معرفی انواع بخاری استخر و سیستم گرمایشی مناسب برای تامین گرمایش استخرها

مزایای گرماتاب صنعتی
مهم‌ترین مزایای گرماتاب صنعتی برای محیط‌های صنعتی چیست؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۹
انواع بخاری باشگاه
آشنایی با انواع بخاری باشگاه و سیستم‌های گرمایشی مناسب برای باشگاه‌ها
مهر ۳۰, ۱۳۹۹
انواع بخاری استخر

انواع بخاری استخر

امروزه انواع بخاری استخر برای تامین گرمای مورد نیاز‌ در استخرهایی با شرایط گوناگون، توسط کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های گرمایشی تجاری و صنعتی تولید شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.‌ انواع بخاری استخر از نظر منبع تامین انرژی، شیوه گرمایش، توان حرارتی، اندازه، مدل،‌ کارایی و …‌ متفاوت بوده و با توجه به ویژگی‌هایشان برای به کارگیری در استخرهای مختلف‌ مناسب هستند.‌ اگر شما نیز برای تامین گرمای مورد نیاز استخر خود به ‌دنبال بخاری مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب و خرید سیستم گرمایشی با انواع بخاری استخر آشنایی کافی داشته پیدا کنید تا بتوانید هیتری را انتخاب نمایید که مناسب استخر شما باشد و بتوانید نیازهای گرمایشی استخر خود را به خوبی تامین کنید.‌ انتخاب بخاری مناسب برای استخر موجب می‌شود که با مصرف کمترین میزان انرژی‌ بتوانید گرمای مورد نیاز استخر خود را‌ تامین کرده و از استخر خود به مدت طولانی‌تری در سال استفاده کند.‌ به کارگیری سیستم گرمایشی مناسب در استخر موجب می‌شود که بتوانید فصل استفاده از استخر را افزایش دهید و در روزها و شب‌های سرد سال نیز‌ استخر شما قابل استفاده باشد.‌ در این نوشته به‌ معرفی انواع بخاری استخر و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها‌ خواهیم پرداخت و‌ شما را با مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.‌ اگر به دنبال‌ بخاری مناسب برای استخر خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

 

انواع بخاری استخر

انواع بخاری استخر

معرفی انواع بخاری استخر و ویژگی‌های هر کدام از آنها

ممکن است شما نیز این این اتفاق را تجربه کرده باشید که حتی در یک روز گرم تابستانی آب استخر شما خنک باشد‌ و نتوانید لذت کافی از شنا کردن در استخر را ببرید.‌ از طرف دیگر تامین گرمایش مناسب در استخرهای عمومی‌ اهمیت زیادی در جلب رضایت مشتریان‌ و حفظ‌ راحتی و سلامت آنها دارد.‌ به همین دلیل‌ لازم است که برای گرم کردن استخر خود از یک هیتر مناسب‌ استفاده کنید تا بتوانید ساعت‌های‌ بهره‌گیری از استخر خود را تا اندازه‌ی امکان افزایش دهید.‌ به خصوص برای استخر‌هایی که روباز هستند تامین گرمایش مناسب‌ دارای اهمیت بسیاری است.‌ در ادامه‌ی مطلب به معرفی انواع بخاری استخر و بررسی ویژگی‌های آنها خواهیم پرداخت.

 

گرمایش استخر

 

انواع بخاری استخر 

به طور کلی می‌توان گفت که انواع بخاری استخر به ۳ دسته‌ی اصلی بخاری‌های خورشیدی استخر، بخاری ‌های حرارتی برقی استخر و بخاری‌های گازی استخر تقسیم‌بندی می‌شوند.‌ هرکدام از انواع این بخاری‌ها دارای مزیت‌ها و معایب منحصر به فرد خود هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند.‌ البته باید عنوان کرد که به غیر از‌ بخاری‌هایی که از آنها نام برده شد، سیستم‌هاهای گرمایشی دیگری نیز برای تامین گرمایش استخر به کار برده می‌شوند. اما این ۳ نوع‌ بخاری از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی استخر‌ها به شمار می‌آیند. کاربران باید توجه کنند که با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای گرمایشی استخر خود هیتری را انتخاب کنند که ویژگی‌های آن‌ مناسب با استخر آنها باشد.

بخاری خورشیدی استخر

 

بخاری خورشیدی استخر

بخاری خورشیدی استخر

 

همانطور که از اسم آن پیدا است، بخاری خورشیدی استخر برای تامین انرژی مورد نیاز به منظور تولید گرما، از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند. ساختار پنل‌های خورشیدی به این گونه‌ای است که گرما را از نور خورشید جذب کرده و سپس این گرما را به آب استخر انتقال می‌دهند. می‌توانید حدس بزنید که یکی از شرایط استفاده از بخاری خورشیدی استخری این است که استخر شما در منطقه‌ای قرار داشته باشد از لحاظ آب و هوایی آفتابی باشد. در این صورت پنل‌های خورشیدی دسترسی کافی به نور آفتاب خواهند داشت و به این ترتیب خواهند توانست انرژی کافی برای تولید گرما را به دست بیاورند.

نحوه به کار بردن بخاری خورشیدی استخر

یکی دیگر از نکاتی که در صورت به کارگیری بخاری خورشیدی استخر باید آن را در نظر بگیرید، داشتن فضای کافی برای نصب پنل‌های خورشیدی است. معمولاً پنل‌های خورشیدی را روی سقف ساختمان نصب می‌کنند. بنابراین با نصب پنل‌ها روی سقف ساختمان مشکل زیادی با تامین فضای پنل‌های خورشیدی نخواهید داشت. باید به این نکته توجه کنید که اندازه‌ی پنل‌های خورشیدی حداقل باید نصف اندازه‌ی استخر شما باشد. باید اضافه کرد که در بیشتر مواقع برای تولید گرمای کافی باید به اندازه‌ی استخر پنل خورشیدی تهیه کرد. البته اندازه پنل‌های خورشیدی به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که استخر شما در آن قرار دارد نیز بستگی خواهد داشت. بنابراین اگر هنوز اقدام به خرید بخاری خورشیدی استخر نکرده‌اید، نحوه‌ی چیدمان و نصب پنل‌های خورشیدی را نیزدر نظر بگیرید.

انرژی رایگان در بخاری خورشیدی استخر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های به کارگیری بخاری خورشیدی استخر این است که منبع تامین انرژی این نوع هیتر‌ها رایگان است. همانطور که گفته شد بخاری خورشیدی استخر انرژی لازم برای تولید گرما را از گرما و نور خورشید به دست می‌آورد. با این حال باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که بخاری‌های خورشیدی برای ایجاد جریان و گردش آب استخر در سیستم از انرژی برق استفاده می‌کنند. در واقع پنل‌های خورشیدی انرژی برق را تولید می‌کنند. بیشتر بخاری‌های خورشیدی استخر دارای باتری‌هایی هستند که انرژی را در خود ذخیره کرده و در طول شب نیز می‌توانید از انرژی ذخیره شده در آنها برای تولید گرما استفاده کنید. در صورت تمام شدن انرژی باتری‌ها می‌توان از انرژی برق برای تولید گرما توسط بخاری‌های خورشیدی استخر استفاده کرد.

مزیت‌ها و معایب بخاری خورشیدی استخر

اکنون که با ویژگی‌ها و نحوه‌ی گرمایش بخاری خورشیدی استخر آشنا شده‌اید، جا دارد که با مزیت‌ها و معایب این سیستم گرمایشی نیز آشنایی پیدا کنید. در این قسمت به بررسی مزیت‌ها و معایب بخاری خورشیدی است خواهیم پرداخت.

 

بخاری خورشیدی استخر

بخاری خورشیدی استخر

سازگار بودن با محیط زیست

یکی از مزیت‌های بخاری‌های خورشیدی استخر این است که این نوع بخاری‌ها از انواع سیستم‌های گرمایشی سازگار با محیط زیست به شمار می‌آیند. بخاری‌های خورشیدی به دلیل استفاده از انرژی خورشید برای تولید گرما، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند. علاوه بر این، بخاری‌های خورشیدی استخر باعث تولید گازهای سمی‌ و گلخانه‌ای در فضا نمی‌شوند. امروزه سازگار بودن سیستم‌های گرمایشی با محیط زیست از نظر سازنده‌گان و کاربران اهمیت بسیاری دارد.

کاهش بسیار زیاد هزینه به خاطر استفاده از انرژی خورشیدی

همانطور که می‌دانید در استخرهایی که عمومی‌ و تجاری هستند، مقرون به صرفه بودن سیستم گرمایشی اهمیت بسیاری دارد. بخاری‌های خورشیدی استخر به دلیل استفاده از انرژی رایگان خورشید هزینه‌ی به کارگیری پایینی دارند. به همین دلیل به کارگیری بخاری خورشیدی استخر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی استخر شود. از طرف دیگر بخاری‌های خورشیدی دارای دوام و طول عمر بالایی هستند و معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ سال می‌توان از اثر گرمایشی آنها بهره‌مند شد. با استفاده از بخاری‌های خورشیدی می‌توان مدت زمان استفاده از استخر را تا چندین هفته افزایش داد.

هزینه بالای نصب بخاری خورشیدی استخر

با وجود مزیت‌های بسیاری که بخاری‌های خورشیدی استخر دارند، این نوع هیتر‌ها دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال نصب بخاری‌های خورشیدی استخر به مراتب گران‌تر از نصب دیگر سیستم‌های گرمایشی است. همچنین نصب این نوع بخاری‌ها زمان بر است. از طرف دیگر برای استفاده از بخاری‌های خورشیدی استخر محدودیت جغرافیایی وجود دارد و که همانطور که گفته شد این بخاری‌ها باید دسترسی کافی به نور خورشید داشته باشند. از دیگر معای بخاری‌های خورشیدی استخر میتوان ‌به گرمایش کند آن اشاره کرد. همچنین برای نصب پنل‌های خورشیدی به فضا نیاز خواهید داشت.

پمپ حرارتی برقی استخر

 

پمپ حرارتی استخر

پمپ حرارتی استخر

 

از دیگر انواع بخاری استخر می‌توان به پمپ‌های حرارتی اشاره کرد. پمپ حرارتی برقی استخر یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی به کار رفته در استخرها است. روش گرمایشی پمپ‌های حرارتی به اینگونه است که گرما را از هوای محیط اطراف گرفته و آن را به آب داخل استخر انتقال می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که شیوه‌ی گرمایشی پمپ‌های حرارتی استخر مانند بخاری‌های خورشیدی است که گرما را از محیط اطراف خود گرفته و آن را به آب استخر انتقال می‌دهند. برای اینکه بتوانید از پمپ حرارتی برقی استخر برای گرم کردن آب استخر خود استفاده کنید، لازم است که دمای هوای محیط حداقل ۱۲ درجه سانتیگراد باشد. باید به این نکته توجه کرد که برخی از پمپ‌های حرارتی مجهز به کمپرسور هستند و تکنولوژی به کار رفته در ساخت آنها این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند حتی در دماهای کمتر نیز به خوبی آب استخر را گرم کنند. مانند تمام سیستم‌های گرمایشی، پمپ‌های حرارتی استخر دارای مزیت و معایب مخصوص خود هستند. در ادامه‌ی مطلب شما را باویژگی‌های مثبت و منفی این نوع سیستم گرمایشی آشنا خواهیم کرد.

مزیت‌ها و معایب پمپ حرارتی برقی استخر

پمپ‌های حرارتی استخر از انواع سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به شمار می‌آیند. بنابراین به کارگیری آنها می‌تواند مقرون به صرفه باشد و باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی استخر گردد. از طرف دیگر پمپ‌های حرارتی استخر در مقایسه با بخاری‌های گازی استخر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند.

مقایسه بخاری خورشیدی استخر با پمپ حرارتی استخر

اگر بخواهیم پمپ‌های حرارتی استخر را با بخاری‌های خورشیدی از نظر دوام و طول عمر مقایسه کنیم، باید گفت که بخاری‌های خورشیدی دارای طول عمر بیشتری هستند. با این حال پمپ‌های حرارتی استخر نیز دارای طول عمر زیادی هستند و به طور متوسط می‌توان بین ۱۰ الی ۲۰ سال از آنها استفاده کرد. با بهره گیری از پمپ‌های حرارتی استخر می‌توان تا چندین هفته زمان استفاده ازاستخر را افزایش داد. بخاری‌های گازی استخر نیز از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی برای استفاده در استخرها به شمار می‌آیند.

هزینه بالای خرید و نصب پمپ حرارتی استخر

با این حال پمپ‌های حرارتی استخر نیز مانند دیگرسیستم‌ها دارای معایبی هستند. هزینه‌ی خرید و نصب پمپ‌های حرارتی استخر بالا است. از طرف دیگر سرعت گرمایشی پمپ‌های حرارتی استخر پایین است و شما باید مدت زمانی صبر کنید تا آب استخر شما به اندازه‌ی کافی گرم شود. یکی از محدودیت‌های استفاده از پمپ‌های حرارتی استخر این است که این نوع سیستم‌های گرمایشی در محیط‌هایی با دمای پایین عملکرد خوبی ندارند.

بخاری گازی استخر

بخاری گازی استخر یکی از انواع بخاری استخر است که برای تولید انرژی گرمایی از گاز طبیعی یا گاز پروپان استفاده می‌کند. سوختن گاز در جعبه‌ی احتراق بخاری باعث می‌شود که کویل‌های مسی بخاری داغ شوند و آب استخر هنگام گردش در کویل‌ها گرم شود. آب گرم شده توسط بخاری گازی وارد استخر شده و با مرور زمان آب استخر گرم می‌شود. برخلاف بخاری‌های خورشیدی استخر و پمپ‌های حرارتی، عملکرد گرمایشی بخاری‌های گازی استخر وابسته به آفتابی بودن محیط یا دمای هوا نیست و این بخاری‌ها می‌توانند به صورت مستقل انرژی گرمایی مورد نیاز استخر را تامین کنند. به همین دلیل به کارگیری بخاری‌های گازی استخر در آن دسته از مناطق جغرافیایی که دارای آب و هوای سرد هستند بسیار موثر است و می‌توان با استفاده از این هیتر گرمای مورد نیاز در این استخر را به راحتی تامین کرد. در ادامه‌ی مطلب با مزیت‌ها و معایب بخاری گازی استخر آشنا خواهید شد.

مزیت‌ها و معایب بخاری گازی استخر

 

بخاری پروپان استخر

بخاری پروپان استخر

هزینه خرید پایین بخاری گازی استخر

یکی از مزیت‌های بخاری گازی استخر این است که معمولا این بخاری‌ها در مقایسه با دیگر سیستم‌های استخر هزینه‌ی خرید پایین‌تری دارند و شما می‌توانید با بودجه‌ی کمتری اقدام به خرید این بخاری‌ها بکنید.

امکان استفاده از بخاری گازی استخر در شرایط مختلف

از طرف دیگر، برخلاف بخاری‌های خورشیدی پمپ‌های حرارتی که عملکرد گرمایشی آنها به شرایط محیطی بستگی دارد، بخاری‌های گازی استخر می‌توانند در شرایط مختلف گرمای مورد نیاز استخر شما را تامین کنند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی در شرایط جوی مختلف از اثر گرمایشی آن‌ها بهره‌مند شوید.

سرعت گرمایشی بالای بخاری گازی استخر

از دیگر مزیت‌های مهم بخاری گازی استخر سرعت گرمایشی بالای آن است. بخاری‌های گازی استخر در مقایسه با بخاری‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی سرعت گرمایشی بسیار بالاتری دارد و شما می‌توانید در مدت زمان کمتری آب استخر خود را به خوبی گرم کنید.

مصرف میزان انرژی بیشتر نسبت به بخاری خورشیدی و پمپ‌های حرارتی

در مورد ویژگی‌های منفی بخاری گازی استخر باید گفت که این بخاری‌ها در مقایسه با بخاری‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل ارزان بودن سوخت گاز، هزینه‌ی به کارگیری بخاری‌های گازی استخر آنچنان که فکر کنید بالا نخواهد بود. بخاری‌های گازی استخر به دلیل سوزاندن گازهای طبیعی سازگاری زیادی با محیط زیست ندارند.

عمر کوتاه بخاری گازی استخر نسبت به سایر نمونه‌ها

یکی دیگر از معایب بخاری‌های گازی استخر کوتاه بودن طول عمر آنها در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی استخر است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دوام و طول عمر هیتری که خریداری می‌کنید به کیفیت جنس و قطعات به کار رفته در ساخت آن نیز بستگی خواهد داشت. بنابراین هنگام خرید هیتر گازی استخر دقت کنید که بخاری که انتخاب می‌کنید دارای طول عمر بالایی بوده و در ساخت آن از مواد باکیفیت استفاده شده باشد.

انتخاب بخاری استخر مناسب، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و گرمایش بهتر

در این نوشته سعی کردیم تا رایج‌ترین انواع بخاری استخر را معرفی کنیم، شما می‌توانید براساس نیاز خودتان، بودجه و انتظاری که از یک بخاری استخر داری، یک گزینه عالی را برای خود انتخاب کنید. همکاران ما در شرکت گرماسرد آماده هستند تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. شرکت گرماسرد به عنوان عرضه‌ کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری آماده هستند تا به صورت تلفنی به شما مشاوره در زمینه خرید انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی صنعتی را ارائه دهند. شما می‌توانید برای این کار از طریق تلفن با همکاران ما در تماس باشید و در مورد مزایا، معایب و کاربردهای هر کدام از آنها با همکاران ما در تماس باشید. 

منبع: riverpoolsandspas

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما