آشنایی کامل با معایب و مزایای گرماتاب فضای باز

نحوه نگهداری کوره
آموزش نحوه نگهداری کوره : مزایای بازرسی منظم و نگهداری صحیح آن
دی ۱۲, ۱۳۹۹
ایمنی بخاری برقی
مهم‌ترین نکات درباره ایمنی بخاری برقی و نحوه استفاده مناسب از آن
دی ۲۴, ۱۳۹۹
گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز نوعی بخاری تابشی است که برای گرم کردن محیط‌هایی که دارای فضای باز هستند و هوا در آنها جریان دارد، طراحی شده است.‌ تفاوت اصلی گرماتاب فضای باز با بخاری‌های انتقال حرارت در‌ شیوه گرمایشی آنها است. همانطور که می‌دانید بخاری‌های انتقال حرارت گرما را از طریق شیوه همرفت تامین می‌کنند.‌ به این ترتیب که بخاری پس از گرم کردن هوا با ایجاد جریان هوای گرم باعث انتقال گرما به قسمت‌های مختلف ساختمان شده و باعث افزایش دمای آن می‌گردد. در حالی که بخاری‌های تابشی یا گرماتاب‌ها گرما را به روش مستقیم‌ و بدون دخالت جریان هوا ساطع می‌کنند.‌ گرماتاب فضای باز کاربردهای بسیاری در آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارد که دارای فضای باز هستند یا اینکه هوا به صورت مکرر در آنها جریان دارد. با توجه به پرکاربرد بودن گرماتاب‌ فضای باز در محیط‌های تجاری و صنعتی در این نوشته به معرفی این نوع بخاری و بررسی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

 

گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز

آشنایی با روش گرمایشی گرماتاب فضای باز

هنگامی‌ که برای اولین بار‌ عبارت روش گرمایشی تابشی را می‌شنوید، ممکن است تعجب کنید. اما در واقع باید بگوییم که شیوه گرمایشی تابشی یک روش بسیار معمول و رایج است.‌ بارزترین مثال برای معرفی روش گرمایشی تابشی‌، خورشید است. در واقع خورشید نیز از روش گرمایشی برای‌ انتقال گرما به واسطه امواج‌ نور به سطح زمین و گرم کردن آن استفاده می‌کند.‌ از طرف دیگر همه اجسام گرم هنگامی‌ که محیط اطراف آن‌ها خنک‌تر باشد‌، از خود گرما ساطع می‌کنند‌ و در عین حال گرمای تابشی را از اجسام گرم‌تر جذب می‌کنند. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید تقریباً هر آنچه را که می‌بینید باعث تشعشع یا جذب گرما می‌شود.‌ در واقع تمامی ‌اجسام در عین حال که از خود‌ گرما می‌تابانند‌، گرمای اجسام گرم‌تر اطراف خود را نیز جذب می‌کنند. به عنوان مثال وقتی که در یک روز زمستانی آفتابی قدم می‌زنید،‌ به صورت همزمان، هم گرمای تابشی خورشید را جذب می‌کنید و هم گرما را به هوای سرد منتقل‌ می‌نمایید.

 

گرماتاب

گرماتاب

 

باید بگوییم که در روش گرمایش تابشی اجسام به صورت مستقیم گرم می‌شوند. این امر‌ بدین معنا است که در این روش گرمایشی بدون گرم کردن هوا انرژی گرمایی به‌ سطح مورد نظر منتقل می‌گردد.‌ در واقع همین روش گرمایشی مستقیم است که گرماتاب فضای باز را به یک بخاری بسیار موثر و‌ ایده‌آل در فضای باز تبدیل می‌کند.‌ در واقع گرماتاب فضای باز امواج گرمایی را به واسطه‌ اشعه مادون قرمز به سطح و اشیایی که در مسیر تابشی آن قرار‌ داشته باشند ساطع می‌کند و باعث گرم شدن آنها می‌شود.‌ با توجه به اینکه در این روش از گرم کردن هوای اطراف‌ برای بالا بردن دما استفاده نمی‌شود، وجود باد و جریان هوا تاثیری در اثر گرمایشی گرماتاب فضای باز نخواهد داشت. به این ترتیب می‌توان از این نوع بخاری در فضای باز و شرایط جوی مختلف استفاده کرد. در واقع هر چقدر هم که هوای محیط سرد باشد بخاری تابشی‌ کار خود را انجام داده و به خوبی‌ فضای مورد نظر شما را گرم خواهد کرد.

انواع تابش الکترومغناطیسی

اشعه مادون قرمز نوعی از تابش الکترومغناطیسی است. تابش الکترومغناطیسی طیف گسترده‌ای از‌ پدیده‌ها را شامل می‌شود. برای مثال‌ تابش الکترومغناطیسی شامل پرتوهای گاما‌ در انتهای یک طیف تا امواج رادیویی در انتهای دیگر طیف می‌شود. باید گفت که امواج رادیویی‌، امواج مایکروویو‌، امواج مادون قرمز، نور مرئی، نور ماورای بنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما همه اشکالی از تابش الکترومغناطیسی هستند.‌ با این حال در مورد امواج مادون قرمز باید گفت که طیف الکترومغناطیسی این امواج فرکانس‌های بین۴۳۰ THz  و۳۰۰ GHz  را‌ در بر می‌گیرد.

 

گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز

 

مقایسه عملکرد بخاری‌های مادون قرمز و بخاری‌های انتقال حرارت

این یک تصور غلط رایج است که فقط امواج مادون قرمز گرما را منتقل می‌کنند. در واقع بسیاری از اشکال تابش الکترومغناطیسی می‌توانند گرما را تابش و انتقال دهند.‌ دمای یک جسم با طول موج تابش گرمایی که از آن ساطع خواهد شد، تعیین می‌شود.‌ در دماهای بسیار بالا گرمای تابش داده شده به شکل نور مرئی و فراتر از آن‌ گسترش می‌یابد.‌ به عنوان مثال نوک درخشان چکش آهنگری نمونه‌ای از جسمی ‌است که در بخش نور مرئی طیف الکترومغناطیسی گرما قرار می‌گیرد.‌ با این حال بیشتر دما‌هایی که روزانه با آنها روبرو می‌شویم در طول موج‌هایی که به طیف مادون قرمز‌ مربوط می‌شوند‌، گرما را تابش می‌دهند.‌ بنابراین می‌توان گفت که اشعه مادون قرمز و گرما تقریباً یک چیز هستند.‌ تمام گرمای ساطع شده توسط رادیاتور‌های گرمایش مرکزی‌، رادیاتور‌های برقی‌، ریل‌ حوله خشک کن‌، اجاق‌های ذغالی،‌ سیستم‌های گرمایش از کف و‌ …‌ دارای گرمای مادون قرمز هستند.‌ این مورد در تمامی‌ اجسامی ‌که از طریق تابش گرمای خود را انتقال می‌دهند، صادق است.‌ چیزی که‌ بخاری‌های مادون قرمز را خاص می‌کند، این است که آنها فقط از گرمای مادون قرمز استفاده می‌کنند.‌ در حالی که بخاری‌های انتقال حرارت‌ با گرم کردن هوای اطراف و توزیع آن باعث گرم شدن محیط می‌شوند،‌ گرماتاب فضای باز تنها‌ با تاباندن اشعه مادون قرمز‌ گرما را به سطح مورد نظر انتقال می‌دهد.

چرا بخاری‌های انتقال حرارت کاربرد بسیاری دارد؟

‌ممکن است از خود بپرسید با این که بخاری‌های مادون قرمز دارای مزیت‌های بسیاری هستند، چرا به کارگیری بخاری‌های انتقال حرارت کاربرد بیشتری دارد؟ باید به این نکته اشاره کرد که دلیل اصلی این امر این است که‌ برای انتقال گرما به صورت تابشی‌ به یک سطح گرم نیاز است.‌ برای اینکه بخاری‌ انرژی گرمایی را به صورت امواج تابشی ساطع کند،‌ باید بسیار گرم شود‌ یا اینکه‌ در مقایسه با بخاری‌های همرفت سطح داغ بزرگتری داشته باشد.‌ حقیقت این است که تا سال‌های اخیر‌ فناوری به اندازه‌ای پیشرفت نکرده بود که‌ راه حلی برای این مشکل پیدا شود. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید کنندگان زیادی راه حلی را برای این مشکل پیدا کرده‌اند.‌ امروزه بخاری‌های تابشی‌ توسط‌ تولید کنندگان و کارخانه‌های ساخت سیستم‌های گرمایشی بسیاری طراحی و ساخته می‌شوند‌ و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.‌ هم اکنون بخاری‌های تابشی در انواع و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و کاربردهای بسیاری در محیط‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی دارند.‌ باید گفت که روز به روز تعداد کاربران‌ بخاری‌های تابشی افزوده می‌شود. چرا که این نوع سیستم‌های گرمایشی دارای مزیت‌های بسیاری هستند‌ و در آینده نیز به طور قطع شاهد هرچه بیشتر شدن کاربرد گرماتاب‌ها در محیط‌های مختلف خواهیم بود.

 

بخاری تابشی

بخاری تابشی

 

پنل‌های مادون قرمز با استفاده از‌ اصل سطح بزرگ‌تر،‌ گرمایش تابشی را امکان‌پذیر می‌کنند.‌ این صفحات آلومینیومی ‌فوق‌العاده باریک دارای یک حلقه طناب سیم گرمایشی طولانی هستند که گرما داخل آنها توزیع می‌شود.‌ از آنجا که سطح پنل‌ها مساحت زیادی دارد،‌ لازم نیست که دمای آنها‌ بیشتر از ۹۰ درجه سانتیگراد باشد‌ که تقریباً معادل دمای سطح رادیاتور است.‌ بنابراین در صورت تماس با سطح پنل‌ها‌ دچار سوختگی نمی‌شوید.‌ این همان اصلی است که در گرمایش از کف نیز از آن استفاده می‌شود.‌ در روش گرمایش از کف با استفاده از یک سطح بسیار بزرگ،‌ سطح ساختمان شما از طریق تابش کاملا گرم می‌شود.‌ پنل‌های مادون قرمز راه حل ایده آلی برای گرم کردن‌ فضای مورد نظر هستند.

گرماتاب فضای باز‌ با استفاده از عنصر یا قطعه‌ی گرمایشی بسیار گرم‌ برای تولید گرمایش تابشی استفاده می‌کند.‌ بسته به فناوری به کار گرفته شده در ساخت بخاری‌، عنصر گرمایشی بخاری به دمای ۳۰۰ الی ۲۶۰۰‌ درجه سانتی گراد می‌رسد.‌ واضح است که‌ این دما بیش از حد داغ است و نمی‌توان آن را لمس کرد.‌ بنابراین قطعه گرمایشی درون یک حفاظ قرار می‌گیرد و توسط یک توری فلزی در دهانه بخاری محافظت می‌شود.‌ گرماتاب‌های فضای باز معمولاً روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند تا‌ در دسترس نباشند‌ و‌ به این ترتیب از تماس با آنها جلوگیری به عمل می‌آید.‌ نوع‌ عنصر به کار رفته در قطعه گرمایشی بر میزان گرمایی ساطع شده‌ در هر نوع گرماتاب فضای باز متفاوت از یکدیگر است‌ و طیف گسترده‌ای از مدل‌ها با انواع مختلف گرماتاب فضای باز‌ در دسترس کاربران هستند. معمولاً در ساخت گرماتاب‌های تجاری و صنعتی قطعه‌ی گرمایشی از سرامیک ساخته می‌شود. سرامیک رسانای قوی گرما است و در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل گرماتاب‌های سرامیکی دارای توان حرارتی بیشتری هستند. با توجه به تنوع بالای مدل‌های انواع گرماتاب، کاربران می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای گرمایشی خود گرماتابی را انتخاب کنند که مناسب آنها باشد.

 

گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز

 

گرماتاب فضای باز یک گزینه عالی برای فضاهای باز

باید گفت که گرماتاب فضای باز برای به کارگیری در فضاهای بیرونی که تولید گرما به روش انتقال حرارت و همرفت در آنها بی نتیجه است‌، یک روش گرمایشی بسیار ایده آل به شمار می‌آید.‌ چرا که در صورت استفاده از بخاری‌های انتقال حرارت در فضای باز‌، جریان هوا به سرعت باعث دور شدن گرمای تولید شده توسط بخاری و اطراف آن می‌شود.‌

امکان استفاده از گرماتاب فضای باز در ساختمان‌هایی با سقف بلند

در صورتی که با استفاده از گرماتاب فضای باز این اتفاق نمی‌افتد.‌ علاوه بر این که‌ گرماتاب‌ فضای باز‌ یکی از بهترین روش‌ها برای گرم کردن محیط‌هایی است که هوا در آنها جریان دارد‌، این بخاری برای‌ گرم کردن ساختمان‌های مسقف نیز‌ به کار برده می‌شود. به ویژه در آن دسته از ساختمان‌هایی که دارای مساحت بزرگ و سقف بلند هستند‌ به کارگیری گرماتاب فضای باز می‌تواند بسیار موثر باشد.‌ در ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند‌ هوای گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت کرده و از طریق سقف و پنجره‌های ساختمان‌ به فضای بیرون راه پیدا می‌کند‌ و به این ترتیب مقدار بسیاری از گرمای تولید شده توسط بخاری از دست می‌رود.‌ به همین دلیل به کارگیری گرماتاب فضای باز در ساختمان‌هایی مانند انبارها‌، کارخانه‌ها‌، مساجد‌، باشگاه‌های ورزشی‌، و‌…‌ می‌تواند بسیار موثر واقع شود.‌ همچنین می‌توان از گرماتاب فضای باز‌ در ساختمان‌های تجاری نیز بهره برد.‌ به عنوان مثال در فضای باز هتل‌ها، رستوران‌ها، استخرهای روباز،‌ سالن‌های روباز برگزاری مراسم‌ و غیره‌ برای تامین رفاه و آسایش‌ مشتریان از انواع بخاری‌های تابشی فضای باز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از هیتر تابشی در رستوران ها و فست فودها

مزیت‌های گرماتاب فضای باز

مزیت‌های گرماتاب

مزیت‌های گرماتاب

کم مصرف بودن

همانطور که گفته شد با توجه به مزیت‌های گرماتاب فضای باز امروزه‌ کاربران بسیاری به استفاده از این سیستم گرمایشی روی آورده‌اند.‌ در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین مزیت‌های‌ بخاری‌های تابشی فضای باز خواهیم پرداخت.‌ یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گرماتاب‌ها‌ کم مصرف بودن آن‌ها است.‌ می‌توان گفت که گرماتاب‌ها‌ بازده گرمایشی بسیار بالایی دارند و تقریباً تمام انرژی دریافتی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند.‌

اتلاف گرمای بسیار کم

از طرف دیگر به دلیل عدم تاثیر جریان هوا در اثر گرمایشی این بخاری‌ها اتلاف گرما‌ در گرماتاب‌های فضای باز به کمترین میزان خود می‌رسد.‌ به همین دلیل گرماتاب‌ها از کم مصرف‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی به شمار می‌آیند.‌

ایمنی بالا، سهولت نصب

این بخاری‌ها‌ به دلیل نداشتن شعله باز دارای ایمنی بالایی هستند و در صورت رعایت نکات استاندارد در مورد نصب و به کارگیری آنها‌ می‌توانید با خیال راحت و بدون هیچ خطری از آنها استفاده کنید.‌ هنگام نصب بخاری باید دقت کنید که فاصله آن با سطحی که قصد گرم کردن آن را دارید‌ رعایت شود.‌

انواع رایج گرماتاب فضای باز

انواع گرماتاب فضای باز در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای گرمایشی متفاوت کاربران باشند.‌ مدل‌های دیواری و سقفی از جمله پرکاربردترین انواع گرماتاب‌های فضای باز هستند.‌ یکی از مزیت‌های گرماتاب‌های سقفی و دیواری این است که این بخاری‌ها فضای مفید ساختمان را اشغال نمی‌کنند. این نوع بخاری‌ها برای به کارگیری در محیط‌هایی که با مشکل فضا روبه‌رو هستند، سیستم‌های گرمایشی ایده‌آلی به شمار می‌آیند. از طرف دیگر بخاری‌های تابشی سقفی و دیواری به دلیل در دسترس نبودن ایمنی بیشتری دارند.‌ از طرف دیگر گرماتاب‌های فضای باز قابل حمل نیز‌ به منظور استفاده‌ راحت و آسان در مکان‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند.‌ این بخاری‌ها معمولاً اندازه‌ کوچک‌تر و وزن سبک‌تری دارند و به راحتی می‌توان آنها را از مکانی به مکان دیگر انتقال داده و از اثر گرمایشی آن‌ در محل مورد نیاز بهره‌مند شد.‌ گرمای ساطع شده از گرماتاب بسیار لطیف و مطبوع است.‌ همچنین بخاری‌های تابشی دارای سرعت گرمایشی بسیار بالایی هستند و به محض روشن شدن بخاری می‌توانید گرمای ساطع شده از آن را دریافت کنید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید. انتخاب هیتر مناسب به شما کمک می‌کند تا با مصر کمترین میزان انرژی، گرمای مورد نیاز خود را تامین کنید.

منبع: heatingpoint

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما