مبدل حرارتی هیتر صنعتی
انواع مبدل‌های حرارتی هیتر صنعتی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷
راهنمای خرید هیتر گلخانه
راهنمای خرید هیتر گلخانه
آذر ۶, ۱۳۹۷
پمپ حرارتی استخر

روش‌های مختلفی برای گرمایش استخر وجود دارد. پمپ حرارتی استخر است. یکی از این روش‌ها استفاده از امروزه انواع هیتر استخر در بازار وجود دارد که به منظور گرمایش استخرها به کار می‌روند. اما هنوز هم پمپ‌ حرارتی استخر جایگاه خود را در مقام یکی از بهترین هیترهای استخر، از لحاظ مقرون به صرفه بودن اقتصادی و اثر گرمایشی بالا، حفظ کرده است.

عملکرد موثر گرمایشی پمپ حرارتی استخر

مقایسه‌ی پمپ حرارتی استخر با دیگر هیترهای استخر نشان می‌دهد که پمپ حرارتی یکی از بهترین وسیله‌ها برای گرمایش استخر است. هیترهای برقی در مقایسه با پمپ‌های حرارتی استخر بسیار گران قیمت هستند. مصرف انرژی هیترهای برقی به اندازه‌ای زیاد است که تنها برای استفاده در استخرهایی با گنجایش ۱۵۰۰ لیتر مناسب هستند. در واقع استفاده از هیتر برقی برای استخرهای استاندارد که حدود ۵۰۰۰۰ لیتر گنجایش دارند مناسب تلقی نمی‌شود.

هیتر گازی استخر نیز در مقایسه با پمپ حرارتی دارای عملکرد گرمایشی پایین‌تری است. هیتر استخر گازی برای تولید  ۱ KW گرما، به  ۵ KW  انرژی نیاز دارد. در حالی‌که قدرت گرمایشی پمپ حرارتی با توجه به مقدار پایین مصرف انرژی، بالاتر است.

هیتر خورشیدی( هیتر سولار) یکی از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین انواع هیترهای استخر به شمار می‌آید. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که برای استفاده از هیتر خورشیدی به تابش نور خورشید نیاز دارید. بنابراین، استفاده از هیتر خورشیدی در آن دسته از مناطق جغرافیایی موثر است که هوای آفتابی دارند. به منظور گرمایش موثرتر استخر می‌توانید از ترکیب هیتر خورشیدی با پمپ حرارتی استفاده کنید.

انواع هیتر استخر عبارت است از:

هیتر خورشیدی( سولار) استخر

هیتر گازی استخر

پمپ حرارتی استخر

هیتر مستقیم برقی استخر

مزایا و معایب پمپ حرارتی استخر

بزرگترین مزیت پمپ حرارتی، کارایی گرمایشی بالا و مقرون به صرفه بودن آن از لحاظ اقتصادی است. با استفاده از پمپ حرارتی استخر، مصرف میزان انرژی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای کاهش هزینه‌های گرمایش استخر لازم است که از پوشش مناسب استخر نیز استفاده کنید. علاوه براین، تنظیم درجه حرارت استخر در روزهای که استخر استفاده نمی‌شود، یکی از روش‌های موثر کاهش هزینه‌های گرمایش استخر و جلوگیری از اتلاف انرژی است.

هیترهای پمپ حرارتی استخر با کارآیی بالای گرمایشی و کم مصرف بودن، نکات ضعفی نیز دارند. یکی از معایب پمپ حرارتی استخر این است که سرعت گرمایشی پایینی دارد. پمپ‌های حرارتی استخر هیترهای کم سرعتی به شمار می‌آیند. در واقع هنگام استفاده از پمپ حرارتی، برای گرم کردن آب استخر به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارید.

یکی دیگر از نکات ضعف پمپ حرارتی استخر این است که  کارکرد آن‌ها به درجه حرارت محیط بستگی دارد. هرچقدر که دمای محیط بالاتر باشد، پمپ حرارتی، استخر را در مدت زمان کم‌تری گرم می‌کند. بنابراین در مناطقی که دمای محیط کمتر از ۵ درجه‌ی سانتیگراد باشد، پمپ حرارتی قادر به گرمایش مناسب و مفید استخر نخواهد بود.

البته پمپ‌های حرارتی فصلی هم وجود دارند که شامل این موارد نمی‌شوند. با این‌حال، این پمپ‌های حرارتی نیز در مقایسه با دیگر هیترهای استخر، سرعت گرمایشی پایین‌تری دارند. این پمپ‌ها در دمای محیط پایین‌تر از ۵ درجه سانتی گراد، تنها توانایی ثابت نگه داشتن دمای استخر را دارند.

هیتر استخر

انتخاب پمپ حرارتی استخر مناسب

برای انتخاب پمپ حرارتی استخر مناسب از میان انواع مختلف پمپ‌های حرارتی موجود در بازار، باید استانداردهای COP را در نظر بگیرید. معیارهای COP، کارآیی گرمایشی پمپ‌ حرارتی استخر را می‌سنجند. هر چقدر که COP  پمپ حرارتی بالاتر باشد، عملکرد گرمایشی آن بهتر است.

هم‌چنین، هنگام خرید پمپ حرارتی باید دقت کنید که پمپ‌های حرارتی استاندارد را انتخاب کنید. متاسفانه برخی از پمپ‌های حرارتی موجود در بازار، کیفیت بالایی برای گرمایش استخر ندارند. نه تنها معیارهای  COP  پمپ حرارتی، بلکه کیفیت قطعات تشکیل دهنده‌ی آن نیز بسیار مهم است. بهتر است که پمپ حرارتی دارای مبدل حرارتی از جنس تیتانیوم باشد. تیتانیوم فلزی است که در مقابل مواد شیمیایی استفاده شده در نگهداری استخر، مقاوم است. این امر باعث می‌شود که طول عمر پمپ حرارتی بالا رفته و هم‌چنین عملکرد گرمایشی بهتری داشته باشد.

در نهایت، هنگام خرید باید دقت کنید که اندازه‌ی پمپ حرارتی که انتخاب می‌کنید، مناسب با اندازه‌ی استخر شما باشد. بیشتر کارخانه‌های استاندارد، روی برگه‌ی مشخصات پمپ حرارتی، مناسب بودن پمپ حرارتی با اندازه‌ی استخر را قید می‌کنند. مطالعه‌ی این برگه به شما کمک می‌کند که بفهمید کدام سایز پمپ حرارتی برای استخر شما مناسب است.

در نظر گرفتن شرایط و موقعیت استخر مورد نظر، در هنگام انتخاب پمپ حرارتی بسیار مهم است. برای مثال هنگام خرید پمپ حرارتی، باید پوشیده بودن یا رو باز بودن استخر را در نظر بگیرید. واضح است که اگر استخر شما رو باز است به پمپ حرارتی قوی‌تری نیاز دارید. با اینکه ممکن است برای تهیه‌ی پمپ حرارتی بزرگتر هزینه‌ی بیشتری صرف کنید، در عوض پمپ حرارتی بزرگ‌تر قدرت گرمایشی بالاتری دارد. علاوه براین، استفاده از پمپ حرارتی بزرگ‌تر مدت زمان گرمایش استخر شما را کوتاه‌تر می‌کند.

 نصب پمپ حرارتی استخر

برای افزایش کارآیی پمپ حرارتی استخر، باید به نحوه‌ی نصب آن نیز دقت کنیم. نصب مناسب هیتر پمپ حرارتی در مکان و موقعیت مناسب باعث بهره‌وری گرمایشی بیشتر می‌شود. به این منظور، بهتر است که پمپ حرارتی استخر را خارج از محیط استخر نصب کنیم. با این روش فضای مفید استخر گرفته نمی‌شود. علاوه براین، با قرار دادن پمپ حرارتی در خارج از استخر، دسترسی آن به منبع هوا آسان‌تر می شود. نصب پمپ حرارتی در خارج از استخر باعث می‌شود که پمپ حرارتی هوای سرد را از محیط استخر دور کند.

ضرورتی ندارد که پمپ حرارتی را زیر نور خورشید نصب کنید. تنها معیاری که وجود دارد دمای محیط اطراف پمپ حرارتی است. یکی دیگر از مواردی که هنگام نصب باید به آن توجه کرد شرایط محیط اطراف هیتر پمپ حرارتی است. لازم است که اطراف پمپ حرارتی تا فاصله‌ی ۵۰ سانتی‌متری خالی باشد. در فاصله‌ی ۳ الی ۵ متری فن نیز نباید وسیله‌ی دیگری قرار داد. هدف از خالی نگه داشتن اطراف پمپ حرارتی این است که هیتر بتواند تا اندازه‌ی ممکن هوای خنک را دور کند.

یکی دیگر از عواملی که هنگام نصب پمپ حرارتی استخر باید به آن توجه کرد، ایجاد سر و صدا توسط پمپ حرارتی استخر است. امروزه کارخانه‌های سازنده‌ی پمپ‌های حرارتی تلاش می‌کنند تا کم صداترین پمپ‌های حرارتی را تولید کنند. با این‌ حال هنوز هم این تلاش‌ها برای تولید هیتر بی‌صدا ادامه دارد. نصب پمپ حرارتی در گوشه‌ی ساختمان باعث می‌شود که سر و صدای کمتری ایجاد شود.

منبع: swimmingpools

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما