هیتر گازی مرغداری: ویژگی‌ها و کاربردها

ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی
مهم‌ترین ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی
مهر ۲۴, ۱۳۹۷
انواع هیترهای صنعتی
معرفی انواع هیترهای صنعتی
آبان ۱, ۱۳۹۷
هیتر گازی مرغداری

به منظور تامین گرمایش لازم برای نگهداری مرغ‌ها و پرندگان در مرغداری‌ها به صورت رایج از هیتر گازی مرغداری استفاده می‌شود. مساله‌ی گرمایش در مرغداری‌ها یا سایر لانه‌های نگهداری پرندگان، به منظور حفظ سلامت پرندگان و به حداکثر رساندن رشد مرغ‌ها امری حیاتی است. علاوه براین روش گرمایشی انتخاب شده باید کم هزینه بوده و حداقل انرژی را مصرف کند. بنابراین هزینه‌های ناشی از تامین گرمایش مرغداری، نشان می‌دهد که تا چه اندازه روش گرمایشی انتخابی شما موثر است. در این نوشته قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم: هیتر گازی مرغداری که در سالن‌ها و لانه‌های مختلف استفاده می‌شود، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ کدام نوع از انواع هیتر گازی مرغداری برای مرغداری شما مناسب است؟

روش‌های بسیاری برای گرم کردن محیط مرغداری وجود دارد.هرکدام از این روش‌ها و دستگاه‌های گرمایشی دارای نقاط مثبت و منفی بسیاری هستند و مالکان مرغداری‌ها باید عوامل زیادی را در نظر بگیرند. از جمله‌ی این عوامل، هزینه‌های سرمایه گذاری و عملی، هزینه‌های تهیه‌ی تجهیزات و امکانات لازم، بازده گرمایی و نحوه‌ی توزیع گرما است.

با اینکه انتخاب هیتر مناسب برای به حداکثر رساندن بهره‌وری پرورش مرغ در مرغداری یا لانه‌های نگهداری پرندگان امری بسیار مهم است، شرایط مناسب برای وسیله‌ی گرمایشی و عملکرد دستگاه گرمایشی (کنترل، نگهداری و تعمیر) تاثیرات مهمی دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

روش‌های انتقال حرارت

سه روش عمده برای انتقال حرارت وجود دارد:

هدایت گرما: در این روش، حرارت از طریق تماس فیزیکی و بدون جابه‌جایی قابل توجه ذرات اجسام، از جسمی به جسم دیگرهدایت می‌شود.

جابه‌جایی حرارت: در این روش، انتقال گرما از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر، با استفاده از یک سیال (مایع یا گاز) انجام می‌شود. انتقال گرما می‌تواند به صورت طبیعی( به حرکت درآمدن سیال که از اختلاف دما و تفاوت تراکم ناشی می‌شود) یا به صورت مکانیکی( به حرکت درآوردن سیال با استفاده از تجهیزات مکانیکی) انجام پذیرد.

تابش: در این روش، انتقال گرما از جسمی به جسم دیگر از طریق حرکت موج گرما در فضا، و بدون تماس دو سطح یا دو جسم اتفاق می‌افتد. نمونه‌ی این نوع انتقال گرما، گرم شدن سطح زمین توسط تابش نور خورشید است.

در مرغداری‌ها می‌توان از هر سه روش برای تامین گرمایش محیط استفاده کرد. حتی گاهی به صورت هم‌زمان از ترکیب این سه روش برای  بالا بردن درجه حرارت محیط مرغداری استفاده می‌شود.

انتخاب هیتر گازی مرغداری مناسب

کوره هوای گرم گازی

کوره‌های هوای گرم یا هیترهای هادی حرارت، گرما را در محیط مرغداری توزیع می‌کنند. برای توزیع مناسب گرما در مرغداری از تجهیزات مکانیکی استفاده می‌شود. گرمایش هوای مرغداری می‌تواند به صورت مستقیم از طریق کوره‌های گازی یا به صورت غیر مستقیم از طریق کویل آب گرم انجام شود. به این ترتیب، هوایی که از طریق هیتر گاز به محیط انتقال داده می‌شود، جوجه‌ها را گرم می‌کند.

کوره هوای گرم گازی

کوره هوای گرم گازی

برودرهای تابشی گازی

برودرهای تابشی برای تامین گرمایش محیط از سوخت گاز استفاده می‌کنند. این برودرها برای گرم کردن سطوح( اجسام داغ مانند دیسک‌ها، لوله‌ها، بازتابنده‌های زاویه ای) که روی کف مرغداری قرار داده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اجسام داغ گرما را به جوجه‌ها و کف مرغداری انتقال می‌دهند. انرژی تابشی که به صورت تابش اشعه مادون قرمز انجام می‌شود، جذب بدن جوجه‌ها شده و آن‌ها را گرم می‌کند. هم‌چنین هوایی که در مسیر تابش قرار دارد نیز گرم می‌شود و به این ترتیب باعث گرم شدن محیط مرغداری می‌شود. هدف استفاده از بازتابنده‌ها انتقال حجم بالایی از گرما به کف مرغداری است.

برودرهای تابشی گازی

برودرهای تابشی گازی

هیترهای تابشی لوله‌ای گازی

برخلاف برودرهای تابشی، در هیترهای تابشی لوله‌‌ای گازی، مشعل‌ها به صورت مستقیم هوا را گرم نمی‌کنند. در این حیطه‌ها هوا وارد آتشدان( جعبه‌ی احتراق) شده و سپس  گرما از طریق لوله‌های گرمایشی که گرما را می‌تابانند، به محیط انتقال داده می‌شود. بدین طریق گرما از طریق بازتابنده‌ها به محیط مرغداری و جوجه‌ها انتقال داده می‌شود.

در مقایسه با دیگر هیترها، هیترهای تابشی حجم بسیار بالایی از گرما را تولید می‌کنند. این هیترها که توسط شعله‌ی گاز گرم می‌شوند، سطح تابشی بسیار وسیعی دارند و به همین دلیل قابلیت گرمایشی آن‌ها بسیار بالا است.

هیترهای تابشی لوله‌ای گازی

هیترهای تابشی لوله‌ای گازی

برخی از هیترهای تابشی شامل مشعل و بازتابنده ها هستند تا  الگوهای گرمایشی مطلوبی جهت گرمایش مختاری ها ارائه دهند. با استفاده از این هیترها، به تعداد هیتر کمتری برای تامین گرمایش مرغداری احتیاج پیدا خواهید کرد و در نتیجه از هزینه‌های گرمایشی کاسته خواهد شد.

اعتقاد بر این است که برودرهای تابشی  ۱۵ الی ۳۰ درصد موثرتر است انواع دیگر هیتر هستند.

نکاتی که در تامین گرمایش مرغداری خود باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام استفاده از هیتر گازی مرغداری در مرغداری‌ها و لانه‌های پرورش طیور به آن توجه کنید، هزینه مصرفی گاز برای تامین گرمایش مرغداری است. شما می‌توانید با انتخاب هیتر گازی مرغداری مناسب می‌توانید هزینه مصرف گاز خود را بسیار زیاد کاهش دهید. علاوه براین لازم است که برای جلوگیری از اتلاف گرما سقف، دیوارها و شکاف‌های جداره‌ای مرغداری را با عایق مناسب بپوشانید. باید به صورت دقیق میزان مصرف مقدار گازی را که  توسط هیتر گازی مرغداری برای گرم کردن محیط مرغداری مصرف می‌شود را در نظر بگیرید.

انواع مختلفی از هیتر گازی مرغداری در بازار موجود است که می‌توانید براساس کارآیی و قیمت‌ آن‌ها یک مورد مطابق با نیاز خود را انتخاب کنید. هنگام انتخاب هیتر گازی مرغداری مناسب برای محیط خود باید هزینه‌های مربوطه را مد نظر داشته باشید. علاوه بر هزینه خرید اولیه هیتر، هزینه نصب و نگهداری هیتر از جمله مواردی است که باید در بودجه خود پیش‌بینی کنید. در ضمن باید این نکته را مد نظر داشته باشید که برای تامین انرژی گرمایشی مرغداری یا محیط خود به چه میزان انرژی گرمایی و به طبع آن به چند واحد هیتر گازی مرغداری نیاز دارید.

نکته دیگر توزیع مناسب حرارت محیط مرغداری است.  در صورت انتخاب هیتر تابشی می‌توانید از بازتابنده‌ها استفاده کنید تا هزینه تامین گرمایشی را کاهش دهید. هم‌چنین استفاده از بازتابنده ها باعث می شود که به تعداد هیتر کمتری نیاز داشته باشید.

همان‌گونه بیان شده هزینه نگهداری هیتر و تعمیر واحد گرمایشی از مواردی است که هنگام خرید هیتر برای مرغداری خود لحاظ کنید. هنگام خرید دقت کنید که هیتر بادوامی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری ساده‌تری نیز داشته باشد. هم‌چنین به بازده هیترگازی بسیار دقت کنید. بازده گرمایشی هیتر گازی از ویژگی‌های بسیار مهم یک هیتر به شمار می‌آید. برای مشاهده بازده هیتر خود می‌توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید یا می‌توانید بازده هیتر را از روی دستگاه مشاهده کنید.

با در نظر گرفتن کارآیی‌ها و بازده انواع هیترها، می‌توان گفت هیترهای تابشی گازی و هیترهای مادون قرمز هزینه مصرف انرژی و نگهداری کمتری دارند. تجربه و بررسی‌ها نشان می‌دهند که در مرغداری‌هایی که برای تامین گرمایش آن‌ها از هیترهای تابشی استفاده شده است، هزینه‌های گرمایشی پایین‌تر است. علاوه بر این بازده گرمایشی این هیترها در مقایسه با سایر هیترها بالاتر بوده و قدرت تامین گرمایشی موثرتری از دیگر هیترها دارند.

منبع: aginnovators

 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما