معرفی مشکلات رایج هیتر، دلایل بروز و راه‌حل‌های آنها

مصرف گاز گرماتاب
مصرف گاز گرماتاب :‌ معرفی‌ گرماتاب به عنوان یک سیستم گرمایش کم مصرف
تیر ۲۴, ۱۳۹۹
تعمیر بخاری برقی
تعمیر بخاری برقی :‌ آشنایی با روش کار بخاری برقی و‌ شیوه‌ی برطرف کردن مشکلات معمول آن
مرداد ۱۲, ۱۳۹۹
مشکلات رایج هیتر

مشکلات رایج هیتر ممکن است برای هر کاربری‌ که از سیستم گرمایشی استفاده ‌می‌کند، پیش بیاید.‌ یکی از مهمترین نکات در مورد‌ نحوه‌ی به کارگیری و مراقبت از سیستم‌های گرمایشی این است که آشنایی کافی با مشکلات متداول پیش آمده برای هیترها را داشته باشید‌ تا در‌ مواقع بروز مشکل بتوانید‌ اقدامات مناسبی را برای رفع مشکل انجام دهید.‌ باید گفت که تشخیص صحیح مشکل سیستم گرمایشی نقش مهمی ‌در‌ تعمیر و اصلاح قطعات‌ معیوب آن دارد.‌ آشنایی با مشکلات رایج هیتر موجب ‌می‌شود که‌ بتوانید منشاء و دلیل عدم عملکرد نامناسب یا خرابی هیتر را به درستی تشخیص دهید و‌ نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.‌ تعمیر و‌ رفع مشکل هیتر در زمان مناسب‌ باعث ‌می‌شود که از‌ وارد آمدن آسیب‌های جدی‌تر و بیشتر به هیتر جلوگیری به عمل آورید.‌ با توجه به اینکه در برخی موارد خرابی یک قطعه‌ی کوچک می‌تواند در طی زمان باعث آسیب دیدن کل سیستم گرمایشی و از کار افتادن آن شود،‌ تعمیر صحیح و به موقع هیتر اهمیت بسیاری پیدا ‌می‌کند.‌ از طرفی دیگر در ساختمان‌های تجاری و صنعتی هزینه‌ی بالایی صرف تامین گرمایش و تهیه‌ی سیستم‌های گرمایشی صنعتی می‌شود. بنابراین نگهداری و به‌ کارگیری مناسب سیستم‌های گرمایشی صنعتی نقش مهمی ‌در صرفه جویی در هزینه‌ها‌ در محیط‌های تجاری و صنعتی دارد. از طرف دیگر انواع هیتر‌ها در پیشبرد فرایندهای تجاری و صنعتی نقش بسیار مهمی ‌دارند. بنابراین عملکرد صحیح سیستم‌های گرمایشی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی اهمیت زیادی دارد. در ساختمان‌های مسکونی نیز انواع هیتر‌ها برای تامین گرمایش به کار برده ‌می‌شوند و خرابی هیتر می‌تواند در فصل سرما مشکلات بسیاری را برای ساکنان ساختمان به وجود بیاورد. در این نوشته شما را با مشکلات رایج هیتر و دلایل آنها‌ آشنا خواهیم کرد.

 

مشکلات رایج هیتر

آشنایی با مشکلات رایج هیتر و دلایل بروز آنها

همانطور که می‌دانید انواع هیترها از چندین قطعه‌ی مختلف ساخته شده‌اند. بنابر این مشکلات به وجود آمده در هیترها ممکن است مربوط به قطعات مختلف آنها باشد. با این حال بیشتر هیترها دارای چند قطعه‌ی اصلی و مشترک هستند که نقش اصلی تولید و توزیع گرما را به عهده دارند. در این قسمت به بررسی مشکلات رایج هیتر که مربوط به قطعات اصلی آنها است، خواهیم پرداخت.

کثیف بودن فیلتر‌های هیتر

 

فیلتر هوای هیتر

 

یکی از مشکلات متداولی که برای هیترها می‌تواند اتفاق بیفتد، کثیف بودن فیلترهای کوره است. در واقع باید گفت که اگر فیلتر‌های کوره کثیف باشند، هیتر نمی‌تواند نفس بکشد. کثیف بودن فیلترهای هیتر موجب ‌می‌شود که هیتر نتوانند به خوبی هوای گرم تولید شده را به قسمت‌های مختلف ساختمان برساند. این امر موجب ‌می‌شود که عملکرد گرمایشی هیتر کاهش پیدا کند. با این حال باید گفت که کثیف شدن فیلتر‌های کوره ممکن است برای هر سیستم گرمایشی پیش بیاید. بنابراین اگر متوجه شدید که فیلترهای هوای کوره‌ی شما کثیف شده‌اند، جای نگرانی زیادی نیست. خوشبختانه تمیز کردن یا تعویض فیلتر‌های کوره کار ساده‌ای است و کاربران ‌می‌توانند شخصاً این کار را انجام دهند. پیشنهاد ‌می‌کنیم فیلترهای کوره را هر ۳ ماه یک بار تعویض کنید. این کار باعث می‌شود که هیتر عملکرد گرمایشی بهتری داشته باشد و انرژی کمتری نیز مصرف کند. بنابراین با تمیز نگه داشتن فیلتر‌های هوا در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد. به خصوص در آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی که به دلیل به ‌کارگیری طولانی مدت ماشین آلات صنعتی و مواد شیمیایی با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، توصیه می‌شود که هر از چند گاهی فیلترهای هیتر را بررسی کرده و نسبت به نظافت و تعویض آنها اقدام کنید.

اگر هیتر شما به صورت مداوم هوا را ‌می‌دمد یا خاموش ‌می‌شود، ‌می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که فیلتر‌های کوره کثیف شده‌اند. همچنین کثیف بودن فیلترهای کوره موجب افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش هزینه‌های مربوط به قبض انرژی خواهد شد. بنابراین اگر به یکباره متوجه شدید که هزینه‌های گرمایشی شما بدون دلیل افزایش پیدا کرده‌اند، ‌می‌توانید دلیل آن را در کثیف بودن فیلتر‌های کوره جستجو کنید.

خاموش شدن چراغ پیلوت یا روشن نشدن آن

 

چراغ پیلوت هیتر

 

یکی دیگر از مشکلات رایج هیتر این است که چراغ پیلوت خاموش شود یا اصلا روشن نشود. امروزه بیشتر هیترهای جدید مانند هیتر‌های قدیمی ‌دارای پیلوتی نیستند که در دسترس باشد و درصورت خاموش شدن بتوانید آن را روشن کنید. مگر اینکه کوره‌ی هیتر خیلی قدیمی ‌باشد. امروزه بیشتر هیتر‌ها به جای چراغ پیلوت دارای یک سیستم احتراق هستند. اگر متوجه شدید که چراغ پیلوت کوره روشن نمی‌شود، بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید تا این مشکل را برطرف کند، چرا که این یک مشکل تخصصی است و باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای برطرف شود.

کثیف بودن یا شکسته شدن سنسور شعله

یکی دیگر از مشکلات رایج هیتر کثیف بودن و شکسته شدن سنسور شعله است. در صورتی که سنسور کثیف باشد یا آسیب دیده باشد، به صورت مکرر روشن و خاموش ‌می‌شود، اما روشن باقی نمی‌ماند. در این مواقع کوره به دلیل عملکرد سیستم ایمنی خاموش ‌می‌شود. سنسور دارای یک دریچه‌ی کوتاه است که می‌تواند تشخیص دهد، هنگا‌می ‌که کوره شروع به کار ‌می‌کند، شعله‌ای وجود دارد یا نه. در این حالت اگر کوره به انتشار گاز ادامه دهد در صورتی که شعله‌ای وجود نداشته باشد، ایمنی هیتر به خطر می‌افتد. امروزه هیترها دارای سیستم ایمنی هستند که به صورت اتوماتیک مانع از انتشار گاز می‌شوند. به همین دلیل است که کوره به صورت مرتب خاموش می‌شود.

ممکن است سنسور شعله به دلیل تولید کربن کثیف شود. باید بدانید که حتی کمترین میزان کربن ‌می‌تواند باعث عملکرد نادرست سنسور و خاموش شدن آن شود. تنها راهی که برای رفع این مشکل وجود دارد این است که سنسورهای شعله را بررسی کرده و در صورت مشاهده‌ی آلودگی آنها را تمیز کنید. اگر متوجه شدید که سنسور شعله آسیب دیده است، باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. پیشنهاد ‌می‌کنیم این کار را با کمک یک فرد متخصص انجام دهید و به تنهایی سعی به باز کردن کوره و تمیز کردن سنسور شعله نکنید.

خراب بودن ترموستات

ترموستات

 

اگر متوجه شدید که ترموستات کار نمی‌کند اولین قدمی که باید بردارید این است که باتری‌های ترموستات را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است باتری‌های ترموستات تمام شده باشند. در این صورت باید نسبت به تعویض باتری‌ها یا شارژ کردن آنها اقدام کنید. پس از جایگزین کردن باتری‌های جدید دوباره عملکرد ترموستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که مطمئن شدید باتری‌ها پر هستند، اما ترموستات هنوز هم عملکرد صحیحی ندارد، ترموستات را دوباره تنظیم کنید. اگر با این کار نیز مشکل برطرف نشد، لازم است که با یک فرد متخصص تماس بگیرید و از او بخواهید که اقدامات لازم را برای تعمیر و رفع مشکل ترموستات را انجام دهد. ترموستات قطعه‌ی مهمی ‌است و خراب بودن آن عملکرد سیستم گرمایشی را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد.

 

تعمیر هیتر : آشنایی با مشکلات رایج سیستم های گرمایشی و نکات مهم در مورد تعمیر آنها

دمنده به صورت مداوم کار ‌می‌کند

اگر دمنده‌ی هیتر به صورت مداوم کار ‌می‌کند، ابتدا تنظیمات ترموستات را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است هنگام تنظیم ترموستات دمنده‌ی هیتر را روی گزینه “روشن” تنظیم کرده باشید. در این صورت دمنده به صورت مداوم کار خواهد کرد. برای حل این مشکل ‌می‌توانید تنظیمات دمنده را در حالت اتوماتیک قرار دهید. به این ترتیب دمنده به صورت اتوماتیک در موارد لازم شروع به کار خواهد کرد و پس از رسیدن دمای محیط به درجه‌ی مطلوب، از کار خواهد ایستاد. اگر تنظیمات دمنده روی حالت اتوماتیک قرار دارد اما همچنان به صورت مداوم کار ‌می‌کند، ممکن است این مشکل مربوط به فیلترهای هوا باشد و مجبور باشید فیلترها را تعویض کنید. اگر با تعویض فیلترهای هوا نیز مشکل حل نشد لازم است که از یک تعمیرکار حرفه‌ای تا بخواهید که مشکل را بررسی کند.

دمیده شدن هوای خنک

دمیده شدن هوای خنک یکی از مشکلات رایج هیتر است. همانطور که ‌می‌دانید سیستم‌های تهویه هوا دارای ۲ عملکرد گرمایشی و سرمایشی هستند. در صورتی که از سیستم‌های تهویه هوا برای تامین گرمای مورد نیاز در روزهای سرد استفاده ‌می‌کنید، باید مطمئن شوید که تنظیمات آن روی گزینه‌ی ” گرمایش ” قرار دارد. این یک اشتباه رایج و متداول است که می‌تواند برای هر کاربری به وجود بیاید. اگر تنظیمات سیستم تهویه هوا به اشتباه روی گزینه‌ی ” سرمایش ” قرار داده شده باشد، سیستم باد خنک تولید خواهد کرد. شما به راحتی ‌می‌توانید با تنظیم دوباره‌ی سیستم، گرمای مورد نیاز خود را تامین کنید. اما در صورتی که سیستم تهویه هوا روی گزینه‌ی ” گرمایش ” تنظیم شده است، اما هوای خنک از آن دمیده می‌شود، ممکن است مشکل مربوط به کثیف بودن سنسور شعله یا معیوب بودن آن باشد.

برخی از اتاق‌ها گرم می‌شوند اما برخی از اتاق‌ها خنک باقی ‌می‌مانند.

 

سیستم کانال کشی هیتر

 

اگر برای تامین گرمای مورد نیاز ساختمان خود از سیستم کانال کشی استفاده ‌می‌کنید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید که برخی از اتاق‌های شما گرم شوند اما برخی دیگر به دلیل عدم دریافت جریان هوای گرم کافی سرد باقی بماند. این مشکل می‌تواند مربوط به معیوب بودن سیستم کانال کشی و بروز مشکلی در آن باشد. وجود درز و سوراخ در کانال‌های هیتر می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. همچنین باید دقت کنید که هنگام کانال کشی اندازه‌ی مناسبی را برای کانال‌های خود انتخاب کنید تا با توجه به مساحت هر اتاق گرمای کافی را به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت نمایید. همچنین هنگام کانال کشی باید دقت کنید که دریچه‌های کانال در قسمت‌های مناسبی از اتاق‌ها تعبیه شوند تا گرمای کافی به اتاق‌ها برسد. به عنوان مثال اگر دارای یک اتاق طویل هستید و دریچه‌ی کانال در انتهای اتاق قرار داشته باشد، طبیعی است که قسمتی از اتاق که نزدیک به کانال هیتر است گرم‌تر از قسمت‌های دیگر خواهد بود. سیستم کانال کشی نقش مهمی ‌در توزیع یکنواخت هوای گرم در قسمت‌های مختلف ساختمان دارد. بنابراین باید از تمیز و سالم بودن کانال‌ها اطمینان حاصل کنید.

افزایش مبلغ قبوض انرژی

اگر پس از به کارگیری هیتر متوجه شدید که به طور ناگهانی مبلغ قبض انرژی شما افزایش پیدا کرده است، باید بفهمید که مشکلی در هیتر شما به وجود آمده است. همانطور که گفته شد یکی از دلایل اصلی افزایش یکباره‌ی مبلغ انرژی ممکن است مربوط به کثیف بودن یا معیوب بودن فیلترهای هوا باشد. کثیف بودن فیلترهای هوا ‌می‌تواند تا ۱۵ درصد باعث افزایش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی شود.

تولید صدای زیاد توسط هیتر

شنیده شدن صداهای زیاد و نامعمول از هیتر نشانه‌ی خوبی نیست. اگر هیتر صداهای بلند و غیر عادی را تولید ‌می‌کند، باید متوجه شوید که مشکلی در آن به وجود آمده است. معمولاً رسیدن صداهای نامعمول از هیتر نشانه‌ی خراب شدن موتور آن است. هنگام روشن کردن هیتر ممکن است موتور با ایجاد سر و صدا و به آهستگی شروع به کار کند. همچنین رسیدن صداهای نامعمول ‌می‌تواند به دلیل وجود جسم خارجی یا مانع در کانال‌های هیتر باشد. اگر از سالم و تمیز بودن سیستم کانال کشی اطمینان دارید و هیتر شما صداهای غیرعادی تولید ‌می‌کند، پیشنهاد ‌می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان آن را به دست یک تعمیرکار بسپارید تا از بروز مشکلات جدی‌تر برای موتور جلوگیری به عمل بیاورید.

به مشام رسیدن بوی بد و غیرعادی از هیتر

 

انتشار بوی بد از هیتر

 

یکی دیگر از مشکلات رایج هیتر ایجاد بوی غیرعادی است. اگر بعد از گذشت مدت زیادی هیتر خود را روشن ‌کنید و به مشام رسیدن اندکی بوی گرد و خاک طبیعی است و پس از چند دقیقه کار کردن هیتر این بو از بین ‌می‌رود. اما اگر بوی‌های دیگری به مشام می‌رسد باید به فکر رفع مشکل باشید. اگر احساس کردید که بوی گاز می‌شنوید باید خیلی سریع هیتر را خاموش کرده و از ساختمان خارج شوید. به مشام رسیدن بوی گاز از هیتر ‌می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت بروز این مشکل باید پنجره‌ها و درهای ساختمان را باز بگذارید و نسبت به تعمیر هیتر در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید و از به ‌کارگیری دوباره‌ی هیتر تا قبل از تعمیر امتناع نمایید.

اگر متوجه شدید که بوی فلز مانندی به مشام شما ‌می‌رسد، ممکن است این امر نشان دهنده‌ی انتشار مونوکسید کربن باشد. با این که در بیشتر اوقات انتشار مونوکسید کربن بدون بو اتفاق ‌می‌افتد، گاهی اوقات ممکن است که بوی فلز مانندی به مشام برسد. مونوکسید کربن گاز بسیار خطرناکی است. بنابراین مطمئن شوید که سنسور گاز مونوکسید کربن هیتر به خوبی کار ‌می‌کند. اگر متوجه انتشار گاز مونوکسید کربن شدید سریع هیتر را خاموش کرده و درب و پنجره‌ها را باز بگذارید و از ساختمان خارج شوید. اگر دچار سردرد و سوزش چشم و مجاری تنفسی شدید، هر چه سریع‌تر خود را به درمانگاه برسانید.

اگر متوجه شدید که از هیتر بوی سوختگی قطعات الکتریکی و سیم به مشام ‌می‌رسد، ممکن است ترنسفورمر یا دمنده‌ی هیتر آسیب دیده باشد. انتشار بوی غیرعادی از هیتر را ساده نگیرید و حتماً نسبت به رفع مشکل اقدام کنید تا از بروز خطرات جانی و مالی جلوگیری به عمل بیاورید.

در این نوشته سعی کردیم، تا مشکلات رایج هیتر را بررسی و معرفی کنیم. آیا تا به حال شما با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اید؟ تجربیات و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: tlcplumbing

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما