انواع بخاری برقی تابشی و مزیت‌های آن

خرید هیتر تابشی
هنگام خرید هیتر تابشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
هیتر گازی استخر
نحوه کارکرد و ویژگی‌های هیتر گازی استخر
مهر ۲۱, ۱۳۹۷
هیتر برقی تابشی

امروزه برای گرمایش محیط‌های صنعتی و مسکونی و اداری از تکنولوژی گرمایش تابشی، که از طریق بخاری برقی تابشی یا بخاری‌های گازی تابشی تامین می‌شود، استفاده می‌گردد. بخاری‌های تابشی برای گرم کردن محیط‌های بسته و هم‌چنین فضاهای باز به کار می‌روند. این بخاری‌ها به صورت مستقیم انرژی گرمایی را به اشیا و افراد قرار گرفته در امتداد مسیر تابشی خود انتقال می‌دهند. گرمایش تابشی، نوعی از گرمایش است که همه روزه آن را به چشم می‌بینید. نحوه‌ی گرم شدن زمین توسط نور خورشید نمونه‌ی بارز این روش گرمایی است. بخاری‌های تابشی در دو نوع گازی و برقی وجود دارند. هر کدام از این بخاری‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارا هستند. هدف این متن آشنا کردن خواننده با ویژگی‌های بخاری برقی تابشی و ذکر پاره‌ای مزیت‌های استفاده از این نوع بخاری است.

بخاری‌ برقی تابشی بسیار کم مصرف‌تر از بخاری‌ گازی تابشی هستند. در این نوع از بخاری‌ها تمام گرما، صرف گرم کردن سطح بخاری شده و در نتیجه همان مقدار گرما به محیط انعکاس داده می‌شود. بنابراین بازده گرمایی بخاری‌های برقی تابشی تقریبا صد در صد است. در بخاری‌های گازی تابشی مقداری از انرژی گرمایی صرف گرم کردن محیط اطراف بخاری شده، و عملاً این مقدار گرما اتلاف می‌شود.

مزیت‌ بخاری برقی تابشی

یکی دیگر از مزیت‌های بخاری برقی تابشی بر بخاری‌های گازی تابشی این است که بخاری‌های برقی تابشی ایمن‌تر از بخاری‌های گازی تابشی هستند. برخلاف بخاری‌های گازی تابشی، در بخاری‌های برقی تابشی مخزن‌های گازی آتش‌زا وجود ندارند. این مخزن‌های گازی آتش‌زا همواره خطر مشتعل شدن را دارند. هم‌چنین در بخاری‌های برقی تابشی شعله‌ی باز وجود ندارد. استفاده از این نوع بخاری‌ها در محیط‌های تولیدی و صنعتی که مواد اولیه و یا محصولات تولیدی آنها شیمیایی و آتش‌زا است، رایج است.

بخاری‌های گازی تابشی در فضاهای بیرونی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، چرا که گاز در حال سوخت بخاری‌های گازی تابشی، به باد و جریان هوا حساس است. بخاری‌های برقی تابشی این ویژگی را دارند که می‌توان آن‌ها را در فضاهایی که باد در آن‌ها جریان دارد نصب کرد و مانند بخاری‌های گازی تابشی به باد و جریان هوا حساسیت ندارند. در فصل‌های سرد سال که باد بیشتری می‌وزد و امکان بارش برف و باران وجود دارد، استفاده از بخاری‌ برقی تابشی توصیه می‌شود. هم‌چنین در برخی مکان‌های صنعتی و تجاری که نیاز به گرم کردن فضای باز بیرونی است، این بخاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخاری برقی تابشی

بخاری‌های برقی تابشی در مقایسه با بخاری‌های گازی تابشی به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارند. در بخاری‌های گازی تابشی سوخت گازی هر از چند گاهی تمام می‌شود. بنابراین باید به صورت مرتب بخاری را کنترل کرده و منبع سوخت را هر چند وقت یکبار پر یا تعویض کرد. هم‌چنین شیلنگ گاز و دریچه‌های بخاری گازی به صورت مرتب باید تمیز شوند  تا از کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود. درحالی که بخاری‌های برقی تابشی به چنین مراقبت‌ها و کنترل‌های مداوم نیاز ندارند.

هیترهای تابشی در موقعیت‌ها و مکان‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ هیترها برای مورد استفاده قرار گرفتن در مکان‌هایی که به صورت کوتاه مدت از آن‌ها استفاده می‌شود، مناسب هستند.

به محض اینکه شما دکمه‌ی روشن بخاری برقی تابشی را فشار می‌دهید، بخاری شروع به کار کرده و از همان ابتدا گرم کردن محیط را آغاز می‌کند. در بخاری‌های گازی تابشی ابتدا مخزن سوخت گازی سیستم بخاری را گرم می‌کند. بنابراین با استفاده از بخاری‌های برقی تابشی در مدت زمان کوتاهی محیط مورد نظر خود را گرم می‌کنید و نیازی به گرم شدن اولیه سیستم گرمایشی خود ندارید  در برخی محیط‌های صنعتی یا قسمت‌هایی از کارخانه‌ها نیاز به بالا بردن درجه‌ی حرارت دما به صورت آنی احساس می‌شود. در این مواقع استفاده از بخاری‌های برقی تابشی بسیار کارآمد و مفید است.

در برخی از مکان‌ها و موقعیت‌های خاص، مانند بالکن‌ها و تراس‌های شیشه‌ای، گلخانه ها، سالن‌های کشت و زرع  محصولات کشاورزی، منبع تامین اکسیژن بسیار محدود است. بنابراین در این مواقع به جای استفاده از بخاری‌های گازی تابشی که به منظور گرم کردن محیط اکسیژن محیط را می‌سوزانند، استفاده از بخاری‌های برقی تابشی توصیه می‌شود.

بخاری برقی تابشی

بخاری‌های گازی تابشی گاز باعث تولید دی اکسید کربن و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای به محیط می‌شوند. سیستم بخاری‌های برقی تابشی فاقد این خصوصیت است. در واقع انرژی گرمایی تولید شده توسط بخاری‌های برقی تابشی یکی از پاک‌ترین روش‌های گرمایی محسوب می‌شود. بخاری‌های برقی تابشی کم‌ترین آسیب را به محیط اطراف و هم‌چنین محیط زیست می‌رسانند و برای کسانی که نسبت به سلامتی خود و کره‌ی زمین احساس مسئولیت می‌کنند، اولین گزینه برای انتخاب به شمار می‌آیند.

بخاری‌های برقی تابشی مدرن و پیشرفته، قدرت گرمایشی بسیار موثری دارند. بخاری‌های برقی تابشی که اندازه کوچک‌تری دارند نیز توانایی گرمایشی بسیار بالایی دارند. این بخاری‌ها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و اندازه کوچک آن‌ها نصب و جابجایی آن‌ها را بسیار آسان می‌کند. در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی، استفاده از بخاری‌های برقی تابشی به دلیل جمع و جور بودن و اشغال فضای کم می‌تواند بسیار موثر باشد. هم‌چنین به کارگیری بخاری‌های برقی تابشی در خانه‌های مسکونی و آپارتمان‌های کوچک بسیار متداول است.

بخاری‌های برقی تابشی وجود دارند که می‌توان به صورت مستقیم آن‌ها را زیر چتر یا سایه‌بان نصب کرد. نصب بخاری‌های گازی تابشی زیر سایه بان یا چتر، به خاطر وجود شعله‌ی باز غیرممکن است. چرا که امکان اشتعال و خطر آتش سوزی بسیار بالا است. به طور کلی در موقعیت‌هایی که امکان آتش سوزی در آن‌ها بالا است، از بخاری‌های برقی تابشی استفاده می‌شود.

هزینه‌ی مصرف انرژی بخاری برقی تابشی بسیار پایین‌تر از بخاری‌های گازی تابشی است. این بخاری‌ها برای گرم کردن محیط، از حداقل انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و تمام انرژی الکتریکی دریافتی را به انرژی گرمایی تبدیل کرده و سپس به محیط انتقال می‌دهند. بنابراین با انتخاب بخاری‌های برقی تابشی به عنوان سیستم گرمایشی خود، هزینه‌های گرمایشی خود را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهید.

بخاری برقی تابشی قابل حمل و ثابت

بخاری‌ برقی تابشی در دو نوع ثابت و قابل حمل وجود دارد. جابجایی و حمل و نقل بخاری‌های برقی تابشی به علت اندازه‌ی کوچک و طراحی جمع و جورشان بسیار ساده است. برای نصب این نوع بخاری‌ها تنها به وجود جریان برق در محوطه‌ی مورد نظر نیاز دارید. علاوه براین، مدل‌هایی از بخاری‌های برقی تابشی وجود دارند که می‌توانید آنها را روی دیوار یا سقف نصب کنید. این نوع از بخاری‌ها برای مکان‌های کوچکی که می‌خواهند در آن‌ها از تمام فضا به صورت مناسب استفاده کنند، کاربرد دارد.

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما