هیتر گازی استخر
نحوه کارکرد و ویژگی‌های هیتر گازی استخر
مهر ۲۱, ۱۳۹۷
ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی
مهم‌ترین ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی
مهر ۲۴, ۱۳۹۷

کوره‌های هوای گرم صنعتی، به صورت کوره‌های نفت‌سوز یا گازسوز هستند. مهم‌ترین کاربرد هوای گرم برای تامین گرمایش مورد نیاز محیط می‌باشد. کوره‌های هوای گرم صنعتی، از تجهیزات صنعتی به شمار می‌آیند و قابلیت بازده گرمایشی بسیار بالایی دارند. قابلیت گرمایشی این کوره‌ها گاهی به بیش از ۲۲۵٫۰۰۰ BTU (واحد سنجش گرمایش بریتانیا) در ساعت نیز می‌رسد. کاربرد کوره هوای گرم براساس مکان‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، تقسیم‌بندی می‌شوند.

کوره‌های هوای گرم هم برای مصارف صنعتی و نیز برخی از مدل‌های آن‌ها برای مصارف خانگی به کار می‌روند. موارد دیگر کاربرد هوای گرم مربوط به استفاده در کارخانه‌ها می‌باشد، بدین صورت که کوره‌های هوای گرم صنعتی، در بسیاری از زمینه‌های صنعتی، از جمله کارخانه‌های تولیدی به کار می‌روند. انواع مختلفی از کوره‌های هوای گرم صنعتی وجود دارد که هر کدام دارای طراحی و مهندسی خاص خود هستند و کاربردهای مختلفی دارند. در این متن سعی شده است چندین نمونه از مدل‌های مختلف و کاربرد کوره‌ هوای گرم صنعتی و ویژگی‌ها و کاربردهای خاص آن‌ها معرفی شود.

بخش های اصلی کوره هوای گرم

  1. بخش گرمایشی
  2. قسمت دمنده و تامین هوا
  3. بدنه و استراکچر
  4. سیستم اتوماسیون و مانیتورینگ دمای محیط و دمای کوره

کوره‌ی بشکه‌ای

کوره‌های بشکه‌ای دارای مدل‌های مختلفی هستند. هرکدام از این کوره‌ها کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه‌ی مطلب سه نمونه از انواع مختلف کوره‌های بشکه‌ای معرفی می‌شوند.

کوره‌ی بشکه‌ای (۶۵۰ درجه‌ی سانتیگرادی)

این کوره‌ها برای فرآیندهایی  که در دمای ۱۵۰ الی ۶۵۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد کوره هوای گرم بشکه‌ای ۶۵۰ درجه سانتیگرادی تامین گرمایش مورد نیاز برای فرآیندهای ذوب و شکل‌دهی قطعات فلزی مانند میله‌های طویل، میله‌های اتصال و دیگر تجهیزات فلزی می‌باشد. هم‌چنین برای تامین گرمای مناسب در فرآیندهای ریخته گری آلیاژ آلومینیوم، قطعات سبک آلیاژ، پیستون و صفحات آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوره‌ی بشکه‌ای (650 درجه‌ی سانتیگرادی)

کوره‌ی بشکه‌ای (۹۵۰  درجه سانتیگراد)

این کوره‌ها برای فرآیندهایی که در دما  ۷۰۰ الی ۹۵۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد کوره هوای گرم بشکه‌ای ۹۵۰ درجه سانتیگرادی تامین گرمایش مورد نیاز برای فرآیندهای شکل‌دهی قطعات مکانیکی، مانند محورهای طولی و میله‌های بزرگ و پختن و سفت‌کردن آن‌ها می‌باشد. قطعات فلزی طبیعی مانند بشکه یا میله توربین به صورت عمودی در کوره قرار داده شده و به خوبی گرم می‌شود. به این صورت می‌توان از تغییر شکل و خم شدن قطعات جلوگیری کرد.

کوره‌ی بشکه‌ای (950  درجه سانتیگراد)

کوره‌ی بشکه‌‌ای مخصوص فرآیندهای دمای بالا

بالاترین درجه‌ی حرارت این نوع از کوره‌ها ۱۲۰۰  درجه سانتیگراد است و محدوده دمایی آن‌ها  از ۸۵۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد متغیر است. کاربرد کوره هوای گرم بشکه‌ای ۱۲۰۰ درجه سانتیگرادی برای نرمال‌سازی، پختن، سفت‌کردن و گرمادهی به فولاد آلیاژ، فولادهایی با دمای ذوب بالا می‌باشد. مواردی مانند فولاد منگنز، فولاد کروم، صنایع فلزی و قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوره‌ی بشکه‌‌ای مخصوص فرآیندهای دمای بالا

کوره‌ی جعبه‌ای (۶۵۰ درجه سانتیگراد)

این کوره‌ها برای فرآیندهایی که در دماهای ۱۵۰ الی ۶۵۰ درجه سانتی گراد انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این کوره‌ها عمدتاً برای حرارت دادن به فرآورده‌های فولاد آلیاژ و انواع قطعات فلزی استفاده می‌شود. هم‌چنین از این کوره ها برای حرارت دادن به آلیاژ آلومینیوم، آلیاژ مس و ذوب کردن جامدات، پختن و سفت کردن آن‌ها استفاده می‌‌شود.

کوره‌ی بشکه‌‌ای مخصوص فرآیندهای دمای بالا

کوره‌ی جعبه‌ای مخصوص آزمایشگاه (۱۲۰۰ درجه سانتیگراد)

این کوره‌ که دمای بالایی نیز تولید می‌کنند نمونه‌ی جدیدی از کوره‌های آزمایشگاهی کم مصرف است. از این کوره‌ها برای انجام فرآیند‌هایی که در دمای ۹۵۰ الی ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شوند، استفاده می‌شود. علاوه‌ براین برای سنجش و تجزیه و تحلیل عناصر، در موسسات و شرکت‌های صنعتی و معدنی، این کوره به کار برده می‌شود. هم‌چنین برای انجام آزمایش روی فلزاتی که نقطه‌ی ذوب پایینی دارند می‌توان از این کوره استفاده کرد. از دیگر موارد کاربرد کوره هوای گرم آزمایشگاهی، گرمادهی، پختن و سفت کردن قطعات فلزی کوچک در انجام آزمایشات مختلف است. برای انجام آزمایش‌هایی که به دمای بالای محیط نیاز دارند نیز از این کوره‌ها می‌توان استفاده کرد.

کوره‌ی جعبه‌ای مخصوص آزمایشگاه (1200 درجه سانتیگراد)

کوره‌ی جعبه‌ای مخصوص فرآیندهای دمای بالا (۱۶۰۰  درجه سانتیگراد)

از این کوره برای فرآیندهایی که در دمای ۱۴۰۰ الی ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌پذیرند، استفاده می‌شود. این کوره‌ها را می‌توان برای انجام تحقیقات علمی در شرکت‌های صنعتی و معدنی، آزمایشگاه‌ها و غیره به کار برد. برای پخت سرامیک، ذوب فلزات، حرارت دهی فلزات با نقطه‌ی ذوب بالا و حرارت دهی فولاد آلیاژ به کار برد.

کوره‌ی جعبه‌ای مخصوص فرآیندهای دمای بالا (1600  درجه سانتیگراد)

کوره‌ی ذوب و ریخته گری آلومینیوم

محدوده دمای تامین شده توسط این کوره‌ها از ۶۰۰ الی ۹۰۰ درجه سانتیگراد است. کوره آلومینیوم به صورت عمده، برای گرم نگه داشتن دمای فرآیند و ذوب فلزاتی که دمای ذوب پایینی دارند مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب، قلع، کادمیم و سایر آلیاژها استفاده می‌شود. این کوره برای ریخته گری آلیاژ آلومینیوم، ریخته گری پیستون، بلوک موتور، چرخ‌های آلومینیومی خودرو و غیره مناسب است.

کوره‌ی ذوب و ریخته گری آلومینیوم

کوره‌ی ثابت/  کوره ی ذوب و پخت

کوره ذوب محدوده‌ی دمایی ۶۰۰ الی  ۹۰۰ درجه سانتیگراد دارد و برای انجام فرآیندهایی که در این محدوده‌ی گرمایی انجام می‌پذیرند، مناسب است. این کوره، امکان ذوب و ریخته گری فلزات آلومینیوم، سرب، روی، و غیره را فراهم می‌کند. این کوره ها دارای ساختار فوق العاده‌ای هستند. پوشش چند لایه‌ای مقاوم، عایق بادوام، و طول عمر بالای این کوره‌ها از مزیت‌های منحصر به فرد آن‌ها به حساب می‌آید. هم چنین نحوه‌ی نصب این کوره‌ها سریع و آسان انجام می‌پذیرد.

کوره‌ی ثابت/  کوره ی ذوب و پخت

کوره‌ی ذوب منیزیم

از این کوره برای ذوب کردن منیزیم، آلیاژ منیزیم و غیره استفاده می‌شود. با استفاده از پمپ هادی مایعات، مایع منیزیم به کوره‌ی نگهدارنده‌ی منیزیم انتقال پیدا کرده و در آنجا گاز زدایی شده و سپس به دستگاه ریخته گری هدایت می‌شود. کوره‌ی ذوب منیزیم و کوره‌ی نگهدارنده از گاز آرگون حفاظت می‌کنند.

کوره‌ی ذوب منیزیم

کوره‌ی الکترودی حمام نمک (۶۵۰ درجه سانتیگراد)

از این کوره‌ها برای گرم کردن و فرم دهی فلزات، قطعات هواپیما، لحیم کاری قطعات موتور هواپیما، قطعات مبدل حرارتی و قطعات رادار کنترل هواپیما استفاده می‌شود. هم‌چنین برای ذوب کردن قطعات فضاپیما، قطعات بارگذاری شده‌ی ماهواره و قطعات الکتریکی با فرکانس بالا می‌توان از این کوره استفاده کرد. محدوده‌ی دمایی کار کوره‌ی الکترودی حمام نمک تا ۶۵۰ درجه‌ی سانتیگراد است. در این کوره‌ها، گرمایش بدون تماس با هوا امکان پذیر است و بدین ترتیب از اکسیداسیون و انحلال پذیری در فرآیندها جلوگیری به عمل می‌آید. از آنجایی که هنگام انتقال گرما از کوره به حمام بخار یا حمام روغن، سطح کوره از نمک پوشانده شده است، انحلال پذیری و اکسیداسیون انجام نمی‌پذیرد.

کوره‌ی الکترودی حمام نمک (۶۵۰ درجه سانتیگراد)

کوره‌ی پخت مداوم سرامیک

سیستم کوره‌های پخت مداوم سرامیک برای پختن مداوم قطعات سرامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این کوره‌ها برای تولید قطعات تزیینی سرامیکی، کاشی‌های سرامیکی، پخت سرامیک صنعتی، وان حمام سرامیکی، و دیگر محصولات سرامیکی استفاده می‌شود.

کوره‌ی پخت مداوم سرامیک 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما