انواع هیتر برقی صنعتی و کاربردهای آن‌ها

جت هیتر مرغداری چیست؟
جت هیتر مرغداری چیست؟
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷
بخاری‌ تابشی
بخاری‌ تابشی: نحوه کارکرد و تقسیم‌بندی انواع بخاری تابشی
شهریور ۲۵, ۱۳۹۷

انواع هیتر برقی صنعتی در فرآیندهای مختلفی که لازم است دمای یک شی یا فرایند افزایش یابد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، روغن روان‌کاری قبل از تغذیه شدن به ماشین، باید گرم شده باشد، یا در فصل زمستان باید از یخ زده‌گی لوله‌ها جلوگیری به عمل آورد. این هیترها برقی صنعتی هستند که این امر را برای شما ممکن می‌کنند. هیترهای برقی که نوعی از هیترهای صنعتی به شمار می‌آیند، از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی کار می‌کنند. گرمای تولید شده طی فرآیندهای بسیاری به دست آمده و انتقال داده می‌شود.

انواع هیتر برقی صنعتی

  • هیتر نواری
  • هیتر حلقه‌ای
  • هیتر شناور
  • هیتر لوله‌ای
  • هیتر کانالی
  • هیترریسمان و باند
  • هیتر انعطاف پذیر
  • هیتر استوانه‌ای

روش‌های انتقال حرارت:

  1. روش همرفتی
  2. روش رسانا
  3. روش تابشی

روش همرفتی : انتقال گرمای همرفتی، روشی است که در آن حرارت از طریق حرکت و جریان یک سیال (مانند مایع و گاز) اتفاق می‌افتد. دو نوع اولیه از این روش وجود دارد، یکی انتقال گرمای همرفت آزاد، و دیگری انتقال گرمای همرفت تحمیلی است. در روش انتقال گرمای همرفت آزاد، سیال به صورت طبیعی‌ و به کمک سطح شیب‌دار حرارتی جریان پیدا می‌کند. برای مثال، هوای گرم رو به بالا و هوای سرد رو به پایین می‌رود و همرفت طبیعی باعث می‌شود تا هوای گرم بالای هوای سرد قرار بگیرد. به علت وجود جریان و حرکت هوا، قسمتی از هوای گرم با هوای سرد جابه جا می‌شود. در روش تحمیلی، شرایطی را به وجود می‌آورند تا از طریق یک نیروی خارجی، جابه‌جایی سیال به آسانی اتفاق بیافتد. به عنوان نمونه در روش همرفت تحمیلی، می‌توان از یک فن یا پروانه برای ایجاد جریان هوا استفاده کرد.

روش رسانا: انتقال گرما به روش رسانا، پر کاربردترین شیوه‌ی انتقال گرما به جامدات است.  هنگامی که گرما به جسم جامد انتقال می‌یابد، اتم‌های میکروسکوپی یا ذرات تشکیل دهنده‌ی جسم جامد، شروع به گرم شدن کرده و جنبش‌شان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین دمای جسم نیز بالا می‌رود. این روش عموماً برای گرم کردن جامدات به کار می‌رود، چرا که اجسام جامد ساختار مولکولی تکراری و متراکمی دارند.

روش تابشی: در روش انتقال حرارت تابشی، گرما از طریق امواج الکترومغناطیسی انتقال داده می‌شود. اجسام در درجه‌ی بالاتر از صفر مطلق، از طریق جنبش رندم ذرات‌شان، انرژی گرمایی را منتشر می‌کنند. انرژی گرمایی، از طریق امواج الکترومغناطیسی که از جسم خارج می‌شوند، منتشر می‌شود. انرژی این امواج می‌تواند اشیاء، سیالات، و گازهای اطراف را گرم کند. نمونه‌ی بارز گرمای تابشی همان گرمایی است که ما از تابش نور خورشید دریافت می‌کنیم. مثال دیگر گرمای مورد استفاده در کوره‌های سنتی است که در زمان‌های قدیم برای پختن اجسام به کار گرفته می‌شده.

در قسمت زیر چند نوع از انواع هیتر برقی صنعتی را به صورت مختصر به شما معرفی می‌کنیم تا با کاربردهای انواع هیتر در فرآیندها و موقعیت‌های مختلف آشنایی پیدا کنید.

هیتر نواری

هیتر نواری وسیله‌ای صاف است که روی سطح مورد نظر نصب می‌شود. این هیتر برای گرم کردن هوا و اشیاء اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این هیترها دارای نوارهای باله‌داری هستند که بازده گرمایی هیتر را بیشتر می‌کنند.

هیتر نواری

هیتر حلقه‌ای

هیتر حلقه‌ای نوعی از هیتر نواری است که به منظور گرم کردن اشیاء گرد مانند قسمت پایینی مخزن‌ها، یا قالب‌های گرد طراحی شده است.

هیتر حلقه‌ای

هیتر شناور

این نوع از هیتر برای گرم کردن مستیم مواد مایع، روغن، و مایعات ناروان به کار می‌رود. هیترهای شناور در تانکر حاوی مایعات نصب می‌شوند. هیترهای شناو، به دلیل اینکه مستقیما در تماس با مایع هستند، بازده گرمایی موثر بالایی دارند. هم‌چنین، این هیترها را می‌توان در مخزن‌های گرمایشی نصب کرد.

هیتر شناور

هیترلوله‌ای

هیتر لوله‌ای عموما برای گرم کردن هوا، انواع گازها، یا مایعات، و از طریق روش‌های همرفتی، رسانا، و تابشی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت این نوع هیترها این است که بسته به نوع کاربرد خاص‌شان، در شکل‌های مختلف طراحی می‌شوند. بنابراین قابلیت بالایی در گرمایش فرایندها و موقعیت‌های مختلف دارند.

هیتر لوله‌ای

هیتر کانالی

هیتر کانالی برای گرم کردن هوایی که از داخل کانال عبور می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هیترها در شکل‌های مربعی، گرد، پیچ و مهره‌ای و غیره در دسترس هستند و متناسب با انواع کانال‌های صنعتی و HVAC  طراحی شده‌اند.

هیتر کانالی

هیتر ریسمان و باند

هیترهای ریسمان و باند، هیترهایی انعطاف پذیرند که دور لوله و سطوح گرد پیچانده می‌شوند. این نوع هیترها برای گرم کردن لوله‌ها و مخازن مناسب هستند.

هیتر ریسمان و باند

هیتر انعطاف‌ پذیر

هیتر انعطاف ‌پذیر وسیله‌ای است که می‌توان آن را روی سطحی که نیاز به گرما دارد جاسازی و نصب کرد. در این روش بین هیتر و سطح موردنظر بیشترین تماس ممکن برقرار شده وبنابراین بازده گرمایی بالا می‌رود. این نوع هیترها را می‌توان دور لوله‌ها، تانکرها، مخازن استوانه‌ای شکل و هم‌چنین اشکال نامنظم پیچید.

هیتر انعطاف‌ پذیر

هیتر درام یا استوانه‌ای

از این نوع هیتر می‌توان برای گرم کردن سیلندرهای گاز یا مخازن استوانه‌ای شکل که حاوی مایعات هستند، استفاده کرد. تانکرها یا مخازن، درون این هیترها قرار می‌گیرند و گرم نگه داشته می‌شوند. انواع دیگر هیتر درام، مانند هیتر سیلیکونی انعطاف پذیر، به ‌صورت مستقیم به مخزن استوانه‌ای شکل وصل می‌شوند.

هیتر درام یا استوانه‌ای

از نظر کاربردی، کدام نوع هیتر برای شما مناسب است و هنگام خرید چه ملاک‌هایی را باید مد نظر داشته باشید؟

برای اینکه انواع هیتر برقی صنعتی مناسب کار خود را پیدا کنید، لازم است که هم از نیازمندی‌های خود و هم از کاربردهای هیترهای مختلف، اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از این موارد در نظر گرفتن جنس ماده یا مکان مورد نظرتان و هم چنین مقدار گرمایی که لازم است تا آن را گرم کنید، است. برخی از هیترها انحصاراً برای گرم کردن روغن‌ها، مایعات ناروان و محلول‌های خورنده، طراحی شده‌اند. بنابراین از هر هیتری نمی‌توان در هر موقعیتی و هر فرایندی استفاده کرد. به عبارت دیگر نوع هیتر با نوع ماده‌ای که باید گرم شود بایستی سازگاری داشته باشد. لازم است اطمینان حاصل کنید که طی فرایند گرم کردن ماده، هیتر آسیب نبیند. علاوه براین، باید دقت داشته باشید، انواع هیتر برقی صنعتی را که انتخاب می‌کنید، از لحاظ اندازه مناسب با فرایند مورد نیاز شما باشد. قبل از خریداری، وات و ولتاژ هیتر مورد نظر را بررسی کنید. یکی از ملاک‌های مهم در انتخاب هیتر چگالی وات آن است. چگالی وات، سرعت جریان گرما بر هر اینچ مربع از گرمایش سطح می‌باشد. این معیار اندازه‌گیری نشان می‌دهد که گرما با چه تراکمی انتقال داده می‌شود.

منبع: omega

 

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما