بررسی مهم‌ ترین مزیت های گرمایش ژئوترمال و استفاده از این سیستم

مقایسه پرکاربردترین هیتر‌ها‌
پرکاربردترین هیتر‌ها‌ : بررسی و مقایسه ویژگی‌های هیترهای پرکاربرد
آذر ۳۰, ۱۳۹۹
نحوه نگهداری کوره
آموزش نحوه نگهداری کوره : مزایای بازرسی منظم و نگهداری صحیح آن
دی ۱۲, ۱۳۹۹
مزیت های گرمایش ژئوترمال

مزیت‌های گرمایش ژئوترمال

مزیت های گرمایش ژئوترمال امروزه‌ این سیستم را به یک روش گرمایشی ایده آل برای تامین گرمای مورد نیاز ساختمان‌های تجاری و صنعتی تبدیل کرده است.‌ همانطور که می‌دانید، تامین گرمای مورد نیاز‌ محیط‌های تجاری و صنعتی با استفاده از روش‌های مختلف گرمایشی انجام می‌پذیرد.‌ به عنوان مثال بسیاری از‌ کاربران از سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت و پمپ‌های حرارتی‌ برای انتقال گرما به فضای مورد نظر خود استفاده می‌کنند.‌ اما باید به این نکته اشاره کرد که‌ روش‌های گرمایشی جدیدی نیز‌ ابداع شده‌اند که مزیت‌های بسیاری دارند.‌ با توجه به اینکه انواع سیستم‌های گرمایشی دارای مزیت‌ها و معایب منحصر به فرد خود هستند، در ساخت سیستم‌های گرمایشی جدید‌ سعی می‌گردد که‌ روش‌های نوینی برای تولید گرما ایجاد شود‌ که دارای مزیت‌های بیشتری در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی قدیمی ‌هستند. همچنین‌ سیستم‌های گرمایشی جدید با توجه به تکنولوژی روز ساخته می‌شوند که سعی می‌شود با استفاده از‌ آنها  با کمترین میزان انرژی بیشترین میزان گرما تولید گردد.‌ ممکن است برای اولین بار باشد که با گرمایش ژئوترمال را آشنا می‌شوید.‌ در این نوشته به بررسی مزیت های گرمایش ژئوترمال خواهیم پرداخت. همچنین شما را با نکات مثبت به کارگیری این روش گرمایشی جدید آشنا خواهیم کرد.

 

مزیت‌های گرمایش ژئوترمال

مزیت‌ های گرمایش ژئوترمال

روش گرمایشی ژئوترمال

امروزه گرمایش ژئوترمال به عنوان روش‌ جدیدی برای تامین گرمای مورد نیاز در محیط‌های تجاری و صنعتی و همچنین در مواردی ساختمان‌های مسکونی به کار برده می‌شود.‌ باید به این نکته مهم اشاره کرد که سیستم‌های ژئوترمال دو منظوره هستند و‌ می‌توان با استفاده از آنها سرمایش و گرمایش ساختمان مورد نظر را با مصرف کمترین میزان انرژی تامین کرد.‌ در این روش برای تامین گرمای مورد نیاز هوای داخلی ساختمان، از دمای طبیعی زمین که همواره پایدار است‌ بهره برده می‌شود.‌ با توجه به اینکه دمای زیر زمین در تمامی ‌فصل‌های ثابت است،‌ این سیستم گرمایشی همیشه قادر خواهد بود تا تعادل دما را حفظ کند.‌ بنابراین می‌توان در فصل‌های سرد سال برای تامین گرمایش و در فصل‌های گرم سال برای تامین هوای خنک از این روش استفاده کرد.‌

گرمایش ژئوترمال یکی از‌ سازگارترین روش‌های گرمایشی با محیط زیست به شمار می‌آید.‌ در این روش گرمایشی پمپ‌های حرارتی و لوله‌ها در زیر زمین‌ نصب می‌گردند.‌ سیستم گرمایشی با استفاده از پمپ مایع سیال انتقال حرارت را از طریق لوله‌ها به گردش در می‌آورد.‌ به این ترتیب سیال با حرکت کردن در زیر زمین و جذب یا دفع حرارت‌ در فضای داخلی ساختمان مورد نظر، باعث خنک شدن یا گرم شدن‌ هوای آن می‌شود.‌ این سیستم گرمایشی انرژی برق بسیار کمی ‌مصرف می‌کند و به کارگیری آن‌ باعث کاهش چشمگیر در هزینه‌های گرمایشی و همچنین هزینه‌های سرمایشی ساختمان‌های تجاری و صنعتی خواهد داشت.‌ بنابراین می‌توان گفت که‌ روش گرمایشی ژئوترمال یکی از‌ روش‌های گرمایشی ایده آل برای تامین هوای‌ گرم و همچنین هوای خنک ساختمان‌های تجاری و صنعتی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها،‌ انباری‌های بزرگ صنعتی، و … است.

مزیت های گرمایش ژئوترمال

گرمایش ژئوترمال

گرمایش ژئوترمال

آشنایی با مزیت های گرمایش ژئوترمال می‌تواند به کاربران کمک کند تا تشخیص دهند که آیا این روش ‌گرمایشی برای محیط مورد نظر آنها مناسب است یا خیر. به همین دلیل در این قسمت به بررسی مهم‌ترین مزیت های گرمایش ژئوترمال خواهیم پرداخت. در صورتی که به دنبال یک روش گرمایشی جدید و ایده‌آل برای تامین گرمای ساختمان مورد نظر خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب و نکات ذکر شده در مورد مزیت های گرمایش ژئوترمال را به دقت دنبال کنید.

صرفه جویی در میزان مصرف انرژی

 

سیستم ژئوترمال

سیستم ژئوترمال

 

مصرف انرژی پایین و کارآمد

یکی از مهم‌ترین مزیت های گرمایش ژئوترمال صرفه جویی در میزان مصرف انرژی است. باید گفت که استفاده از انرژی گرمایی زمین یکی از بهترین روش‌ها به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایشی است. باید بدانید که تامین گرمای مورد نیاز در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی که معمولا مساحت بزرگ و سقف بلندی دارند، می‌تواند هزینه بالایی به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهره‌گیری از سیستم‌های گرمایشی کم مصرف و مقرون به صرفه در این ساختمان‌ها کاربردهای بسیاری دارد و کاربران سعی می‌کنند که روش‌هایی را برای گرمایش ساختمان‌های تجاری و صنعتی به کار ببرند که با مصرف کمترین میزان انرژی بتوانند بیشترین بازده گرمایشی را تولید کنند. علاوه بر کم مصرف بودن و مقرون به صرفه بودن‌ روش گرمایشی ژئوترمال، این سیستم‌های گرمایشی از فرایند تبادل حرارت گرمای زمین استفاده می‌کنند که به مراتب بسیار کارآمدتر از روش تبادل گرما با هوا است.

مناسب برای ساختمان‌های تجاری و صنعتی

همانطور که گفته شد دمای زمین در زیر خط یخبندان نسبتاً پایدار است و تحت تاثیر حرارت سطح زمین قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل به کارگیری این روش در آن دسته از مناطقی که دارای آب و هوای بسیار سرد هستند و پمپ‌های حرارتی کارایی کافی برای تامین گرمای مورد نیاز در این مناطق را ندارند، بسیار موثر خواهد بود. چرا که در این روش پمپ‌های نصب شده در زیر زمین دسترسی کافی به مقدار گرمای زیادی خواهند داشت و به این ترتیب خواهند توانست این گرما را به سطح زمین و به ساختمان مورد نظر انتقال دهند. برای تولید گرما با استفاده از این روش به انرژی بسیار کمی ‌نیاز خواهید داشت. به همین دلیل به کارگیری سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال در ساختمان‌های تجاری و صنعتی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و تاثیر بسیاری در کاهش هزینه‌های گرمایشی خواهد داشت. از طرف دیگر با توجه به دو منظوره بودن این نوع سیستم‌ها، می‌توانید در فصل‌های گرم سال نیز هوای خنک مورد نیاز خود را با استفاده از آنها تامین کنید. پس به این طریق می‌بینید که شما با نصب یک سیستم خواهید توانست مشکل گرمایش و سرمایش ساختمان مورد نظر خود را حل کنید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در مرحله اول نصب سیستم گرمایشی ژئوترمال هزینه‌ بر خواهد بود.

قابل اطمینان بودن روش گرمایشی ژئوترمال

همانطور که گفته شد سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال گرمای مورد نیاز خود را از دمای لایه‌ی داخلی زمین به دست می‌آورند و دمای زمین در لایه‌های زیرین آن ثابت و پایدار است. به همین دلیل سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی مانند سیستم‌های تهویه هوا دارای قابلیت اطمینان بیشتری هستند و می‌توان در شرایط جوی مختلف و در دماهای بسیار سرد نیز روی اثر گرمایشی آنها حساب کرد. به هر حال پمپ حرارتی به کار برده شده در روش گرمایشی ژئوترمال در معرض تغییرات جوی سطح زمین نیست و در واقع برای این سیستم گرمایشی فرقی نمی‌کند که دمای سطح زمین چقدر باشد. به همین دلیل به راحتی می‌توان با استفاده از این نوع سیستم‌های گرمایشی دمای ساختمان مورد نظر را نیز تا اندازه زیادی به صورت پایدار نگه داشت.

دوام و ماندگاری بالای سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال

 

پروژه‌ی گرمایش ژئوترمال

پروژه‌ی گرمایش ژئوترمال

 

باید گفت که سرمایه گذاری در نصب و به کارگیری سیستم گرمایشی ژئوترمال یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است. قطعات و اجزای به کار برده شده در ساخت این نوع سیستم گرمایشی دارای دوام و ماندگاری بسیار بالایی هستند. بنابراین می‌توانند در طول سالیان دراز به خوبی کار کرده و عملکرد گرمایشی بسیار خوبی داشته باشند. به عنوان مثال حلقه‌های مورد استفاده در پمپ‌های حرارتی به کار رفته در سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال می‌توانند بیش از ۵۰ سال دوام داشته باشند. از طرف دیگر این سیستم‌های گرمایشی در طول عمر مفید خود به سرویس کمی ‌نیاز پیدا خواهند کرد. به این ترتیب حتی اگر در مرحله اول هزینه بالایی جهت نصب این سیستم‌های گرمایشی پرداخت کنید، باید بدانید که روشی را برای گرمایش انتخاب کرده‌اید که به‌ مدت سالیان دراز می‌تواند گرمای مورد نیاز شما را با کمترین هزینه و کمترین میزان مصرف انرژی تامین کند.

جاگیر نبودن سیستم گرمایشی ژئوترمال

 

اتاق مکانیکی سیستم ژئوترمال

اتاق مکانیکی سیستم ژئوترمال

 

یکی دیگر از مزیت های گرمایش ژئوترمال این است که این سیستم‌ها فضای زیادی از داخل ساختمان را اشغال نمی‌کنند. چراکه بخش بزرگی از این سیستم گرمایشی در زیر زمین قرار می‌گیرد. تنها قسمتی  که از سیستم گرمایشی ژئوترمال که قابل مشاهده است، اجزایی هستند که در فضای داخلی ساختمان به کار برده می‌شوند که بسیار جزئی هستند. اتاق مکانیکی ساختمان مجهز به سیستم ژئوترمال تنها دارای پمپ‌های مربوط به پمپ حرارتی خواهد بود و هیچ چیز دیگری در آن قرار نخواهد گرفت. از طرف دیگر با توجه به اینکه سیستم گرمایشی ژئوترمال فضای ساختمان را اشغال نمی‌کند و قطعات آن در زیر زمین نصب می‌شوند، این سیستم گرمایشی باعث ایجاد آلودگی صوتی نمی‌گردد. به همین دلیل می‌توان با استفاده از سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال، گرمای پاک و بدون آلودگی را تولید کرده و محیط مناسبی را برای زندگی و همچنین انجام فعالیت‌های کاری ایجاد کرد. از طرف دیگر با توجه به قابل مشاهده نبودن اجزای سیستم گرمایشی ژئوترمال، از این نوع روش گرمایشی می‌توان در ساختمان‌هایی با دکوراسیون و چیدمان‌های مختلف استفاده کرد.

تعمیر و نگهداری آسان

 

پمپ حرارتی سیستم ژئوترمال

پمپ حرارتی سیستم ژئوترمال

 

از دیگر مهم‌ترین مزیت های گرمایش ژئوترمال می‌توان به نحوه تعمیر و نگهداری آسان آن اشاره کرد. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب سیستم گرمایشی برای ساختمان‌های تجاری و صنعتی نحوه به کارگیری آسان و تعمیر ارزان و آسان قطعات آن است. باید به این نکته اشاره کرد که به عنوان یک کاربر معمولی نمی‌توانید تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی ژئوترمال را انجام دهید. در صورت بروز هر گونه مشکل پیشنهاد می‌شود که از افراد متخصص این کار که دانش و تجربه کافی در این زمینه دارند حتماً کمک بگیرید و این کار را به تکنسین‌ها و متخصصین حرفه‌ای واگذار کنید. با اینحال باید بدانید که تعمیر و نگهداری حرفه‌ای این سیستم‌های گرمایشی تقریباً بدون دردسر خواهد بود. با توجه به اینکه این نوع سیستم‌های گرمایشی در زیر زمین نصب می‌شوند و دوام بسیار بالایی دارند، زمان و هزینه بالایی را صرف نگهداری یا تعمیر آن نخواهید کرد. به عنوان مثال برخی از سیستم‌های گرمایشی در عین کار آمد بودن، شیوه نگهداری آسانی ندارند و کاربران زمان بسیاری را صرف نگهداری و سرویس دهی آنها می‌کنند که انرژی زیادی را از آنها می‌گیرد. از طرف دیگر برخی از سیستم‌های گرمایشی، بخصوص هیتر‌های صنعتی، دارای قطعات گرانی هستند و به دلیل پیچیده بودن ساختار آنها، در صورت بروز مشکل باید هزینه زیادی را برای رفع ایراد و تعمیر آنها پرداخت کرد. با به کارگیری روش گرمایشی ژئوترمال می‌توانید در هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی ساختمان تجاری و صنعتی خود صرفه‌جویی به عمل بیاورید.

سازگار بودن با محیط زیست

سازگار بودن با محیط زیست یکی از عوامل مهم در انتخاب و به کارگیری سیستم‌های گرمایشی در نقاط مختلف کره زمین به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده انواع سیستم‌های گرمایشی تجاری و صنعتی و همچنین کاربران دقت بالایی در ساخت و به کارگیری سیستم‌های گرمایشی سازگار با محیط زیست به خرج می‌دهند. استفاده از سیستم‌های گرمایشی که باعث افزایش آلاینده‌ها و تولید گازهای سمی ‌و گلخانه‌ای در فضا می‌شوند، در سال‌های اخیر آسیب بسیاری به کره زمین وارد کرده است. امروزه در جهت جبران این آسیب‌ها سعی می‌شود ازسیستم‌هایی استفاده گردد که کمترین میزان صدمه را به محیط زیست وارد می‌کنند. به همین دلیل سازندگان و کاربران سیستم‌های گرمایشی به دنبال روش‌هایی هستند که در عین تامین گرمای مورد نظر، باعث آسیب رساندن به کره زمین و محیط زیست نشوند. با توجه به اینکه سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال از انرژی بسیار کمی برای تامین گرمای مورد نیاز استفاده می‌کنند، سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارند. در واقع این سیستم‌های گرمایشی از حرارت خود زمین و انتقال آن به سطح بیرونی کره زمین برای تامین گرمای مورد نیاز استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال باعث تولید گازهای سمی ‌و گلخانه‌ای در زمین نمی‌شوند و می‌توان از آنها به عنوان یکی از سازگارترین سیستم‌های گرمایشی مدرن یاد کرد. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به محیط زیست اهمیت می‌دهند و دوست دارید قدمی ‌در حفظ و نگهداری آن بردارید، می‌توانید برای تامین گرمای مورد نیاز از سیستم‌های گرمایشی ژئوترمال که سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارند، بهره ببرید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت و کاربردهای هر کدام یا در مورد مزیت های گرمایش ژئوترمال و خرید آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید تا با کسب اطلاعات لازم گزینه‌ی مناسبی را به عنوان سیستم گرمایشی خود انتخاب نمایید.

منبع: advantageairtechltd

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما