مهم‌ترین نکات درباره نحوه نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

اجزای سیستم گرماتاب آشنایی با گرماتاب
اجزای سیستم گرماتاب آشنایی با قطعات هیتر های تابشی
مهر ۲, ۱۳۹۹
مشکلات رایج گرماتاب
مشکلات رایج گرماتاب :‌‌ آشنایی با رایج ترین مشکلات پیش آمده برای گرماتاب‌‌
مهر ۱۲, ۱۳۹۹
نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

در صورتی که شما مالک یا مدیر یک ساختمان صنعتی هستید، باید بدانید که نگهداری و سیستم گرمایشی صنعتی اهمیت بسیاری دارد. در محیط‌های صنعتی مانند کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، انباری‌های صنعتی و … نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی نقش بسیار مهمی ‌در عملکرد سیستم‌های گرمایشی و پیشبرد اهداف تولیدی و صنعتی دارد. باید بدانید که سیستم‌های گرمایشی صنعتی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و لازم است که در زمان مناسب نسبت به انجام سرویس‌های مورد نیاز آن‌ها اقدام کنید. سیستم‌های گرمایشی مانند بویلرها نیاز به نگهداری صحیح دارند و مراقبت مناسب موجب تضمین ایمنی آنها می‌شود. علاوه بر این مراقبت مناسب بازده گرمایشی آنها را افزایش می‌دهد.

با مراقبت و نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی به صورت مناسب می‌توانید بازده گرمایشی سیستم خود را افزایش داده و به این ترتیب میزان مصرف انرژی توسط سیستم گرمایشی خود را کاهش دهید. علاوه بر این، نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی و انجام سرویس‌های لازم در زمان مناسب باعث می‌شود که در آینده سیستم گرمایشی شما با مشکل غیرمنتظره‌ای مواجه نشود. در این نوشته به بررسی چند نکته‌ی مهم در مورد نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی خواهیم پرداخت. با آگاهی از این نکات ساده می‌توانید بازده و عملکرد سیستم گرمایشی خود را بهبود ببخشید.

 

نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

تگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

 آشنایی با نکات مهم در مورد مراقبت و نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

همانطور که گفته شد، به کارگیری سیستم‌های گرمایشی مناسب که دارای بازده گرمایشی بالایی هستند، اهمیت بسیاری در ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارد. چرا که تامین گرمایش مناسبت در این محیط‌ها موجب بهبود روند کاری می‌شود. علاوه بر اینها مراقبت و نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی به صورت مداوم و مناسب موجب می‌شود که طول عمر مفید سیستم شما افزایش پیدا کند و در مدت زمان بیشتری بتوانید از اثر گرمایشی سیستم خود بهره‌مند شوید. در این قسمت به بررسی نکات مهم در مورد مراقبت و نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی خواهیم پرداخت.

سرویس منظم برای نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

 

سرویس هیتر

سرویس هیتر

 

یکی از نکات بسیار مهم در مورد نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی این است که به صورت منظم سرویس‌های مورد نیاز سیستم گرمایشی را انجام دهید. سیستم‌های لوله کشی و کانال‌های مربوط به سیستم‌های گرمایشی و به طور کلی سیستم گرمایشی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و مداوم دارند. انجام سرویس منظم به منظور نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی برای حفظ ایمنی ساختمان و افراد حاضر در ساختمان مورد نظر ضروری است. به عنوان مثال عدم سرویس دهی و نگهداری مناسب از سیستم گرمایشی موجب می‌شود که مواردی مانند انتشار گازهای سمی ‌یا برق گرفتگی اتفاق بیفتد. اتفاقاتی مانند این موارد می‌تواند کشنده باشد و جان افراد حاضر در ساختمان را را به خطر بیاندازد.

ضرورت بازرسی منظم بویلرها و لوله‌های سیستم گرمایشی

بویلرها و لوله‌های سیستم گرمایشی باید به طور منظم کنترل شوند تا نشت احتمالی آن‌ها بررسی گردد. به منظور نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی لازم است که این سرویس‌ها به صورت منظم و در زمان لازم انجام گیرد. برای انجام این سرویس‌ها باید از یک فرد متخصص که تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد، کمک بگیرید. افراد متخصص و تکنسین‌های انجام سرویس‌های سیستم گرمایشی دارای تجهیزات لازم برای کنترل و بررسی انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی هستند و این کار را به صورت ایمن انجام می‌دهند. ضمانت‌های سیستم‌های گرمایشی صنعتی بر این نکته تاکید دارند که مراقبت‌ها و کنترل‌های لازم در مورد سیستم‌های گرمایشی و قطعات آنها مانند بویلرها یا همان دیگ‌های حرارتی انجام شود و در صورت عدم توجه به این نکته بسیاری از بیمه‌ها و ضمانت نامه‌ها مسئولیتی در قبال نگهداری نامناسب سیستم ‌گرمایشی قبول نمی‌کنند.

برنامه تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

موارد و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که باید در برنامه‌ی نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی گنجانده شوند. در ادامه‌ی مطلب به بررسی مهم‌ترین موارد در مورد برنامه تعمیر و نگهداری سیستم‌های گرمایشی صنعتی خواهیم پرداخت.

تعمیر و نگهداری از سیستم‌های گرمایشی صنعتی

 

نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی

نگهداری سیستم گرماییشی صنعتی

 

هزینه بالای نگهداری از سیستم‌های گرمایشی صنعتی

همان طور که می‌دانید هرگونه نگهداری و ارائه سرویس به سیستم‌های گرمایشی صنعتی هزینه در بر خواهد داشت. با این حال باید مزایایی که تعمیر و نگهداری منظم انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی فراهم می‌کنند را در نظر داشته باشید. جلوگیری از بروز مشکل و خرابی سیستم گرمایشی به معنای عدم اتلاف وقت کارگران هنگام انتظار برای تعمیر است. اگر شما در زمان مناسب اقدام به تعمیر و ارائه سرویس به سیستم گرمایشی صنعتی خود نکنید، ممکن است یک ایراد کوچک به قطعات و قسمت‌های دیگر سیستم‌های گرمایشی صنعتی آسیب وارد کرده یا عملکرد کل سیستم گرمایشی را با مشکل مواجه کند. در این صورت باید هزینه‌ی بیشتری را بابت تعمیر قطعات مختلف هیتر صنعتی خود یا سیستم گرمایشی پرداخت کنید.

با توجه به اینکه در بسیاری از ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی سیستم‌های گرمایشی نقش بسیار مهمی ‌در روند کاری و تولیدی دارند، از کار افتادن آنها به معنای متوقف شدن کار و فعالیت خواهد شد. با این وجود علاوه بر پرداخت هزینه‌های بیشتر جهت تعمیر قطعات مختلف هیتر یا کل سیستم گرمایشی، متحمل زیان‌های ناشی از متوقف شدن کار نیز خواهید شد. با توجه به اینکه قطعات سیستم‌های گرمایشی صنعتی در مقایسه با هیتر‌های خانگی دارای قیمت بالاتری هستند، در صورت خرابی و از کار افتادن آنها باید هزینه‌ی بالایی را صرف تعمیر یا تعویض قطعات سیستم گرمایشی خود بکنید. در صورت از کار افتادن و خرابی کل سیستم ‌گرمایشی صنعتی نیز باید در نظر بگیرید که خرید سیستم گرمایشی صنعتی جدید چه هزینه‌ای در بر خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به منظور صرفه جویی در هزینه‌های تعمیر نسبت به ارائه‌ی سرویس و نگهداری سیستم گرمایشی خود در بازه‌های زمانی منظم اقدام کنید.

نگهداری منظم و افزایش بازده گرمایشی سیستم‌های حرارتی و گرمایشی

از طرف دیگر نگهداری مناسب سیستم گرمایشی صنعتی و کنترل منظم و به موقع آن موجب عملکرد بهتر هیتر و افزایش بازده گرمایشی آن می‌گردد. افزایش بازده گرمایشی سیستم‌های حرارتی و گرمایشی به این معنا است که سیستم با مصرف کمترین میزان انرژی یا سوخت، بیشترین انرژی گرمایی را تولید می‌کند. با توجه به اینکه در بیشتر محیط‌های تجاری و صنعتی هزینه‌ی بالایی جهت تامین گرمایش مناسب می‌شود، بازده سیستم‌های گرمایشی دارای اهمیت بسیاری است. چرا که سیستمی‌ که دارای بازده بالایی است، انرژی کمتری مصرف می‌کند و به این ترتیب هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و هزینه‌های گرمایشی ساختمان‌های تجاری و صنعتی نیز کمتر می‌شود. در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی نیز از هیتر‌های کم مصرف استفاده می‌شود. به این طریق تا اندازه‌ی زیادی می‌توان در هزینه‌های گرمایش ساختمان‌های تجاری و صنعتی صرفه جویی به عمل آورد.

خزید جنس مرغوب و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

باید به این نکته‌ی بسیار مهم توجه کرد که ممکن است هزینه‌ی خرید یک سیستم گرمایشی کم مصرف گران‌تر از دیگر سیستم‌های گرمایشی باشد. اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به دلیل میزان مصرف انرژی پایینی که دارند باعث صرفه جویی در هزینه‌های گرمایشی شده و در واقع این امر به سود شما خواهد بود. در آن دسته از سیستم‌های گرمایشی که دارای دیگ بخار هستند، نگهداری مناسب سیستم گرمایشی علاوه بر کاهش میزان مصرف انرژی باعث کاهش میزان مصرف آب نیز خواهد شد.

 

تجهیزات مربوط به سیستم عیب یابی

 

سنسور نشت گاز

سنسور نشت گاز

 

 

روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان عملکرد سیستم‌های گرمایشی را سنجید. با استفاده از برخی تجهیزات تخصصی می‌توان به بررسی عملکرد صحیح سیستم گرمایشی و بازده آن پرداخت و از صحت عملکرد قطعات مختلف آن اطمینان حاصل کرد. به عنوان مثال در آن دسته از سیستم‌های گرمایشی که احتمال نشتی وجود دارد، نصب سنسور‌ها و دستگاه‌های مخصوص تشخیص نشتی کمک بسیاری به عیب یابی به موقع سیستم‌های گرمایشی می‌کند. کنترل و عیب یابی سیستم‌های گرمایشی صنعتی باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام پذیرد. چرا که عدم تشخیص صحیح دلیل ایراد و خرابی سیستم گرمایشی، باعث بروز خسارت و خرابی بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر تکنسین‌ها و افراد متخصص آشنایی کافی با تجهیزات مربوط به سیستم عیب یابی و روش‌های آن را دارند و می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن دلیل مشکل به وجود آمده در سیستم گرمایشی را پیدا کنند و سپس اقدامات و تعمیرات لازم برای رفع مشکل به وجود آمده را انجام دهند.

مشخصات و ویژگی‌های سیستم گرمایشی صنعتی

 

هیترهای صنعتی

هیترهای صنعتی

 

امروزه سیستم‌های گرمایشی صنعتی در انواع و مدل‌های مختلف توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. هر کدام از آنها دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و روش گرمایشی مخصوص به خود را دارند. وجود تنوع در انواع سیستم‌های گرمایشی موجب می‌شود که کاربران بتوانند با توجه به شرایط ساختمان تجاری و صنعتی خود و نیازهای گرمایشی‌شان هیتری را انتخاب کنند که مناسب آنها باشد و بتواند با مصرف کمترین میزان انرژی بیشترین بازده گرمایشی را دریافت کنند. انواع سیستم‌های گرمایشی از نظر نوع سوخت، روش تولید و توزیع انرژی گرمایی، توان حرارتی، اندازه، مدل و … با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از نکات مهم در مورد نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی این است که کاربران با ویژگی‌های سیستم خود آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند اقدامات لازم جهت مراقبت و نگهداری مناسب است هیتر خود را انجام دهند.

 

نگهداری هیتر صنعتی

نگهداری هیتر صنعتی

 

انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی

سیستم‌های گرمایشی صنعتی را می‌توان با توجه به نوع سوخت یا منبع تامین انرژی آنها تقسیم بندی کرد. انواع اصلی سیستم‌های گرمایشی صنعتی با توجه به نوع منبع تامین انرژی به هیتر‌های گاز طبیعی، هیترهای برقی و هیترهای گاز مایع یا گاز پروپان تقسیم بندی می‌شوند. در صورت به کارگیری سیستم‌های گرمایشی صنعتی گازی لازم است که هر از چند گاهی عملکرد صحیح مشعل و جعبه‌ی احتراق بخاری را مورد بررسی قرار دهید. بیشتر بخاری‌های گازی مجهز به دودکش هستند. واضح است که دودکش بخاری گازی را کنترل کنید تا مطمئن شوید که گازهای سمی ‌در فضای ساختمان انتشار پیدا نمی‌کنند. همچنین باید‌ مجراها و شلنگ‌های گاز این نوع بخاری‌ها را مورد کنترل و بررسی قرار دهید.

مقایسه بخاری برقی و بخاری گازی

رعایت نکات ایمنی در هنگام به کار گیری بخاری‌های گازی دارای اهمیت بسیاری است. بخاری‌های برقی در مقایسه با بخاری‌های گازی ایمنی بیشتری دارند. اما باید به این نکته توجه کنید که اتصالات و کلید‌های کنترل حرارت بخاری‌های برقی عملکرد صحیح داشته باشند. در صورتی که بخاری برقی شما مجهز به فن دمنده است، باید از صحت عملکرد فن اطمینان حاصل پیدا کنید. فن نقش مهمی ‌در توزیع مناسب انرژی گرمایی تولید شده در محیط اطراف هیتر دارد و باعث می‌شود که هوای گرم با سرعت و قدرت بیشتری در اتاق مورد نظر توزیع پیدا کند و هوای قسمت‌های مختلف ساختمان به صورت یکنواخت گرم شود. بخاری‌های پروپان دارای کپسول‌هایی هستند که انرژی برای تولید گرما را از این کپسول‌ها به دست می‌آورند. در صورت به کارگیری این نوع بخاری‌ها لازم است که فشار گاز پروپان را کنترل و بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه سوراخ در کپسول یا لوله‌های بخاری که موجب انتشار گاز در فضا شود، وجود ندارد.

بررسی و تعویض منظم فیلترهای هوا

انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی دارای فیلترهای هوا هستند. یکی از نکات مهم در مورد نگهداری سیستم گرمایشی صنعتی این است که در بازه‌های زمانی مناسب فیلتر‌های هوای سیستم‌های گرمایشی را مورد کنترل و بررسی قرار دهید. در صورتی که متوجه شدید فیلترهای بخاری کثیف شده‌اند باید آنها را شستشو داده و آلودگی‌ها را از آنها دور کنید. وجود آلودگی در فیلترهای هوا باعث کاهش عملکرد گرمایشی هیتر شده و امکان ورود آلودگی‌ها به فضای داخل ساختمان را همراه با جریان هوای گرم فراهم می‌کند. در برخی موارد کاربران می‌توانند در صورت داشتن اطلاعات و تجربه‌ی کافی خودشان نسبت به نظافت فیلترهای هوای هیتر اقدام کنید.

در صورتی که فیلتر‌های هوای بخاری معیوب هستند باید نسبت به جایگزین کردن آنها با فیلترهای جدید اقدام کنید. یکی دیگر از قطعات بسیار مهم به کار رفته در بیشتر سیستم‌های گرمایشی صنعتی ترموستات است. ترموستات قطعه‌ای است که به صورت اتوماتیک درجه و میزان هوای گرم تولید شده توسط هیتر را کنترل می‌کند. شما می‌توانید ترموستات سیستم گرمایشی خود را تنظیم کرده و با استفاده از این روش محیط مورد نظر خود را به صورت ثابت گرم نگه دارید. به این ترتیب از تولید انرژی گرمایی اضافه جلوگیری به عمل خواهد آمد و این ویژگی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های گرمایشی خواهد شد. از طرف دیگر در صورت داغ شدن بیش از اندازه‌ی هیتر، ترموستات به صورت خودکار باعث خاموش شدن اتوماتیک آن می‌شود و به این ترتیب ایمنی سیستم گرمایشی نیز تضمین می‌گردد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت، و کاربردهای هر کدام از آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: stheatingservices

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما