انواع کاربرد هیتر صنعتی در زمینه‌های صنعتی

انواع هیتر مرغداری
انواع هیتر مرغداری
آذر ۱۰, ۱۳۹۷
راهنمای انتخاب هیتر گازی
راهنمای انتخاب هیتر گازی: چگونه هیتر گازی متناسب با نیاز خود را تهیه کنیم؟
آذر ۱۴, ۱۳۹۷
کاربرد هیتر صنعتی

هیترهای صنعتی در انواع مختلفی وجود دارند. هر کدام از هیترهای صنعتی دارای کاربردهای ویژه و مخصوص به فرآیندهای صنعتی خاص خود هستند. امروزه، کاربرد هیتر صنعتی در زمینه‌های مختلف و گوناگون صنعتی به چشم می‌خورد. برای تهیه‌ و انتخاب هیتر صنعتی مناسب با فرآیندهای کارخانه‌ی خود، لازم است که با انواع کاربرد هیتر صنعتی آشنایی داشته باشید. در این متن با چند هیتر صنعتی مختلف و کاربردهای آن‌ها  آشنا می‌شوید.

 کاربرد هیتر صنعتی

 امروزه هیترهای صنعتی در فرآیندهای صنعتی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیترهای صنعتی در پیشبرد فرآیندهایی مانند صنایع پتروشیمی، صنایع سوخت زیستی، صنایع غذایی و غیره به کار گرفته می‌شوند. در عصر کنونی، با پیشرفت تکنولوژی و فن‌آوری مدرن نمی‌توان کاربرد هیتر صنعتی و نقش چشم‌گیر آن در پیشرفت صنعتی را نادیده گرفت. در ادامه‌ی مطلب چند نمونه از هیتر صنعتی و کاربردهای آن‌ها در زمینه‌ی صنعت را معرفی می‌کنیم.

 کاربرد هیتر صنعتی در پتروشیمی

اگر کارخانه‌ی شما با صنعت پتروشیمی سر و کار دارد و هم‌چنین برای انجام فرآیندهایی که به گرمایش در دمای پایین نیاز دارند، به هیتر صنعتی مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد. هیترهایی که در صنعت پتروشیمی به کار برده می‌شوند دارای انواع مختلف هستند. در زیر به چند هیتر که در صنایع پتروشیمی کاربرد دارند اشاره می‌شود.

 هیتر مخزنی

هیتر مخزنی ‌وسیله‌ی گرمایش مناسبی برای مواد چسبنده ذخیره و نگهداری شده در داخل مخزن‌ها هستند. این هیترها به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز ندارند. بنابراین هزینه‌های نیروی انسانی و دیگر هزینه‌های عملی کاهش پیدا می‌کند. هیترهای مخزنی نیز دارای انواع مختلف هستند و هر کدام کارآیی خاص خود را دارند.

هیتر صنعتی چرخشی

این روزها برای گرم نگه داشتن انواع مایعات و گازها، از هیتر صنعتی چرخشی استفاده می‌شود. به علت قابلیت بالای این هیترها در به کارگیری گرمایش انواع مختلف ماده‌ها، هیترهای صنعتی چرخشی برای استفاده در مصارف صنعتی ایده‌آل هستند. هیترهای صنعتی چرخشی به خوبی گرمایش لازم برای نیازهای صنعتی را تامین می‌کنند.

هیترهای چرخشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با سرعت بالایی گرمای لازم را تولید می‌کنند. این هیترها بسیار کم مصرف بوده و برای استفاده در فرآیندهای گوناگون با دماهای مختلف مناسب هستند. یکی دیگر از مزیت‌های هیتر صنعتی چرخشی ایمن بودن آن هنگام مورد استفاده قرار گرفتن در فرآیندهای صنعتی است.

یکی از انواع کاربرد هیتر صنعتی چرخشی، به کارگیری آن در صنعت پتروشیمی است. در صنعت پتروشیمی به گرمایش مواد شیمیایی و مایعات مانند نفت و فرآورده‌های آن نیاز است. این هیتر علاوه بر مصرف پایین انرژی تکمیل فرآیند را به گونه‌ای کنترل می‌کند که به مواد اولیه آسیب وارد نشود.

‌هم‌چنین، از هیتر صنعتی چرخشی در فرآیندهای هسته‌ای برای تامین گرمایش مورد نیازاستفاده می‌شود. این هیترها امنیت فرآیند را تضمین می‌کنند. در صورت گرمایش بیش از اندازه، هیتر درجه حرارت را کاهش می‌دهد. به این ترتیب در طول فرآیند، دما کنترل شده و از خطرات احتمالی مانند آتش سوزی و انفجار جلوگیری به عمل می‌آید.

از هیتر صنعتی چرخشی در صنایع نفت و گاز نیز استفاده می‌شود. هیترهای صنعتی حالت چسبندگی مواد را تغییر داده و آن را به حالت مناسب در می‌آورند. هم‌چنین برای گرمایش گاز طبیعی، نگهداری و جلوگیری از یخ زدگی برخی مایعات و نیز تجزیه‌ی مواد نفتی از این هیترها بهره‌برداری می‌شود.

هیترهای غوطه وری

هیترهای غوطه وری لبه‌دار تقریباً صد درصد انرژی دریافتی را به گرما تبدیل می‌کنند. این هیترها برای گرمایش نفت و روغن و دیگر مواد در داخل مخزن‌های پتروشیمیایی مناسب هستند. قابلیت گرمایشی این هیترها بسیار بالا بوده و تحمل دمای بسیار بالایی را دارند. یکی دیگر از قابلیت‌های هیترهای غوطه وری توانایی آن‌ها در انجام فرآیندها، با مواد با چگالی‌های مختلف است.

 هیتر رجنراسیون

هیترهای رجنراسیون دارای قدرت عملکرد بسیار بالایی هستند. این هیترها برای فرآیندهای گازهای در حال سوخت داخل یونیتهای رجنراسیون کاتالیست به کار می‌روند. هیترهای چرخشی یا لبه دار رجنراسیون دارای تنوع در اندازه و کاربرد هستند. یکی از مزیت‌های مهم برای هیترهای صنعتی امنیت کار آن‌ها است. وجود پنل کنترل در این هیترها امنیت و امکان کنترل فرآیند را تضمین می‌کند.

کاربرد هیتر صنعتی در صنایع سوخت زیستی

هیترهای چرخشی برای فرآیندهایی که با صنایع سوخت زیستی سر و کار دارند، مناسب هستند. این هیترها بسیار ایمن بوده و در عین حال کارآیی بالایی نیز دارند. هم‌چنین نحوه‌ی نصب هیترهای چرخشی بسیار ساده است. زیست توده ممکن است طی فرآیندهایی به سوخت‌های مایع تبدیل شود که به آن سوخت زیست می‌گویند. مایع سوخت زیست کاربردهای بسیاری در تامین سوخت اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، هواپیماها و قطارها دارد. دو نوع معمول سوخت زیست وجود دارد: اتانول و بیودیزل.

کاربرد هیتر صنعتی

اتانول نوعی از الکل به شمار می‌آید. از اتانول اغلب به عنوان سوخت کمکی برای کاهش مونوکسید کربن و دودهای سمی و مضر ناشی از کار موتور اتومبیل‌ها استفاده ‌می‌شود. اتانول ماده‌ای است که از تخمیر زیست توده‌ی بالا در کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید.

بیو دیزل می‌تواند به صورت سوخت کمکی یا سوخت کامل مورد استفاده قرار بگیرد. از بیو دیزل به عنوان سوخت موتورهای دیزلی استفاده می‌شود. بیو دیزل از ترکیب الکل و متانول با روغن گیاهی، چربی حیوانی، یا روغن بازیافت شده‌ی پخت و پز به دست می‌‌آید.

هیترهای چرخشی برای گرمایش مایعات سوخت زیستی به کار می‌روند. این هیترها برای فرآیندهای متفاوتی مانند پمپ کردن مایعات چسبنده و پیش گرمایش روغن‌های مایع به کار گرفته می‌شوند. در برخی از کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی که فضای کافی برای هیترهای بزرگ وجود ندارد، می‌توان از هیترهای چرخشی بهره برد. جمع و جور بودن اندازه‌ی هیترهای چرخشی فضای کافی را در اختیار کارکنان قرار داده و امنیت و رفاه محیط را تامین می‌کند. نصب این هیتر ساده است اما باید توسط متخصصین این کار انجام شود. چرا که هنگام نصب،باید سیم‌کشی و لوله‌کشی به صورت مناسب انجام گیرد.

 مزایای استفاده از هیتر چرخشی در فرآیندهای سوخت زیستی

هیتر چرخشی دارای مزیت‌هایی برای به کار گرفته شدن در صنایع سوخت زیستی دارد. این هیتر دارای کارآیی بالایی در فرآیند انتقال گرما است. هیتر چرخشی در مقابل مواد مختلف شیمیایی مقاوم است. این هیتر از انرژی برق استفاده می‌کند و به همین دلیل دارای ایمنی بالایی است. اندازه‌ی کوچک، و جمع و جور بودن آن باعث می‌شود که فضای زیادی از کارخانه را اشغال نکند. علاوه بر این‌ها هیتر چرخشی نحوه‌ی نصب آسانی دارد.

منبع: accutherm

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما