معرفی انواع هیتر صنعتی صنایع غذایی و نحوه کارکرد آنها

بخاری مادون قرمز گاز سوز مرغداری
بخاری مادون قرمز گاز سوز مرغداری
تیر ۱۸, ۱۳۹۸
انواع سوخت برای بخاری مادون قرمز
انواع سوخت برای بخاری مادون قرمز
تیر ۳۰, ۱۳۹۸
هیتر صنعتی صنایع غذایی

امروزه در صنایع غذایی برای پیشبرد اهداف صنعتی از انواع هیتر صنعتی صنایع غذایی بهره‌های فراوانی برده می‌شود. به کارگیری هیتر صنعتی صنایع غذایی باعث افزایش بازده روند کاری و تولیدی در کارخانه‌های تولید و عرضه ی مواد غذایی و مراکز سرویس دهی صنایع غذایی می‌شود. هیتر صنعتی صنایع غذایی توسط کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های گرمایشی صنعتی در مدل‌ها و طرح‌های متنوع طراحی و ساخته می‌شود. هر کدام از انواع هیترهای صنعتی با توجه به ویژگی‌هایشیان در فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیوه‌ی کار بیشتر هیترهای صنعتی به کار رفته در صنایع غذایی به اینگونه است که از انرژی الکتریسیته برای تولید انرژی گرمایی لازم استفاده می‌کنند. هیتر صنعتی به کار رفته در صنایع غذایی از یک روش گرمایی موثر برای گرم کردن سیالات مختلف استفاده می‌کند. از این هیتر صنعتی می‌توان برای گرم کردن مایعاتی که دارای چگالی یا غلظت بالایی هستند یا خاصیت چسبندگی بالایی دارند و هم‌چنین مواد غذایی خاص استفاده کرد. هیتر صنعتی صنایع غذایی دارای انواع مختلفی مانند هیتر جوشاننده، هیتر احتراق، و هیترهای پیشرفته‌ای که با روش گرمایش انتقال بخار گرم کار می‌کنند، است. ممکن است روش گرمایشی هیتر صنعتی صنایع غذایی بر پایه‌ی روش‌های اولیه و سنتی گرمایشی باشد. اما امروزه این هیترها با توجه به تکنولوژی روز طراحی و ساخته می‌شوند و مجهز به  مدرن ترین قطعات گرمایشی هستند. این هیترها توانایی بالا بردن حرارت حجم زیادی از مواد غذایی را در مدت زمان بسیار اندکی دارند.

دیگ بخار

 گرمایش برقی قابل درجه بندی

 یکی از ویژگی‌های هیتر صنعتی صنایع غذایی این است که قابلیت درجه‌بندی و مقیاس پذیری دارد. این ویژگی  راه حل مناسبی برای مقابله با مشکلات ناشی از کنترل گرمای لازم در فرآیندهای صنعتی است. همانطور که می‌دانید کنترل میزان گرمای تولید شده در شیوه ی گرمایش سنتی به وسیله‌ی نیروی بخار بسیار سخت است. غیر قابل تنظیم بودن میزان گرمای تولید شده و نحوه‌ی توزیع آن باعث کاهش عملکرد گرمایشی و موثر بودن سیستم گرمایشی شود. عدم توزیع مناسب گرما در فرایند مورد نظر باعث هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه‌های گرمایشی می‌شود. حرارت نامناسب ممکن است باعث از بین رفتن مواد غذایی شود. علاوه بر این، به کارگیری سیستم گرمایشی نیروی بخار به طریق سنتی، باعث متحمل شدن هزینه‌های بسیاری می شود. چرا که نصب، نگهداری، و به کارگیری این سیستم گرمایشی به پرداخت هزینه‌ی بالایی نیاط دارد.

هیتر صنعتی برقی

 قابل کنترل و تنظیم بودن گرمای تولید شده توسط هیتر صنعتی صنایع غذایی این امکان را برای سازندگان و تولیدکنندگان فراهم می‌کند که مواد غذایی با کیفیت و مرغوبی تولید کنند. در واقع با استفاده از هیتر صنعتی صنایع غذایی تولید کنندگان وقت و انرژی خود را با نگهداری و کنترل سیستم گرمایشی مرکزی که با نیروی بخار کار می‌کند، هدر نمی‌دهند. هیتر صنعتی صنایع غذایی قادر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن انرژی گرمایی لازم برای گرم کردن حجم زیادی از مواد غذایی مورد نیاز شما را تامین کند. این هیتر با تولید گرمای آنی قابلیت گرم کردن مواد را در مقیاس صنعتی دارد. از هیتر صنعتی صنایع غذایی می‌توانید انواع مواد غذایی را که دارای غلظت‌های متفاوت هستند به راحتی گرم کرده و به درجه‌ی مطلوب برسانید.

نحوه‌ی کار هیتر صنعتی صنایع غذایی

 هیترهای صنعتی به کار رفته در صنایع غذایی دارای یک کویل و طراحی هسته‌ای در سیستم‌های گرمایشی خود هستند. این هیترها انرژی الکتریسیته را به انرژی الکترومغناطیسی قابل استفاده تبدیل می‌کنند. یک کویل خارجی انرژی را گرفته و داخل قطعه‌ی القاء که در تیوب قرار داده شده است، انرژی گرمایی را تولید می‌کند. گرمای حاصل از سیالات در مقایسه با سیستم‌های انتقال حرارت، گرما را با سرعت و اثربخشی بیشتری تولید کرده و به ماده‌ی مورد نظر انتقال میدهد.

کاربردهای هیتر صنعتی صنایع غذایی

دستگاه گرم کن غذا

 

تکنولوژی به کار رفته در ساخت هیترهای صنعتی صنایع غذایی امکان کنترل سلامت مواد غذایی وتولید مواد با کیفیت را بهبود می‌بخشد. این هیترها در مراحل مختلفی مانند مرحله‌ی پاستوریزه کردن، استرلیزه کردن، وتعدیل دمای فرآیند نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای مثال در تولید مواد غذایی مانند آبجو و سیدرینگ، فرایند تقطیر، تولید سس‌هایی که میزان اسید بالایی دارند، انواع آبمیوه و نوشیدنی‌ها، و آن دسته از مواد نوشیدنی که دارای حساسیت بالایی هستند، از هیترهای صنعتی استفاده می‌شود.

 انواع هیترهای صنعتی در مراکز تجاری تولید و عرضه‌ی مواد غذایی کاربردهای فراوانی دارد. علاوه بر کارخانه‌های تولید و عرضه‌ی مواد غذایی، هیترهای صنعتی در رستوران‌ها، فست فودها و مراکز سرویس‌ دهی غذایی به کار برده می‌شوند. هیترهای صنعتی در ساخت لوازم برقی آشپزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در سرخ کن‌های برقی، دستگاه‌های چای و قهوه ساز، فرها و اجاق‌ها، پلوپزها، بخارپزها، ماهیتابه‌های بزرگ، ساندویچ سازها، دستگاه‌های کلوچه پزی، و ماشین‌های ظرفشویی از هیترهای صنعتی استفاده می‌شود. هیترهای صنعتی با توجه به اندازه، طرح، و  ویژگی‌های منحصر به فردشان کاربردهای مخصوص به خود را دارند. بنابراین برای تامین نیازهای گرمایشی هر فرآیند باید هیتر مخصوص آن را تهیه کرد.

 ویژگی‌های مهم هیتر صنعتی صنایع غذایی

 قبل از انتخاب و خرید هیتر صنعتی برای کارخانه تولید مواد غذایی یا رستوران باید در انتخاب اندازه و مدل هیتر دقت کنید. هیتری که انتخاب می‌نمایید باید مناسب با فرآیند مورد نظر شما باشد تا نیازهای گرمایشی فرآیند را به خوبی تامین کند. امروزه بیشتر هیترهای صنعتی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقایسه با دیگ‌های بخار سنتی دارای اندازه‌ی بسیار کوچک‌تری هستند. یکی دیگر از مزیت‌های هیترهای صنعتی صنایع غذای جدید این است که نصب و به کارگیری آنها بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید در مدت زمان بسیار اندکی هیتر مورد نظر را نصب کرده و از اثر گرمایشی آن بهره ببرید.

 قبل از اقدام به خرید هیتر صنعتی باید از با کیفیت و بادوام بودن آن اطمینان حاصل کنید. هیتر مورد نظر باید استانداردهای لازم را داشته باشد. با کیفیت بودن هیتر و قطعات به کار رفته در آن باعث می‌شود که هیتر عملکرد گرمایشی خوبی داشته باشد و شما نیز بتوانید به مدت طولانی از اثر گرمایشی آن استفاده کنید. انتخاب هیتر بادوام و با کیفیتی که مناسب با نیازهای گزمایشی فرایند مورد نظر شما باشد، باعث بهبود روند تولید صنعتی خواهد شد. علاوه بر این، با انتخاب هیتر با کیفیت نیازی به تعمیر و تعویض زود هنگام هیتر نخواهید داشت.

منبع: inductionfoodsystems

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما