوبی طراحی شده باشد، این قابلیت را خواهد داشت که هوای گرم شده را در کل فضای انباری به خوبی پخش کند. در این صورت به سختی می‌توانید قسمتی از انباری را پیدا کنید که دمای آن با دیگر قسمت‌ها متفاوت باشد. نکته کلیدی در انتخاب بخاری انتقال هوای گرم مناسب برای انباری این است که مطمئن شوید بخاری موردن ظر این توانایی را دارد که گرما را به صورت یکنواخت در سرتاسر فضای انباری توزیع کند و هیچ نقطه سردی در ساختمان باقی نماند. به این ترتیب گرما به صورت مساوی به قسمت‌های مختلف انباری رسیده و تمامی اجناس انبار شده گرمای کافی را دریافت خواهند کرد.

نحوه توزیع گرما در شیوه گرمایش تابشی

علیرغم این که گرمایش تابشی یکی از موثر‌‌ترین روش‌های گرمایشی به شمار می‌آید‌،‌ به کارگیری بخاری‌های تابشی در برخی از انباری‌ها یا قسمت‌هایی از انباری موثر نخواهد بود. برای اینکه بخاری‌های تابشی بتوانند سطح مورد نظر را گرم کنند، نباید هیچ مانعی بین سطح مورد نظر و هیتر تابشی قرار گرفته باشد. در حالی که بسیاری از انباری‌ها دارای قفسه‌های متعددی هستند و قرار گرفتن قفسه‌های زیرین در زیر سایه‌ی قفسه‌های بالایی باعث ‌خواهد شد که گرمای هیتر تابشی به آنها نرسد. در این صورت آن دسته از قسمت‌هایی که در مسیر تابشی بخاری قرار نگرفته باشند، یا مانعی بین هیتر و آنها قرار گرفته باشد، سرد باقی خواهند ماند. با این وجود در صورتی که ساختار انباری به گونه‌ای باشد که قفسه‌های بلند در آن وجود نداشته باشند، به کارگیری شیوه گرمایش تابشی یک روش موثر و ایده آل خواهد بود. همچنین همانطور که گفته شد به کارگیری هیترهای تابشی در انباری‌هایی که دارای فضای باز هستند کاربرد بسیاری دارد.

باید به این نکته اشاره کرد که در هر ساختمانی که دارای سقف بلند است، مقداری از هوای گرم از طریق حرکت هوا به سمت بالا اتلاف خواهد شد. همانطور که می‌دانید هوای گرم به دلیل داشتن وزن کمتر به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت ‌می‌کند. ساختار بیشتر انباری‌ها نیز به گونه‌ای است که دارای سقف بلندی هستند. برای حل این مشکل می‌توان از فن‌های معلق سقفی که با ایجاد جریان هوا باعث بازگشت هوای گرم از سمت سقف ساختمان به سمت کف ساختمان ‌می‌شوند، استفاده کرد.

فن انباری

فن انباری

 

با توجه به این که در بیشتر انباری‌های تجاری و صنعتی ‌سعی می‌شود که ازفضا استفاده بهینه گردد‌،‌ بیشتر انباری‌ها دارای قفسه‌های متعدد و مرتفعی هستند. به همین دلیل استفاده از بخاری‌های ایستاده هوای گرم می‌تواند باعث اشغال فضای مفید انباری شود. همانطور که گفته شد در این شرایط بخاری‌های تابشی نیز قادر به تامین گرمایش تمامی ‌قفسه‌ها نیستند. در این شرایط بهترین روش استفاده از ایجاد جریان هوای گرم چرخشی با استفاده از فن‌هایی با قدرت بالا است که قادر به ایجاد جریان هوای گرم با حجم زیاد در سراسر فضا هستند. از طرفی دیگر با ایجاد جریان هوای گرم، از اتلاف هوای گرم از طریق سقف ساختمان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. از دیگر مزیت‌های این روش این است که استفاده از فن‌های ایجاد جریان هوای چرخشی در سقف ساختمان انباری باعث اشغال فضای مفید و تغییر در چیدمان فضای انباری نخواهد شد.

کنترل گرمایش انباری

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات گرمایش انباری کنترل آن است. دستیابی به بهره‌وری بهینه انرژی در انباری‌های صنعتی و تجاری دارای اهمیت زیادی است که شامل انتخاب هیتر و سیستم گرمایشی کارآمد، و همچنین مدیریت و کنترل گرمایش آن برای جلوگیری از اتلاف انرژی است. استراتژی به کار رفته در کنترل گرمایش انباری باید به گونه‌ای باشد که با ساختار انباری و فضای آن، و همچنین گرمایش قسمت‌های مختلف انباری مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال در بسیاری از انباری‌ها قسمت‌هایی وجود دارد که لازم نیست به ‌اند‌ازه دیگر قسمت‌ها گرم شوند. در این صورت گرم کردن این قسمت‌ها باعث اتلاف بیهوده انرژی خواهد شد. بنابراین می‌توانید گرمایش انباری را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های مختلف انباری به ‌اند‌ازه مورد نیاز انرژی گرمایی را دریافت کنند.

همچنین به منظور کنترل گرمایش انباری باید زمان مناسب برای روشن و خاموش کردن هیتر، یا افزایش درجه آن را رعایت کرد. برای کنترل گرما می‌توان از ترموستات استفاده کرد. با استفاده از ترموستات می‌توانید درجه و زمان بندی سیستم گرمایشی را تنظیم کرده و هوای انباری را به صورت یکنواخت و ثابت روی درجه مورد نیاز نگه دارید. می‌توان گفت یکی از نکات گرمایش انباری استفاده از هیترهای مجهز به ترموستات است.

به صورت خلاصه باید گفت که با توجه به متفاوت بودن شرایط هر انباری و نوع اجناس ذخیره شده در آن، به کارگیری نوع هیتر انباری و شیوه ی گرمایشی‌،‌ نحوه توزیع گرما، و کنترل گرما نیز متفاوت خواهد بود. شما باید با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط انباری خود روش مناسبی را برای تولید انرژی گرمایی‌،‌ توزیع، و کنترل آن به کار ببرید. در این صورت خواهید توانست با مصرف کمترین میزان انرژی و پرداخت هزینه گرمایشی کمتر، گرمای مورد نیاز انباری مورد نظر خود را به خوبی تامین کنید. توجه به نکات گرمایشی انباری باعث ‌می‌شود که بتوانید انباری خود را به بهترین شکل ممکن گرم کنید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: powrmatic

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما