مصرف انرژی انواع هیتر : بررسی میزان مصرف انرژی انواع سیستم‌های گرمایشی

نگهداری کوره هوای گرم
مهم‌ترین نکاتی که در مورد نگهداری کوره هوای گرم بدانید.
آذر ۱۲, ۱۳۹۹
نکات گرمایش مدرسه
نکات گرمایش مدرسه : معرفی موارد مهم در مورد گرمایش مدارس
آذر ۲۴, ۱۳۹۹
مصرف انرژی انواع هیتر

مصرف انرژی انواع هیتر

امروزه مصرف انرژی انواع هیتر مسئله‌ای است که مورد توجه بسیاری از سازندگان سیستم‌های گرمایشی و همچنین کاربران‌ قرار می‌گیرد.‌ یکی از دلایل اهمیت میزان مصرف انرژی انواع هیتر‌ تاثیر آن بر‌ هزینه‌های گرمایشی است.‌ معمولاً در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی هزینه‌ی بالایی صرف تامین گرمایش می‌شود. به همین دلیل به کارگیری هیتر‌های کم مصرف‌ در این محیط‌ها‌ کاربرد بیشتری دارد و باعث می‌شود که هزینه‌های گرمایشی به دلیل پایین بودن میزان مصرف سیستم گرمایشی به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.‌ از طرف دیگر‌ هیتر‌های کم مصرف آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند.‌ امروزه یکی از مشکلات و مسائل جهان روز‌ حفظ محیط زیست است.‌ به همین دلیل‌ به کارگیری آن دسته از سیستم‌های گرمایشی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، باعث آسیب رساندن به ذخایر طبیعی کره زمین می‌شود.‌ با توجه به اهمیت این موضوع، در این نوشته به بررسی میزان مصرف انرژی انواع هیتر‌ خواهیم پرداخت.

‌ بررسی مصرف انرژی انواع هیتر

مصرف انرژی انواع هیتر

مصرف انرژی انواع هیتر

 

همان طور که می‌دانید سیستم‌های گرمایشی دارای انواع گوناگونی هستند و با توجه به کاربردهای مختلفی که انواع هیتر‌ها دارند، طراحان و سازندگان سیستم‌های گرمایشی اقدام به‌ ساخت و عرضه‌ی انواع‌ هیترهایی می‌کنند که از لحاظ نوع سوخت، اندازه، توان حرارتی‌، شیوه‌ی تولید گرما و توزیع آن و غیره با یکدیگر متفاوت هستند.‌ با توجه به تنوع زیاد‌ سیستم‌های گرمایشی میزان مصرف انرژی انواع هیتر نیز‌ با یکدیگر متفاوت است.‌ در این قسمت شما را با انواع سیستم‌های گرمایشی آشنا کرده و میزان مصرف انرژی انواع هیتر را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد.

مصرف انرژی‌ کوره هوای گرم گاز طبیعی

 

کوره هوای گرم

کوره هوای گرم

 

گاز طبیعی

‌یکی از متداول‌ترین سوخت‌هایی که برای تولید گرما در کوره استفاده می‌شود‌، گاز طبیعی است.‌ باید گفت که درصد بالایی از سیستم‌های گرمایشی از گاز طبیعی برای تولید انرژی گرمایی استفاده می‌کنند.‌ کوره‌های گاز طبیعی که گاهی اوقات با عنوان سیستم گرمایش مرکزی نیز شناخته می‌شوند‌، برای توزیع گرمای تولید شده در کوره‌ در قسمت‌های مختلف یک ساختمان از فن‌ها و موتورهای دمنده و سیستم کانال کشی‌ استفاده می‌کنند.‌ برای تولید گرما در کوره می‌توان از سوخت‌های مختلفی استفاده کرد. اما گاز طبیعی رایج‌ترین نوع سوخت در کوره‌های هوای گرم است.‌ باید به این نکته اشاره کرد که برخی از کوره‌ها با گاز پروپان‌، روغن گرم کننده، یا انرژی برق نیز کار می‌کنند.

‌به بازده کوره هوای گرم خود توجه کنید

بازده کوره هوای گرم‌ بر حسب میزان گرمای تولید شده به نسبت میزان مصرف انرژی آن محاسبه می‌گردد.‌ در صورتی که این درصد بالا باشد، کوره هوای گرم کارایی‌ بیشتری خواهد داشت.‌ بنابراین اگر کوره‌ای دارای ۹۴ درصد بازده گرمایشی باشد به این معنا است که این کوره ۹۴ درصد از سوخت سوزانده شده را برای تولید گرما استفاده کرده و ۶ درصد باقیمانده از طریق فرایند احتراق از بین می‌رود.‌ باید به این نکته اشاره کرد که کوره‌ای با‌ این مقدار بازده گرمایشی یک کوره بسیار کارآمد است.‌ بازده گرمایشی انواع کوره‌های هوای گرم بین ۶۰ تا ۹۰ درصد است.‌ کوره‌هایی که بیش از ۹۰ درصد بازده گرمایشی داشته باشند،‌ عملکرد بسیار خوبی دارند.‌ به کارگیری کوره‌های هوای گرمی‌ که بازده زیر ۸۰ درصد دارند، توصیه نمی‌شود. به ویژه در ساختمان‌های تجاری و صنعتی کوره‌هایی با بازده پایین‌ باعث می‌شوند که میزان مصرف انرژی افزایش یافته‌ و در نتیجه هزینه‌های گرمایشی بیشتر شوند.

لزوم توجه به نحوه نگهداری و به کارگیری کوره هوای گرم

باید به این نکته نیز اشاره کرد که عملکرد گرمایشی کوره‌های هوای گرم به شیوه‌ی نگهداری و‌ به کارگیری آن توسط کاربران نیز بستگی دارد.‌ در صورتی که کاربران‌ دستورالعمل‌های نصب و به کارگیری کوره هوای گرم را به دقت رعایت کرده و دنبال نمایند،‌ کوره هوای گرم عملکرد گرمایشی بهتری خواهد داشت.‌ لازم است که هر از چند گاهی سیستم‌های گرمایشی را مورد بررسی قرار داد تا در صورت لزوم‌ ایرادات آن رفع شود تا در آینده مشکل جدی برای‌ کوره هوای گرم به وجود نیاید.‌

میانگین طول عمر کوره هوای گرم

به طور‌ میانگین می‌توان گفت که طول عمر مفید کوره‌های هوای گرم با توجه به کیفیت و نحوه‌ی نگهداری آنها بین ۱۵ تا ۳۰ سال است.‌ باید عنوان کرد که‌ میزان مصرف انرژی انواع هیتر به‌ عملکرد صحیح آن نیز بستگی دارد.‌ بنابراین اگر احساس می‌کنید که کوره هوای گرم شما‌ مانند قبل‌ کارایی خوبی ندارد، ممکن است که عمر مفید آن‌ به سر آمده باشد یا اینکه‌ برخی از قطعات آن دچار مشکل شده باشند.‌ بنابراین با انجام سرویس‌ها در زمان لازم و‌ دنبال کردن دستورالعمل‌های به کارگیری می‌توان میزان مصرف انرژی انواع هیتر را‌ کنترل کرد.

 مصرف انرژی دیگ بخار

 

دیگ بخار صنعتی

دیگ بخار صنعتی

 

نحوه کارکرد کولر هوای گرم

در حالی که‌ کوره‌ با گرم کردن هوا و ایجاد جریان هوای گرم باعث گرم شدن محیط اطراف می‌شود، دیگ‌ بخار این کار را با گرم کردن آب و سپس عبور دادن‌ جریان آب گرم از رادیاتور‌ها در داخل ساختمان، انرژی گرمایی را توزیع می‌کند.‌ بیشتر دیگ‌های بخار‌ از گاز طبیعی یا روغن گرمایشی‌ برای تولید گرما استفاده می‌کنند. با این حال برخی از دیگ‌های بخار نیز‌ از گاز پروپان‌، مخلوط بیودیزل و برق‌ برای گرم کردن سیال استفاده می‌کنند.

تفاوت روش گرمایش دیگ بخار و کوره هوای گرم

‌روش گرمایشی دیگ‌های بخار با کوره هوای گرم متفاوت است.‌ دیگ‌های بخار از سیستم کانال معمولی‌ استفاده نمی‌کنند، بلکه آنها از طریق پمپی کار می‌کنند که آب گرم را از لوله‌ها به رادیاتور انتقال داده و سپس از اتاقی به اتاق دیگر در ساختمان می‌رسانند.‌ در صورتی که می‌خواهید از دیگ بخار برای تامین گرمایش ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید‌، باید بگوییم که نصب ترموستات و سیستم کنترل نقطه‌ای‌ برای اتاق‌ها و قسمت‌های جداگانه در ساختمان با استفاده از سیستم آب گرم مانند دیگ بخار ( که به عنوان سیستم هیدرونیک نیز شناخته می‌شود)،‌ بسیار آسان‌تر از به کارگیری‌ کوره هوای گرم خواهد بود.‌ بازده گرمایشی دیگ بخار به طور متوسط بین ۵۰ تا ۹۰ درصد است.‌ با این حساب می‌توانید نتیجه بگیرید که بازده دیگ‌های بخار در مقایسه با کوره‌های هوای گرم پایین‌تر است و در نتیجه این سیستم‌های گرمایشی انرژی بیشتری برای تولید گرما در مقایسه با کوره هوای گرم مصرف می‌کنند. طول عمر مفید دیگ بخار به صورت تقریبی، با توجه به کیفیت و نحوه‌ی به کارگیری آن بین ۱۵ تا ۳۰ سال است.‌ یکی از ایرادهای اصلی به کارگیری دیگ بخار هزینه بالای نصب و وجود خطر یخ زدگی در لوله‌ها است.

مصرف انرژی انواع هیتر برقی

مصرف انرژی انواع هیتر برقی

مصرف انرژی انواع هیتر برقی

 

قیمت خرید بخاری‌های برقی فضا معمولاً در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی ارزان‌تر است.‌ اما باید به این نکته توجه کرد که این‌ سیستم‌های گرمایشی هزینه‌ی به کارگیری بیشتری دارند.‌ سیستم‌های گرمایشی برقی جریان الکتریکی را به انرژی گرمایی‌ تبدیل کرده و سپس آن را در محیط اطراف خود توزیع می‌کنند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که میزان مصرف انرژی انواع هیتر برقی در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی پایین‌تر است و هیترهای برقی بازده گرمایشی بسیار بالایی دارند.‌ به این معنی که هیترهای برقی درصد بسیار بالایی از انرژی الکتریکی مصرف شده را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند.‌ از طرف دیگر انرژی برق از انواع انرژی پاک است و‌ به کارگیری سیستم‌های گرمایشی برقی باعث تولید گازهای سمی ‌و گلخانه‌ای و انتشار آن در فضا نمی‌شود.‌

به کارگیری آسان سیستم گرمایشی برقی

یکی دیگر از مزیت‌های‌ سیستم‌های گرمایشی برقی‌ روش استفاده‌ی ‌آسان آنها است.‌ بیشتر سیستم‌های گرمایشی برقی شیوه‌ی نصب و به کارگیری بسیار راحتی دارند.‌ کاربران می‌توانند در بیشتر مواقع‌ با متصل کردن هیتر به انرژی برق و فشردن دکمه‌ی پاور گرمای مورد نیاز خود را تامین کنند.‌

حمل و نقل آسان

همچنین‌ بیشتر هیترهای برقی دارای قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی آسانی هستند.‌ به همین دلیل هیترهای برقی کاربردهای بسیاری در‌ گرمایش نقطه‌ای دارند‌ و به راحتی می‌توان با استفاده از آنها گرمای مورد نیاز در‌ قسمت‌های مختلف ساختمان را تامین کرد.

هزینه مصرفی بالا نسبت به سایر نمونه‌ها

‌با این حال‌ با توجه به گران بودن قیمت انرژی برق در مقایسه با دیگر سوخت‌ها‌ مانند گازطبیعی‌،‌ به ‌کارگیری طولانی مدت‌ این نوع‌ بخاری‌ها باعث افزایش‌ هزینه‌های گرمایشی خواهد شد.‌ معمولاً هیترهای برقی به عنوان سیستم گرمایشی جانبی به کار برده می‌شوند.

مصرف انرژی اجاق و شومینه

هیچ چیز لذت بخش‌تر از سپری کردن روزهای سرد زمستان در کنار اجاق‌های گازی و شومینه‌هایی که هیزم در آنها سوزانده می‌شود، نیست. گرمای تولید شده توسط شومینه‌ها و اجاق‌ها بسیار لذت بخش و لطیف است. اما باید به این نکته توجه کرد که شومینه‌ها در مقایسه با دیگر هیترها بازده گرمایشی کمتری دارند و معمولاً از آنها در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. این امر بدین معنا است که مصرف انرژی انواع هیتر که با سوخت‌های هیزمی ‌انرژی گرمایی تولید می‌کنند، بالا خواهد بود. از طرف دیگر به کارگری شومینه‌ها برای تولید انرژی گرمایی به دلیل احتراق اکسیژن باعث تولید گازهای سمی می‌شود. در صورتی که شومینه فاقد درب شیشه‌ای آب بندی باشد، گرمای بیشتری‌ اتلاف خواهد شد.

با تمام اینها شومینه‌ها و‌ اجاق‌ها نیز کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند. استفاده از شومینه‌ها در مناطق روستایی کاربرد بسیاری دارد.‌ امروزه هیزم‌هایی ساخته می‌شوند که تمیزتر و کارآمدتر هستند و می‌توانند حرارت قابل اطمینانی را تامین کنند.‌ در صورت استفاده از انواع شومینه و اجاق باید کیفیت هوا در محیط داخلی‌، کارایی‌، کنترل دما‌ و تنظیمات عمومی‌ را‌ مورد توجه قرار داد.‌ در صورتی که از‌ اجاق هیزم یا شومینه برای تامین گرمایش محیط مورد نظر خود استفاده می‌کنید،‌ لازم است که هر از چند گاهی آن را تمیز کرده و مورد بررسی قرار دهید.‌ همانطور که تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی نیاز به نظافت و‌ انجام سرویس‌های لازم دارند،‌ لازم است که حداقل سالی یک بار شومینه خود را تمیز کنید.

مصرف انرژی انواع پمپ حرارتی و دستگاه مینی اسپلیت

پمپ حرارتی

پمپ حرارتی

 

باید گفت که پمپ‌های حرارتی دو منظوره هستند و می‌توان از آنها برای گرم کردن و همچنین خنک کردن‌ هوا استفاده کرد.‌ پمپ‌های حرارتی این کار را با گرفتن گرما از هوای اطراف‌ و انتقال آن‌ به‌ محیط مورد نظر انجام می‌دهند.‌ مبرد گرما را جذب می‌کند و سپس حین عبور کردن از کمپرسور،‌ انرژی گرمایی را آزاد کرده و‌ سپس از طریق فن و دمنده گرمای تولید شده‌ در محیط مورد نظر‌ توزیع پیدا می‌کند.‌ باید بدانید که پمپ‌های حرارتی می‌توانند‌ گرما را حتی در دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد از محیط اطراف جذب کند.‌ این همان فناوری است که در یخچال برای جذب گرما از داخل یخچال و انتقال آن به بخش خارجی از طریق سیم پیچ‌ یا کویل موجود در پشت یخچال استفاده می‌شود.‌ سیال مبرد اساساً بسیار سردتر از هوای بیرون است‌ و می‌تواند گرما را جذب کرده و سپس در محیط مورد نظر آن را آزاد کند. پمپ‌های حرارتی می‌توانند‌ گرما را از هوا یا زمین ( سیستم‌های گرمایشی‌ ژئومترال )‌ جذب کنند.

مصرف انرژی انواع هیتر

مصرف انرژی انواع هیتر

 

میزان بهره‌وری انرژی پمپ‌های حرارتی

از نظر بهره‌وری انرژی،‌ به کارگیری پمپ‌های حرارتی در آن دسته از مناطق جغرافیایی که دارای‌ آب و هوای معتدل‌ هستند و دمای آن‌ها به زیر درجه انجماد نمی‌رسد،‌ روش گرمایشی بسیار هوشمندانه و کارآمدی‌ به شمار می‌آید و پمپ‌های حرارتی در این شرایط‌ یک سیستم گرمایشی بسیار ایده آل هستند.‌ با توجه به مناسب بودن میزان مصرف انرژی انواع پمپ حرارتی،‌ به کارگیری آنها برای گرمایش ساختمان‌هایی که‌ به گرمای متوسط نیاز دارند،‌ پیشنهاد می‌شود.

مقرون به صرفه‌ بودن هیترهای گاز طبیعی نسبت به سیستم‌های گرمایشی 

با مقایسه‌ی میزان مصرف انرژی انواع هیتر می‌توان به این نتیجه رسید که‌ به کارگیری هیترهای گاز طبیعی‌ در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی مقرون به صرفه‌تر است.‌ اما باید به این نکته توجه کرد که شرایط و نیازهای گرمایشی ساختمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین کاربران باید با توجه به در نظر گرفتن شرایط و نیازهای گرمایشی خود اقدام به انتخاب‌ هیتر مناسب بکنند.

راه‌های کاهش مصرف انرژی هیرها

به منظور کاهش مصرف انرژی انواع هیتر‌ و کاهش میزان اتلاف گرما پیشنهاد می‌شود که ساختمان مورد نظر خود را به خوبی عایق بندی کنید.‌ با تنظیم مناسب ترموستات‌، عایق بندی صحیح‌، سرویس دهی منظم، نظافت و نگهداری مناسب سیستم گرمایشی می‌توانید تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی انواع هیتر صرفه‌ جویی به عمل بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید سیستم گرمایشی با افرادی که دانش و تخصص کافی در این حرفه را دارند مشورت کنید تا بتوانید هیتر مناسبی را انتخاب نمایید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی و تجاری است. اگر قصد خرید بخاری یا هیتر را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، قیمت، و کاربردهای هر کدام از آنها با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: happyhiller

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما