انواع بخاری گلخانه
روش‌های گرمایش گلخانه و انواع بخاری گلخانه
اسفند ۲۸, ۱۳۹۷
بهترین سیستم های گرمایشی آبی
انواع و ویژگی‌های بهترین سیستم های گرمایشی آبی
فروردین ۶, ۱۳۹۸
گرمایش هیدرونیک مرغداری

گرمایش مرغداری‌ها یکی از ضروری‌ترین و موثرترین عوامل در سلامت و رشد ماکیان است. به ویژه، مرغ‌های تخم گذار برای رشد و افزایش وزن و تخم‌گذاری بیشتر باید در شرایط مناسب زندگی کنند. شرایط مناسب مرغداری باعث بهبود تولید صنایع غذایی در مرغداری‌ها می‌شود. گرمای تولید شده در مرغداری باید متناسب با شرایط مرغ‌ها باشد. برای مثال، مرغ‌ها با توجه به سنین رشد مختلف‌شان یا نژادشان به شرایط زندگی مناسب نیاز دارند. جوجه‌های تازه به دنیا آمده به گرمای بیشتری احتیاج دارند. اما بعد از گذشت پنج هفته‌ی اول، درجه دمای اتاق نگهداری جوجه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در طی این فرآیند تا هنگامی که جوجه‌ها آماده‌ی ورود به بازار شوند، درجه دمای لانه باید به صورت مرتب و منظم کنترل شود تا جوجه‌ها در شرایط مناسب رشد و پرورش پیدا کنند. یکی از دلایلی که گرمایش مرغداری‌ها را دارای اهمیت زیادی می‌کند، این است که اشتهای جوجه‌ها به دمای هوا بستگی دارد. اگر دمای هوا بیشتر یا کمتر از درجه‌ی مناسب باشد، اشتهای جوجه‌ها کاهش پیدا می‌کند. اما نگهداری جوجه‌ها در دمای مناسب باعث افزایش اشتهای آن‌ها و هم‌چنین افزایش فعالیت‌های آن‌ها می‌شود. این امر باعث رشد بهتر و سلامتی بیشتر جوجه‌ها می‌شود. گرمایش هیدرونیک مرغداری یکی از روش‌های گرم کردن لانه‌ی مرغ‌ها است.

در روش گرمایش هیدرونیک مرغداری، از کانال کشی لوله‌های آب گرم در کف زمین برای گرم کردن محیط مرغداری استفاده می‌شود. در این روش می‌توان قسمت‌هایی از مرغداری را که به گرما نیاز دارند، مجهز به کانال کشی کرد. آب گرم از لوله‌های کانال کشی شده در کف مرغداری عبور کرده و باعث گرم شدن کف زمین مرغداری می‌شود. در این روش به علت گرم شدن کف مرغداری، جوجه‌ها بیشترین گرمای تولید شده را دریافت می‌کنند.

سیستم گرمایش هیدرونیک مرغداری

مزیت‌های سیستم گرمایش هیدرونیک مرغداری

سیستم هیدرونیک گرمایش مرغداری دارای مزیت‌های بسیاری است. در روش گرمایش هیدرونیک مرغداری از کف ساختمان، گرما به صورت یکسان و یکنواخت در محیط توزیع می‌شود. از دیگر مزایای گرمایش هیدرونیک مرغداری این است که گرما در نزدیکی سطح زمین تولید می‌شود. همان‌طور که می‌دانید به صورت طبیعی گرما از نزدیکی سطح زمین به سمت بالا جریان پیدا می‌کند. در روش گرمایش هیدرونیک مرغداری، به علت تولید گرما از کف، سطح مرغداری همواره گرم باقی می‌ماند و به این ترتیب می‌توان نهایت بهره را از گرمای تولید شده برد. برترین مزیت استفاده از روش گرمایش هیدرونیک مرغداری این است که رطوبت موجود در هوا را کاهش می‌دهد. پایین بودن رطوبت در لانه‌ی مرغ‌ها باعث سلامت بیشتر جوجه‌های  مرغداری می‌شود. رطوبت زیاد می‌تواند باعث رشد انواع باکتری و ایجاد بیماری در میان مرغ‌ها شود.

وجود باد و جریان هوا برای جوجه‌ها مضر است. بهتر است سیستم گرمایشی مرغداری که انتخاب می‌کنید، جریان هوای گرم تولید شده را به صورت مستقیم به سمت جوجه‌ها ندمد. یکی از مزیت‌های دیگر استفاده از سیستم گرمایشی هیدرونیک در مرغدار‌ی‌ها این است که گرما را بدون ایجاد جریان هوا به کف مرغداری انتقال می‌دهند. به این ترتیب باعث ایجاد محیطی مناسب برای زندگی مرغ‌ها می‌شوند و فضای مطبوعی را برای رشد و پرورش یافتن جوجه‌ها تامین می‌کنند.

سیستم گرمایش هیدرونیک مرغداری می‌تواند با سوخت‌های مختلفی مانند زغال، نفت، گاز طبیعی یا هیترهای خورشیدی کار کند. گرمایش هیدرونیک تابشی با استفاده از پنل‌های عایق باعث تامین محیطی سالم و راحت برای جوجه‌ها می‌شود. این پنل‌ها اثر گرمایشی بسیار موثری دارند و یکی از روش‌های مدرن گرم کردن مرغداری‌ها به شمار می‌آیند.

 انواع سیستم گرمایشی مرغداری برای گرم کردن محیط مرغداری‌ها وجود دارد. با اینکه نصب سیستم گرمایش هیدرونیک مرغداری هزینه‌ی نسبتا بالایی دارد، اما روش گرمایشی بسیار مناسبی برای گرم کردن محیط مرغداری‌ها به شمار می‌آید. بیشتر مالکان و صاحبان مرغداری‌ها از این روش به عنوان یک روش مقرون به صرفه  در طول زمان نام می برند. چرا که استفاده از سیستم گرمایش هیدرولیک مرغداری باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی در دراز مدت می شود.  علاوه بر این استفاده از سیستم گرمایشی هیدرونیک مختلف باعث تولید و پرورش مرغ‌های سالم‌تر و افزایش کیفیت صنایع غذایی می‌شود.

با استفاده از سیستم گرمایش هیدرونیک مدرن، می‌توان میزان گرمای مناسب را  در مکان و زمان مناسب  تامین کرد.  تامین گرما در مکان، زمان و اندازه مناسب باعث می‌شود که این سیستم یکی از کم مصرف ترین سیستم‌های گرمایشی به شمار بیاید. تولید گرما در مکان و زمان نامناسب باعث اتلاف گرما و در نتیجه هدر رفتن انرژی می‌شود. کم مصرف و سازگار بودن با محیط زیست سیستم گرمایشی هیدرونیک یکی از علت‌های‌ پرطرفدار بودن و پرکاربرد بودن این نوع روش گرمایشی است.  چرا که با مصرف انرژی کمتر خسارت کمتری به ذخایر کره زمین و محیط زیست خارج می‌شود.‌

یکی دیگر از مسائل مهمی که در مورد انتخاب سیستم گرمایشی مرغداری در نظر بگیرید، ایمنی آن سیستم است. مرغ‌ها همواره در داخل لانه در حال حرکت و جنب و جوش هستند. پرش و برخورد مرغ‌ها با بخاری شعله باز بسیار خطرناک است. استفاده از سیستم گرمایشی با شعله‌ی باز در داخل لانه می‌تواند منجر به وقوع آتش سوزی و از بین رفتن مرغ‌ها شود. هم‌چنین خروج گازهای سمی مانند دی اکسید کربن از بخاری‌های شعله باز، می‌تواند باعث مرگ مرغ‌ها شود. اما در سیستم گرمایشی هیدرونیک مرغداری، این خطر جان مرغ‌ها و ساختمان مرغداری را تهدید نمی‌کند. چرا که مرغ‌ها هیچ تماسی با لوله‌های آب گرم نخواهند داشت.

نگهداری و مراقبت از سیستم گرمایشی هیدرونیک سخت و وقت گیر نیست. بعد از نصب و کانال کشی سطح روی لوله‌های گرمایشی پوشیده شده و نیاز به مراقبت نخواهند داشت. پوشیده بودن این نوع سیستم گرمایشی در زیبایی ساختمان مرغداری تاثیر مثبت دارد. هم‌چنین این نوع سیستم گرمایشی فضای داخل لانه‌ی مرغ‌ها را اشغال نمی‌کند. تنها باید در نظر داشته باشید که ارتفاع کف تا سقف لانه به علت سیستم لوله کشی کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی از معایب این نوع سیستم گرمایش مرغداری پر هزینه بودن و وقت گیر بودن فرآیند نصب آن است. چرا که قسمت‌هایی از کف مرغداری که نیاز به گرما دارند، باید لوله کشی شوند. در عوض به علت کم مصرف بودن این روش گرمایشی، در طول ماه‌های آینده هزینه‌های قبوض مصرف انرژی کاهش پیدا خواهند کرد.

منبع: amvicsystem

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما