مهم‌ترین مزایای گرماتاب صنعتی برای محیط‌های صنعتی چیست؟

مشکلات رایج گرماتاب
مشکلات رایج گرماتاب :‌‌ آشنایی با رایج ترین مشکلات پیش آمده برای گرماتاب‌‌
مهر ۱۲, ۱۳۹۹
انواع بخاری استخر
معرفی انواع بخاری استخر و سیستم گرمایشی مناسب برای تامین گرمایش استخرها
مهر ۲۴, ۱۳۹۹
مزایای گرماتاب صنعتی

مزایای گرماتاب صنعتی امروزه این نوع هیتر را به یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در محیط‌های تجاری و صنعتی تبدیل کرده است. با توجه به مزایای گرماتاب صنعتی روز به روز بر تعداد افرادی که به بهره گیری از انواع هیترهای تابشی یا گرماتاب‌ها ‌می‌پردازند، اضافه ‌می‌شود. باید به این نکته‌ی بسیار مهم اشاره کرد که کاربران در صورتی ‌می‌توانند از مزایای گرماتاب صنعتی بهره‌مند شوند که به درستی از آن استفاده کنند. در صورتی که آشنایی کافی با نحوه‌ی به کارگیری گرماتاب‌های صنعتی داشته باشید، خواهید توانست بیشترین انرژی گرمایی را با مصرف کمترین میزان انرژی به دست بیاورید. همچنین رعایت نکات مهم در مورد نگهداری و به کارگیری گرماتاب‌های صنعتی باعث ‌می‌شود که گرمای ایجاد شده توسط هیتر نقش مثبتی در روند تولیدی و صنعتی و پیشبرد اهداف مورد نظر داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشته به بررسی مزایای گرماتاب صنعتی خواهیم پرداخت. در صورتی که شما نیز قصد دارید برای تامین نیازهای گرمایشی در محیط تجاری یا صنعتی خود از انواع گرماتاب‌های صنعتی استفاده کنید، پیشنهاد ‌می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

مزایای گرماتاب صنعتی

مزایای گرماتاب صنعتی

آشنایی با مزایای گرماتاب صنعتی و به‌ کارگیری آن در ساختمان‌های صنعتی

تابش مستقیم گرما به سطوح و اشیاء

یکی از مزایای گرماتاب صنعتی این است که این نوع هیتر برای تولید و توزیع گرما از روش گرمایش تابشی استفاده ‌می‌کند. با استفاده از روش گرمایش تابشی می‌توان بسیاری از فرآیندهای صنعتی و تولیدی را به بهترین شکل ممکن پیش برد. در روش گرمایش تابشی، انرژی گرمایی تولید شده به صورت مستقیم به سطح و اشیاء قرار گرفته شده در مسیر تابشی بخاری انتقال پیدا می‌کند. در این نوع روش برخلاف هیتر‌های انتقال حرارت که هوای اطراف خود را گرم کرده و به واسطه‌ی ایجاد جریان هوای گرم باعث افزایش دمای محیط ‌می‌شوند، هوای اطراف هیتر گرم نمی‌شود، بلکه گرما به صورت مستقیم جذب سطوح، اشیاء، یا افراد ‌می‌گردد.

روش گرمایش تابشی شباهت زیادی به روش گرمایش خورشید دارد که با تاباندن امواج نور و گرما باعث گرم شدن زمین می‌شود. این روش گرمایشی مزیت‌های بسیاری به همراه دارد. امروزه از روش گرمایشی تابشی استفاده‌های گوناگونی در محیط‌های تجاری و صنعتی ‌می‌شود. در این قسمت به مزایای گرماتاب صنعتی و به ‌کارگیری آن در ساختمان‌های صنعتی اشاره خواهیم کرد.

گرماتاب صنعتی

گرماتاب صنعتی

تولید انرژی گرمایی مورد نیاز در حداقل زمان

یکی از مهمترین مزایای گرماتاب صنعتی سرعت بالای گرمایشی آن است. با توجه به اینکه گرماتاب‌ها از روش گرمایشی تابشی برای انتقال گرما استفاده ‌می‌کنند، این روش بدون دخالت جریان هوای گرم انجام می‌پذیرد و در نتیجه به زمان زیادی برای گرم کردن هوای اطراف بخاری و انتقال آن به قسمت‌های مختلف اتاق نیاز نخواهد بود. گرماتاب‌های صنعتی در مدت بسیار کوتاهی می‌توانند انرژی گرمایی مورد نیاز را تولید کرده و در مدت زمان بسیار کوتاهی به پیشبرد روند صنعتی و تولیدی کمک کنند. همانطور که می‌دانید انواع بخاری‌های انتقال حرارت برای تولید گرما و توزیع آن در محیط اطراف به زمان نیاز دارند. در حالی که گرماتاب‌های صنعتی در عرض چند ثانیه ‌می‌توانند گرمای مورد نیاز شما را تولید کنند. در واقع با قرار گرفتن در مسیر گرمایشی گرماتاب می‌توانید به محض روشن شدن بخاری گرمای ساطع شده از آن را احساس کنید. با توجه به اینکه در بیشتر محیط‌های صنعتی سرعت بالای تولید انرژی گرمایی نقش مهمی‌ در پیشبرد امور صنعتی و بهبود روند تولیدی و کاری دارد، استفاده از گرماتاب‌های صنعتی ‌می‌تواند به واسطه‌ی تولید گرمای سریع و آنی بسیار مفید واقع شود.

گرماتاب صنعتی

گرماتاب صنعتی

هزینه‌ی نگهداری پایین‌تر نسبت به سایر نمونه‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای گرماتاب صنعتی این است که این نوع سیستم‌های گرمایشی در مقایسه با انواع بخاری‌های دیگر هزینه‌ی نگهداری پایین‌تری دارند. همانطور که ‌می‌دانید سیستم‌های گرمایشی صنعتی به مراقبت و نگهداری نیاز دارند و پروسه‌ی به کارگیری و نگهداری صحیح سیستم‌های گرمایشی صنعتی ممکن است هزینه بر باشد. انواع گرماتاب‌های صنعتی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که معمولاً به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز ندارند. بنابراین کاربران زمان و هزینه‌ی زیادی را صرف نگهداری و به کارگیری این سیستم گرمایشی صنعتی نخواهند کرد. برای نگهداری و مراقبت صحیح از سیستم‌های گرمایشی لازم است که هر از چند گاهی از افراد متخصص این کار کمک بگیرید و صحت عملکرد سیستم گرمایشی خود را کنترل نمایید. با توجه به اینکه گرماتاب‌های صنعتی دارای نحوه‌ی نگهداری آسانی هستند، کاربران این سیستم‌های گرمایشی در زمان و هزینه‌ی مربوط به نگهداری و به کارگیری گرماتاب صرفه جویی به عمل خواهند آورد.

کیفیت بالای محصولات تولید شده به واسطه سیستم گرمایشی تابشی صنعتی

به کارگیری سیستم‌های گرمایشی تابشی صنعتی نقش بسیاری در کیفیت محصولات تولید شده در ساختمان‌های صنعتی و تجاری دارد. تولید گرمای کافی و مناسب توسط گرماتاب‌های صنعتی موجب ‌می‌شود که محصولات با کیفیتی در کارخانه‌ها ساخته و تولید شوند. به این ترتیب در آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که از گرماتاب‌ها استفاده ‌می‌کنند، محصولات تولید شده دارای کیفیت و دوام بیشتری خواهند بود و این موضوع باعث پیشرفت کاری و تولیدی خواهد شد.

انواع گرماتاب‌های صنعتی

باید به این نکته اشاره کرد که گرماتاب‌های صنعتی در انواع و مدل‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند. این سیستم‌های گرمایشی دارای اندازه‌ها و توان گرمایشی مختلفی هستند. متنوع بودن مدل‌ها و طرح‌های گرماتاب‌های صنعتی و توان حرارتی آنها موجب ‌می‌شود که کاربران با توجه به نیازهای گرمایشی خود بتوانند هیتری را انتخاب کنند که مناسب با نیازهای گرمایشی آنها باشد. به این ترتیب کاربران خواهند توانست با مصرف کمترین میزان انرژی، گرمای مورد نیاز خود را تولید کرده و اهداف صنعتی و تولیدی خود را به راحتی به پیش ببرند.

هیتر تابشی متناسب با نیاز خود را بخرید.

کاربران باید توجه کنند که قبل از انتخاب خرید هیتر تابشی یا گرماتاب شرایط و نیازهای گرمایشی خود (مانند مساحت و ویژگی‌های ساختمان) را به خوبی بررسی کرده و آنها را با نیازهای خود تطبیق دهند. پس از این مرحله کاربران ‌می‌توانند نسبت به تهیه و خرید گرماتاب صنعتی مناسب اقدام نمایند. برخی از گرماتاب‌های صنعتی دارای این ویژگی هستند که بتوان آنها را روی سقف یا دیوار ساختمان نصب کرد. به این ترتیب به کارگیری گرماتاب‌های صنعتی باعث اشغال فضای مفید ساختمان یا محیط صنعتی نخواهد شد.

گرماتاب‌های دیواری و سقفی

همچنین می‌توان از گرماتاب‌های دیواری و سقفی در آن دسته از محیط‌هایی که با مشکل فضا روبه‌رو هستند، به راحتی استفاده کرد. منبع تامین انرژی یا سوخت گرماتاب‌ها نیز متفاوت است. گرماتاب‌های صنعتی را می‌توان در سه نوع اصلی گرماتاب‌های برقی، گاز طبیعی، و گاز پروپان تهیه کرد. گرماتاب‌های پروپان مجهز به کپسول‌هایی هستند که حاوی گاز پروپان هستند و اغلب آنها قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی آسانی دارند. از گرماتاب‌های پروپان این است که در مناطقی که دسترسی به انرژی برق یا انشعاب گاز شهری نیست می‌توان از آنها برای تولید گرمای مورد نیاز استفاده کرد. هر کدام از انواع گرماتاب‌ها دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که آنها را برای به کارگیری در موارد صنعتی مختلف به هیترهای مناسبی تبدیل می‌کند.

انواع گرماتاب

انواع گرماتاب

تولید گرمای کم برای تولدی انرژی مورد نیاز

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، یکی از مهمترین مزایای گرماتاب صنعتی این است که این نوع سیستم‌های گرمایشی برای تولید گرمای مورد نیاز انرژی بسیار کمتری مصرف ‌می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که هیترهای تابشی یا گرماتاب‌ها از کم مصرف‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی به شمار ‌می‌آیند. شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده هیترهای تابشی صنعتی با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز سیستم‌هایی را طراحی و تولید کنند که تا جایی که ممکن است کم مصرف باشند. کم مصرف بودن سیستم‌های گرمایشی اهمیت بسیار زیادی در محیط‌های تجاری و صنعتی دارد.

بالا بودن بازده گرمایشی گرماتاب‌های صنعتی

در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی هزینه‌ی بسیار بالایی صرف تامین گرمای مورد نیاز می‌شود. بنابراین به کارگیری سیستم‌های گرمایشی کم مصرف یک روش مقرون به صرفه و ارزان برای تولید گرمای مورد نیاز در این نوع محیط‌ها به شما ‌می‌آید. بیشتر گرماتاب‌های صنعتی دارای بازده گرمایشی بالایی هستند. بالا بودن بازده گرمایشی به این معنا است که سیستم ‌می‌تواند با مصرف انرژی کمی ‌میزان بالایی از انرژی گرمایی را تولید کند. به همین دلیل به کارگیری بخاری‌های تابشی در مکان‌های تجاری و صنعتی نقش بسیار مهمی‌ در کاهش هزینه‌های گرمایشی دارد. ‌می‌توان گفت یکی از دلایل پرکاربرد بودن این نوع سیستم‌های گرمایشی در کارخانه‌ها و دیگر مکان‌های تجاری و صنعتی نیز همان کم مصرف بودن آنها است.

تولید انرژی گرمایی به روش مستقیم 

همانطور که قبلاً اشاره شد بخاری‌های تابشی انرژی گرمایی را به روش مستقیم تولید کرده و آن را به سطوح و اشیاء انتقال ‌می‌دهند. به همین دلیل میزان اتلاف انرژی گرمایی با استفاده از انواع گرماتاب به کمترین میزان خود ‌می‌رسد. یکی از دلایل اتلاف انرژی گرمایی در هنگام استفاده از سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت این است که هوای گرم تولید شده توسط این هیترها با حرکت و جریان هوا اتلاف ‌می‌شود. در صورتی که این اتفاق در هیترهای تابشی نمی‌افتد. به همین دلیل نیازی به تولید گرمای بیش از اندازه و مداوم نخواهد بود و این ویژگی ‌می‌تواند میزان مصرف انرژی را تا اندازه‌ی چشمگیری کاهش دهد. کاهش میزان مصرف انرژی توسط هیتر علاوه بر اینکه هزینه‌های گرمایشی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی را کاهش ‌می‌دهد، آسیب کمتری به محیط زیست وارد ‌می‌کند و نقش موثری در حفظ ذخایر منابع طبیعی کره زمین دارد.

امکان استفاده در محیط‌های تجاری و صنعتی دارای فضای باز

یکی دیگر از مزایای گرماتاب صنعتی این است که ‌می‌توان از آن در فضای باز نیز استفاده کرد و از اثر گرمایشی آن‌ بهره‌مند شد. بسیاری از محیط‌های تجاری و صنعتی دارای فضای باز هستند یا اینکه به علت باز بودن درب یا پنجره‌ها یا وجود دریچه‌های ورود و خروج هوا، جریان هوا موجب از دست رفتن میزان بالایی از انرژی گرمایی تولید شده توسط هیتر ‌می‌شود. با توجه به روش گرمایشی مستقیم گرماتاب‌های صنعتی، وجود باد و جریان هوا تاثیری در بازده و اثر گرمایشی این هیتر‌ها ندارد. به همین دلیل به کارگیری گرماتاب‌های صنعتی در محیط‌های باز یک روش گرمایشی ایده‌آ‌ل به شمار ‌می‌آید.

از انواع گرماتاب‌های صنعتی ‌می‌توان در مکان‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که دارای فضای باز هستند، انباری‌های بزرگ صنعتی، اسکله‌های بارگیری، آشیانه‌های نگهداری هواپیما، عرشه‌های کشتی‌ها و …. استفاده کرد. همچنین انواع گرماتاب‌ها یا هیترهای تابشی کاربرد‌های فراوانی در آن دسته از محیط‌های تجاری که دارای فضای باز هستند، دارند. به عنوان مثال در فضای باز هتل‌ها و رستوران‌ها، سالن‌های روباز برگزاری مراسم، نمایشگاه‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند، سالن‌های ورزشی روباز، استخر‌های روباز، صحن مساجد و اماکن زیارتی و … از اثر گرمایشی گرماتاب‌ها بهره برده می‌شود.

هیتر تابشی ایستاده فضای باز

هیتر تابشی ایستاده فضای باز

ایمنی بالای سیستم گرمایشی

هنگام انتخاب هیتر صنعتی باید به این نکته توجه کنید که سیستم گرمایشی شما دارای ایمنی بالایی باشد. بیشتر هیترهای تابشی صنعتی دارای استاندارد‌هایی هستند که ایمنی آنها را تضمین ‌می‌کند. عدم به کارگیری سیستم‌های گرمایشی ایمن در مکان‌های صنعتی ‌می‌تواند موجب بروز خسارت‌های مالی سنگین یا حتی خطرات جانی شود. به خصوص در آن دسته از محیط‌های صنعتی که در آنها مواد اشتعال زا نگهداری می‌شوند یا مواد شیمیایی به کار برده ‌می‌شوند، ایمنی سیستم گرمایشی دارای اهمیت بسیاری است.

نصب صحیح و استفاده از ترموستات در گرماتاب‌های صنعتی

یکی از نکات مهم در مورد حفظ ایمنی گرماتاب نحوه‌ی نصب صحیح آنها است. باید دقت کنید که زاویه‌ی مناسب و فاصله‌ی استاندارد آن با سطح مورد نظر رعایت شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که گرماتاب‌های برقی به علت نداشتن شعله‌ی باز دارای ایمنی بسیار بیشتری هستند. به خصوص اینکه امروزه در ساخت بیشتر گرماتاب‌ها از قطعه‌ای به نام ترموستات استفاده ‌می‌شود. ترموستات به صورت اتوماتیک درجه‌ی گرماتاب را کنترل می‌کند و در صورت داغ شدن بیش از اندازه به صورت خودکار باعث خاموش شدن آن می‌شود. همچنین با استفاده از ترموستات ‌می‌توان هیتر را تنظیم کرد و دمای آن را به صورت اتوماتیک روی درجه‌ی مطلوب به طور ثابت نگه داشت. با این حال به کارگیری گرماتاب‌های برقی به صورت طولانی مدت، به دلیل گران‌تر بودن انرژی برق، ممکن است باعث افزایش هزینه‌های گرمایشی شود.

بهترین هیتر تابشی

بهترین هیتر تابشی

بی صدا بودن گرماتاب صنعتی

از دیگر مزایای گرماتاب صنعتی می‌توان به بی صدا بودن روش گرمایشی آن نیز اشاره کرد.  گرماتاب‌های صنعتی هنگام کار و تولید انرژی گرمایی باعث تولید آلودگی صوتی در فضا نمی‌شوند. به همین دلیل به کارگیری این نوع سیستم‌های گرمایشی در آن دسته از محیط‌های تجاری و صنعتی که از باید از آلودگی صوتی دور باشند، روش گرمایشی مطلوبی به شمار ‌می‌آید. به عنوان مثال در بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی و… ‌می‌توان از انواع گرماتاب‌ها استفاده کرد.

گرماتاب صنعتی یک گزینه عالی برای محیط‌های صنعتی

مزایای گرماتاب صنعتی سبب شده است تا یک گزینه بسیار عالی برای محیط‌های صنعتی باشد و شما می‌توانید با خیال راحت گرماتاب مورد نیاز خودتان را انتخاب کرده و برای محیط صنعتی خود به کار ببرید. در صورتی که در این زمینه نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می‌توانید با همکاران و متخصصان فروش ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند شوید، در زمینه خرید بخاری، انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و قیمت مشورت کنید. 

آیا شما تجربه استفاده از گرماتاب صنعتی برای محیط صنعتی خود داشته‌اید؟ تجربه و نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: process-heating

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما