هیتر گازی مرغداری
هیتر گازی مرغداری: ویژگی‌ها و کاربردها
مهر ۲۵, ۱۳۹۷
کاربرد هیتر تابشی
کاربرد هیتر تابشی چیست و در چه مواقعی استفاده از آن مفید است؟
آبان ۴, ۱۳۹۷
انواع هیترهای صنعتی

هیتر‌های صنعتی کاربردهای فراوان و گسترده‌ای در فرآیندها و محیط‌های صنعتی دارند. برای انجام و تکمیل فرآیندهای گوناگون در فناوری‌هایی مانند صنایع پلاستیک، صنایع غذایی،صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی از انواع هیترهای صنعتی بهره‌برداری می‌شود. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع هیترهای صنعتی آشنا کرده و اطلاعاتی در مورد خصوصیات آن‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

انواع هیتر انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با محیط صنعتی نیاز به در نظر گرفتن شرایط متعددی دارد. تأمین انرژی‌های گرمایی تنها مختص مکان‌های کوچک نیست از کارگاه‌های بزرگ و سوله‌ها گرفته تا مراکز صنعتی، گلخانه‌ها، بانک‌ها و بسیاری از دیگر اماکن برای اجرای فعالیت‌های خود به میزان قابل توجهی انرژی گرمایی نیاز دارند.

هیترهای شناور

هیترهای شناور یکی از انواع هیترهای صنعتی هستند که در صنایع مختلف برای گرم کردن مایع‌ها در مقیاس بالا، کانتینرها و مخزن‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیترهای شناور برای گرم کردن مایعات از روش انتقال مستقیم حرارت  بهره می‌برند و این امر باعث افزایش سرعت گرم شدن مایعات برای رسیدن به درجه‌ی مورد نظر می‌شود.

هیترهای شناور برای کار با انواع مایعات با خواص گوناگون مناسب هستند. هم‌چنین هیترهای شناور به نگهداری و مراقبت کمی نیاز دارند. از انواع  هیترهای شناور می‌توان به هیترهای چرخشی، هیترهای جانبی، هیتر فلنج دار، و هیترپلاگین پیچ اشاره کرد.

در زمان‌های قدیم، منبع تامین انرژی هیترهای صنعتی، نفت و گاز بود. اما با گذشت زمان و افزایش هزینه‌های سوخت نفت و گاز در دهه‌های اخیر، دنیای صنعت شاهد پیدایش هیترهای شناور برقی شد. هیترهای برقی برای حفظ محیط زیست بسیار مناسب‌تر هستند. هم‌چنین سرعت تامین گرمایش آن‌ها بالا است و در مدت زمان کوتاهی محیط مورد نظر را گرم می‌کنند.

هیتر شناور

هیترهای لوله‌ای

یکی دیگر از انواع هیترهای صنعتی، هیتر لوله‌ای است. همان گونه که از اسم آن‌ها پیدا است، هیترهای لوله‌ای طوری طراحی شده‌اند که چند لوله‌ داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و تامین گرمایش به عهده‌ی این لوله‌ها است. هیترهای لوله‌ای برای فرآیندهایی که به دمای پایین نیاز دارند مناسب هستند. برای مثال، از هیترهای لوله‌ای در ساخت واکس، قیر، ملاس یا شیره که دارای مواد خورنده‌ی بیشتری هستند، بهره‌برداری می‌شود. برخلاف هیترهای شناور که به صورت مستقیم دمای مایع را بالا می‌برند، هیترهای لوله‌ای به صورت مستقیم با مایعی که باید گرم شود، در تماس نیستند. هیترهای لوله‌ای گرما را به صورت غیر مستقیم به مایع می‌رسانند. تامین گرما به این صورت انجام می‌شود که ابتدا توسط قطعه‌ی گرمایشی، لوله‌ی هیتر گرم شده و سپس گرما را به مایع مورد نظرانتقال می‌دهد.

به طور معمول، هیترهای لوله‌ای به نگهداری و تعمیر به خصوصی نیاز ندارند. به این علت که هیترهای لوله‌ای داخل مایعی که باید گرم شود قرار داده نمی‌شوند، هنگام تعمیر، پاکسازی و جابه‌جایی هیترها نیازی به تخلیه مایع از هیتر نیست.

هیتر لوله‌ای

هیترهای چرخشی

یکی از انواع مختلف هیترهای شناور، هیتر چرخشی است. این هیترها دامنه‌ی وسیعی از چگالی را دارند.  به طور معمول، چگالی هیتر، مخصوص مایعی که باید گرم شود، طراحی می‌شود. عواملی مانند سرعت جریان و میزان روان بودن مایع، برای تعیین نوع دقیق هیتری که باید مورد استفاده قرار بگیرد، نقش دارند. هنگامی‌که هیتر نیاز به تعمیر یا بررسی داشته باشد دریچه‌های تخلیه امکان دستیابی به هیتر را آسان و سریع می‌کنند. این دریچه‌ها را می‌توان در هر جایی نصب کرد. هنگام تعمیر یا کنترل هیتر آب و روغن مورد استفاده قرار گرفته در هیتر می‌توانند از طریق دریچه تخلیه شوند. بسته به نوع کاربرد آن‌ها، هیترهای چرخشی هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی قابل نصب هستند.

هیتر چرخشی

هیترهای کارتریجی

هیترهای کارتریجی یکی دیگر از انواع هیترهای صنعتی هستند که  به منظور گرم کردن جامدات از طریق قرار گرفتن درون یک قالب یا حفره و رسیدن به دمای بالا مورد استفاده قرامی‌گیرند. فیلترهای کارتریجی قادر به حمل ترموکوبل هستند. این  امر امکان کنترل و نگهداری درجه حرارت هیتر را به صورتی دقیق فراهم می‌کند.

برخی از رایج‌ترین کاربردهای استفاده از هیترهای کارتریجی، فرآیندهای گرم کردن روغن موتور و روغن هیدرولیک، بسته بندی، فرایندهای مربوط به آب و گیربکس‌ها است. هم‌چنین به طور معمول در تجهیزات آزمایشگاهی و صنایع غذایی از هیترهای کارتریجی استفاده می‌شود. این هیترها مجهز به اتصال با سیم سرب هستند که عمل انتقال گرما را انجام می‌دهند. بسته به اینکه به چه درجه حرارتی نیاز باشد، می‌توان از اتصالات مختلف استفاده کرد.

هیتر کارتیجی

هیترهای کانالی

هیترهای کانالی برای تهویه‌ی هوا و هم‌چنین فرآیندهای گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به ‌صورت عمده سه نوع اصلی از هیتر کانالی وجود دارد. این هیترها شامل هیترهای لوله کویل، کویل باز و کویل بسته می‌شوند. این قطعات گرمایشی را می‌توان هم به صورت فلنج و هم به صورت مستقیم داخل کانال قرار داد. هیترهای کانالی انواعی از هیترها هستند که به عنوان سیستم‌های گرمایش راحت و تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیترهای کانالی برای گرم کردن اجاق‌ها و دیگر فرآیندهایی که به گردش هوا در آن‌ها نیاز است، کاربرد دارند. گرمایش هوای محیط  در شرایط و محیط‌های گوناگون مورد نیاز قرار می‌گیرد، بنابراین مجهز بودن به هیتر کانالی یکی از عوامل بسیار مهم است. به صورت معمول، هیترهای کانالی را می‌توانید در ولتاژهای گوناگون بیابید. بنابراین می‌توانید گرمایش مورد نیاز خود را تامین کرده با توزیع هوای گرم، هوای محیط را نیز گرم کنید.

هیتر کانالی

هیترهای صنعتی موضوع جدیدی نیستند و همانند دیگر زمینه‌های صنعتی، همواره فناوری‌ روز، محصولات و فرصت‌های جدید و جالبی را به ارمغان می‌آورد. دو خصوصیت کارآیی گرمایشی و مقرون به صرفه بودن هیتر، از مهم‌ترین عواملی هستند که مشتریان هیترهای صنعتی به آن‌ها توجه می‌کنند. بعد از تصویب نوع سوخت گرمایشی خود که مناسب با فرآیند صنعتی مورد نظرتان است، انواع هیترهای صنعتی مدرن و پیشرفته، و کاربردهای آن‌ها را به خوبی مطالعه کرده و سپس اقدام به خریدهیتر کنید.

منبع: Five type of industrial heaters

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما