کاربرد هیتر تابشی
کاربرد هیتر تابشی چیست و در چه مواقعی استفاده از آن مفید است؟
آبان ۴, ۱۳۹۷
هیتر روغن
هیتر روغن و آشنایی با آن
آبان ۱۱, ۱۳۹۷
هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه

هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه، فن آوری پیشرفته‌ای است که صنعت گیاهداری و باغبانی را به سوی تحولات مثبت سوق داده است. متخصصین گرمایشی و باغبانی در سراسر جهان، هیتر تابشی مادون قرمز را به عنوان راه حلی عالی معرفی می‌کنند که می‌تواند شرایط  گرمایش گلخانه شما را بسیار بهبود ببخشد. هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه به پیشبرد نگهداری و مراقبت از گیاهان  کمک می‌کند و در عین حال هزینه‌های گرمایشی را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

ممکن است شما صاحب یک گلخانه تجاری با مساحت چندین هکتار باشید، یا برای گرم کردن گلخانه‌ی کوچک منزلتان به دنبال روش گرمایشی مناسبی بگردید. در هر صورت، باید بدانید که گرمایش گلخانه نیازمند بررسی و مطالعه‌ی دقیق است. چرا که گرمایش گلخانه در حین مهم بودن، کار آسانی نیست. ممکن است در گلخانه خود، در تمام طول سال محصولات کشاورزی صنعتی تولید کنید، متخصص پرورش گیاهان خاص باشید، یا در طول زمستان و اوایل بهار که هوا سرد است جوانه پرورش دهید. در هر صورت، پیدا کردن سیستم گرمایشی که هم مقرون به صرفه باشد و هم نیازهای گرمایشی گلخانه را به خوبی تامین کنند، مشکل است.

راه حل‌های گرمایش گلخانه

بسیاری از گلخانه‌های تجاری برای گرمایش محیط از سیستم‌های گرمایشی مرکزی دیگ بخار یا هیترهای فن دار استفاده می‌کنند.  سیستم‌ گرمایشی مرکزی، آب گرم را از طریق لوله‌هایی که در نزدیکی  گیاهان گلخانه  قرار گرفته شده‌اند، عبور می‌دهد. در این روش، گرما از لوله‌ها به محیط انتقال داده شده و باعث گرم شدن خاک و گیاهان می‌شود. این سیستم گرمایشی، گرما را به صورت یکسان در سرتاسر محیط گلخانه توزیع می‌کند، اما یکی از معایب آن پرهزینه بودن نصب و به کارگیری آن است.

سیستم‌های گرمایشی فن دار بسیار ارزان‌تر هستند اما کارایی بالایی ندارند و مناسب گرمایش گیاهان نیستند. در واقع جریان هوا باعث از دست دادن گرما و توزیع نامطبوع گرما می‌شود. از دست دادن گرما، حین جابه جایی هوا باعث می‌شود که همواره دمای خاک و گیاهان پایین‌تر از دمای محیط باقی بماند. بیشتر باغبان‌ها، به روش سنتی مجبور بودند که بین هزینه‌ها و بهره وری یک گزینه را انتخاب کنند.

هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه

هیترتابشی مادون قرمز گلخانه، در صنعت گرمایش گلخانه، راه حل‌های گرمایشی را پیشنهاد می‌دهد که با ترکیب کارایی گرمایش مرکزی و مقرون به صرفه بودن هیترهای فن دار، مزایای بسیاری را در مقایسه با روش‌های گرمایشی سنتی در بر می‌گیرند. تنها دلیل این‌که هنوز در گلخانه‌ها هیتر تابشی مادون قرمز را مشاهده نمی‌کنید، این است که فناوری این هیتر بسیار جدید است. پیش‌بینی می‌شود که در طی چند سال آینده هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه، انقلابی در صنعت گرمایشی  گلخانه و گیاه‌داری ایجاد کند.

چه عاملی هیتر تابشی مادون قرمز را تا این حد خاص و استثنایی می‌کند؟

هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه، گرما را از طریق تابش تولید می‌کند. بسیاری از سیستم‌های گرمایشی به وسیله‌ی ترانسفورماتور کار می‌کنند. در این روش گرمایشی، گرم شدن هوا موجب حرکت هوا شده و هوا از فضای گرم به سمت فضای سرد جریان پیدا می‌کند، و اجسام قرار گرفته در محیط به صورت غیرمستقیم توسط هوا گرم می‌شوند. یکی از معایب این نوع گرمایش این است که گرمای بسیاری از دست می‌رود و توزیع گرما در سراسر محیط به صورت یکسان انجام نمی‌پذیرد.

در مقابل، هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه به صورت مستقیم و موثر گیاهان را  گرم می‌کند و هیچگونه اتلاف گرما در این نوع گرمایش  رخ نمی‌دهد. هیتر تابشی مادون قرمز، درست به روشی که خورشید زمین را گرم می‌کند، به گیاهان تابیده و آنها را گرم می‌کند. در نتیجه، این روش گرمایشی یکی از روش‌های کاملا طبیعی است که می‌توان گفت تمام گیاهان با آن سازگاری دارند.

هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه

مزایای استفاده از هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه

هزینه‌ی بکارگیری هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه بسیار پایین است. گرم کردن گیاهان به صورت مستقیم بسیار موثرتر از سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت است، که برای گرم کردن گیاهان، ابتدا باید هوا را گرم کنند. در صورت استفاده از هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه، در ازای گرمای تلف شده، هزینه‌ای نخواهید پرداخت. هم‌چنین هزینه‌ی نصب هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه پایین‌تر از دیگر سیستم‌های گرمایشی است. این سیستم گرمایشی دارای هیترهای مستقل است که می‌توانند به صورت سریع و آسان توسط متخصص نصب شوند. یک سیستم ساده‌تر به معنای مراقبت آسان‌تر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر است.

تنظیم و کنترل دمای هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه

هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه به شما امکان کنترل دقیق‌تر دمای گلخانه را می‌دهد. به این دلیل که درجه‌ی حرارت به جریان و حرکت هوا بستگی ندارد، می‌توانید توزیع مناسب گرما در گلخانه‌ی خود را تضمین کنید. به این ترتیب می‌توانید گیاهان را در سطح زمین، روی قفسه‌ها، یا در گلدان‌های آویز قرار دهید و دیگر نگران قرار گرفتن آنها در نقاط سرد یا گرم گلخانه نباشید. حتی اگر لازم است که در قسمت‌های مختلف گلخانه دماهای متفاوت داشته باشید، می‌توانید از هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه بهره بگیرید تا گلخانه‌ای با چندین منطقه‌ی گرمای ایجاد کنید. با این روش می‌توانید گونه‌های مختلف گیاهان را پرورش دهید.

روش‌های نصب هیتر تابشی مادون قرمزگلخانه

هیتر تابشی مادون قرمز را می‌توانید به روش‌های مختلف نصب کنید. امکان نصب این هیترها روی سقف و دیوار وجود دارد. هم‌چنین می‌توانید این هیتر را به وسیله‌ی زنجیر آویزان کنید. گرمای ساطع شده از هیتر تابشی مادون قرمز، به صورت مستقیم در مسیر تابیده می‌شود و گیاهان قرار گرفته در مسیر تابشی خود را گرم می‌کند. بناابراین هیتر تابشی مادون قرمز گلخانه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

حرارت طبیعی هیتر تابشی مادون قرمز

هیتر تابشی مادون قرمز گیاهان شما را سالم نگه می‌دارد. گرمای مستقیم دوباره تابیده شده از گیاهان گرم شده، گرما را به خاک نیز انتقال داده و باعث رشد سریع ریشه‌ها می‌شود. گرمایش مستقیم حتی بعد از خاموش شدن هیتر، بازتابیده شده و برای مدت طولانی گیاهان را گرم نگه می‌دارد. علاوه‌براین استفاده از هیتر تابشی مادون قرمز امکان ابتلای گیاهان به بیماری ها را نیز کمتر می‌کند، چرا که رطوبت گلخانه در حالت متعادل نگه داشته می‌شود. رطوبت نامناسب می‌تواند باعث کپک، آفت، پوسیدگی ریشه و برگ گیاهان ، و رشد انواع قارچ‌ها و حشرات شود.

منبع: heatingpoint

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما