تفاوت‌های بخاری گازی و پمپ حرارتی در چیست؟

گرمایش مقرون به صرفه‌ی مرغداری
روش گرمایش مقرون به صرفه‌ی مرغداری
فروردین ۲۷, ۱۳۹۸
گرمایش ارزان کارخانه
رایج‌تری روش‌های گرمایش ارزان کارخانه
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام خرید سیستم گرمایشی باید در نظر بگیرید، شیوه‌ی تامین گرمایش آن است. تامین رفاه و آسایش ساکنان حاضر در ساختمان، یکی از اهداف اصلی سیستم‌های گرمایشی است. بخاری‌های گازی و پمپ‌های حرارتی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین تفاوت بخاری گازی و پمپ حرارتی در نحوه‌ی تولید گرما است. اگر قصد دارید برای ساختمان خود سیستم گرمایشی تهیه کنید، یا می‌خواهید نوع سیستم گرمایشی ساختمان خود را تغییر دهید، بهتر است با سیستم‌های مختلف گرمایشی و انواع بخاری‌ها و ویژگی های آن‌ها آشنایی داشته باشید. استفاده از بخاری گازی و پمپ حرارتی دو نوع روش گرمایشی متفاوت است. آشنایی با انواع تفاوت بخاری گازی و پمپ حرارتی به شما کمک می‌کند تا تصمیم گیری بهتری در مورد انتخاب سیستم گرمایشی ساختمان خود انجام دهید.

یکی از معیارهایی که نقش اساسی در انتخاب سیستم گرمایشی ساختمان دارد، کیفیت تامین رفاه و راحتی ساکنان حاضر در ساختمان است. هنگامی که کنار بخاری قرار می‌گیرید، باید احساس گرمای مطبوعی به شما دست دهد. بیشتر افراد این عقیده را دارند که بخاری‌های گازی گرمای لذت بخشی را به محیط می‌بخشند. اما باید از خود بپرسیم که دلیل این امر چیست.

بررسی‌های انجام شده در مورد این سوال نشان می‌دهند که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بخاری گازی و پمپ حرارتی حرارتی این است که پمپ حرارتی هنگام کار سر و صدای زیادی تولید می‌کند. به خصوصی هنگامی که هوای بیرون سردتر باشد، صدای پمپ حرارتی بیشتر خواهد شد. در این صورت، اگر در ساختمان مورد نطر شما حفظ سکوت و آرامش یکی از لازمه‌های اصلی باشد، استفاده از پمپ حرارت مناسب نخواهد بود.

گرمای تولید شده توسط بخاری‌های گازی تاثیر روانی و فیزیکی مثبتی روی افراد حاضر درساختمان دارد. اگر گرمای تولید شده پایین‌تر از دمای پوست انسان باشد، احساس سردی و خنکی به شما دست خواهد داد. به خصوص اگر توزیع هوا با حرکت و جریان هوا همراه باشد، احساس خنکی بیشتری به شما دست خواهد داد. تحقیقات نشان می‌دهد که در فصل زمستان اگر گرمای تولید شده کمتر از درجه حرارت بدن (یعنی ۳۷ درجه سانتی گراد) باشد، بیشتر افراد احساس سرما خواهند کرد.

پمپ حرارتی

پمپ حرارتی

مهم‌ترین تفاوت بخاری گازی و پمپ حرارتی

همان‌طور که قبلاً گفته شد، مهم‌ترین تفاوت بخاری گازی و پمپ حرارتی نحوه‌ی گرمایش و تولید هوای گرم توسط این دو سیستم گرمایشی است. منبع تامین گرمایش پمپ‌های حرارتی گرمای هوای بیرون از ساختمان است. هنگامی که هوای بیرون سرد می‌شود، گرمای کمتری در دسترس پمپ قرار می‌گیرد. به همین علت پمپ حرارتی درهوای سرد قادر به انتقال گرمای کافی به داخل ساختمان نیست. این امر باعث می‌شود که دمای گرمای تولید شده توسط پمپ حرارتی کاهش پیدا کند.

برای جبران این مشکل، برخی از پمپ‌های حرارتی امکان کار با انرژی برق را نیز دارند. به این ترتیب که در روزهای بسیار سرد که پمپ حرارتی قادر به انتقال گرمای کافی نیست، از انرژی برق برای تولید گرما استفاده می کند. یکی ازمعایب استفاده از انرژی برق، هزینه‌ی بالای مصرف انرژی است. تامین گرمای مورد نیاز با استفاده از انرژی برق در طولانی مدت منجر به افزایش چشم‌گیر هزینه‌های گرمایشی می‌شود.

بخاری گازی

بخاری گازی

کیفیت تامین گرمای بخاری گازی به شرایط جوی خارج از ساختمان بستگی ندارد. بخاری‌های گازی انتقال حرارت، با استفاده از سوزاندن سوخت گاز، به سادگی گرمای مورد نیاز داخل ساختمان را تامین می‌کنند. گرمای تولید شده توسط بخاری گازی، یک جریان هوای گرم و مداوم است که بدون توجه به میزان سرمای بیرون از ساختمان، آسایش ساکنان حاضر در ساختمان را بخوبی را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های بخاری گازی و پمپ حرارتی این است که بخاری‌های گازی سرعت گرمایش بالاتری دارند و هوای ساختمان را در مدت زمان کم‌تری گرم می‌کنند. گرمایش سریع هوای محیط یکی از مزایای بخاری‌های گازی به شمار می‌آید.

مقایسه‌ی قیمت بخاری گازی و پمپ حرارتی

به طور عمده قیمت خرید دستگاه‌های بخاری گازی پایین‌تر است. اگر ساختمان شما مجهز به انشعاب لوله کشی گاز باشد، نصب بخاری گازی کاری ساده‌تر خواهد بود. بخاری‌های گازی هزینه‌ی نگهداری و مراقبت پایینی نیز دارند. علاوه براین، طول عمر بخاری گازی بیشتر است. بخاری گازی و پمپ حرارتی از سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به شمار می‌آیند. به خصوص در مقایسه با بخاری‌های برقی، میزان مصرف انرژی این دو نوع سیستم گرمایشی بسیار کمتر است.

تصمیم گیری در مورد انتخاب بخاری گازی و پمپ حرارتی

جهت اخذ تصمیم‌ گیری بهتر در مورد انتخاب بین بخازی گازی و پمپ حرارتی بهتر است تا با انواع تفاوت بین بخاری گازی و پمپ حرارتی شناخت پیدا کنید. باید گفت که به طور کلی بخاری‌های گازی گرمای مطبوع‌تری را تولید می‌کنند. بسیاری از افراد از نشستن در کنار بخاری گازی احساس لذت بیشتری می‌کنند. بخاری‌های گازی را می توان به دلخواه تنظیم کرد و محیط را به دمای مطلوب رساند. به همین دلیل در صورت استفاده از بخاری گازی احساس سرما در محیط نخواهید کرد. برای اینکه در فصل‌های سرد سال احساس گرما و راحتی کنید، دمای داخلی ساختمان باید بالاتر از درجه حرارت بدن باشد. بخاری‌های گازی این نیاز شما را به خوبی تامین خواهند کرد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد بخاری‌های گازی نزدیک به صد در صد مواقع نیازهای گرمایشی را به خوبی تامین می‌کنند، پمپ‌های حرارتی در چهل درصد از مواقع قادر به تامین گرمای مورد نیاز هستند.

یکی دیگر از مزایای بخاری گازی سرعت بالای تولید گرمای لازم است. مدت زمان کمی طول می‌کشد تا بخاری گازی محیط اطراف خود را گرم کند. شما با ایستادن در نزدیکی بخاری گازی، در مدت زمان بسیار کمی گرمای تولید شده توسط بخاری را احساس خواهید کرد. در مقابل، پمپ‌های حرارتی برای گرم کردن محیط به مدت زمان بیشتری احتیاج دارند و قادر به تولید گرمای آنی و سریع نیستند.

با وجود تمام مزیت‌هایی که بخاری‌های گازی در مقایسه با پمپ‌‌های حرارتی دارند، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یکی از این دو نوع بخاری به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان، به عهده‌ی شما است. شما باید با توجه به شرایط ساختمان و نیازهای گرمایشی خود اقدام به تهیه‌ی سیستم گرمایشی بکنید. برای مثال اگر ساختمان شما در منطقه‌ای قرار دارد که دمای هوا در زمستان خیلی کاهش پیدا نمی‌کند، پمپ حرارتی قادر به تامین گرمای کافی خواهد بود. یا اگر قصد دارید برای تامین گرمای مورد نیاز ساختمان خود از انرژی برق استفاده کنید، می‌توانید از پمپ‌های حرارتی هیبرید که با انرژی برق نیز کار می‌کنند، بهره ببرید.

هر نوع سیستم گرمایشی دارای مزایا و معایب خاص خود است. ویژگی‌های منحصر به فرد انواع سیستم‌های گرمایشی باعث می‌شود که در شرایط و فرایندهای مختلف کاربردهای خاص خود را داشته باشد. شما نیز با توجه به نیازهای گرمایشی و کاربردهای مد نظرتان باید مناسب‌ترین سیستم گرمایشی را برای ساختمان خود تهیه کنید.

منبع: elgas

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما