هیتر مرکزی برقی چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟

گرمایش با برق
گرمایش با برق و هیترهای برقی چه مزیت‌هایی دارد؟
اسفند ۳۰, ۱۳۹۹
مزیت های گرمایش با برق
مهم‌ترین مزیت های گرمایش با برق چیست؟
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰
هیتر مرکزی برقی

هیتر مرکزی برقی

هیتر مرکزی برقی در آن دسته از ساختمان‌هایی است که دسترسی به انشعاب گاز ندارند و یکی از بهترین روش‌ها برای تامین گرمایش به شمار می‌آید.‌ انرژی برق یکی از انرژی‌های پاک است و به طور کلی می‌توان گفت که هیترهای برقی در رده سیستم‌های گرمایشی سازگار با محیط زیست به قرار می‌گیرند.‌ انواع هیترهای برقی در‌ محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین‌ ساختمان‌های مسکونی برای تامین گرمای‌ مورد نیاز به کار برده می‌شوند.‌ در این نوشته به بررسی‌ ویژگی‌های هیتر مرکزی برقی‌ و مزایا و معایب‌ به کارگیری آن خواهیم پرداخت.

 

هیتر مرکزی برقی

هیتر مرکزی برقی

ویژگی‌های هیتر مرکزی برقی

امروزه انواع هیتر مرکزی برقی با توجه به تکنولوژی و فناوری روز ساخته می‌شوند و به همین دلیل انرژی کمتری مصرف می‌کنند.‌ هیترهای‌ مرکزی برقی مدرن و‌ استاندارد مجهز به تجهیزاتی مانند ترموستات‌،‌ سیستم کنترل از راه دور با وای فای،‌ تایمر‌های قابل برنامه ریزی‌، فن‌ برای توزیع گرمایی تولید شده، و‌ ردیاب دریچه باز هستند.

ترموستات چیست و چه مزایایی دارد؟

باید به این نکته دقت کرد که‌ به دلیل گران بودن انرژی برق، به کارگیری طولانی ‌مدت هیتر مرکزی برقی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های گرمایش شود. به همین دلیل هنگام خرید هیتر مرکزی برقی باید به کم مصرف بودن آن و مجهز بودن آن به‌ تجهیزاتی مانند ترموستات و‌ تایمر که نقش مهمی ‌در کاهش مصرف انرژی دارند، دقت کرد.‌ ترموستات قطعه‌ای است که روی سیستم گرمایشی نصب شده و به صورت اتوماتیک‌ دمای محیط را کنترل می‌کند. با استفاده از ترموستات می‌توانید دمای محیط را‌ به صورت ثابت روی درجه مورد نیاز نگه دارید. به این ترتیب از تولید گرمای اضافه و بیش از اندازه جلوگیری به عمل آمده و در مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی صرفه جویی به عمل می‌آید.

مزایا و معایب هیتر مرکزی برقی

هیتر مرکزی برقی مانند تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب منحصر به فرد خود است. در این قسمت به بررسی مزیت‌ها و معایب این نوع سیستم گرمایشی خواهیم پرداخت.

مزایای هیتر مرکزی برقی

هزینه‌ به کارگیری هیترهای مرکزی برقی در مقایسه با دیگر‌ سیستم‌های گرمایشی مرکزی گازی ارزان‌تر است.‌ چرا که سیستم‌های گرمایشی برقی به‌ سیستم تهویه و‌ دودکش برای تخلیه گازهای سمی ‌حاصل از احتراق‌ نیازی ندارند. به همین دلیل نصب هیتر مرکزی برقی‌ آسان‌تر است. از طرف دیگر عدم نیاز به دودکش و سیستم تهویه باعث می‌شود که هزینه نصب هیترهای مرکزی برقی پایین‌تر باشد.

 

به کارگیری هیتر مرکزی

به کارگیری هیتر مرکزی

‌نگهداری به نسبت آسان

نگهداری‌ و به کارگیری هیترهای مرکزی‌ برقی در‌ مقایسه با سیستم‌های گرمایشی گازی‌ آسان‌تر است.‌ به طور کلی می‌توان گفت که هیترهای برقی در مقایسه با هیتر‌های گازی نحوه به کارگیری بسیار راحت‌تری دارند و در اغلب موارد کاربران می‌توانند با متصل کردن بخاری به پریز برق گرمای مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند.‌ درصورتی که از هیترهای مرکزی برقی برای تامین گرمای مورد نیاز خود استفاده کنید، وقت و انرژی کمتری را صرف نگهداری و سرویس دهی به آن خواهید کرد. با توجه به این ویژگی، هزینه کمتری نیز بابت سرویس دهی سیستم گرمایشی مرکزی برقی خود پرداخت خواهید کرد.

دسترسی آسان

انرژی برق در بسیاری از مکان‌ها قابل دسترس است و شما می‌توانید به راحتی از هیتر مرکزی برقی برای تامین گرمای مورد نیاز خود در محیط‌های مختلف استفاده کنید. در حالی که ممکن است در برخی از مناطق دسترسی به انشعاب گاز نداشته باشید. بنابراین شما می‌توانید در هر مکانی که به انرژی برق دسترسی دارید، از سیستم گرمایشی برقی برای تامین گرمای مورد نیاز خود استفاده کنید.

ایمنی بالا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های گرمایشی برقی بالا بودن ایمنی آنها است. هیترهای مرکزی برقی به دلیل نداشتن شعله باز، دارای ایمنی بیشتری هستند. از طرف دیگر هیترهای مرکزی برقی باعث تولید گازهای سمی‌ حاصل از احتراق سوخت نمی‌شوند. به همین دلیل استفاده از آنها ایمنی بیشتری خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه کرد که از سیستم‌های گرمایش مرکزی برقی نیز دارای نکات ایمنی مخصوص خود هستند و لازم است که کاربران هنگام نصب و به‌ کارگیری دستورالعمل‌های ایمنی آنها را دنبال کنند.

 

سازگاری هیتر با محیط زیست

سازگاری هیتر با محیط زیست

 

همانطور که گفته شد ترهای هیمرکزی برقی باعث احتراق اکسیژن و تولید گازهای سمی ‌مانند گاز مونوکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود. به همین دلیل سیستم‌های گرمایشی برقی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و به کارگیری آنها آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

معایب هیتر مرکزی برقی

هزینه بالای انرژی برق

یکی از مهم‌ترین معایب هیترهای مرکزی برقی گران بودن به کارگیری این نوع سیستم‌های گرمایشی است. علیرغم این که هیتر‌های برقی مرکزی از انواع سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به شمار می‌آیند، به کارگیری این نوع بخاری ها به دلیل گران بودن انرژی برق می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های گرمایشی شود. به خصوص اینکه اگر از هیتر مرکزی برقی برای تامین گرمایش ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، باید انتظار افزایش هزینه‌های گرمایشی را داشته باشید.

در واقع از انواع هیترهای برقی در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی به عنوان سیستم‌های گرمایشی جانبی بهره برده می‌شود و به کارگیری آنها به عنوان هیتر مرکزی به صورت طولانی مدت، باعث افزایش هزینه‌های مربوط به قبوض انرژی برق خواهد شد. در حالی که به کارگیری سیستم‌های گرمایشی مرکزی گازی در مقایسه با هیتر‌های مرکزی برقی به دلیل ارزان‌تر بودن انرژی گاز و سوخت‌های فسیلی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. باید به این نکته اشاره کرد که در بیشتر ساختمان‌های صنعتی از هیترهای برقی به عنوان سیستم‌های گرمایشی جانبی یا به منظوره گرمایش نقطه‌ای بهره برده می‌شود.

عدم امکان استفاده در صورت عدم دسترسی به برق

گاهی نیز ممکن است ساختمانی که می‌خواهید آن را گرم کنید، به انشعاب برق دسترسی نداشته باشد. در این صورت نخواهید توانست از هیترهای مرکزی برقی برای تامین گرمای مورد نیاز خود استفاده کنید.

آشنایی با انواع مختلف هیتر مرکزی و انتخاب براساس نیاز تان

همانطور که می‌بینید هیترهای مرکزی برقی دارای مزیت‌ها و معایب منحصر به فرد خود هستند. بنابراین کاربران باید با توجه به ویژگی‌ها و شرایط ساختمان یا محیطی که می‌خواهند آن را گرم کنند، نسبت به انتخاب سیستم گرمایشی مناسب اقدام نمایند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع هیترها و سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های گرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: which

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما