مهم‌ترین ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی

کاربرد کوره هوای گرم
انواع کاربرد کوره هوای گرم صنعتی
مهر ۲۲, ۱۳۹۷
هیتر گازی مرغداری
هیتر گازی مرغداری: ویژگی‌ها و کاربردها
مهر ۲۵, ۱۳۹۷
ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی

امروزه در بسیاری از مکان‌های صنعتی و تجاری از هیترهای فن دار صنعتی برای تامین گرمایش محیط استفاده می‌شود. براساس ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی هر کدام از این هیتر در موقعیت‌ها و مکان‌های گوناگونی( مانند کارگاه‌ها، انبارها، سالن‌ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و غیره) می‌توان از آن‌ها بهره برد.

ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی

اساس کار این هیترها استفاده از یک فن برای عبور دادن هوا از یک قطعه‌ی گرمایشی (مانند نیکروم، فویل مقاومتی و غیره) است. هیترهای فن دار از قطعات گرمایشی لوله‌ای یا قطعات گرمایشی پره‌دار ساخته شده‌اند که داخل یک محفظه‌ی فولادی قرار گرفته می‌شوند. این هیترها به یک فن مجهز شده‌اند تا قابلیت بازیافت هوا را داشته باشند. درجه‌ی حرارت هوا بعد از عبور از قطعه گرمایشی بالا رفته و سپس به خارج از هیتر هدایت می‌شود. بدین طریق هیتر فن دار باعث بالا رفتن دمای محیط می‌شود. دو نوع هیتر فن دار وجود دارد: هیتر الکتریکی و هیترتهویه‌ هوای خارجی. ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی الکتریکی بدین صورت است که برای کار کردن از جریان برق استفاده می‌کنند. در این هیترها جریان برق از قطعه‌ی گرمایشی عبور کرده و سپس انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. فن موجود در داخل دستگاه، هوا را به داخل هیتر مکیده و آن را به سمت قطعه‌ی گرمایشی یعنی جایی که هوا را به سرعت گرم می‌کند، انتقال می‌دهد. در مرحله‌ی بعد، هوای گرم شده به خارج از هیتر می‌وزد و باعث گرم شدن محیط می‌شود.

برخلاف هیترهای برقی که با جریان برق کار می‌کنند، هیترهای تهویه هوای خارجی برای کار کردن از سوخت (مانند گاز یا نفت سفید)  استفاده می‌کنند. به غیر از تفاوت در منبع تامین انرژی، کارکرد هیترهای برقی مشابه هیترهای تهویه‌ی خارجی است. هیترهای فن دار برقی در مقایسه با هیترهای تهویه خارجی این مزیت را دارند که تقریباً تمام انرژی دریافتی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند و به این ترتیب بازده گرمایشی نزدیک به ۱۰۰ درصد دارند. در هیترهای گازسوز همواره مقداری از انرژی، طی فرایند گرمایشی اتلاف می‌شود. با این حال هزینه‌ی استفاده از هیتر فن دار برقی بالاتر از هیترهای گازسوز است. در برخی از محیط‌های صنعتی که حاوی یا تولید کننده‌ی مواد شیمیایی اشتعال زا هستند، به دلیل ایمنی بیشتر بهتر است از هیترهای برقی استفاده شود. هم‌چنین در موقعیت‌هایی که برای تکمیل فرآیند اکسیژن کافی باید وجود داشته باشد (مانند گلخانه‌ها یا مراکز کشت و پرورش مواد غذایی و گیاهان) به دلیل سوخت پاک، استفاده از هیترهای برقی توصیه می‌شود.

هیتر فن‌دار صنعتی

با توجه به اینکه انواع مختلفی از هیترهای فن‌دار صنعتی در بازار موجود است و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، این هیترها شامل یک سری ویژگی‌های مشترک هستند. در ادامه‌ی مطلب به انواع ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی اشاره می‌کنیم.

امروزه تقریباً تمام هیترهای فن دار صنعتی جدید دارای گزینه‌ی تنظیم قدرت جریان خروجی باد هستند. به این روش شما می‌توانید با توجه به نیازهای گرمایشی کارخانه یا کارگاه خود، میزان گرمای تولیدی را تنظیم کنید و دمای محیط را در حالت تعادل نگه دارید. این امر باعث می‌شود که هزینه‌های گرمایشی شما نیز به صورت چشم‌گیری پایین آمده و در مواقع غیر ضروری از تولید گرمای بیش از اندازه‌ی نیاز و اتلاف آن جلوگیری به عمل آورید.

محیط‌های صنعتی دارای ترموستات هستند که در صورت رسیدن درجه حرارت دمای محیط به دمای مورد نظر، به صورت خودکار هیتر را خاموش می‌کنند. البته این ترموستات‌ها همواره نمی‌توانند دمای دقیق محیط را تشخیص بدهند، چرا که عموماً این ترموستات‌ها به بدنه‌ی هیتر چسبیده می‌شوند که دمای آن با دمای محیط کمی تفاوت دارد.

هیترهای فن دار تهویه خارجی از قطعات گرمایشی معمول استفاده می‌کنند و قابلیت  تولید گرمای قابل توجهی دارند. در هیترهای فن دار مجهز به سیستم گرمایشی هیدرولیک برای تامین گرمایش محیط از لوله‌های آب گرم استفاده می‌شود.

به طور متوسط مصرف برق هیترهای فن دار میتواند از ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ وات باشد. با این که در مدل‌های پیشرفته‌ی فن هیترها مصرف انرژی کمتر از مدل‌های قدیمی است به صورت کلی هیترها کم مصرف نیستند. یک فن هیتر برقی تقریباً سه برابر بیشتر از یک هیتر تهویه‌ی هوا برق مصرف می‌کند.

هیترهای فن دار برای گرمایش خانه های مسکونی، اداره‌ها و محیط‌های کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هیترهای فن دار صنعتی که دارای طراحی و کاربرد متفاوتی هستند، در مکان‌های بزرگ‌تری مانند انباری‌ها ، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، گلخانه ها و دامداریها و غیره به کار می‌روند.

موارد استفاده هیتر فن‌دار

استفاده از هیتر فن دار روش خوبی برای تامین گرمایش محیط است. برای گرم کردن محیط و هم‌چنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید فن هیتر را در درجه پایین‌تری تنظیم کرده و محیط را به خوبی عایق بندی کنیم. با این روش هوای گرم شده به صورت یکسان در سرتاسر محیط توزیع شده و با وجود عایق بندی مناسب اتلاف گرما اتفاق نخواهد افتاد.

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های هیتر فن‌دار صنعتی این است که علاوه بر تامین گرمایش توسط دستگاه، فن موجود در هیتر باعث تهویه‌ی هوای محیط نیز می‌شود. برای بیشتر محیط‌های صنعتی وجود دستگاه تهویه به همراه یک دستگاه تامین گرمایشی لازم است. در یک سیستم گرمایشی مرکزی عموما  یک کوره یا یک پمپ گرمایی برای گرم کردن آب وجود دارد. علاوه بر گرمایش محیط از طریق تهویه هوای داخل محیط به بیرون رانده شده و با هوای پاک و تازه جایگزین می‌شود. این فرآیند شامل مبادله‌ی هوای داخلی و هوای خارجی محیط است و باعث ایجاد جریان هوا در محیط می‌شود. با استفاده از تهویه بوهای بد، رطوبت، دود، گرمای بیش از اندازه، گرد و غبار و دی اکسید کربن از محیط‌های صنعتی که عموماً با این مشکل‌ها مواجه هستند، خارج می‌شود و اکسیژن جای آن را می‌گیرد.

در محیط‌های صنعتی گرمایش و تهویه‌ی مناسب هوا از مسائل اساسی و بسیار مهم به شمار می‌آیند. چرا که برای محافظت از دستگاه‌ها و ماشین آلات، دمای محیط کارخانه باید مناسب باشد تا بازده کاری دستگاه‌ها کاهش پیدا نکند. هم‌چنین وجود دود و گرد و غبار ممکن است به دستگاه‌ها آسیب جدی برساند. علاوه بر این‌ موارد برخی از فرآیندهای تولیدی باید در دمای مشخصی انجام شوند یا برای تولید برخی از محصولات لازم است که شرایط محیط در تعادل باشد. به همین دلیل می‌توان گفت وجود فن هیتر صنعتی در کارخانه‌ها و دیگر محیط‌های صنعتی و تجاری لازم است.

منبع: atomberg

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما