مهم‌ترین قطعات داخلی کوره کدام‌ها هستند و چه کاربردی دارند؟

بخاری باغی
راهنمای انتخاب بخاری باغی: چطور یک بخاری مناسب برای باغ خود انتخاب کنیم؟
فروردین ۱۸, ۱۳۹۹
هیتر گازی قارچی
معرفی هیتر گازی قارچی و آشنایی با مزیت‌ها و کاربردهای آن
فروردین ۳۰, ۱۳۹۹
قطعات داخلی کوره

قطعات داخلی کوره

هر کدام از قطعات داخلی کوره نقش منحصر به فرد خود را در تولید انرژی گرمایی مورد نیاز ایفا می‌کنند. کوره‌های صنعتی دارای قطعات مختلفی هستند. برخی از قطعات به کار رفته در ساخت کوره‌ها از اجزای اصلی آن به شمار می‌آیند و وظیفه‌ی اصلی تولید و توزیع انرژی گرمایی مورد نیاز را به عهده دارند. آشنایی با قطعات داخلی کوره و اجزای اصلی آن به کاربران کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوانند دلیل آن را پیدا کرده و نسبت به تعمیر سریع و راحت سیستم گرمایشی خود اقدام کنند. همچنین کسب اطلاعات لازم در مورد قطعات داخلی کوره موجب می‌شود که کاربران بتوانند به صورت مناسب از سیستم گرمایشی خود مراقبت و نگهداری به عمل بیاورند.

مهم‌ترین قطعات سیستم‌های گرمایشی

به طور کلی سیستم‌های گرمایشی از ۳ قطعه‌ی اصلی تشکیل می‌شوند.

این قطعات عبارت هستند از :

۱- منبع تولید انرژی گرمایی

۲- سیستم توزیع انرژی گرمایی

۳- سیستم کنترل

یکی از معمول‌ترین روش‌های تامین گرمایش در ساختمان‌های مختلف به کارگیری انواع کوره‌ها به عنوان منبع اصلی تولید انرژی گرمایی است. گرمای تولید شده از طریق سیستم توزیع گرما در قسمت‌های مختلف ساختمان توزیع می‌شود. توزیع هوای گرم در ساختمان می‌تواند توسط سیستم کانال کشی در ساختمان انجام شود. سیستم کانال کشی هوای گرم را به اتاق‌های مجزا و قسمت‌های مختلف ساختمان انتقال می‌دهد. با استفاده از سیستم کنترل نیز می‌توانید سیستم گرمایشی خود را تحت کنترل درآورده و میزان انرژی گرمایی لازم خود را تامین کنید. سیستم‌های گرمایشی مجهز به ترموستات قابلیت کنترل بیشتری دارند. در ادامه‌ی مطلب به معرفی قطعات داخلی کولر و شرح وظیفه‌ی هر کدام از آنها در سیستم گرمایشی خواهیم پرداخت.

 

قطعات داخلی کوره

قطعات داخلی کوره

معرفی قطعات داخلی کوره

همانطور که گفته شد کوره‌های صنعتی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و هر کدام از آنها وظیفه‌ی خاصی دارند. این قطعات در کنار یکدیگر به تولید انرژی گرمایی کمک می‌کنند و عملکرد هر کدام از آنها در بازده گرمایشی نهایی سیستم تاثیر دارد.

مهم‌ترین قطعات به کار رفته در ساخت انواع کوره‌ها

۱- ترموستات

ترموستات کوره قطعه‌ای است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن دمای محیط مورد نظر و سیستم گرمایشی خود را کنترل کنند. برخی از ترموستات‌ها در قسمت داخلی کوره نصب می‌شوند. با استفاده از ترموستات می‌توان درجه و زمان بندی سیستم گرمایشی را به خوبی کنترل کرد. به کارگیری ترموستات در کوره‌ها و سیستم‌های گرمایشی موجب کاهش میزان مصرف انرژی نیز می‌شود. چرا که با وجود ترموستات کاربران می‌توانند انرژی گرمایی را به میزانی که لازم دارند تولید کنند و از اتلاف گرمای اضافه جلوگیری به عمل بیاورند. علاوه بر این، ترموستات نقش مهمی در تامین ایمنی سیستم‌های گرمایشی دارد. با افزایش بیش از اندازه‌ی درجه‌ِی کوره، ترموستات به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن دستگاه و جلوگیری از بروز خطر آتش سوزی و وارد آمدن خسارت می‌شود.

۲- فن هود

 سیستم کار کوره‌ها به این صورت است که ابتدا هوا وارد آتشدان شده و ترکیب شدن هوا با گاز طبیعی موجب فرایند احتراق می‌شود. (باید به این نکته اشاره کرد که در بیشتر کوره‌ها از گاز طبیعی به عنوان منبع تامین انرژی یا سوخت اصلی استفاده می‌شود). وظیفه‌ی فن موجود در کوره این است که گرما را از آتشدان به سمت مبدل حرارتی هدایت کند. به این ترتیب گازهای سمی و خطرناک مانند گاز مونوکسید کربن به خارج از کوره و محیط داخلی ساختمان انتقال داده می‌شوند.

 

مشعل کوره

مشعل کوره

۳- آتشدان یا مشعل

آتشدان کوره مجموعه‌ای از لوله‌ها است که گاز به داخل آن‌ها هدایت می‌شود و سپس به مرحله‌ی احتراق می‌رسد. وظیفه‌ی شیر گاز، آتشدان و سنسور شعله کنترل شعله است. سنسور شعله به عنوان محافظ عمل می‌کند و در صورتی که شعله آماده به کار نباشد از ورود گاز جلوگیری به عمل می‌آورد. کثیف بودن آتشدان و سنسور شعله می‌تواند موجب بروز مشکل و عدم روشن شدن کوره شود. در صورتی که مشاهده کردید کوره‌ی شما روشن نمی‌شود، ابتدا آتشدان و سنسور شعله‌ی آن را مورد بررسی قرار دهید و از تمیز بودن آن اطمینان پیدا کنید. در موارد بسیاری مشاهده شده است که مشکل کوره مربوط به کثیف بودن آتشدان و سنسور شعله بوده است.

۴- مبدل حرارتی

آتشدان یا مشعل‌ به منظور گرم کردن هوایی که وارد کوره می‌شود، مجموعه‌ای از لوله‌های فلزی را گرم میکند. وارد شدن هر گونه آسیب و صدمه به مبدل حرارتی موجب می‌شود که گاز مونوکسید کربن در محیط داخلی ساختمان انتشار پیدا کند. بنابراین باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که مبدل حرارتی شما مجهز به سنسور مونوکسید کربن باشد. سنسور مونوکسید کربن موجب افزایش ایمنی کوره شده و از انتشار گازهای سمی و خطرناک در فضای داخلی ساختمان جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

مبدل حرارتی کوره

مبدل حرارتی کوره

۵- دمنده کوره

دمنده یکی از اجزای اصلی داخلی در ساخت کوره‌ها به شمار می‌آید. فن دمنده‌ی موجود در کوره هوایی را که از کانال به مبدل حرارتی داغ برمی‌گردد، هدایت می‌کند. سپس هوای گرم شده توسط سیستم گرمایشی به وسیله‌ی فن دمنده و از طریق سیستم کانال کشی در قسمت‌های مختلف ساختمان توزیع می‌گردد. مجهز بودن سیستم گرمایشی به فن دمنده موجب می‌شود که هوای گرم به صورت یکنواخت و با سرعت بیشتری به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت پیدا کند. دمنده با ایجاد جریان هوای گرم موجب افزایش یکنواخت دمای محیط ساختمان می‌شود.

۶- دریچه‌ی دودکش کوره

گازهای سمی تولید شده حاصل از احتراق گاز و اکسیژن از طریق دریچه‌ی دودکش کوره از فضای داخلی ساختمان به بیرون هدایت می‌شوند. باید دقت کنید که دودکش شما به صورت مناسب نصب شود و هیچ‌ گونه درز و شکافی در آن وجود نداشته باشد. در صورت عدم رعایت موارد استاندارد و ایمنی هنگام نصب دودکش ممکن است گازهای سمی وارد محیط داخلی ساختمان شده و سلامتی افراد حاضر در ساختمان را به خطر بیندازد. برخی از سیستم‌های گرمایشی بدون دودکش نیز در بازارعرضه می‌شوند. به کارگیری سیستم‌های گرمایشی بدون دودکش در فضاهای کوچک و بسته پیشنهاد نمی‌شود. در صورت به کارگیری سیستم‌های گرمایشی بدون دودکش، مکان مورد نظر باید دارای سیستم تهویه‌ی مناسب باشد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت، و کاربردهای هر کدام از آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: tlcplumbing

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما